Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDynkowska, Julia
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorPrzybyszewska, Agnieszka
dc.contributor.editorSzajnert, Danuta
dc.date.accessioned2017-09-25T11:49:34Z
dc.date.available2017-09-25T11:49:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDynkowska J., Ekfraza jako apokryf. O powieści Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela, [w:] Izdebska A., Przybyszewska A, Szajnert D., (red.), Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [123]-134, doi: 10.18778/8088-214-0.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-214-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22714
dc.description.abstractThis article discusses ekphrasis in relation to the category of literary apocryphon (and Danuta Szajnert’s conclusions about it). Bringing these terms together seems to be surprising due to the nearly opposite meanings of these two words of Greek origin (ékphrasis may be translated not only as a ‘precise description’ but also as an ‘explanation’, ‘clarification’, ‘expression’, while apókryphos means ‘hidden’, ‘latent’, ‘dark’, ‘cryptic’). Nonetheless, because of various changes of the meaning of the second term, actual literary apocrypha enable the explanation, clarification or expression of some aspects hidden in the pre-text. The precise subject of this study is Jacek Dehnel’s apocryphal novel Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya (Saturn. Black Paintings from the Lives of the Men in the Goya Family), in which literary descriptions of Francisco de Goya’s famous Black Paintings function not only as a counterpoint or a decorative supplement to the plot, but also as a device of revealing the “real” genesis of Pinturas Negras (in Dehnel’s novel it is Francisco’s son, Javier, who creates the paintings).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofIzdebska A., Przybyszewska A, Szajnert D., (red.), Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectSaturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goyapl_PL
dc.subjectapokryfpl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectJacek Dehnelpl_PL
dc.titleEkfraza jako apokryf. O powieści Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnelapl_PL
dc.title.alternativeEkphrasis as an apocryphon. On Jacek Dehnel’s Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya (Saturn. Black Paintings from the Lives of the Men in the Goya Family)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[123]-134pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-215-7
dc.identifier.doi10.18778/8088-214-0.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska