dc.contributor.author | Osiecki, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2020-02-03T06:25:06Z | |
dc.date.available | 2020-02-03T06:25:06Z | |
dc.date.issued | 2019-10-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31386 | |
dc.description.abstract | Od wielu dekad lotnictwo cywilne określa się mianem najbezpieczniejszego środka transportu. Twierdzenie to jest absolutnie prawdziwe, czego dowodzi fakt, że z roku na rok odnotowywana jest coraz mniejsza liczba śmiertelnych wypadków w lotnictwie. Niestety jednak, samoloty cywilne wciąż narażone są na szczególny rodzaj zagrożenia, z którym to społeczność międzynarodowa walczy od dawna: terroryzm.
Dysertacja doktorska jest obszernym studium badawczym z zakresu prawa międzynarodowego, której głównym celem jest odpowiedź na pytanie, czy obecnie obowiązujące regulacje (przede wszystkim te o charakterze prawnomiędzynarodowym) w odpowiedni sposób chronią lotnictwo cywilne przed aktami terroryzmu oraz czy społeczność międzynarodowa obrała właściwy kierunek polityczny w walce z terroryzmem lotniczym. W tym celu w pracy szczegółowo przeanalizowano definicję terroryzmu oraz rodzaje ataków terrorystycznych, których celem może być lotnictwo cywilne wraz z omówieniem aspektów prawnych użycia siły w stosunkach międzynarodowych. Szczegółową uwagę poświęcono także aktom prawnym przygotowanym pod auspicjami ONZ, Unii Europejskiej oraz ICAO, które w zamyśle mają chronić pasażerów przed brutalnymi zamachami terrorystycznymi, a także dokonano analizy kilku przypadków ataków na lotnictwo cywilne z ostatnich lat (aby nadać pracy nieco bardziej praktyczny wymiar). Całość zamykają rozważania o możliwych usprawnieniach w prawnym systemie ochrony przed terroryzmem lotniczym. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | lotnictwo | pl_PL |
dc.subject | terroryzm | pl_PL |
dc.subject | samoloty | pl_PL |
dc.subject | prawo międzynarodowe | pl_PL |
dc.subject | ICAO | pl_PL |
dc.subject | uprowadzenie | pl_PL |
dc.subject | terroryści | pl_PL |
dc.subject | zestrzelenie | pl_PL |
dc.title | International Legal Aspects of Aerial Terrorism | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Mateusz Osiecki | pl_PL |
dc.page.number | 247 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mateusz.w.osiecki@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Połatyńska, Joanna | |
dc.dissertation.reviewer | Konert, Anna | |
dc.dissertation.reviewer | Wierczyńska, Karolina | |
dc.date.defence | 2020-02-06 | |
dc.discipline | nauki prawne | pl_PL |