Individual's Influence Within Multi-Person Decision Units
Streszczenie
Jedną z dominujących dziedzin badań marketingowych jest analiza
i wyjaśnianie preferencji. Mimo iż podstawowe decyzje dotyczące
konsumpcji oraz zakupów są efektem grupowych procesów decyzyjnych,
to większość dotychczasowych badań w zakresie zachowania się konsumenta
dotyczyła jednostek. Dziedzinami badań zajmującymi się podejmowaniem decyzji przez zespoły wieloosobowo są m.in.: teoria zachowań wewnątrzorganizacyjnych i teoria małych grup. W odniesieniu do pomiaru wpływu jednostki na podejmowanie decyzji słusznym wydaje się nadal stwierdzenia March'a, iż "w literaturze naukowej można znaleźć niewiele poważnych prób wiązania koncepcji wpływu z teorią nauk społecznych".
Na bazie społecznej teorii przewagi oraz wieloczynnikowej teorii preferencji, artykuł ten stanowi próbę nowego podejścia służącego pomiarowi i wyjaśnieniu wpływu jednostki na decyzje podejmowane w ramach grupy wieloosobowej.
W celu dokonania testu prezentowanej koncepcji oraz operacjonalizacji nowego podejścia przeprowadzono badanie pilotażowe oparte na symulacyjnej grze komputerowej. Dalsze badania z tej problematyki znajdują się w trakcie realizacji.
Collections