Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻurowska, Joanna
dc.date.accessioned2015-10-29T14:17:06Z
dc.date.available2015-10-29T14:17:06Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12992
dc.description.abstractAntonin Artaud, początkujący aktor i literat, starał się opublikować wiersze w "La Nouvelle Revue Française", najpoważniejszym piśmie literackim epoki. Jacques Riviére, redaktor naczelny, wierszy nie przyjął ze względu na nieporadność formalną, ale podjął dyskusję z artystą· Od l maja 1923 do 8 czerwca 1924 wymienili 11 listów, które są nie tylko dokumentem literackim, ale przykładem kształtowania się świadomości twórczej. Początkowo Artaud tłumaczył braki zarzucane mu przez krytyka chorobą psychiczną, na którą cierpiał, ale szybko określił własne stanowisko na temat twórczości. W jego listach widać wyraźnie, jak kształtują się pojęcia kluczowe dla estetyki nadrealizmu - swoboda twórcza, fragmentaryczność, automatyzm psychiczny. Artaud, związany z grupą nadrealistów od jesieni 1924 r., zaznacza wyraźnie swoje racje - automatyzm psychiczny jest wyłącznie sposobem na wydobycie głębokiego ja, natomiast artysta musi tak opracować otrzymaną materię, żeby wyrazić odmienność tej głęboko ukrytej i niedostępnej realności.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;1
dc.titleLa correspondance entre Antonin Artaud et Jacques Riviére et I'esthétique do surréalismepl_PL
dc.title.alternativeKorespondencja Artauda i Riviere'a a estetyka nadrealizmupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.page.number159-166pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Varsoviepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord