Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJędrasiak, Kamil
dc.date.accessioned2025-10-21T07:09:38Z
dc.date.available2025-10-21T07:09:38Z
dc.date.issued2023-04-20
dc.identifier.citationJędrasiak K., Gracze w kulturze, Sztuka-Media-Kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-075-6pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-075-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56497
dc.description.abstractKsiążka „Gracze w kulturze” to propozycja wskazania i przyjrzenia się wybranym aspektom funkcjonowania kultury współczesnej, w których przejawia się wyraźnie rosnące znaczenie gier (zwłaszcza gier wideo) i szeroko rozumianej ludyczności, tudzież „growości”. Kluczowym punktem odniesienia dla podjętych rozważań są gracze, rozumiani jako specyficzny typ uczestników kultury.Fundamentem wywodu jest rozpoznanie przykładów i nakreślenie pola refleksji akademickiej wokół powiązań pomiędzy grami a kulturą. Następnie omówione zostają kwestie związane ze specyfiką doświadczania gier wideom (głównie w kontekście technologicznym), ale też z kompetencjami graczy oraz ich zróżnicowaniem i taksonomią. Dalej perspektywa poszerza się, zwracając w stronę kultury gier/graczy, a więc m.in. przeznaczonych dla graczy miejsc, mediów specjalistycznych, wydarzeń i innych fenomenów kształtujących tzw. „gaming”. Wywód wieńczy próba spojrzenia na kulturę (jako całość) przez pryzmat jej „ugrowienia”. Omówione są zatem przejawy „growości” poza ścisłym „gamingiem” – wpływy gier na inne gałęzie kultury (w tym przemysły rozrywkowe czy sztukę), protokoły kulturowe, życie codzienne itd., a zatem i na kompetencje służące uczestnictwu kulturowemu.pl_PL
dc.description.abstractThis book is a proposal to identify and take a closer look at selected aspects of the functioning of modern culture, in which the growing importance of games (especially video games) and the broadly understood ludicity, or "game-like" qualities, are clearly manifested. The key point of reference for the considerations undertaken are gamers, understood as a specific type of cultural participants. As the foundation for the argument, the examples of an academic reflection on the subject-matter are recognized and the field of this reflection is outlined, highlithting mainly the links between games and culture. This is followed by a discussion of issues related to the specifics of experiencing video games (mainly in a technological context), but also to the competencies of gamers, and to the fact of their diverification as a group, including some taxonomies. Further on, the perspective broadens, turning to the culture of games/gamers (among other things: venues designed for gamers, specialized media, events and other phenomena shaping the "gaming culture"). The argument concludes with an attempt to look at culture (as a whole) through the prism of its "gamification". Thus, the manifestations of "game-likeness" beyond the core "gaming culture" itself are discussed – the influence of games on other branches of culture (including entertainment industries or the arts), cultural protocols, everyday life, etc., and therefore on the competencies desired for modern cultural participation.The structure of the book has, starting at a certain point, a somewhat gradational character: from a reflection on gaming and its most immediate contexts to macro implications for the culture as a whole. The presumed effect is to suggest a reevaluation of the importance of games in contemporary culture as the phenomena that strongly affect its diverse properties.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesSztuka-Media-Kultura;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectgry wideopl_PL
dc.subjectgraczepl_PL
dc.subjectkultura gier komputerowychpl_PL
dc.subjectugrowieniepl_PL
dc.subjectludycznośćpl_PL
dc.subjectvideo gamespl_PL
dc.subjectgamerspl_PL
dc.subjectplayerspl_PL
dc.subjectvideo game culturepl_PL
dc.subjectgamificationpl_PL
dc.subjectludicitypl_PL
dc.titleGracze w kulturzepl_PL
dc.title.alternativeGamers in Culturepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Kamil Jędrasiak, Łódź 2023; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2023pl_PL
dc.page.number283pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-076-3
dc.referencesAarseth E., Badanie zabawy: metodologia analizy gier, przeł. M. Filiciak, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesAarseth E., Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, przeł. M. Pisarski, P. Schreiber, D. Sikora, M. Tabaczyński, Kraków–Bydgoszcz 2014.pl_PL
dc.referencesAarseth E., Walczyłem przeciw prawu: wywrotowa gra i gracz implikowany, przeł. P. Wojcieszuk, „Kultura i Historia” 2008, nr 13, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/archives/884 [dostęp: 1.06.2017].pl_PL
dc.referencesAarseth E., Smedstad S. M., Sunnanå L., A Multi-Dimensional Typology of Games, [w:] „DiGRA Conference 2003”, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05163.52481.pdf [dostęp: 1.06.2022].pl_PL
dc.referencesBanaszkiewicz K., O potrzebie antropologizowania. Metoda i praktyka w badaniach nad audiowizualnością, [w:] A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek (red.), Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, Warszawa 2014, http://www.ispan.pl/film-i-media-przeszlosci-przyszlosc.andrzej-gwozdz-magdalena-kempnapieniazpdf.pdf [dostęp: 13.12.2016].pl_PL
dc.referencesBanaszkiewicz M., Zabawa – i co z tego wynika?, [w:] T. Paleczny, R. Kantor, M. Banaszkiewicz (red.), Kultura zabawy, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBartle R., Gracze, którzy pasują do MUD-ów, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBogost I., Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames, Cambridge 2007.pl_PL
dc.referencesBogost I., Unit Operations: An Approach to Videogame Criticism, Cambridge 2006.pl_PL
dc.referencesBogost I., Ferrari S., Schweizer B., Gry informacyjne. Dziennikarstwo epoki cyfrowej, przeł. J. Gilewicz, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBolter J. D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, Cambridge–London 2000.pl_PL
