International Legal Aspects of Aerial Terrorism
Abstract
Od wielu dekad lotnictwo cywilne określa się mianem najbezpieczniejszego środka transportu. Twierdzenie to jest absolutnie prawdziwe, czego dowodzi fakt, że z roku na rok odnotowywana jest coraz mniejsza liczba śmiertelnych wypadków w lotnictwie. Niestety jednak, samoloty cywilne wciąż narażone są na szczególny rodzaj zagrożenia, z którym to społeczność międzynarodowa walczy od dawna: terroryzm.
Dysertacja doktorska jest obszernym studium badawczym z zakresu prawa międzynarodowego, której głównym celem jest odpowiedź na pytanie, czy obecnie obowiązujące regulacje (przede wszystkim te o charakterze prawnomiędzynarodowym) w odpowiedni sposób chronią lotnictwo cywilne przed aktami terroryzmu oraz czy społeczność międzynarodowa obrała właściwy kierunek polityczny w walce z terroryzmem lotniczym. W tym celu w pracy szczegółowo przeanalizowano definicję terroryzmu oraz rodzaje ataków terrorystycznych, których celem może być lotnictwo cywilne wraz z omówieniem aspektów prawnych użycia siły w stosunkach międzynarodowych. Szczegółową uwagę poświęcono także aktom prawnym przygotowanym pod auspicjami ONZ, Unii Europejskiej oraz ICAO, które w zamyśle mają chronić pasażerów przed brutalnymi zamachami terrorystycznymi, a także dokonano analizy kilku przypadków ataków na lotnictwo cywilne z ostatnich lat (aby nadać pracy nieco bardziej praktyczny wymiar). Całość zamykają rozważania o możliwych usprawnieniach w prawnym systemie ochrony przed terroryzmem lotniczym.
The following license files are associated with this item: