Show simple item record

dc.contributor.authorDrabowicz, Tomasz
dc.date.accessioned2015-02-13T14:21:24Z
dc.date.available2015-02-13T14:21:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTomasz Drabowicz, Determinanty nierówności w kompetencjach cyfrowych dorosłych Polaków, [w:] Nierówności społeczne w Polsce, (red.) Bożena Kłos, Jolanta Szymańczak, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2014, s. 207-224.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7666-367-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6697
dc.description.abstractThis chapter investigates whether factors identified by the European Union as potential sources of digital exclusion increase the risk of not having or having insufficient skills to use effectively Information and Communication Technologies among people in Poland who are 26–65 years old. The author also analyses whether digital skills inequality among adult Poles is differentiated geographically at the voivodeship level. The paper uses data from the OECD’s Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) study and multilevel logistic regression with a random intercept and fixed slopes as a method of investigation. It concludes with four policy recommendationspl_PL
dc.description.sponsorshipBiuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu RPpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Sejmowepl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectcyfrowe nierównościpl_PL
dc.subjectcyfrowe umiejętnościpl_PL
dc.subjectcyfrowe wykluczeniepl_PL
dc.subjectmodelowanie wielopoziomowepl_PL
dc.subjectPIAACpl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectdigital inequality
dc.subjectdigital exclusion
dc.subjectdigital skills
dc.subjectmultilevel modelling
dc.subjectPoland
dc.titleDeterminanty nierówności w kompetencjach cyfrowych dorosłych Polakówpl_PL
dc.title.alternativeDeterminants of digital skills inequality among adult Poles
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number207-224pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesA digital agenda for Europe, Publications o+ce for the European Union, Luksemburg 2010, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0245:FIN:EN :HTML.
dc.referencesBourdieu P., The forms of capital [w:] Handbook of theory and research for the sociology of education, J.G. Richardson (red.), Greenwood Press, Nowy Jork 1986.
dc.referencesCastells M., Materials for an exploratory theory of the network society, „British Journal of Sociology” 2000, t. 51, nr 1.
dc.referencesCastells M., Informationalism, networks, and the network society: A theoretical blueprint [w:] The network society: A cross-cultural reader, M. Castells (red.), Edward Elgar, Cheltenham/ Northampton 2004.
dc.referencesCastells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
dc.referencesCastells M., Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
dc.referencesCastells M., Koniec tysiąclecia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
dc.referencesCastells M., Galaktyka Internetu. Re%eksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Rebis, Poznań 2003.
dc.referencesEurostat: news release, 47/2012 – 26 March 2012, E-Skills Week 2012, Computer skills in the EU27 in &gures, Eurostat Press O"ce, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_ PUBLIC/4-26032012-AP/EN/4-26032012-AP-EN.PDF.
dc.referencesFischer C.S., America calling: A social history of the telephone to 1940, University of California Press, Berkeley 1992.
dc.referencesGUS, Ludność. Stan i struktura demogra&czno-społeczna. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Warszawa 2013.
dc.referencesGUS, „Rocznik Statystyczny Województw” 2013.
dc.referencesHaché A., Cullen J., ICT and youth at risk. How ICT-driven initiatives can contribute to their socio-economic inclusion and how to measure it, Publications o"ce of the European Union, Luxembourg 2010, ftp://ftp.jrc.es/pub/EURdoc/JRC58427.pdf.
dc.referencesi2010: A European Information Society for Growth and Employment, Publications o"ce of the European Union, Luksemburg 2005, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri- Serv.do?uri=COM:2005:0229:FIN:EN:PDF.
dc.referencesInstytut Badań Edukacyjnych, Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), Warszawa 2013, http://eduentuzjasci.pl/images/ stories/publikacje/ibe-raport-PIAAC-2013.pdf.
dc.referencesKreft I., de Leeuw J., Introducing Multilevel Modeling, Sage, Londyn 2007.
dc.referencesLuke D.A., Multilevel Modeling, Sage university paper series on quantitative applications in the social sciences, 07-143, Sage, Thousands Oaks 2004.
dc.referencesOECD, PIAAC Technical Standards and Guidelines, Paryż 2011, http://www.oecd.org/site/ piaac/PIAAC-NPM%282014_06%29PIAAC_Technical_Standards_and_Guidelines. pdf.
dc.referencesOECD, Technical Report of the Survey of Adult Skills, Paryż 2013, http://www.oecd.org/site/ piaac/_Technical%20Report_17OCT13.pdf.
dc.referencesOECD, The Survey of Adult Skills: Reader’s Companion, Paryż 2013, http://skills.oecd.org/documents/ Survey_of_Adult_Skills_Readers_Companion.pdf.
dc.referencesPIAAC 2013, Baza danych dla Polski, http://vs-web-fs-1.oecd.org/piaac/puf-data/SPSS/ prgpolp1.sav.
dc.referencesRabe-Hesketh S., Skrondal A. Multilevel and Longitudinal Modeling Using Stata, The Stata Press, College Station 2012.
dc.referencesRiga Declaration ‘ICT for an Inclusive Society Conference’, Riga 2006, http://ec.europa. eu/information_society/events/ict_riga_2006/doc/declaration_riga.pdf.
dc.referencesvan Dijk J., The Deepening Divide. Inequality in the information age. Sage, Londyn 2005.
dc.referencesvan Dijk J., One Europe, digitally divided [w:] Handbook of internet politics, A. Chadwick, P.N. Howard (red.), Routledge, Londyn/Nowy Jork 2009.
dc.contributor.authorEmailtomasz.drabowicz@uni.lodz.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska