Internationalisation Dynamics of Small and Medium Enterprises: factors of competitive advantage
Oglądaj/ Otwórz
Data
2005Autor
Calzoni, Giuseppe
Montesi, Cristina
Perugini, Cristiano
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Aktualnie, gdy działalność gospodarcza podlega intensywnemu procesowi globalizacji,
konkurencyjność zaczyna odgrywać kluczową rolę, zarówno w teorii, jak również w procesie
kodyfikacji efektywnych działań i przedsiębiorczych zachowań. W rozważaniach tych z różnym
nasileniem podkreśla się znaczenie wielu czynników związanych z innowacyjnością, elastycznością
i postępem technologicznym. Możliwości małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w zakresie
zdobywania powyższych czynników determinujących poziom ich konkurencyjności stają się
obecnie ważnym zagadnieniem, jako że większość systemów produkcyjnych w krajach Unii
Europejskiej składa się przede wszystkim z MŚP. Dlatego też szanse na przetrwanie będą miały
tylko te, które będą w stanie zdobyć przewagę konkurencyjną na międzynarodowych rynkach.
Niniejszy artykuł omawia kwestię konkurencyjności w działaniach eksportowych, zarówno
na poziomie makro-, jak i mikroekonomicznym. Poziom makro został omówiony przez rozważenie
najaktualniejszych danych nt. zagregowanej wielkości eksportu Umbrii (region w środkowych
Włoszech - poziom NUTS 2) na obszar Europy Wschodniej. Z kolei analiza mikroekonomiczna
została oparta na przeprowadzonej niedawno ankiecie (Daddi et al. 2004)
badającej firmy - eksporterów z obszaru Umbrii, a w szczególności ich cechy wraz z kluczowymi
kwestiami wpływającymi na kształt realizowanych przez nie strategii konkurencyjności. Przypadek
Umbrii jest szczególnie pouczający, ponieważ na jego przykładzie można zobrazować wiele
ścieżek rozwoju, charakterystycznych dla Włoch.
Wyniki przedstawionych badań dostarczają użytecznych informacji na temat niektórych
aspektów dynamiki konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, jak również pozwalają
na wyciągnięcie ważnych wniosków co do możliwości podejmowania interwencji w zakresie
promowania internacjonalizacji MŚP.
Collections