Search
Now showing items 1-10 of 40
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)
Postacie bajkowe i fantastyczne na tle wybranych języków słowiańskich – problem „szemranego” rodzaju gramatycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)
W artykule przedstawiono problem rodzaju gramatycznego postaci bajkowych
i fantastycznych. Omówiono m.in. rozbieżność między rodzajem gramatycznym a rodzajem naturalnym
nazw bohaterek najpopularniejszych bajek dla dzieci, ...
Okropni czy wspaniali? Nauczanie języka polskiego jako obcego a negocjowanie znaczeń (na podstawie tekstów podręcznikowych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)
W artykule zwrócono uwagę na zjawisko negocjowania znaczeń podczas nauczania
języka obcego. Zaakcentowana została rola podręczników do nauczania języka polskiego
jako obcego w procesie glottodydaktycznym. Omówiono trudności ...
Transfer kulturowy w nauczaniu przekładu a rola nauczyciela
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)
At the end of the twentieth century due to the so-called cultural turn in the
development of the theory of translation, the translator started to be seen as a mediator in the
intercultural communication. In the translation ...
Elementy ludyczne w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego (na materiale serialu „Świat według Kiepskich”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)
This article shows how to use the fragments of the sitcom Świat według Kiepskich
in teaching Polish as a foreign language. The author presents and analyzes the ludic elements of the
sitcom. The material was divided into ...
Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)
Artykuł porusza kwestię przełamywania trudności w używaniu języka obcego
w naturalnej sytuacji komunikacyjnej poprzez wykorzystanie metody CLIL (zintegrowanego
kształcenia przedmiotowo-językowego) do nauczania języków ...
Tendencje w polskiej fleksji werbalnej (na przykładzie form czasu teraźniejszego czasowników zakończonych w bezokoliczniku na -ać)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)
Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje korelacja pomiędzy postacią
bezokolicznika a odmianą czasownika w czasie teraźniejszym. Podstawę analizy stanowią
dwa źródła leksykograficzne: Słownik języka polskiego ...
Dysleksja na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego, 2014)
W artykule pokazano, w jaki sposób dysleksja rozwojowa wpływa na efektywność
przyswajania języka polskiego jako obcego i jak może oddziaływać na postawę psychiczną
uczącego się. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie o ...
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie rozumienia tekstów (negocjowanie znaczeń a proces dydaktyczny)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)
The author discusses a multiaspectual model of context, which will become a tool in
media text interpretation. It includes three independent criteria: the level of reference, the quality of
context, and the level of ...
Nauczyciel uczy się przez całe życie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)
W artykule przedstawiono miejsce glottodydaktyki w obrębie dydaktyki i innych
nauk, a w ramach samej glottodydaktyki omówiono nauczanie JPJO: teorię – w części Badania
i lektury, i praktykę – w części Zachowania językowe ...