Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZasacka, Zofia
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-29T14:10:18Z
dc.date.available2019-04-29T14:10:18Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationZasacka Z., Nastolatki i ich przyjemności czytania książek, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 95-115, doi: 10.18778/7969-027-5.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28063
dc.description.abstractW artykule podjęto próbę zdefiniowania przyjemności czytania. W celu opisania postaw młodzieży wobec czytania książek i ich preferencji lekturowych wykorzystano wyniki badania sondażowego zrealizowanego w maju 2010 r., na próbie obejmującej 70 gimnazjów, stanowiącej ogólnopolską reprezentację uczniów kończących obowiązkowy etap edukacji. Zaprezentowano wyniki mówiące o społecznych dystansach w aktywności społecznej. Opisując książki lubiane autorka skupiła się na różnicach w preferencjach lekturowych wynikających z płci gimnazjalistów.pl_PL
dc.description.abstractIn the beginning of the article the author tried to define pleasure of reading. This paper is based on the outcome of the national survey, conducted in May 2010 on a representative sample of 15-years-old Polish teenagers at the end of compulsory schooling. The results of this research let to describe the place taken by a book in the adolescent‘s everyday life; it means their reading activities and their reading preferences. The paper focuses on the positive aspect of reading attitudes and the answer to the question which books students like to read and how students’ sex differ their reading preferences.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnictwo nastolatkówpl_PL
dc.subjectprzyjemność czytaniapl_PL
dc.subjectpreferencje czytelniczepl_PL
dc.subjectgimnazjaliścipl_PL
dc.subjectlektury szkolnepl_PL
dc.titleNastolatki i ich przyjemności czytania książekpl_PL
dc.title.alternativeAdolescents and Their Pleasures of Reading Bookspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number95-115pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Narodowapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr socjologii, pracuje jako adiunkt w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Zajmuje się socjologią kultury i socjologią młodzieży, szczególnie interesują ją kultura i literatura popularna, socjologia codzienności, socjologia edukacji, przemiany we współczesnych stylach życia i formach uczestnictwa w kulturze, także pod wpływem Internetu i nowych mediów, społeczne praktyki czytelnicze, zwłaszcza w środowiskach młodzieżowych.pl_PL
dc.referencesBarker Ch. (2005), Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005, s. 44-45.pl_PL
dc.referencesBrophy J. (2010), Motywowanie uczniów do nauki, przeł. K. Kruszewski Warszawa, PWN, ISBN 978-83-01-13655-0.pl_PL
dc.referencesCart M. (2010), Young adult literature: from romance to realism, Chicago, American Library Association, ISBN 978-0-8389-1045-0.pl_PL
dc.referencesCerteau M., de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 978-83-233-2597-0.pl_PL
dc.referencesGuthrie J.T., Wigfield, A. (2000), Engagement and motivation in reading, [w:] Kamil M.L., Mosenthal P.B., Pearson P.D., &. Barr R. (red. nauk.), Handbook of reading research: Volume III New York, Erlbaum, s. 403-422.pl_PL
dc.referencesGuthrie, J.T., Alao, S. (1997), Designing contexts to increase motivation for reading, ‘Educational Psychologist’ nr 32, s. 95-105.pl_PL
dc.referencesJarzębski J. (1977), O zastosowaniu pojęcia „gra” w badaniach literackich, [w:] Bujnicki T., Sławiński J. (red. nauk.) Problemy odbioru i odbiorcy, Wrocław, Ossolineum s. 23-46.pl_PL
dc.referencesMartin W. (1986), Recent Theories of Narrative, Ithaca and London, Cornell University Press, ISBN 0-8014-9355-2.pl_PL
dc.referencesMartuszewska A. (2007), Radosne gry. O grach/zabawach literackich, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, ISBN 978-83-7453-787-2.pl_PL
dc.referencesPeterson R. A., Kern R. M., (1996), Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore, ‘American Sociological Review’, 1996 nr 5, s. 900-907.pl_PL
dc.referencesOECD (2010), PISA 2009 Results: Learning Trends: Changes in Student Performance Since 2000 (Volume V) ISBN 978-92-64-09149-8 (print) ISBN 978-92-64-09158-0 (PDF), [dostęp: 16.01.2012], dostępny w Internecie: <http://dx.doi.org/10.1787/9789264091580-en>.pl_PL
dc.referencesStraus G. (2002), Czytanie książek u progu liceum, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 837-009-31-83.pl_PL
dc.referencesŚwierczyńska-Jelonek D. (2000), Książka w życiu współczesnych nastolatków, [w:] Przecławska A., Rowicki L. (red. nauk.) Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 101-136, ISBN 83-88149-34-2.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-696-0.pl_PL
dc.referencesZasacka Z.(2009), Dlaczego czytamy powieści – kilka implikacji dla badaczy czytania dla przyjemności, „Przegląd Humanistyczny” nr 3, s. 81-93.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011a), Czytanie dla przyjemności – podobieństwa i dystanse wśród nastolatków. [w:] Mroczkowska D. (red. nauk.) Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa, Wydawnictwo Difin, ISBN 978-83-7641-476-8, s. 151-171.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011b), Czytanie dla przyjemności – jego miejsce w czasie zabawy nastolatków. [w:] Narkiewicz-Niedbalec E., Zielińska M. (red. nauk.) Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011, s. 95-116.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2012a), Nastolatki i książki – od czytania codziennego do unikania „Edukacja” 2 (118), s. 20-35.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2012b), Ciągłość i zmiany w postawach czytelniczych młodzieży (z ogólnopolskich badań czytelnictwa gimnazjalistów). [w:] Krajewska A.M. (red) Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece… Warszawa, SBP, s. 93-104.pl_PL
dc.referencesZunshine L. (2006), Why we read fiction. Theory of mind and novel, Columbus, The Ohio State University Press, ISBN 0-8142-5151-X.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe