dc.contributor.author | Kunz, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2014-12-10T15:33:36Z | |
dc.date.available | 2014-12-10T15:33:36Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5888 | |
dc.description.abstract | The allegorical story entitled At the Gate, which appeared as the eighth chapter of
Elizabeth Costello, a novel by John M. Coetzee, ostentatiously alludes to the famous
parable by Franz Kafka, Before the Law. Deconstructing an allegory with its own devices,
Coetzee points to the need to replace allegorical reading, transform vague
narrative meanings into unambiguous ideological senses, with interpretation, which
always has to negotiate between the rule of the Law and the idiomatic singular voice,
since both of them — the Law, as well as the narrative — are equally necessary to
make interpretation possible. Rhetorically, it means replacing a readable allegory
with a catachresis, which, by its ambiguous and intermediate status, eludes the opposition
of the original and the figurative, situating itself into the borderland between
them. Thus, it is a catachresis which becomes a figure of literature, which
cannot make unambiguous ideological choices, but at the same time it cannot avoid
them, if it is to hold any existential value. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze; 1 | |
dc.subject | J. M. Coetzee, Elizabeth Costello | pl_PL |
dc.subject | katachreza | pl_PL |
dc.subject | alegoria | pl_PL |
dc.subject | J. M. Coetzee, Przed bramą | pl_PL |
dc.title | Przed bramą. Od alegorii do katachrezy | pl_PL |
dc.title.alternative | At the Gate. From Allegory to Catachresis | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 153-161 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych | pl_PL |
dc.references | Czesław Miłosz, Do Allene Ginsberga, [w:] tenże, Na brzegu rzeki, Kraków 1994, s. 31 | |
dc.references | Jacques Derrida, Biała mitologia, przeł. J. Margański, [w:] tenże, Marginesy filozofii, Warszawa 2002 | |
dc.references | John Maxwell Coetzee, Elizabeth Costello, przeł. Z. Batko, Kraków 2006, s. 222 | |
dc.references | Jose Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki, [w:] tenże, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, wybrał i wstępem opatrzył S. Cichowicz, Kraków 1998, s. 303 | |
dc.references | Lew Tołstoj, Anna Karenina, przeł. K. Iłłakowiczówna, t. 1, Wrocław 1992, s. 197–198 | |
dc.references | Milan Kundera, Nieznośna lekkość bytu, przeł. A. Holland, Warszawa 1996, s. 208 | |
dc.references | Michał Paweł Markowski, Powieść w krainie idei – nowa książka Johna M. Coetzeego, „Europa” 2006, nr 100 | |
dc.references | Michał Paweł Markowski, Przed prawem. Interpretacja, literatura, etyka, „Teksty Drugie” 2002, nr 1–2, s. 49 | |
dc.references | Michał Paweł Markowski, Przed prawem. Interpretacja, literatura, etyka, „Teksty Drugie” 2002, nr 1–2, s. 49 | |
dc.references | Ryszard Nycz, Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia, [w:] Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, pod red. T. Walas i R. Nycza, Kraków 2012, s. 33 | |
dc.references | Theodor W. Adorno, Teoria estetyczna, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994, s. 232 | |
dc.references | Walter Benjamin, List do Gershoma Scholema, przeł. A. Wołkowicz, „Literatura na Świecie” 1991, nr 6, s. 202 | |
dc.references | Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman i J. Tokarska-Bakir, Warszawa 1996, s. 108 | |
dc.references | Zygmunt Freud, Pisarz a fantazjowanie, [w:] Teoria badań literackich za granicą, oprac. S. Skwarczyńska, t. II, cz. 1, Kraków 1974, s. 517 | |
dc.references | Czesław Miłosz, Do Allene Ginsberga, [w:] tenże, Na brzegu rzeki, Kraków 1994, s. 31 | |
dc.references | Jacques Derrida, Biała mitologia, przeł. J. Margański, [w:] tenże, Marginesy filozofii, Warszawa 2002 | |
dc.references | John Maxwell Coetzee, Elizabeth Costello, przeł. Z. Batko, Kraków 2006, s. 222 | |
dc.references | Jose Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki, [w:] tenże, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, wybrał i wstępem opatrzył S. Cichowicz, Kraków 1998, s. 303 | |
dc.references | Lew Tołstoj, Anna Karenina, przeł. K. Iłłakowiczówna, t. 1, Wrocław 1992, s. 197–198 | |
dc.references | Milan Kundera, Nieznośna lekkość bytu, przeł. A. Holland, Warszawa 1996, s. 208 | |
dc.references | Michał Paweł Markowski, Powieść w krainie idei – nowa książka Johna M. Coetzeego, „Europa” 2006, nr 100 | |
dc.references | Michał Paweł Markowski, Przed prawem. Interpretacja, literatura, etyka, „Teksty Drugie” 2002, nr 1–2, s. 49 | |
dc.references | Ryszard Nycz, Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia, [w:] Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, pod red. T. Walas i R. Nycza, Kraków 2012, s. 33 | |
dc.references | Theodor W. Adorno, Teoria estetyczna, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994, s. 232 | |
dc.references | Walter Benjamin, List do Gershoma Scholema, przeł. A. Wołkowicz, „Literatura na Świecie” 1991, nr 6, s. 202 | |
dc.references | Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman i J. Tokarska-Bakir, Warszawa 1996, s. 108 | |
dc.references | Zygmunt Freud, Pisarz a fantazjowanie, [w:] Teoria badań literackich za granicą, oprac. S. Skwarczyńska, t. II, cz. 1, Kraków 1974, s. 517 | |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.kunz@uj.edu.pl | pl_PL |