dc.referencesBomba R., Gamification. Jak rzeczywistość staje się grą cyfrową?, [w:] A. Pitrus (red.), Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBomba R., Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności, Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesBurgess J., Green J., YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Gry i ludzie, przeł. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Żywioł i ład, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesChmielecki K., Od estetyki intermedialności do estetyki transmedialności. Perspektywy refleksji nad sztuką w kontekście problematyki konwergencji mediów i transgresji kulturowej, [w:] T. Załuski (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesChojnacki M. M., Branded content a elektroniczna rozgrywka – promocja i budowanie marki w grach reklamowych, „Homo Ludens” 2015, nr 2 (8).pl_PL
dc.referencesCiszek P., Czasopisma o grach wideo w Polsce. Rys historyczny i obecna sytuacja na rynku, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2016, t. 8, nr 19.pl_PL
dc.referencesConsalvo M., Cheating: Gaining Advantage in Videogames, London 2008.pl_PL
dc.referencesCrawford C., The Art of Computer Game Design, Berkeley 1984.pl_PL
dc.referencesCrawford G., Video Gamers, Oxford 2011.pl_PL
dc.referencesCuryło M., Gra miejska jako forma promocji biblioteki akademickiej, [w:] H. Brzezińska-Stec, J. Żochowska (red.), Biblioteki bez użytkowników…? Diagnoza problemu, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14–16 września 2015, Białystok 2015.pl_PL
dc.referencesĆwiklińska-Surdyk D., Surdyk A., Człowiek jako aktor na scenie życia. Teorie G. H. Meada i E. Goffmana a narracyjne gry fabularne, „Homo Ludens” 2012, nr 1 (4).pl_PL
dc.referencesDeKoven B., Creating the Play Community, [w:] A. Fluegelman (ed.), The New Games Book, San Francisco 1976.pl_PL
dc.referencesDoroszewski W. (red.), Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesFalkowska M., Publicystyka spotyka symulację: newsgames jako komentarz do aktualnych wydarzeń, „Kultura i Historia” 2008, nr 13, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/archives/893 [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesFelczak M., Ekran i igrzyska. Związki gier z biznesem i sport elektroniczny, „Kultura Współczesna” 2016, nr 2 (90).pl_PL
dc.referencesFiliciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFiske J., Przyjemność gier wideo, przeł. M. Szota, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesFiske J., Reading the Popular, London 1989.pl_PL
dc.referencesFizek S., Grywalizacja, [w:] K. Prajzner (red.), Wprowadzenie do groznawstwa, Łódź 2019.pl_PL
dc.referencesFrasca G., Ludolodzy też kochają opowiadania – notatki na temat sporu, który nigdy nie miał miejsca, przeł. M. Filiciak, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesFreyermuth G. S., Games | Game Design | Game Studies. An Introduction, Bielefeld 2015.pl_PL
dc.referencesGałuszka D., Nowy wymiar reklamy – in-game advertising oraz advergaming, „Kultura i Historia” 2016, nr 29.pl_PL
dc.referencesGarcarek A., Wortal RMF24.PL jako przykład konwergencji audycji radiowych i treści portalu informacyjnego, [w:] M. Gierula, P. Szostok (red.), Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 2, Katowice 2012.pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesGaut B., „Art” as a Cluster Concept, [w:] N. Carroll (ed.), Theories of Art Today, Madison 2000.pl_PL
dc.referencesGoffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., O opozycji hardcore/casual, „Homo Ludens” 2015, nr 1 (7).pl_PL
dc.referencesGwóźdź A., Media – teatr/spektakl, „Przestrzenie Teorii” 2004, nr 3/4.pl_PL
dc.referencesGwóźdź A., Widz w tele-kinie, „Kultura Współczesna” 1994, nr 2.pl_PL
dc.referencesHartley J., Zastosowania YouTube: kompetencje cyfrowe a wzrost wiedzy, [w:] J. Burgess, J. Green, YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurowska, W. Wirpsza, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesJagoda P., Experimental Games: Critique, Play, and Design in the Age of Gamification, Chicago–London 2020.pl_PL
dc.referencesJakobson M., The Achievement Machine: Understanding Xbox 360 Achievements in Gaming Practices, „Game Studies”, http://www.gamestudies.org/1101/articles/jakobsson [dostęp: 23.05.2017].pl_PL
dc.referencesJenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesJędrasiak K., Gry wideo wobec innych mediów, [w:] K. Prajzner (red.), Wprowadzenie do groznawstwa, Łódź 2019.pl_PL
dc.referencesJędrasiak K., Internet jako przestrzeń sprzyjająca funkcjonowaniu kultury konwergencji, [w:] M. Jarosz, K. Cybulska, T. Knecht, S. Konopacka-Bąk, K. Kwasik (red.), Konsumpcja Internetu. VI Konferencja z cyklu „Wyzwania Nowych Mediów”, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesJędrasiak K., Machinima. Film? Wideo? Sztuka?, [w:] R. W. Kluszczyński, T. Załuski (red.), Wideo w sztukach wizualnych, Łódź–Lublin 2018.pl_PL
dc.referencesJędrasiak K., Rode D., Edukacja filmowa wobec zmiany postmedialnej, [w:] E. Ciszewska, K. Klejsa (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki, Łódź 2017.pl_PL
dc.referencesJohnson P., Documenting Virtual Life in Machinima (Introduction), [w:] P. Johnson, D. Pettit, Machinima: The Art and Practice of Virtual Filmmaking, Jefferson 2012.pl_PL
dc.referencesJuul J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players, Cambridge 2010.pl_PL
dc.referencesJuul J., Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”, przeł. M. Filiciak, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesJuul J., Half-Real: Video Games between real Rules and Fictional Worlds, Cambridge 2005.pl_PL
dc.referencesJuul J., Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo, Bydgoszcz 2016.pl_PL
dc.referencesKamiński T., Dlaczego studenci nie grają w gry? Zastosowanie gier w edukacji dorosłych napl_PL
dc.referencesprzykładzie nauczania zarządzania projektami, „Homo Ludens” 2013, nr 1 (5).pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981–1995, „Game Studies”, http://www.gamestudies.org/1201/articles/kirkpatrick [dostęp: 8.06.2017].pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., Cynizm gracza komputerowego, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., The Formation of Gaming Culture: UK Gaming Magazines, 1981–1995, London 2015.pl_PL
dc.referencesKita M., „Razem”: konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, [w:] M. Kita, M. Ślawska (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice 2012.pl_PL
