dc.contributor.author | Przybyszewska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T09:45:07Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T09:45:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Przybyszewska A., Inne czytanie i dziecięca literatura (roz)grywalna – od gamebooków do książek rzeczywistości rozszerzonej, [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 69-79, doi: 10.18778/7969-810-3.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-810-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32453 | |
dc.description | Celem autorki szkicu jest przyjrzenie się adresowanym do dzieci publikacjom staroi nowomedialnym, które dałyby się wpisać w obszar szeroko rozumianej literatury (roz) grywalnej, również w kontekście współczesnego kształtu kultury i sztuki słowa: kultury
uczestnictwa, kultury konwergencji, kultury po zwrocie performatywnym, materialnym i wizualnym. Analizy poszczególnych przykładów służą pokazaniu, w jaki sposób angażuje się młodego czytelnika w rozgrywanie lektury i próbom wyróżnienia stosowanych przez autorów strategii oraz odpowiedzeniu na pytanie, czy tak projektowana lektura ułatwia czy też utrudnia wejście w świat przedstawiony, literacką immersję. W analizach duży nacisk położono na rolę czytelniczych gestów oraz decyzyjność odbiorcy. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to characterize some old and new media children-addressed publications which can be seen as a kind of the playable literature in the context of the modern culture: the culture of participation, the culture of convergence, the culture after the performative, visual and material turn. Some particular examples’ analysis are made to: 1. show in what ways the young reader is involved in playing the literature (the reading-playing), 2. capture some strategies used by authors who create the playable children books and 3. focus on the question whether described way of the literary creation facilitate literary immersion or makes it more difficult. The important role of the reader’s gestures and decisions made by is strongly pointed out. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;163 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | czytanie | pl_PL |
dc.subject | dziecięca literatura | pl_PL |
dc.subject | gamebooki | pl_PL |
dc.subject | książki rzeczywistości rozszerzonej | pl_PL |
dc.title | Inne czytanie i dziecięca literatura (roz)grywalna – od gamebooków do książek rzeczywistości rozszerzonej | pl_PL |
dc.title.alternative | Reading in the other way. Playable literature for children – from gamebooks to AR books | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 69-79 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literatury | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-811-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Agnieszka Przybyszewska – absolwentka filologii polskiej oraz medioznawstwa UŁ, kilkakrotna stypendystka MEN; doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury
Współczesnej. Członkini Electronic Literature Organization. Naukowo zajmuje się korespondencją sztuk, literaturą materialną, liberaturą, literaturą elektroniczną oraz flamencologią. Publikowała w wielu tomach zbiorowych, a także m.in. w: „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Przeglądzie Kulturoznawczym” i „Tekstach Drugich”. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Agnieszka Przybyszewska – graduate of Polish philology and media&film studies at the University of Lodz, repeated holder of the Ministry of National Education’s scholarship, doctor in humanities. Works as the assistant professor in the Institute of Contemporary Culture (Chair of Literary Theory). She is also a member of the Electronic Literature Organization. She is interested in art correspondence, material literature, liberature, e-literature and flamencology. She has published in many joint publications and in: “Zagadnienia Rodzajów Literackich”, “Ha!art”, “Fragile”, “Arterie”. | pl_PL |
dc.references | Alderman N., The Winter House [online], [dostęp: 16.10.2014], dostępny w Internecie: <http://www.thewinterhouse.co.uk/> | pl_PL |
dc.references | Brooks K., Fairy Tales [online], [dostęp: 16.10.2014], dostępny w Internecie: <http://www.wetellstories.co.uk/stories/week3/> | pl_PL |
dc.references | Dresang E. T. (2008), Radical Change Revisited: Dynamic Digital Age Books for Youth, “Contemporary Issues in Technology and Teacher Education”, nr 8 (3), s. 297 | pl_PL |
dc.references | Dresang E. T., Kotrola B. (2009), Radical Change Theory and Synergistic Reading for Digital Age Youth, “Journal of Aesthetic Education”, no 43 (2), p. 92-107 | pl_PL |
dc.references | Ensslin A. (2014), Literary gaming, Cambridge-Massachusetts, MIT Press, ISBN 978-0-262-32204-1 | pl_PL |
dc.references | Frabetti C. (2007), Księga Labiryntu, tł. Marta Szafrańska-Brandt, Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 978-83-10-11280-4 | pl_PL |
dc.references | Frabetti C. (2008), Pałac o stu bramach, tł. Marta Szafrańska-Brandt, Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 978-83-10-11503-4 | pl_PL |
dc.references | Hayles K. (2006), The Time of Digital Poetry: From Object to Event [in:] Morris A., Swiss T. (ed.), New Media Poetics: Contexts, Technotexts, and Theories, Cambridge, MIT Press, p. 181-209 | pl_PL |
dc.references | Machocka A. (2010), Mierzalny wynik gry (w kontekście analizy książek-gier), „Homo Ludens”, nr 1/2, s. 116 | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska A. (2014a), Ku literaturze grywalnej (kilka uwag wstępnych), „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2, s. 127-147 | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska A. (2014b), Między materialnością a wirtualnością. Przypadek książek rzeczywistości rozszerzonej, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 86-108 | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska A. (2015a), Liberackość nasza współczesna. Od teorii liberackiej do zwrotu interfejsologicznego w literaturoznawstwie, „Er(r)go”, [w druku] | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska A. (2015b), Po(d)żeranie tekstu. Wstęp do rozważań o czytaniu kinetycznym [w:] Dziak A. (red.), E-polonistyka 3, Lublin, Wydaw. KUL, [w druku] | pl_PL |
dc.references | Simanowski R. (2009), What is and to What End Do We Read Digital Literature? [in:] Ricardo F. J. (ed.), Literary Art in Digital Performance. Case Studies in New Media Art and Criticism, Nowy Jork-Londyn, Continuum, p. 14 | pl_PL |
dc.references | Wardrip-Fruin N. (2007), Playable Media and Textual Instruments [in:] Gendolla P., Schäfer J. (ed.), The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media, Bielfeld, Transcript, p. 211-253 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | agnieszka_p@smrw.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-810-3.04 | |