dc.contributor.author | Okólska, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Müller-Siekierska, Diana | |
dc.contributor.editor | Ratkowska-Pasikowska, Justyna | |
dc.contributor.editor | Walczak-Człapińska, Karolina | |
dc.date.accessioned | 2020-03-19T09:11:28Z | |
dc.date.available | 2020-03-19T09:11:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Okólska K., Wybrane trudności w badaniach terenowych i sposoby (zaistniałe i możliwe) zabezpieczania się przed nimi na przykładzie badań z udziałem rodziców dorosłych dzieci uzależnionych od alkoholu oraz przedstawicieli instytucji leczenia i wsparcia społecznego, [w:] Rodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym, D. Müller-Siekierska, J. Ratkowska-Pasikowska, K. Walczak-Człapińska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-800-2.13. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-800-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31726 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest ukazanie wybranych trudności, które pojawiały się podczas badań z udziałem rodziców dorosłych dzieci uzależnionych od alkoholu oraz przedstawicieli instytucji pomocowych dla rodzin z wyżej wymienionym problemem. W artykule przedstawiono również sposoby (zaistniałe i możliwe) radzenia sobie ze wspomnianymi ograniczeniami. Przedmiotem moich rozważań są trudności, które wynikały ze specyfiki wykorzystanej metodologii badań (metodologia teorii ugruntowanej), a także z charakteru badanego zjawiska społecznego. Był nim proces „stawania się” rodzicem dorosłego dziecka uzależnionego od alkoholu oraz doświadczenia towarzyszące temu procesowi. Poruszane zagadnienia stanowią refleksje własne autorki będące wynikiem przeprowadzonych zespołowo wywiadów narracyjnych z rodzicami dorosłych osób uzależnionych od alkoholu oraz wywiadów swobodnych z przedstawicielami instytucji leczenia i wsparcia społecznego. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is to show selected difficulties, which appeared on the way of carrying out research involving parents of adult children addicted to alcohol and representatives of aid institutions for families with an alcohol related problem. The article also presents ways to deal with them. The object of the study is constituted by difficulties which are related with the research methodology used (methodology of the grounded theory). Also as well as with the nature of the social phenomenon. It was the process of “becoming” the parent of an adult child addicted to alcohol and experience accompanying this process. Issues raised are the author’s own reflections. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie „Wspieranie badań naukowych w obszarze problemów wynikających z używania alkoholu” finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Rodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | metodologia teorii ugruntowanej | pl_PL |
dc.subject | wywiad | pl_PL |
dc.subject | rodzice | pl_PL |
dc.subject | uzależnienie od alkoholu | pl_PL |
dc.subject | difficulties | pl_PL |
dc.subject | methodology of the grounded theory | pl_PL |
dc.subject | interview | pl_PL |
dc.subject | parents | pl_PL |
dc.subject | addiction to alcohol | pl_PL |
dc.title | Wybrane trudności w badaniach terenowych i sposoby (zaistniałe i możliwe) zabezpieczania się przed nimi na przykładzie badań z udziałem rodziców dorosłych dzieci uzależnionych od alkoholu oraz przedstawicieli instytucji leczenia i wsparcia społecznego | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 179-188 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-801-9 | |
dc.references | Babbie E. (2004), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Chomczyński P. (2006), Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowych” 2(1), s. 68–87. | pl_PL |
dc.references | Dion K. (2014), „That’s what I Mean by a hundred little, a thousand little deaths...”: A case study of the grief experienced by the mother of a substance abusing child, „MEDSURG Nursing” 23(6), s. 397–421. | pl_PL |
dc.references | Dzwonkowska‑Godula K., Stempień J. (2014), Od relacji badacz–respondent do relacji psychoterapeuta– pacjent? Wybrane problemy etyczne wywiadów biograficznych, [w:] W. Warzywoda‑Kruszyńska (red.), Społeczeństwo, edukacja, praca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 139–162. | pl_PL |