dc.referencesKlopfer E., Augmented Learning: Research and Design of Mobile Educational Games, London 2008.pl_PL
dc.referencesKluska B., Dawno temu w grach, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesKluska B., Rozwadowski M., Bajty Polskie, wydanie 2.0, Sosnowiec 2014.pl_PL
dc.referencesKluszczyński R. W., Estetyka sztuki nowych mediów, https://www.medialarts.pl/download/skrypty/Estetyka-sztuki-nowych-mediow.pdf [dostęp: 20.12.2016].pl_PL
dc.referencesKluszczyński R. W., Przeobrażenia sztuki mediów (od filmu do sztuki interaktywnej), [w:] V. Kutlubasis-Krajewska, P. Krajewski (red.), Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości. Materiały z historii eksperymentu w sztuce ruchomego obrazu, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesKluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesKłoda-Staniecko B., Gram, więc… kim jestem? Rola i funkcja gracza w relacji z medium ergodycznym, [w:] A. Pitrus (red.), Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesKrawczyk S., „Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. Dlaczego gry komputerowe z przełomu wieków wpłynęły na tożsamość polskich graczy?, „Homo Ludens” 2015, nr 2 (8).pl_PL
dc.referencesKrawczyk S., Krytyka psychologicznych badań nad przemocą w grach komputerowych. Przykład Christophera J. Fergusona, „Homo Ludens” 2014, nr 1 (6).pl_PL
dc.referencesKristeva J., Problemy strukturyzowania tekstu, przeł. W. Krzemień, „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 4.pl_PL
dc.referencesKubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesKultima A., Defining Game Jam, [w:] The Proceedings of the 10th International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG 2015), 22–25 czerwca 2015, Pacific Grove w stanie Kalifornia, https://www.researchgate.net/publication/281748266_Defining_Game_Jam [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesLaskowski M., Wykorzystanie czynników grywalizacyjnych w tworzeniu aplikacji użyteczności publicznej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2013, nr 32.pl_PL
dc.referencesLessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, przeł. R. Próchniak, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMajewska K., Intertekstualność w filmie – odmiany i egzemplifikacje, „Studia Filmoznawcze” 1998, nr 19.pl_PL
dc.referencesManovich L., Deep Remixability, „Artifact” 2007, vol. 1, issue 2.pl_PL
dc.referencesMarak K., Markocki M., Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków, Toruń 2016.pl_PL
dc.referencesMäyrä F., An Introduction to Game Studies. Games in Culture, London–Los Angeles–New Delhi–Singapur 2008.pl_PL
dc.referencesMcGonigal J., „To nie jest gra” – estetyka immersywna i kolektywne granie, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesMcGonigal J., Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World, New York 2011.pl_PL
dc.referencesMcGonigal J., SuperBetter. Życie to gra, naucz się wygrywać, przeł. E. Kaniowska, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesMochocki M., Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym, „Homo Ludens” 2009, nr 1.pl_PL
dc.referencesMochocki M., Role-play as a Heritage Practice: Historical Larp, Tabletop RPG and Reenactment, London–New York 2021.pl_PL
dc.referencesMurray J., Od gry-opowiadania do cyberdramy, przeł. M. Filiciak, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesNacher A., Gry wideo wchodzą w dorosłość: w stronę lokalnej genealogii dyskusji wokół gier artystycznych, „Kultura Współczesna” 2016, nr 2 (90).pl_PL
dc.referencesNacher A., Między grą a codziennością – mobilne gry w przestrzeni hybrydowej, [w:] A. Pitrus (red.), Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesNavas E., Remix Theory: The Aesthetics of Sampling, Wien 2012.pl_PL
dc.referencesNeumann von J., Zur Theorie der Gesellschaftsspiele, „Mathematische Annalen” 1928, Nr. 100 (1).pl_PL
dc.referencesNitsche M., Film Live: An Excursion into Machinima, [w:] B. Bushoff (ed.), Developing Interactive Narrative Content: sagas_sagasnet_reader, Monachium 2005.pl_PL
dc.referencesNowak J., recenzja książek Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę [Andrew Keen, 2007] oraz Wokół mediów ery Web 2.0 [Bohdan Jung (red.), 2010], „Nowe Media” 2010, nr 1.pl_PL
dc.referencesNowakowska O., Wszystko gra! Gry miejskie w przestrzeni Warszawy, „Homo Ludens” 2011, nr 1 (3).pl_PL
dc.referencesOlczyk A., Your character has been robbed. Do you want to sue the other player? Polskie prawo karne a „kradzież” przedmiotu w grze komputerowej, „Replay. The Polish Journal of Game Studies” 2014, no. 1 (1).pl_PL
dc.referencesOwens D. A., How Do We Teach Core News Values in the Digital Age? Professional Standards for Broadcast-Electronic Media Students, „Journal of Mass Communication & Journalism” 2005, vol. 5, no. 8.pl_PL
dc.referencesPetrowicz M., Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią, „Replay. The Polish Journal of Game Studies” 2014, nr 1.pl_PL
dc.referencesPostigo H., Od Ponga do Planet Quake. Postindustrialne zmiany czasu wolnego w czas pracy, [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPrajzner K., Gracz, postać, obecność i tożsamość, [w:] A. Pitrus (red.), Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesPrajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesPrensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon” 10.2001, vol. 9, no. 5.pl_PL
dc.referencesRainer R. K. Jr., Cegielski C. G., Splettstoesser-Hogeterp I., Sanchez-Rodriguez C., Introduction to Information Systems. Supporting and Transforming Business. Third Canadian Edition, Toronto 2014.pl_PL
dc.referencesSafjanowski T., Gry wideo jako medium sztuki, „Powidoki” 2021, nr 5 (lato).pl_PL
dc.referencesSalen K., Zimmerman E., Rules of Play – Game Design Fundamentals, Massachusetts–London 2004.pl_PL
dc.referencesScacchi W., Computer game mods, modders, modding, and the mod scene, „First Monday”, 3.05.2010, vol. 15, no. 5, https://firstmonday.org/article/view/2965/2526 [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesSchell J., The Art of Game Design: A Book of Lenses, Burlington 2008.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Metody badania historii mówionej w badaniu początków gier cyfrowych w Polsce, „Kultura Współczesna” 2016, nr 2 (90).pl_PL
