dc.contributor.author | Lasocińska, Kamila | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T08:25:54Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T08:25:54Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Lasocińska K., Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 33-46, doi: 10.18778/7969-353-5.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27066 | |
dc.description.abstract | W swoim artykule zakładam, że aktywność autobiograficzna jest formą autokreacji. Wspomaganie myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych może wpływać na kształtowanie postaw twórczych wobec codziennych zadań i problemów. Elementy twórczości są obecne w aktywności autobiograficznej ze względu na możliwość różnych interpretacji tych samych wydarzeń życiowych. Te odmienne i różnorodne interpretacje mają charakter plastyczny i pomagają osobie w przekraczaniu własnych schematów myślowych. Ponadto proces konstruowania własnej historii życia opiera się na wykorzystywaniu „fantazji biograficznej” i elementów fikcji. Pozwala to na odnajdywanie różnych perspektyw własnej opowieści. Podczas procesu rekonstruowania historii życia jednostka kreuje własną tożsamość narracyjną, zakładając zmiany obrazu samej siebie zachodzące w czasie. Refleksyjny projekt własnej przyszłości oraz celów i zadań życiowych jest ostatnim ważnym czynnikiem decydującym o znaczeniu twórczości w doświadczeniach autobiograficznych. Jednostka kształtuje ten projekt dzięki refleksji i podsumowaniu własnych przeszłych doświadczeń i poprzez określanie poziomu swojego zadowolenia z życia. | pl_PL |
dc.description.abstract | In my article I assume that autobiographical activity is a form of self-creation. Improving autobiographical thinking in adult education may influence the shaping of their creative attitudes towards everyday tasks and problems. Creative elements are present in autobiographical activities because of the possibility of different interpretations of the same life events. These differ- ing and diverse interpretations are malleable and can help a person to cross their own schemas in thinking. Moreover, a process of constructing one’s own life story is based on the use of „biographical fantasy” and elements of fiction. That allows you to identify the different perspectives of self story. During the life story reconstruction process an individual creates their own narrative identity that assumes the possibility of changes of a personal image over time. A reflective project of one’s own future and future life goals and objectives is the last important factor determining the importance of creativity in the autobiographical experiences of a person. An individual forms this project due to reflection and summary of their past experiences, as well as through determining/defining the level of the satisfaction with life. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | autokreacja | pl_PL |
dc.subject | twórczość | pl_PL |
dc.subject | transgresja | pl_PL |
dc.subject | projektowanie przyszłości | pl_PL |
dc.subject | narracyjna tożsamość | pl_PL |
dc.subject | wielość interpretacji | pl_PL |
dc.subject | kryzysy | pl_PL |
dc.subject | zmiany | pl_PL |
dc.subject | rozwój osobisty | pl_PL |
dc.title | Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych | pl_PL |
dc.title.alternative | Autobiography as self-creation. The creative aspects of autobiographical thinking in adults education | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 33-46 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Katedra Dydaktyki Ogólnej i Psychodydaktyki Twórczości | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Bauman Z., 2007, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Beck U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. S., 1986, Actual minds, possible worlds, Harvard University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Cieciuch J., 2011, Między przedmiotem a metodą. Wątpliwości związane z koncepcją tożsamości narracyjnej McAdamsa, [w:] E. Dryll, A. Cierpka (red.), Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, Eneteia, Warszawa, s. 111–131. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski K., 1975, Trud istnienia, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 24–27, 31–32. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski K., 1989, W poszukiwaniu zdrowia psychicznego, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Demetrio D., 2000, Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dominicé P., 2006, Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, WSHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dryll E., Cierpka A. (red.), 2011, Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, Eneteia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Fromm E., 1959, The Creative Attitude, [w:] H. H. Andreson (eds), Creativity and Its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, Harper and Row, New York, s. 44–54. | pl_PL |
dc.references | Giddens A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Howard G., 1991, Culture Tales: a narrative approach to thinking, cross-cultural psychology and psychotherapy, „American Psychologist”, 46 (3), s. 187–197. | pl_PL |
dc.references | Keupp H. (Red.), 1999, Identitätskonstruktionen. Das Patchwork der Identitäten in Spätmoderne, Reinbek. | pl_PL |
dc.references | Konieczna E., 2004, Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 1997, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 2001, Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozłowski W., 1998, Zmieniać się, aby być sobą, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kukiełczyńska K., 2000, Proces twórczy jako terapia przez sztukę, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu, nr 72, s. 53. | pl_PL |
dc.references | Kübler-Ross E., 2005, Życiodajna śmierć. O życiu, śmierci i życiu po śmierci, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., 2011, Życie poza schematem. Analiza biografii twórców, Wydawnictwo AHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Lasocińska K., Wawrzyaniak J. K., 2013, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (2010), Teoria dezintegracji pozytywnej jako koncepcja zdolności, [w:] W. Limont, J. Dreszer, J. Cieślikowska (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 33–49. | pl_PL |
dc.references | McAdams D., 1999, Personal narratives and the life story, [w:] L. Pervin, O. John (eds), Handbook of personality: Theory and research, (2 edition), Guilford Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Maslow A., 2006, Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maslow A., 1971, The Farther Reaches of Human Nature, The Viking Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Opoczyńska M., 1999, Sama Keena „mityczna podróż do wewnątrz”, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 139–150. | pl_PL |
dc.references | Radlińska H., 1961, Pedagogika społeczna, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Sarbin T. (ed.), 1986, Narrative psychology. The storied nature of human conduct, Praeger Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Rogers C., 1961, On becoming a person: A therapists view of psychotherapy, Hoghton Mifflin, Boston. | pl_PL |
dc.references | Sikora K., 2005, Zmiana osobowości w ujęciu psychologii projektów osobistych, [w:] A. Niedźwieńska (red.), Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 71–101. | pl_PL |
dc.references | Sikora K., 2008, Projekty osobiste – samoregulacja ukierunkowana na rozwój, [w:] A. Niedźwieńska (red.), Samoregulacja w poznaniu i działaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 103–121. | pl_PL |
dc.references | Straub J., 1998, Erzählung, Identität and historishes Bewußtein. Die psychologische Konstruktion von Zeit and Geschichte, Frakfurt am Main. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., 1976, O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., 1983, Twórczość – rzeczywistość, nadzieje, wątpliwości, [w:] idem, Wychowanie i strategia życia, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K., 2007, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Schulz R., 1990, Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tokarska U., 1999, W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 169–204. | pl_PL |
dc.references | Tokarska U., 2011, Narracyjna gra (auto)BIOGRAFICZNA „W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA” jako autorska forma wspomagania rozwoju człowieka dorosłego, [w:] E. Dryll, A. Cierpka (red.), Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, Eneteia, Warszawa, s. 219–239. | pl_PL |
dc.references | Tylikowska A., 2000, Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 231–271. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński J. (red.), 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk, s. 16–78. | pl_PL |
dc.references | www.tstory.eu - Storytelling Applied to Training. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.03 | |