Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOkólska, Katarzyna
dc.contributor.editorMüller-Siekierska, Diana
dc.contributor.editorRatkowska-Pasikowska, Justyna
dc.contributor.editorWalczak-Człapińska, Karolina
dc.date.accessioned2020-03-19T09:11:28Z
dc.date.available2020-03-19T09:11:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationOkólska K., Wybrane trudności w badaniach terenowych i sposoby (zaistniałe i możliwe) zabezpieczania się przed nimi na przykładzie badań z udziałem rodziców dorosłych dzieci uzależnionych od alkoholu oraz przedstawicieli instytucji leczenia i wsparcia społecznego, [w:] Rodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym, D. Müller-Siekierska, J. Ratkowska-Pasikowska, K. Walczak-Człapińska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-800-2.13.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-800-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31726
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie wybranych trudności, które pojawiały się podczas badań z udziałem rodziców dorosłych dzieci uzależnionych od alkoholu oraz przedstawicieli instytucji pomocowych dla rodzin z wyżej wymienionym problemem. W artykule przedstawiono również sposoby (zaistniałe i możliwe) radzenia sobie ze wspomnianymi ograniczeniami. Przedmiotem moich rozważań są trudności, które wynikały ze specyfiki wykorzystanej metodologii badań (metodologia teorii ugruntowanej), a także z charakteru badanego zjawiska społecznego. Był nim proces „stawania się” rodzicem dorosłego dziecka uzależnionego od alkoholu oraz doświadczenia towarzyszące temu procesowi. Poruszane zagadnienia stanowią refleksje własne autorki będące wynikiem przeprowadzonych zespołowo wywiadów narracyjnych z rodzicami dorosłych osób uzależnionych od alkoholu oraz wywiadów swobodnych z przedstawicielami instytucji leczenia i wsparcia społecznego.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is to show selected difficulties, which appeared on the way of carrying out research involving parents of adult children addicted to alcohol and representatives of aid institutions for families with an alcohol related problem. The article also presents ways to deal with them. The object of the study is constituted by difficulties which are related with the research methodology used (methodology of the grounded theory). Also as well as with the nature of the social phenomenon. It was the process of “becoming” the parent of an adult child addicted to alcohol and experience accompanying this process. Issues raised are the author’s own reflections.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie „Wspieranie badań naukowych w obszarze problemów wynikających z używania alkoholu” finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofRodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmetodologia teorii ugruntowanejpl_PL
dc.subjectwywiadpl_PL
dc.subjectrodzicepl_PL
dc.subjectuzależnienie od alkoholupl_PL
dc.subjectdifficultiespl_PL
dc.subjectmethodology of the grounded theorypl_PL
dc.subjectinterviewpl_PL
dc.subjectparentspl_PL
dc.subjectaddiction to alcoholpl_PL
dc.titleWybrane trudności w badaniach terenowych i sposoby (zaistniałe i możliwe) zabezpieczania się przed nimi na przykładzie badań z udziałem rodziców dorosłych dzieci uzależnionych od alkoholu oraz przedstawicieli instytucji leczenia i wsparcia społecznegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number179-188pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-801-9
dc.referencesBabbie E. (2004), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCharmaz K. (2009), Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChomczyński P. (2006), Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowych” 2(1), s. 68–87.pl_PL
dc.referencesDion K. (2014), „That’s what I Mean by a hundred little, a thousand little deaths...”: A case study of the grief experienced by the mother of a substance abusing child, „MEDSURG Nursing” 23(6), s. 397–421.pl_PL
dc.referencesDzwonkowska‑Godula K., Stempień J. (2014), Od relacji badacz–respondent do relacji psychoterapeuta– pacjent? Wybrane problemy etyczne wywiadów biograficznych, [w:] W. Warzywoda‑Kruszyńska (red.), Społeczeństwo, edukacja, praca, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 139–162.pl_PL