dc.referencesSkładanek M., Transmedialność i postmedialność – dialektyka konwergencji i dywergencji w nowych mediach, [w:] T. Załuski (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesSkowronek B., Medioznawstwo i lingwistyka transdyscyplinarne, [w:] A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek (red.), Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, Warszawa 2014, http://www.ispan.pl/film-i-media-przeszlosc-i-przyszlosc.andrzej-gwozdz-magdalena-kempnapieniazpdf.pdf [dostęp: 13.12.2016].pl_PL
dc.referencesSmalec A., Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 867, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2015, nr 40.pl_PL
dc.referencesStaszenko-Chojnacka D., Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku, Łódź 2021.pl_PL
dc.referencesStrużyna A., Sztuka gier wideo. Wybrane aspekty badań nad estetycznością i artyzmem gier komputerowych, „Homo Ludens” 2015, nr 1 (7).pl_PL
dc.referencesSurdyk A., Status naukowy ludologii. Przyczynek do dyskusji, „Homo Ludens” 2009, nr 1 (1).pl_PL
dc.referencesSzczepanik P., Intermediality and (Inter)media Reflexivity in Contemporary Cinema, „Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 2002, nr 8 (4).pl_PL
dc.referencesSzeja J. Z., Retoryczne gry. Polemika z artykułem Piotra Sterczewskiego „Czytanie gry. O proceduralnej retoryce jako metodzie analizy gier komputerowych”, „Teksty Drugie”, nr 6/2012, s. 210–228, „Homo Ludens” 2013, nr 1 (5).pl_PL
dc.referencesŚwiątek P., Rodzaje gier użytkowych (serious games) oraz ich zastosowanie w edukacji – opis zjawiska, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 2014, Folia 168, Studia de Cultura VI.pl_PL
dc.referencesTavinor G., The Art of Videogames, Malden 2009.pl_PL
dc.referencesTkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Gliwice 2012.pl_PL
dc.referencesUrbańska-Galanciak D., Homo Players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesVall du M., Majorek M., W stronę nowej kultury gier komputerowych – od komputeryzacji do smartfonizacji, „Replay. The Polish Journal of Game Studies” 2014, no. 1 (1).pl_PL
dc.referencesWięckiewicz M., Czy radio może być telewizją, a telewizja – radiem? Analiza zjawiska konwergencji mediów na przykładzie Programu IV Polskiego Radia i stacji TVN24, [w:] M. Gierula, P. Szostok-Nowacka (red.), Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 2, Katowice 2012.pl_PL
dc.referencesWolf M. J. P., The Video Game Explosion. A History from PONG to PlayStation® and Beyond, London 2008.pl_PL
dc.referencesWołczyk W., Michalak D., Lesisz R., Gry szkoleniowe, „Mechanik” 2015, nr 7.pl_PL
dc.referencesWróblewski M., Gra jako model społeczny, „Homo Ludens” 2009, nr 1.pl_PL
dc.referencesZając B., Esej audiowizualny – w stronę historii, [w:] R. W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka (red.), Paradygmaty kina współczesnego, Łódź 2015.pl_PL
dc.referencesZiółkowski A., Wartość gier komputerowych w procesie edukacji kulturalnej, [w:] M. Zalewska-Pawlak, P. Soszyński (red.), Sztuka i wychowanie w kulturze konwergencji. Wyzwoleni i zagubieni w sieci, Łódź 2015.pl_PL
dc.referencesA YouTube built for gamers, „YouTube Official Blog”, 12.06.2015, https://www.blog.youtube/news-and-events/a-youtube-built-for-gamers/ [dostęp: 23.09.2022].pl_PL
dc.referencesAdamus S., Stereotypy zabite! Gracze są czyści, towarzyscy i często mają piersi, https://gadzetomania.pl/stereotypy-zabite-gracze-sa-czysci-towarzyscy-i-czesto-majapiersi,6703311675680897a [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesAlexander J., Conan’s Clueless Gamer is getting its own series, „Polygon”, 5.01.2017, https://www.polygon.com/2017/1/5/14183456/clueless-gamer-conan-series [dostęp: 20.06.2017].pl_PL
dc.referencesAllison P. R., The surprising uses of games controllers, „BBC Future”, 12.12.2014, https://www.bbc.com/future/article/20141212-press-x-press-y-fire-laser [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesAndronico M., YouTube Gaming: What You Need to Know, „Tom’s guide”, 11.03.2016, https://www.tomsguide.com/us/youtube-gaming-faq,review-3019.html [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.referencesAntonelli P., Video Games: 14 in the Collection, for Starters, „Inside/Out” (blog MoMA), 29.11.2012, https://www.moma.org/explore/inside_out/2012/11/29/video-games-14-inthe-collection-for-starters/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesArendt S., U. S. Army Using Xbox 360 Controllers to Guide Robots, „Wired”, 6.06.2007, https://www.wired.com/2007/06/us-army-using-x/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesAtteberry J., Who invented video games?, „HowStuffWorks. Science”, https://science.howstuffworks.com/innovation/inventions/who-invented-video-games.htm#pt1 [dostęp: 21.12.2016].pl_PL
dc.referencesBateman C., The Joy of Ilinx, „Only a Game”, 26.05.2006, https://onlyagame.typepad.com/only_a_game/2006/05/the_joy_of_ilin.html [dostęp: 27.04.2017].pl_PL
dc.referencesBavelier D., Green C. S., Nie takie gry akcji straszne…, „Świat Nauki” 2016, nr 8 (300).pl_PL
dc.referencesBeckhusen R., The US Army Has Too Many Video Games, „Vice”, 24.08.2016, https://www.vice.com/en/article/mg7pqy/the-us-army-has-too-many-video-games [dostęp: 28.06.2017].pl_PL
dc.referencesBlog „Jawne Sny”, http://jawnesny.pl/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesBlog „Kotaku.com”, https://kotaku.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.referencesBlog „Notgames”, http://notgames.org/blog/releases/ [dostęp: 23.06.2022].pl_PL
dc.referencesBlog „PlayStation”, https://blog.playstation.com/ [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesBlog „The Ludologist”, http://www.jesperjuul.net/ludologist/ [dostęp: 15.06.2016].pl_PL
dc.referencesBolden F., Technology in the Classroom: What is Digital Literacy?, „TeachHub.com”, https://www.teachhub.com/technology-in-the-classroom/2019/10/technology-in-the-classroomwhat-is-digital-literacy/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesBrinks M., How The Tragic Downfall Of G4 TV Explains Why Video Game Culture Cannot Survive On Television, „Ranker”, 24.09.2021, https://www.ranker.com/list/what-happenedto-g4-tv/melissa-brinks [dostęp: 15.06.2021].pl_PL
