Sport and Entertainment Facilities in the Land of Israel and in the Graeco-Roman World
Streszczenie
Wpływy kultury klasycznej obserwujemy na terytorium starożytnego Izraela już w VI w.
p.n.e., lecz dopiero w okresie hellenistycznym, kiedy to obszary te stanowiły część monarchii
Ptolemeuszy, a potem Seleukidów, wpływy te są lepiej dostrzegalne. Są one wyraźne w strefie
nadbrzeżnej, mniej silne - na terenach śródlądowych. Proces helenizacji najwyraźniej uzależniony
był od faktorów socjoekonomicznych. W pewnych okresach władza wspierała miejski styl
życia, lecz - jak wskazują dane z okresu Seleukidów i panowania Heroda Wielkiego - działania
te nie były łatwe.
Natomiast w okresie II i III w. n.e. życie miejskie jest sposobem życia preferowanym przez
większość obywateli. Pax Romana wprowadził prosperitę ekonomiczną, otwarte granice umożliwiły
przepływ ludności. Imperium było rządzone przez kompetentną administrację, która
wprowadzała zasadę jedności kulturowej. Rozmaite formy ludyczne były ważną częścią programu
na polu kultury, a w Izraelu nie było chyba miasta, które nie posiadałoby chociaż jednego
obiektu służącego temu celowi. W wielu miastach oprócz teatru znajdował się amfiteatr i cyrk.
Fundacja takich budowli w okresie Drugiej Świątyni, a głównie Miszny i Talmudu
(III—V w. n.e.), sprawiła, że wydarzenia teatralne, wyścigi rydwanów, a także w mniejszym
stopniu munera i venationes stały się powszechnie dostępne. Wystąpienia przeciwko takim
rozrywkom w literaturze talmudycznej i w pismach Ojców Kościoła wskazują na to, że
mieszkańcy miast byli głęboko zaangażowani w tego typu rozrywkę. Widowiska mimiczne,
szczególnie pantonima, spektakle na wodzie, jak i wyścigi rydwanów były wysoce popularne
wśród pogan, chrześcijan i żydów.
Te formy prostej, spontanicznej rozrywki wiernie odzwierciedlają potrzeby kulturalne
głównie miejskiej ludności omawianych okresów.
Collections