Poziom katecholamin w ślinie podczas stresu egzaminacyjnego i wysiłku poznawczego
Oglądaj/ Otwórz
Data
2015Autor
Rudnicki, Konrad
Rutkowska, Aleksandra
Wieczorek, Marek
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
By ustalić przydatność katecholamin w ślinie do badania stresu, pobrano próbki od
30 studentów przed egzaminem oraz w dniu pozbawionym stresorów. Następnie aby zbadać wpływ
wysiłku poznawczego na poziomy katecholamin, przebadano 31 ochotników, którzy uczestniczyli
w dwóch spotkaniach poświęconych realizacji różnych testów poznawczych. Za pomocą HPLC-ED
zmierzono poziomy noradrenaliny, dopaminy i adrenaliny w ślinie. W grupie przed egzaminem
zaobserwowano wyłącznie obniżony poziom dopaminy w porównaniu do dnia nieobciążonego stresorami.
W drugiej grupie wysiłek poznawczy wywołał podwyższenie poziomów wszystkich trzech
katecholamin. Zważywszy na niejednoznaczne wyniki z dotychczasowych badań wydaje się, iż
adrenalina i noradrenalina w ślinie mogą być stosowane jako markery aktywności współczulnej
w badaniach psychologicznych. In order to determine utility of salivary catecholamines in stress studies, samples
were collected from 30 students before an exam and on an ordinary day. Subsequently, to examine
the effect of cognitive effort on catecholamines, 31 volunteers, on two days, performed two sets
of different cognitive tasks. Noradrenaline, adrenaline and dopamine levels were examined with
HPLC-ED. Stressed group shown alleviated levels of dopamine, while levels of other substances
remained unchanged. In the second group cognitive effort elicited elevated excretion of all three
catecholamines. Given conflicting results from previous literature it appears that salivary adrenaline
and noradrenaline might be useful as non-invasive markers of sympathetic activity in psychological
research.
Collections