dc.referencesBurkeman O., SXSW 2011: The internet is over, „The Guardian”, 15.03.2011, https://www.theguardian.com/technology/2011/mar/15/sxsw-2011-internet-online?cat=technology&type=article [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesButkovic L., Why G4, the Canceled Video Game Channel, Coming Back Is a Big Deal, „Thrillist”, 1.08.2020, https://www.thrillist.com/entertainment/nation/g4-returning-video-game-tvchannel-coming-back [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.referencesCastello J., The Importance of PlayStation’s Pride in London Sponsorship, https://newnormative.com/2017/06/05/playstation-sponsor-london-pride/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.references„CD Action” najchętniej kupowanym magazynem komputerowym i o grach w 2016 roku, „Wirtualne Media”, 20.03.2017, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cd-action-najchetniejkupowany-magazynem-komputerowym-i-o-grach-w-2016-roku [dostęp: 9.06.2017].pl_PL
dc.referencesChoi J., Why Geeks, Gamers And Makers Make The Best Customers, „Forbes”, 6.11.2015, https://www.forbes.com/sites/jennchoi/2015/11/06/why-geeks-gamers-and-makers-makethe-best-customers/#194a4ef2409f [dostęp: 6.06.2017].pl_PL
dc.referencesChoose A Different Ending, https://www.youtube.com/watch?v=JFVkzYDNJqo [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesChrząszcz Ł., Gry planszowe i konsole w pubie kontra polskie prawo, „LUK company”, 14.05.2015, https://www.niepoddawajsie.pl/gry-planszowe-konsole-w-pubie-prawo/ [dostęp: 27.06.2022].pl_PL
dc.referencesCoppens A., Gamification Mechanic Monday: Point Systems, „Gamification Nation”, 29.09.2019; https://www.gamificationnation.com/blog/gamification-mechanic-monday-point-systems/ [dostęp: 28.06.2021].pl_PL
dc.referencesCoppens A., Gamification Mechanic Monday: Quests, „Gamification Nation”, 6.04.2019; https://www.gamificationnation.com/blog/gamification-mechanic-monday-quests/ [dostęp: 28.06.2021].pl_PL
dc.referencesCrecente B., Markiplier named world’s most influential gamer, „Polygon”, 20.06.2017, https://www.polygon.com/2017/6/20/15836482/markiplier-pewdiepie-omgitsfirefoxx-jacksepticeyeinfluence [dostęp: 15.06.2021].pl_PL
dc.referencesCustom Motors Cup Challenge, https://www.youtube.com/watch?v=vPGhqQ9vZPM [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesCzubak M., Pismo „Lag” po 2. wydaniach znika z rynku wydawniczego, „Na Ekranie”, 4.08.2014, https://naekranie.pl/aktualnosci/pismo-lag-po-2-wydaniach-znika-z-rynku-wydawniczego [dostęp: 9.06.2017].pl_PL
dc.referencesDarvasi P., Literature, Ethics, Physics: It’s All In Video Games At This Norwegian School, „Mind/Shift”, 21.07.2014, https://www.kqed.org/mindshift/36875/literature-ethics-physicsits-all-in-video-games-at-this-norwegian-school [dostęp: 28.06.2017].pl_PL
dc.referencesDivakaran S., Generation Swipe: What Toddlers Know That We Don’t?, „Digital Uncovered”, 19.03.2016, https://digitaluncovered.com/generation-swipe-what-toddlers-know/ [dostęp: 12.05.2016].pl_PL
dc.referencesDiver M., Why Aren’t There More TV Shows About Video Games?, „Vice”, 20.02.2015, https://www.vice.com/en/article/qbeya5/why-arent-there-more-tv-shows-about-video-games-509 [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesDobrogowska M., Komputerowy narkotyk, „Miesięcznik Egzorcysta. Pismo Ludzi Wolnych” 2015, nr 4 (32).pl_PL
dc.referencesDockterman E., What is #GamerGate and Why Are Women Being Threatened About Video Games?, „TIME.com”, 16.10.2014, https://time.com/3510381/gamergate-faq/ [dostęp: 8.05.2016].pl_PL
dc.referencesDring C., More money is spent on games than movies and music combined, says IHS, „MCV. The Market for Computer & Video Games”, 14.06.2015, https://www.mcvuk.com/businessnews/pc/more-money-is-spent-on-games-than-movies-and-music-combined-says-ihs/ [dostęp: 13.05.2016].pl_PL
dc.referencesDuda R., XII. Kariera przypadku, [w:] Matematyka a dzieje myśli [materiały online do kursu zajęć]; https://open.uj.edu.pl/mod/book/view.php?id=21&chapterid=117 [dostęp: 30.06.2021].pl_PL
dc.referencesDying Light – „Test Your Survival Skills” Interactive Video, https://www.youtube.com/watch?v=rb5AkhG_JG8 [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesDziamski G., Wartością sztuki krytycznej jest to, że wywołuje dyskusje, dyskusja Wojciecha Makowskiego z Grzegorzem Dziamskim, Izabelą Kowalczuk i in., „Gazeta Malarzy i Poetów” 2001, nr 2–3.pl_PL
dc.referenceseSports in South Korea: Why is it so popular?, „esportbet.com”, https://esportbet.com/why-south-korea-treats-players-like-celebrities/ [dostęp: 25.09.2022].pl_PL
dc.referencesFalkowska M., Ludo ergo sum – Trudne (?) słowo „immersja”, „GRYOnline.pl”, 2.06.2007, https://www.gry-online.pl/newsroom/ludo-ergo-sum-trudne--slowo-immersja/z484fb [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „Altergranie”, https://www.facebook.com/altergranie.blog [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „eduGRAcja”, https://www.facebook.com/edugracjageek [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „Gamification”, https://www.facebook.com/Gamification-154049768563695/?ref=page_internal [dostęp: 5.06.2021].pl_PL
dc.referencesFanpage „Gamifikacja Edu”, https://www.facebook.com/GamifikacjaEdu [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „Grakademia”, https://www.facebook.com/Grakademia [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „Nauczanie poprzez granie”, https://m.facebook.com/NauczaniePoprzezGranie/ [dostęp: 26.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „Pog(R)adajmy”, https://www.facebook.com/pogradajmy [dostęp: 26.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „Superbelfrzy”, https://www.facebook.com/superbelfrzy [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFanpage „The Ontological Geek”, https://www.facebook.com/ontologicalgeek [dostęp: 4.06.2016].pl_PL
dc.referencesFanpage „The Psychology of Video Games”, https://www.facebook.com/psychologyofgames [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesFiliciak M., Tarkowski A., Alfabet nowej kultury: R jak remediacja, „Dwutygodnik” 2009, nr 19, https://www.dwutygodnik.com/artykul/701-alfabet-nowej-kultury-r-jak-remediacja.html [dostęp: 18.04.2015].pl_PL