dc.references | Engelking B. (2001), Zagłada i pamięć . Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji autobiograficznych, IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Glaser B., Strauss A. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2015), Pozytywna i negatywna adaptacja dzieci i młodzieży rodziców uzależnionych od alkoholu, „Alcohol Drug Addict” 28(4), s. 221–233. | pl_PL |
dc.references | Hałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska K. (2004), Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny” 53(1), s. 71–96. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska K. (2014), Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w archiwizacji narracji, „Studia Socjologiczne” 214(3), s. 221–238. | pl_PL |
dc.references | Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Konecki K (2008), Od redakcji. „Stawanie się” jako problem socjologiczny, [w:] Ł.T. Marciniak (red.), Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno‑interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” IV(2), s. I–VI. | pl_PL |
dc.references | Konecki K. i in. (2012), Słownik socjologii jakościowej, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leadley K., Clark C.L., Caetano R. (2000), Couples’ drinking patterns, intimate partner violence, and alcohol‑related partnership problems, „Journal of Substance Abuse” 11(3), s. 253–263. | pl_PL |
dc.references | Męcfal S. (2012), Problemy badań terenowych – wybrane kwestie metodologiczne, praktyczne oraz etyczne przy badaniu zjawisk „trudnych”, „Przegląd Socjologiczny” 61, s. 155–178. | pl_PL |
dc.references | Męcfal S. (2016), Badacz zjawisk trudno dostępnych w terenie – kwestie etyczne, praktyczne i metodologiczne, „Przegląd Socjologii Jakościowej” XII(3), s. 88–100. | pl_PL |
dc.references | Michel M. (2015), Społeczne usytuowanie pedagoga resocjalizacyjnego w terenowych badaniach jakościowych. Dylematy metodologiczne i etyczne badacza w „trudnym terenie”, „Resocjalizacja Polska” 10, s. 165–179. | pl_PL |
dc.references | Michel M. (2016), Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Niedbalski J., Ślęzak‑Niedbalska I. (2016), Etyczne, metodologiczne i techniczne aspekty upowszechniania i archiwizacji danych jakościowych, „Rocznik Nauk Społecznych” 44(2), s. 223–241. | pl_PL |
dc.references | Orford J. i in. (2017), The burden experienced by Brazilian family members affected by their relatives’ alcohol or drug misuse, „Drugs: Education, Prevention and Policy” 9(3), s. 103–112. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska B. (2012), Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. Problemy metodologiczne, „Societas/Communitas” 14(2), s. 39–54. | pl_PL |
dc.references | Rancew‑Sikora D., Cymbrowski B. (2016), Dylematy etyczne i ryzyko w badaniach terenowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 12(3), s. 6–21. | pl_PL |
dc.references | Scharf J.L. i in. (2004), The interaction of parental alcoholism, adaptation role, and familial dysfunction, „Addictive Behaviors” 29(3), s. 575–581. | pl_PL |
dc.references | Szczepanik R. (2012), Zastosowanie techniki wywiadu narracyjnego w badaniach więźniów, „Resocjalizacja Polska” 3, s. 89–105. | pl_PL |
dc.references | Szczepanik R. (2015), Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Szczepanik R., Okólska K. (2018), Zapomniani rodzice (dorosłych) dzieci uzależnionych od alkoholu, „Alkoholizm i Narkomania” 31(4), s. 273–300. | pl_PL |
dc.references | Ślęzak I. (2009), Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno‑symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 1, s. 1–175. | pl_PL |
dc.references | Ślęzak I. (2018), Praca nad zaufaniem. Etyczne, praktyczne i metodologiczne wyzwania w relacjach badacz–badani na przykładzie etnografii agencji towarzyskich, „Przegląd Socjologii Jakościowej” XIV(1), s. 138–162. | pl_PL |
dc.references | Tsirigotis K., Gruszczyński W. (2001), Cechy osobowości dorosłych córek i synów alkoholików (DDA) leczonych w PZP, „Alkoholizm i Narkomania” 14(3), s. 365–773. | pl_PL |
dc.references | Zucker D.M. (2015), Concept clarification of grief in mothers of children with an addiction, „JAN Leading Global Nursing Research” 71(4), s. 751–767. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-800-2.13 | |