De la correspondance á l'ceuvre. Le cas de Madame de Sévigné
Streszczenie
Zdaniem autora twórczość pani de Sévigné wyróżnia się na tle epoki i jest niemożliwa
do zaklasyfikowania. Stąd już na wstępie pojawia się konieczność jej opisania: nie podporządkowuje
się ona regułom epistolografii i nie daje się ująć w ramy powieściopisarstwa, ale
jednocześnie listy pisane z dnia na dzień układają się w pewną całość, nie tylko ze względu na późniejsze ich uporządkowanie przez wydawców. Autor przedstawia czynniki, które
wywołują taki właśnie efekt. Należą do nich, po pierwsze, przypadek i konieczność, które
w znaczący sposób wpłynęły na strukturę listów. Spójność korespondencji ma również związek
z naczelną zasadą jej istnienia, tj. pragnieniem zachowania miłości córki. Artykuł pokazuje
także znaczenie czasu, jaki dzieli nas od epoki, w której żyła pani de Sévigné; umożliwia on
potraktowanie jej listów jako dzieła spójnego pod względem formy i treści. Jednocześnie jednak
autor sprzeciwia się uznaniu pani de Sévigné za pisarkę i proponuje wprowadzenie trzeciej,
pośredniej w stosunku do spojrzenia obiektywnego i subiektywnego, kategorii opisującej
prawdę. Jest nią układ obejmujący dwudziestowiecznego czytelnika i panią de Sévigné, który
jako jedyny pozwala na uzyskanie niezafałszowanego obrazu jej twórczości.
Collections