dc.referencesFizek S., Gry na poważnie, czyli na czym polega „serious gaming”?, „Technopolis”, 22.03.2010, https://technopolis.polityka.pl/2010/gry-na-powaznie-czyli-na-czym-polega-serious-gaming [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesFizek S., Rozmowa z Mateuszem Czechem – polskim twórcą chiptune, „Technopolis”, 17.10.2011, https://technopolis.polityka.pl/2011/rozmowa-z-mateuszem-czechem-polskim-tworcachiptune [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesGaudiosi J., MTV game for specially themed week, „The Hollywood Reporter”, 9.11.2006, https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/mtv-game-specially-themedweek-142610/ [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesGiedrys G., Gramy w milczeniu, „Wysokie Obcasy Extra” 2015, nr 4 (35).pl_PL
dc.referencesGilbert B., IndieCade teams with Oculus Rift for ‘VR Jam’, a game dev competition culminating this October, „Endgadget”, 23.07.2013, https://www.engadget.com/2013-07-23-indiecadeoculus-rift.html [dostęp: 4.06.2013].pl_PL
dc.referencesGlobal Report: US and China Take Half of $113BN Games Market in 2018, „Newzoo”, 18.05.2015, https://web.archive.org/web/20220812042233/https://newzoo.com/insights/articles/us-and-china-take-half-of-113bn-games-market-in-2018 [dostęp: 13.05.2016].pl_PL
dc.referencesGoldberg H., Ojciec Chrzestny Grand Theft Auto, „Playboy” 2013, nr 12 (252).pl_PL
dc.referencesGoldberg L., ‘Conan’ Video Game Segment ‘Clueless Gamer’ Being Developed as TBS Series, „The Hollywood Reporter”, 5.01.2017, https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/conan-video-game-segment-clueless-gamer-being-developed-as-tbs-series-961199/ [dostęp: 20.06.2017].pl_PL
dc.referencesGrant S., Zbyt wielu recenzentów, za mało krytyków, „Esensja”, 16.11.2004, https://www.esensja.pl/komiks/publicystyka/tekst.html?id=1824 [dostęp: 27.06.2022].pl_PL
dc.referencesGry komputerowe mogą… i mają uzależniać, „PolskieRadio.pl”, 8.01.2015, https://trojka.polskieradio.pl/artykul/1348625 [dostęp: 17.03.2016].pl_PL
dc.referencesHasło „interfejs”, [w:] W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesHasło „Kordian Lewandowski”, „Artinfo.pl”, https://artinfo.pl/artysci/kordian-lewandowski/[dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesHasło „MMO”, [w:] Słownik Gracza, „GRYOnline.pl”, https://www.gry-online.pl/slownik-graczapojecie.asp?ID=152 [dostęp: 22.05.2017].pl_PL
dc.referencesHasło „mod”, [w:] Słownik Gracza, „GRYOnline.pl”, https://www.gry-online.pl/slownik-graczapojecie.asp?ID=154 [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesHasło „rocket jumping”, „Wikipedia.org”, https://www.en.wikipedia.org/wiki/Rocket_jumping [dostęp: 1.06.2017].pl_PL
dc.referencesHasło „social network game”, „Wikipedia.org”, https://en.wikipedia.org/wiki/Social_network_game [dostęp: 24.05.2017].pl_PL
dc.referencesHasło „strafing (video games)”, „Wikipedia.org”, https://en.wikipedia.org/wiki/Strafing_(video_games) [dostęp: 1.03.2023].pl_PL
dc.referencesHasło „Thumb Tribe”, „Wikipedia.org”, https://www.en.wikipedia.org/wiki/Thumb_tribe [dostęp: 11.05.2016].pl_PL
dc.referencesHasło „Video game modding”, „Wikipedia.org”, https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_modding [dostęp: 15.01.2023].pl_PL
dc.referencesHasło „warthog jumping”, „Halo Nation”, https://halo.fandom.com/wiki/Warthog_jumping [dostęp: 1.06.2017].pl_PL
dc.referencesHasło „Wii Remote”, „Wikipedia.org”, https://www.pl.wikipedia.org/wiki/Wii_Remote [dostęp: 27.04.2017].pl_PL
dc.referencesHope O., Markiplier Has Been Named The World’s Most Influential Gamer, „Loading Now”, 20.06.2017, https://nowloading.co/p/markiplier-most-influential-gamer-forbes/4300486 [dostęp: 21.06.2017].pl_PL
dc.referencesHoward Glitch – THE INTERACTIVE GAME, https://www.youtube.com/watch?v=vHwmjM36WIA [dostęp: 29.06.2022].pl_PL
dc.referencesJabłoński A., Social gaming a brak czasu, „ArturJablonski.com – Blog o marketingu internetowym”, 10.07.2012, https://arturjablonski.com/social-gaming-a-brak-czasu/ [dostęp: 25.05.2017].pl_PL
dc.referencesJakubicz M., Kilka zdań o trofeach i osiągnięciach w grach ogólnie, „kikoo.pl”, https://www.kikoo.pl/artykuly/kilka-zdan-o-trofeach-i-osiagnieciach-w-grach-ogolnie [dostęp: 23.05.2017].pl_PL
dc.referencesJędrasiak K., Nie taki potwór straszny, jak go malują, „Krytyk”, 6.11.2016, https://krytyk.com.pl/gry/962/ [dostęp: 15.04.2017].pl_PL
dc.referencesJędrasiak K., Opowieści z krypty, czyli Fallout w wydaniu underground, „Krytyk”, 25.10.2016, https://krytyk.com.pl/gry/z-pradem/recenzja-gry-fallout-shelter-producent-bethesdagame-studios/ [dostęp: 15.04.2017].pl_PL
dc.referencesKaczmarek A., Grabski F., FILMag#67 – Wonder Woman, Słoneczny patrol i trochę Minionków, „GRYOnline.pl”, 3.06.2017, https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=1435 [dostęp: 9.06.2022].pl_PL
dc.referencesKała A., Magazyn Lag #1 – jak wypadł debiut?, „Playing Daily”, 7.01.2013, https://playingdaily.pl/2013/01/07/magazyn-lag-1-jak-wypadl-debiut/ [dostęp: 9.06.2022].pl_PL
dc.referencesKanał „EPNdotTV” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/channel/UCbeSMjoShh_QHXyLx68GRBg [dostęp: 19.07.2022].pl_PL
dc.referencesKanał „Good Bad Flicks” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/channel/UCtKttDTGqEbBrC7jDN2_axQ [dostęp: 19.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Istelmach89” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/lstelmach89 [dostęp: 23.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Jarockpl” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/jarockpl [dostęp: 22.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Krzysztof Gonciarz” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/wybuchajacebeczki [dostęp: 23.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Lekko Stronniczy” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/lekkostronniczy [dostęp: 23.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Łukasz Stelmach 2” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/ŁukaszStelmach2 [dostęp: 10.11.2021].pl_PL
dc.referencesKanał „Łukasz Streamach” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/channel/UC8Cs2CVUjeSQ2ypdmVfMS3g [dostęp: 10.11.2021].pl_PL
dc.referencesKanał „PewDiePie” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/PewDiePie [dostęp: 10.10.2022].pl_PL
dc.referencesKanał „RockAlone2k” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/RockAlone2k [dostęp: 22.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Sfilmowani” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/SfilmowaniTV [dostęp: 23.06.2022].pl_PL
dc.referencesKanał „Team Coco” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/teamcoco [dostęp: 20.06.2017].pl_PL