dc.referencesEngelking B. (2001), Zagłada i pamięć . Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji autobiograficznych, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGlaser B., Strauss A. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2015), Pozytywna i negatywna adaptacja dzieci i młodzieży rodziców uzależnionych od alkoholu, „Alcohol Drug Addict” 28(4), s. 221–233.pl_PL
dc.referencesHałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaźmierska K. (2004), Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny” 53(1), s. 71–96.pl_PL
dc.referencesKaźmierska K. (2014), Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w archiwizacji narracji, „Studia Socjologiczne” 214(3), s. 221–238.pl_PL
dc.referencesKonecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonecki K (2008), Od redakcji. „Stawanie się” jako problem socjologiczny, [w:] Ł.T. Marciniak (red.), Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno‑interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” IV(2), s. I–VI.pl_PL
dc.referencesKonecki K. i in. (2012), Słownik socjologii jakościowej, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeadley K., Clark C.L., Caetano R. (2000), Couples’ drinking patterns, intimate partner violence, and alcohol‑related partnership problems, „Journal of Substance Abuse” 11(3), s. 253–263.pl_PL
dc.referencesMęcfal S. (2012), Problemy badań terenowych – wybrane kwestie metodologiczne, praktyczne oraz etyczne przy badaniu zjawisk „trudnych”, „Przegląd Socjologiczny” 61, s. 155–178.pl_PL
dc.referencesMęcfal S. (2016), Badacz zjawisk trudno dostępnych w terenie – kwestie etyczne, praktyczne i metodologiczne, „Przegląd Socjologii Jakościowej” XII(3), s. 88–100.pl_PL
dc.referencesMichel M. (2015), Społeczne usytuowanie pedagoga resocjalizacyjnego w terenowych badaniach jakościowych. Dylematy metodologiczne i etyczne badacza w „trudnym terenie”, „Resocjalizacja Polska” 10, s. 165–179.pl_PL
dc.referencesMichel M. (2016), Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesNiedbalski J., Ślęzak‑Niedbalska I. (2016), Etyczne, metodologiczne i techniczne aspekty upowszechniania i archiwizacji danych jakościowych, „Rocznik Nauk Społecznych” 44(2), s. 223–241.pl_PL
dc.referencesOrford J. i in. (2017), The burden experienced by Brazilian family members affected by their relatives’ alcohol or drug misuse, „Drugs: Education, Prevention and Policy” 9(3), s. 103–112.pl_PL
dc.referencesPawłowska B. (2012), Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. Problemy metodologiczne, „Societas/Communitas” 14(2), s. 39–54.pl_PL
dc.referencesRancew‑Sikora D., Cymbrowski B. (2016), Dylematy etyczne i ryzyko w badaniach terenowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 12(3), s. 6–21.pl_PL
dc.referencesScharf J.L. i in. (2004), The interaction of parental alcoholism, adaptation role, and familial dysfunction, „Addictive Behaviors” 29(3), s. 575–581.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R. (2012), Zastosowanie techniki wywiadu narracyjnego w badaniach więźniów, „Resocjalizacja Polska” 3, s. 89–105.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R. (2015), Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R., Okólska K. (2018), Zapomniani rodzice (dorosłych) dzieci uzależnionych od alkoholu, „Alkoholizm i Narkomania” 31(4), s. 273–300.pl_PL
dc.referencesŚlęzak I. (2009), Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno‑symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 1, s. 1–175.pl_PL
dc.referencesŚlęzak I. (2018), Praca nad zaufaniem. Etyczne, praktyczne i metodologiczne wyzwania w relacjach badacz–badani na przykładzie etnografii agencji towarzyskich, „Przegląd Socjologii Jakościowej” XIV(1), s. 138–162.pl_PL
dc.referencesTsirigotis K., Gruszczyński W. (2001), Cechy osobowości dorosłych córek i synów alkoholików (DDA) leczonych w PZP, „Alkoholizm i Narkomania” 14(3), s. 365–773.pl_PL
dc.referencesZucker D.M. (2015), Concept clarification of grief in mothers of children with an addiction, „JAN Leading Global Nursing Research” 71(4), s. 751–767.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-800-2.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe