dc.contributor.author | Zasacka, Zofia | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-04-29T14:10:18Z | |
dc.date.available | 2019-04-29T14:10:18Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Zasacka Z., Nastolatki i ich przyjemności czytania książek, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 95-115, doi: 10.18778/7969-027-5.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28063 | |
dc.description.abstract | W artykule podjęto próbę zdefiniowania przyjemności czytania. W celu opisania postaw młodzieży wobec czytania książek i ich preferencji lekturowych wykorzystano wyniki badania sondażowego zrealizowanego w maju 2010 r., na próbie obejmującej 70 gimnazjów, stanowiącej ogólnopolską reprezentację uczniów kończących obowiązkowy etap edukacji. Zaprezentowano wyniki mówiące o społecznych dystansach w aktywności społecznej. Opisując książki lubiane autorka skupiła się na różnicach w preferencjach lekturowych wynikających z płci gimnazjalistów. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the beginning of the article the author tried to define pleasure of reading. This paper is based on the outcome of the national survey, conducted in May 2010 on a representative sample of 15-years-old Polish teenagers at the end of compulsory schooling. The results of this research let to describe the place taken by a book in the adolescent‘s everyday life; it means their reading activities and their reading preferences. The paper focuses on the positive aspect of reading attitudes and the answer to the question which books students like to read and how students’ sex differ their reading preferences. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | czytelnictwo nastolatków | pl_PL |
dc.subject | przyjemność czytania | pl_PL |
dc.subject | preferencje czytelnicze | pl_PL |
dc.subject | gimnazjaliści | pl_PL |
dc.subject | lektury szkolne | pl_PL |
dc.title | Nastolatki i ich przyjemności czytania książek | pl_PL |
dc.title.alternative | Adolescents and Their Pleasures of Reading Books | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 95-115 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Biblioteka Narodowa | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr socjologii, pracuje jako adiunkt w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Zajmuje się socjologią kultury i socjologią młodzieży, szczególnie interesują ją kultura i literatura popularna, socjologia codzienności, socjologia edukacji, przemiany we współczesnych stylach życia i formach uczestnictwa w kulturze, także pod wpływem Internetu i nowych mediów, społeczne praktyki czytelnicze, zwłaszcza
w środowiskach młodzieżowych. | pl_PL |
dc.references | Barker Ch. (2005), Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005, s. 44-45. | pl_PL |
dc.references | Brophy J. (2010), Motywowanie uczniów do nauki, przeł. K. Kruszewski Warszawa, PWN, ISBN 978-83-01-13655-0. | pl_PL |
dc.references | Cart M. (2010), Young adult literature: from romance to realism, Chicago, American Library Association, ISBN 978-0-8389-1045-0. | pl_PL |
dc.references | Certeau M., de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 978-83-233-2597-0. | pl_PL |
dc.references | Guthrie J.T., Wigfield, A. (2000), Engagement and motivation in reading, [w:] Kamil M.L., Mosenthal P.B., Pearson P.D., &. Barr R. (red. nauk.), Handbook of reading research: Volume III New York, Erlbaum, s. 403-422. | pl_PL |
dc.references | Guthrie, J.T., Alao, S. (1997), Designing contexts to increase motivation for reading, ‘Educational Psychologist’ nr 32, s. 95-105. | pl_PL |
dc.references | Jarzębski J. (1977), O zastosowaniu pojęcia „gra” w badaniach literackich, [w:] Bujnicki T., Sławiński J. (red. nauk.) Problemy odbioru i odbiorcy, Wrocław, Ossolineum s. 23-46. | pl_PL |
dc.references | Martin W. (1986), Recent Theories of Narrative, Ithaca and London, Cornell University Press, ISBN 0-8014-9355-2. | pl_PL |
dc.references | Martuszewska A. (2007), Radosne gry. O grach/zabawach literackich, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, ISBN 978-83-7453-787-2. | pl_PL |
dc.references | Peterson R. A., Kern R. M., (1996), Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore, ‘American Sociological Review’, 1996 nr 5, s. 900-907. | pl_PL |
dc.references | OECD (2010), PISA 2009 Results: Learning Trends: Changes in Student Performance Since 2000 (Volume V) ISBN 978-92-64-09149-8 (print) ISBN 978-92-64-09158-0 (PDF), [dostęp: 16.01.2012], dostępny w Internecie: <http://dx.doi.org/10.1787/9789264091580-en>. | pl_PL |
dc.references | Straus G. (2002), Czytanie książek u progu liceum, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 837-009-31-83. | pl_PL |
dc.references | Świerczyńska-Jelonek D. (2000), Książka w życiu współczesnych nastolatków, [w:] Przecławska A., Rowicki L. (red. nauk.) Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 101-136, ISBN 83-88149-34-2. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-696-0. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z.(2009), Dlaczego czytamy powieści – kilka implikacji dla badaczy czytania dla przyjemności, „Przegląd Humanistyczny” nr 3, s. 81-93. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2011a), Czytanie dla przyjemności – podobieństwa i dystanse wśród nastolatków. [w:] Mroczkowska D. (red. nauk.) Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa, Wydawnictwo Difin, ISBN 978-83-7641-476-8, s. 151-171. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2011b), Czytanie dla przyjemności – jego miejsce w czasie zabawy nastolatków. [w:] Narkiewicz-Niedbalec E., Zielińska M. (red. nauk.) Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011, s. 95-116. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2012a), Nastolatki i książki – od czytania codziennego do unikania „Edukacja” 2 (118), s. 20-35. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2012b), Ciągłość i zmiany w postawach czytelniczych młodzieży (z ogólnopolskich badań czytelnictwa gimnazjalistów). [w:] Krajewska A.M. (red) Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece… Warszawa, SBP, s. 93-104. | pl_PL |
dc.references | Zunshine L. (2006), Why we read fiction. Theory of mind and novel, Columbus, The Ohio State University Press, ISBN 0-8142-5151-X. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.04 | |