dc.referencesKanał „Tekzilla” na platformie YouTube, https://www.youtube.com/user/TEKHD [dostęp: 17.07.2022].pl_PL
dc.referencesKlaassen A., MTV Goes All Out For Gamers, „Advertising Age”, 23.11.2005, https://adage.com/article/media/mtv-gamers/47541 [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesKohler C., On ‘Videogame’ versus ‘Video Game’, „Wired”, 12.11.2007, https://www.wired.com/2007/11/on-videogame-ve/ [dostęp: 18.11.2016].pl_PL
dc.referencesKoło Naukowe Badaczy Gier UŁ, https://www.facebook.com/knbgul/events [dostęp: 26.06.2017].pl_PL
dc.referencesKopeć J., Gry wideo są dla kobiet. Ale kultura graczy ciągle nie, „WysokieObcasy.pl”, 20.03.2015, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,96856,17603780,gry-wideo-sa-dla-kobietale-kultura-graczy-ciagle-nie.html [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.referencesKosiński D. Sytuacja prasy komputerowej w Polsce jest tragiczna. Niemal nikt jej nie kupuje, „Spider’s Web”, 22.03.2017, https://spidersweb.pl/2017/03/prasa-komputerowa-w-polsceupadek.html [dostęp: 10.06.2017].pl_PL
dc.referencesKrawczyk S., „Jestem graczem”, czyli jak nie należy robić badań (część pierwsza), „Czucie i Oko – Blog Stanisława Krawczyka”, 16.12.2014, http://stanislawkrawczyk.blogspot.com/2014/12/jestem-graczem-czyli-jak-nie-nalezy.html [dostęp: 25.05.2017].pl_PL
dc.referencesKubera E., Gry psują dzieci, „Kurier Szczeciński”, 11.01.2013, nr 8 (18982).pl_PL
dc.referencesKubiński P., Grą opowiedzieć konflikt. Publicystyczne gry wideo „Raid Gaza!” i „Save Israel”, „Res Publica Nowa” 2014, t. 3.pl_PL
dc.referencesKulczycki E., Blogi i serwisy naukowe. Komunikacja naukowa w kulturze konwergencji, [w:] Materiały konferencyjne EBIB 22 (publikacja towarzysząca III Międzynarodowej Konferencji Open Access pt. „Otwarta nauka i edukacja”), Bydgoszcz 2012.pl_PL
dc.referencesKulik W., Gates i Zuckerberg: uczcie się programować; na początek może kurs Hour of Code, „benchmark.pl”, 7.12.2015, https://www.benchmark.pl/aktualnosci/hour-of-code-gatesi-zuckerberg-uczcie-sie-programowac.html [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesKulisy zbrodni w Żychlinie. 16-letni wnuczek ćwiczył zabijanie w komputerze, „Fakt.pl”, 13.05.2015, https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/lodz/wnuczek-zabil-babcie-w-zychlinietrenowal-zabijanie-w-grze/mteqhne [dostęp: 17.03.2016].pl_PL
dc.referencesLech A., W moje łapska wpadł nowy magazyn dla graczy – LAG, „Co ja myślę”, 7.01.2017, http://www.cojamysle.pl/w-moje-lapska-wpadl-nowy-magazyn-dla-graczy-lag/ [dostęp: 9.06.2017].pl_PL
dc.referencesLista zawierająca wybór skandali oraz kontrowersji opatrzonych nazwami wykorzystującymi sufiks „-gate”, „Wikipedia.org”, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_-gate_scandals_and_controversies [dostęp: 8.01.2023].pl_PL
dc.referencesLiszkowski T., Demoniczne gry komputerowe, „Miesięcznik Egzorcysta. Pismo Ludzi Wolnych” 2015, nr 4 (32).pl_PL
dc.referencesLittleBigPlanet 2Announcement Trailer (LBP2) HD w serwisie YouTube, https://youtu.be/Fs0T5l24JL0 [dostęp: 2.01.2023].pl_PL
dc.referencesLuty P., Gamergate, czyli wojna kulturowa… w świecie graczy. Koniec z przedmiotowym traktowaniem kobiet w grach, „natemat.pl”, 31.10.2014, https://natemat.pl/122423,gamergateczyli-wojna-kulturowa-w-swiecie-graczy-koniec-z-przedmiotowym-traktowaniem-kobietw-grach [dostęp: 8.05.2016].pl_PL
dc.referencesManifest Over Games, https://tale-of-tales.com/tales/OverGames.html [dostęp: 5.06.2022].pl_PL
dc.referencesMańkowski P., Cyfrowe marzenia, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesmarcindmjqtx, Zmiana czasu to świetny powód, aby robić gry, „Polygamia.pl”, 27.10.2012, https://polygamia.pl/zmiana-czasu-to-swietny-powod-aby-robic-gry,6562209908217985a [dostęp: 9.06.2021].pl_PL
dc.referencesMeehow (alias internetowy), Kulisy śmierci Secret Service i narodzin Pixela [news zaktualizowany], „GRYOnline.pl”, 11.12.2014, https://www.gry-online.pl/newsroom/kulisy-smierci-secretservice-i-narodzin-pixela-news-zaktualizowany/zd15d21 [dostęp: 10.06.2014].pl_PL
dc.references„Miesięcznik Egzorcysta. Pismo Ludzi Wolnych” 2015, nr 4 (32).pl_PL
dc.referencesMorris C., A video game that will soon train robotic surgeons, „CNBC”, 13.04.2016, https://www.cnbc.com/2016/04/13/a-video-game-that-will-soon-train-robotic-surgeons.html [dostęp: 28.06.2017].pl_PL
dc.referencesMTV Gamer’s Week Blow-Out: ‘Uncharted’ Playlist, ‘Metal Gear’ PSP Trailer and More, „MTV news”, 13.11.2007, https://www.mtv.com/news/j5pw6x/mtv-gamers-week-blow-outuncharted-playlist-metal-gear-psp-trailer-and-more [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesNapiórkowski M., Niebieski wieloryb. List z Ministerstwa Edukacji Narodowej, https://mitologiawspolczesna.pl/niebieski-wieloryb-list-ministerstwa-edukacji-narodowej/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesNarcisse E., U. S. Military Using Xbox 360 Controller For New Laser Gun, „Kotaku”, 9.08.2014, https://kotaku.com/u-s-military-using-xbox-360-controller-for-new-laser-g-1631939483 [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesNicolescu B., Transdisciplinarity as Methodological Framework for Going Beyond the Science-Religion Debate, „Metanexus”, 24.05.2007, https://metanexus.net/transdisciplinarity-methodological-framework-going-beyond-science-religion-debate/ [dostęp: 28.12.2022].pl_PL
dc.referencesNowicka K., Matematyka w hazardzie, czy hazard w matematyce?, „Pismo PG” 2009, nr 10.pl_PL
dc.referencesObsługiwane urządzenia peryferyjne dla Just Dance 2017, https://www.ubisoft.com/pl-pl/help/just-dance-2017/article/supported-peripherals-for-just-dance-2017/000061008 [dostęp: 15.01.2023].pl_PL
dc.referencesOpis książki Cheating: Gaining Advantage in Videogames na stronie MIT Press, https://mitpress.mit.edu/9780262513289/cheating/ [dostęp: 7.06.2017].pl_PL
dc.referencesOpis książki Gry i ludzie na stronie OW Volumen, https://owvolumen.pl/ksiegarnia/gry-i-ludzie/ [dostęp: 29.04.2016].pl_PL
dc.referencesOpis projektu Emissaries na stronie MoMA, https://www.moma.org/calendar/exhibitions/3656?locale=en [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesOpis projektu Moving Mario na stronie Keitha Lama, https://keithlyk.net/moving-mario [dostęp: 29.06.2022].pl_PL
