Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych
Abstract
W swoim artykule zakładam, że aktywność autobiograficzna jest formą autokreacji. Wspomaganie myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych może wpływać na kształtowanie postaw twórczych wobec codziennych zadań i problemów. Elementy twórczości są obecne w aktywności autobiograficznej ze względu na możliwość różnych interpretacji tych samych wydarzeń życiowych. Te odmienne i różnorodne interpretacje mają charakter plastyczny i pomagają osobie w przekraczaniu własnych schematów myślowych. Ponadto proces konstruowania własnej historii życia opiera się na wykorzystywaniu „fantazji biograficznej” i elementów fikcji. Pozwala to na odnajdywanie różnych perspektyw własnej opowieści. Podczas procesu rekonstruowania historii życia jednostka kreuje własną tożsamość narracyjną, zakładając zmiany obrazu samej siebie zachodzące w czasie. Refleksyjny projekt własnej przyszłości oraz celów i zadań życiowych jest ostatnim ważnym czynnikiem decydującym o znaczeniu twórczości w doświadczeniach autobiograficznych. Jednostka kształtuje ten projekt dzięki refleksji i podsumowaniu własnych przeszłych doświadczeń i poprzez określanie poziomu swojego zadowolenia z życia. In my article I assume that autobiographical activity is a form of self-creation. Improving autobiographical thinking in adult education may influence the shaping of their creative attitudes towards everyday tasks and problems. Creative elements are present in autobiographical activities because of the possibility of different interpretations of the same life events. These differ- ing and diverse interpretations are malleable and can help a person to cross their own schemas in thinking. Moreover, a process of constructing one’s own life story is based on the use of „biographical fantasy” and elements of fiction. That allows you to identify the different perspectives of self story. During the life story reconstruction process an individual creates their own narrative identity that assumes the possibility of changes of a personal image over time. A reflective project of one’s own future and future life goals and objectives is the last important factor determining the importance of creativity in the autobiographical experiences of a person. An individual forms this project due to reflection and summary of their past experiences, as well as through determining/defining the level of the satisfaction with life.
Collections
The following license files are associated with this item: