The Iranian Elements in the Thracian Art First Millenium B.C.
Streszczenie
Tracja i Iran to terytoria dość odległe od siebie, znajdujące się na dwóch kontynentach.
W czasie gdy Trakowie na początku I tysiąclecia przed Chr. zamieszkiwali już północną część
Półwyspu Bałkańskiego, plemiona irańskie dopiero osiedliły się na peryferiach świata asyrobabilońskiego.
O ile bliskie kontakty w pierwszej połowie I tysiąclecia przed Chr. pomiędzy Tracją
a Anatolią, Scytią i Grecją nie podlegają żadnej dyskusji, to o kontaktach z ludami irańskimi
sprzed okresu wojen grecko-perskich, z archeologicznego punktu widzenia, niewiele możemy
powiedzieć. Na gruncie sztuki trackiej wskazywano jedynie na fakt, że tak zwany styl zoomorficzny,
który występował zarówno w sztuce trackiej, jak i scytyjskiej, swe analogie posiadał
także w Mezopotamii. Do dnia dzisiejszego literatura fachowa dotycząca kontaktów tracko-
-irańskich w dziedzinie sztuki nie jest jeszcze zbyt obfita, a poszczególne hipotezy stawiają
wiele znaków zapytania. Można jednak i należy się pokusić o wskazanie pewnych elementów
w sztuce irańskiej, które odnajdujemy również i w sztuce trackiej, co też stało się przedmiotem
niniejszego artykułu.
Dla okresu przedachemenidzkiego szczególnie istotne są odkrycia dokonane w roku 1928
na terente Iranu w regionie Luristan. Znaleziono tam dużą liczbę brązowych przedmiotów,
które datuje się na pierwszą ćwierć I tysiąclecia przed Chr. Nie mniej ważne okazało się też
odkrycie niezwykle bogatego skarbu w miejscowości Ziwyć (irański Kurdystan) zawierającego
wiele przedmiotów wykonanych ze złota, srebra oraz kości słoniowej. Zarówno brązy z Luristanu,
jak też niektóre przedmioty ze skarbu z Ziwyć - jak się okazało - mają swe bliższe lub
dalsze paralele w Tracji, co świadczy o istnieniu pewnej, dużej obszarowo, wspólnocie kulturowej,
która obejmowała tereny pomiędzy Tracją a Iranem.
Związki tracko-irańskie na gruncie sztuki archeolodzy próbują rozpatrywać analizując
wybrane kategorie wytworów, typu: siekiery kultowe, aplikacje zoomorficzne pochodzące
z uprzęży końskiej, pektorały, rytony, aplikacje z tarcz z miejscowości Rozovec oraz Panagjuriszte,
a także wskazując na pewne niewielkie podobieństwa, których można się doszukiwać
w architekturze sepulkralnej.
Reasumując rozważania dotyczące pewnych podobieństw (dokonanych na wybranych
przykładach) niektórych wytworów luksusowych, jak też związków w architekturze sepulkralnej
Iranu i Tracji, należy jednak na obecnym etapie badań zachować w wysuwaniu wniosków
daleko idącą ostrożność.
Collections