Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrzybyszewska, Agnieszka
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-28T09:45:07Z
dc.date.available2020-10-28T09:45:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationPrzybyszewska A., Inne czytanie i dziecięca literatura (roz)grywalna – od gamebooków do książek rzeczywistości rozszerzonej, [w:] W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 69-79, doi: 10.18778/7969-810-3.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-810-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32453
dc.descriptionCelem autorki szkicu jest przyjrzenie się adresowanym do dzieci publikacjom staroi nowomedialnym, które dałyby się wpisać w obszar szeroko rozumianej literatury (roz) grywalnej, również w kontekście współczesnego kształtu kultury i sztuki słowa: kultury uczestnictwa, kultury konwergencji, kultury po zwrocie performatywnym, materialnym i wizualnym. Analizy poszczególnych przykładów służą pokazaniu, w jaki sposób angażuje się młodego czytelnika w rozgrywanie lektury i próbom wyróżnienia stosowanych przez autorów strategii oraz odpowiedzeniu na pytanie, czy tak projektowana lektura ułatwia czy też utrudnia wejście w świat przedstawiony, literacką immersję. W analizach duży nacisk położono na rolę czytelniczych gestów oraz decyzyjność odbiorcy.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the paper is to characterize some old and new media children-addressed publications which can be seen as a kind of the playable literature in the context of the modern culture: the culture of participation, the culture of convergence, the culture after the performative, visual and material turn. Some particular examples’ analysis are made to: 1. show in what ways the young reader is involved in playing the literature (the reading-playing), 2. capture some strategies used by authors who create the playable children books and 3. focus on the question whether described way of the literary creation facilitate literary immersion or makes it more difficult. The important role of the reader’s gestures and decisions made by is strongly pointed out.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;163
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytaniepl_PL
dc.subjectdziecięca literaturapl_PL
dc.subjectgamebookipl_PL
dc.subjectksiążki rzeczywistości rozszerzonejpl_PL
dc.titleInne czytanie i dziecięca literatura (roz)grywalna – od gamebooków do książek rzeczywistości rozszerzonejpl_PL
dc.title.alternativeReading in the other way. Playable literature for children – from gamebooks to AR bookspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number69-79pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-811-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Przybyszewska – absolwentka filologii polskiej oraz medioznawstwa UŁ, kilkakrotna stypendystka MEN; doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej. Członkini Electronic Literature Organization. Naukowo zajmuje się korespondencją sztuk, literaturą materialną, liberaturą, literaturą elektroniczną oraz flamencologią. Publikowała w wielu tomach zbiorowych, a także m.in. w: „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Przeglądzie Kulturoznawczym” i „Tekstach Drugich”.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Przybyszewska – graduate of Polish philology and media&film studies at the University of Lodz, repeated holder of the Ministry of National Education’s scholarship, doctor in humanities. Works as the assistant professor in the Institute of Contemporary Culture (Chair of Literary Theory). She is also a member of the Electronic Literature Organization. She is interested in art correspondence, material literature, liberature, e-literature and flamencology. She has published in many joint publications and in: “Zagadnienia Rodzajów Literackich”, “Ha!art”, “Fragile”, “Arterie”.pl_PL
dc.referencesAlderman N., The Winter House [online], [dostęp: 16.10.2014], dostępny w Internecie: <http://www.thewinterhouse.co.uk/>pl_PL
dc.referencesBrooks K., Fairy Tales [online], [dostęp: 16.10.2014], dostępny w Internecie: <http://www.wetellstories.co.uk/stories/week3/>pl_PL
dc.referencesDresang E. T. (2008), Radical Change Revisited: Dynamic Digital Age Books for Youth, “Contemporary Issues in Technology and Teacher Education”, nr 8 (3), s. 297pl_PL
dc.referencesDresang E. T., Kotrola B. (2009), Radical Change Theory and Synergistic Reading for Digital Age Youth, “Journal of Aesthetic Education”, no 43 (2), p. 92-107pl_PL
dc.referencesEnsslin A. (2014), Literary gaming, Cambridge-Massachusetts, MIT Press, ISBN 978-0-262-32204-1pl_PL
dc.referencesFrabetti C. (2007), Księga Labiryntu, tł. Marta Szafrańska-Brandt, Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 978-83-10-11280-4pl_PL
dc.referencesFrabetti C. (2008), Pałac o stu bramach, tł. Marta Szafrańska-Brandt, Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 978-83-10-11503-4pl_PL
dc.referencesHayles K. (2006), The Time of Digital Poetry: From Object to Event [in:] Morris A., Swiss T. (ed.), New Media Poetics: Contexts, Technotexts, and Theories, Cambridge, MIT Press, p. 181-209pl_PL
dc.referencesMachocka A. (2010), Mierzalny wynik gry (w kontekście analizy książek-gier), „Homo Ludens”, nr 1/2, s. 116pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska A. (2014a), Ku literaturze grywalnej (kilka uwag wstępnych), „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2, s. 127-147pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska A. (2014b), Między materialnością a wirtualnością. Przypadek książek rzeczywistości rozszerzonej, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 86-108pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska A. (2015a), Liberackość nasza współczesna. Od teorii liberackiej do zwrotu interfejsologicznego w literaturoznawstwie, „Er(r)go”, [w druku]pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska A. (2015b), Po(d)żeranie tekstu. Wstęp do rozważań o czytaniu kinetycznym [w:] Dziak A. (red.), E-polonistyka 3, Lublin, Wydaw. KUL, [w druku]pl_PL
dc.referencesSimanowski R. (2009), What is and to What End Do We Read Digital Literature? [in:] Ricardo F. J. (ed.), Literary Art in Digital Performance. Case Studies in New Media Art and Criticism, Nowy Jork-Londyn, Continuum, p. 14pl_PL
dc.referencesWardrip-Fruin N. (2007), Playable Media and Textual Instruments [in:] Gendolla P., Schäfer J. (ed.), The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media, Bielfeld, Transcript, p. 211-253pl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka_p@smrw.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-810-3.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe