Rekrutacja i selekcja artystów w kontekście twórczości organizacyjnej
Streszczenie
Przedmiotem refleksji teoretycznej i badań empirycznych, podjętych w ramach niniejszej rozprawy doktorskiej, uczyniono procesy rekrutacji i selekcji artystów z uwzględnieniem aspektów twórczości organizacyjnej. Po zrealizowanych studiach literaturowych okazało się, że o ile w literaturze z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi opisywane są praktyki, dotyczące pozyskiwania pracowników do organizacji działających w sferze biznesu i publicznej, to brakuje prac poświęconych założeniom i metodom rekrutacji i selekcji artystów do organizacji artystycznych (zwłaszcza zajmujących się sztukami widowiskowymi): teatralnych, filmowych, tanecznych itp. Ponieważ procesy rekrutacji i selekcji artystów są osadzone w specyficznym kontekście organizacji, zajmujących się działalnością twórczą, ulotną, przez niektórych uważaną za mistyczną, założono, że uczestniczy w nich zarówno twórczość artystyczna, jak i twórczość organizacyjna. Stąd problemem badawczym w dysertacji jest brak rozpoznania istoty procesu rekrutacji i selekcji artystów (jako pierwszego etapu procesu tworzenia dzieła artystycznego), który z założenia powinien być procesem twórczym w sensie twórczości artystycznej, i być może procesem twórczym w sensie twórczości organizacyjnej. Postanowiono odpowiedzieć na pytanie: w jakich aspektach (personologicznym, procesowym, atrybutowym, warunków tworzenia) procesy rekrutacji i selekcji artystów posiadają walory twórczości organizacyjnej. Na potrzeby analizy przyjęto czteroaspektowy punkt widzenia na twórczość organizacyjną, w którym:
1. w ujęciu personologicznym- „twórcami” są realizatorzy procesów rekrutacji i selekcji;
2. w ujęciu procesowym- „procesy twórcze” dotyczą przygotowywania i realizacji rekrutacji i selekcji, i obejmują wszelkie interakcje pomiędzy założonym celem procesu a ostatecznym jego rezultatem. Interakcje te odnoszą się do pomysłów i inspiracji realizacji procesów, dotychczasowych doświadczeń, sprawdzonych scenariuszy działań, znanych wzorców zachowań;
3. w ujęciu atrybutowym- „dziełem”/wytworem jest całokształt realizowanych procesów rekrutacji i selekcji (m.in. funkcje, jakie te procesy pełnią w organizacjach; stosowane metody i techniki rekrutacji oraz selekcji);
4. w ujęciu warunów tworzenia- „czynniki” to warunki, w jakich procesy rekrutacji i selekcji są przygotowywane i realizowane, stymulujące bądź hamujące twórczość.