dc.referencesOświadczenie Patricka Wildenborga, https://www.patrickw.gtagames.nl/ [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesPanagos T., The Future of Education: BYOD in the Classroom, „Wired”, https://www.wired.com/insights/2013/09/the-future-of-education-byod-in-the-classroom/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesParkin S., Zoe Quinn’s Depression Quest, „The New Yorker”, 9.09.2014, https://www.newyorker.com/tech/annals-of-technology/zoe-quinns-depression-quest [dostęp: 8.05.2016].pl_PL
dc.referencesPeckham M., Researcher Says Linking Video Games to Gun Violence Is a ‘Classic Illusory Correlation’, „TIME”, 8.10.2013, https://techland.time.com/2013/10/08/researcher-sayslinking-video-games-to-gun-violence-is-a-classic-illusory-correlation/ [dostęp: 17.03.2016].pl_PL
dc.references„Playboy” 2016, nr 6 (282).pl_PL
dc.referencesPogiernicka I., Rynek gier w liczbach, „Cd-Action” 2017, nr 3 (266).pl_PL
dc.referencesPolska spółka Game Technologies rośnie w siłę, „Businesswoman & Life”, https://businesswomanlife.pl/polska-spolka-game-technologies-rosnie-w-sile/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.referencesPrzybysz K., Wypaczony portret fanatyka, „PCLab.pl – Digital Community”, 8.08.2010, https://www.komputerswiat.pl/artykuly/inne/wizerunek-gracza-i-komputerowego-entuzjasty/pkewmvx [dostęp: 15.01.2023].pl_PL
dc.referencesRadzewicz S., Kompromitacja Ministerstwa Edukacji Narodowej ma konkretne imię. To Niebieski Wieloryb, „Spider’s Web”, 22.03.2017, https://spidersweb.pl/2017/03/niebieskiwieloryb-men.html [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesRaport z badania Jestem Graczem, https://www.jestemgraczem.com/assets/jestemgraczem_raport_z_badania.pdf [dostęp: 25.05.2017].pl_PL
dc.referencesRaport z badań Interactive Software Federation of Europe, https://www.isfe.eu/data-key-facts/ [dostęp: 8.01.2023].pl_PL
dc.referencesRaporty z badań The New Face of Gamers oraz Twitch Users Got Game, https://www.lifecourse.com/research/reports/ [dostęp: 25.05.2017].pl_PL
dc.referencesReilly J., Valve, Blizzard Reach DOTA Trademark Agreement, „Game Informer”, 11.05.2012, https://www.gameinformer.com/b/news/archive/2012/05/11/valve-blizzard-reach-dotatrademark-agreement.aspx [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesReklama Chevroleta Chaveze, https://www.youtube.com/watch?v=gYqhsh0HaM4 [dostęp: 31.03.2017].pl_PL
dc.referencesReklama Hondy Jazz, https://www.youtube.com/watch?v=CbIUy-Qfm1E [dostęp: 31.03.2017].pl_PL
dc.referencesRobertson A., YouTube Gaming is a great reminder of everything YouTube already does, „The Verge”, 26.08.2015, https://www.theverge.com/2015/8/26/9212071/youtube-gaming-apphands-on [dostęp: 23.06.2017].pl_PL
dc.referencesRosin H., The Touch-Screen Generation, „The Atlantic”, 04.2013, https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/04/the-touch-screen-generation/309250/ [dostęp: 17.05.2016].pl_PL
dc.referencesRymsza A., YouTube skasuje adnotacje do filmów, skoro i tak nie działały na urządzeniach mobilnych, „dobre programy”, 28.11.2018, https://www.dobreprogramy.pl/youtube-skasujeadnotacje-do-filmow-skoro-i-tak-nie-dzialaly-na-urzadzeniach-mobilnych,6628548915566209a [dostęp: 21.05.2022].pl_PL
dc.referencesSchool shooter followed video game-like ‘script’, „Crime & Courts” on „NBCNEWS.com”, 25.03.2005, https://www.nbcnews.com/id/wbna7288381 [dostęp: 17.03.2016].pl_PL
dc.referencesSchreiber P., Nie ma kogoś takiego jak gracz, „Dwutygodnik”, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5474-kultura-srodka-nie-ma-kogos-takiego-jak-gracz.html [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesSchwartz K., Beyond Grades: Do Games Have a Future As Assessment Tools?, „Mind/Shift”, 28.04.2014, https://www.kqed.org/mindshift/34852/do-games-have-a-future-asassessment-tools [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesSchwartz K., SimCityEDU: Using Games for Formative Assessment, „Mind/Shift”, 14.03.2013, https://www.kqed.org/mindshift/27512/video-games-as-assessment-tools-game-changer [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesSepos M., Market Focus: Video Gamers. A growing gold mine, „Target Marketing”, 1.11.2006, https://web.archive.org/web/20180411162649/http://www.targetmarketingmag.com/article/a-growing-gold-mine-39127/all/ [dostęp: 8.01.2023].pl_PL
dc.referencesSesame Street Science: Sink or Float?, https://www.youtube.com/watch?v=dy0S1Pv0eOE [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesSinclair B., Global gaming market to hit $93 billion by 2019 – Report, gameindustry.biz, 3.06.2015, https://www.gamesindustry.biz/global-gaming-market-to-hit-usd93-billionby-2019-report [dostęp: 13.05.2016].pl_PL
dc.referencesSinclair B., MTV upgrades to Gamer’s Week 2.0, „GameSpot”, 9.11.2006, https://www.gamespot.com/articles/mtv-upgrades-to-gamers-week-20/1100-6161430/ [dostęp: 20.06.2022].pl_PL
dc.referencesStanowisko American Psychological Association z roku 2015 w sprawie wzrostu agresji u osób grających, https://www.apa.org/about/policy/interactive-media.pdf [dostęp: 17.03.2016].pl_PL
dc.referencesStanowisko American Psychological Association z roku 2020 (zaktualizowane) w sprawie wzrostu agresji u osób grających, https://www.apa.org/about/policy/resolution-violentvideo-games.pdf [dostęp: 1.05.2021].pl_PL
dc.referencesStarzyński S., 3 „F” Gryfikacji, „Gryfikacja.pl – nowe oblicze gier”, https://www.gryfikacja.pl/index.php/2012/01/3-f-gryfikacji/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesSterczewski P., Akademia: Światy z pikseli, „Jawne Sny”, 5.10.2011, http://jawnesny.pl/2011/10/akademia-swiaty-z-pikseli/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesStereotyp gracza przechodzi do lamusa, „Onet Gry”, 31.10.2006, https://web.archive.org/web/20150424150337/http://gry.onet.pl/wiadomosci/stereotyp-gracza-przechodzi-dolamusa/w9lkd [dostęp: 15.01.2023].pl_PL
dc.referencesStuart K., Charlie Brooker on why video game television is so hard to make, „The Guardian”, 29.11.2013, https://www.theguardian.com/technology/2013/nov/29/charlie-brooker-videogame-television [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesSzewczyk O., Granice draństwa, „Jawne Sny”, 3.10.2013, http://jawnesny.pl/2013/10/granicedranstwa/[dostęp: 13.06.2017].pl_PL
dc.referencesSzewczyk O., Warsztat oprawcy, „Polityka”, 2.10.2013, nr 40 (2927), https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1556621,1,recenzja-gry-grand-theft-auto-v.read [dostęp: 13.06.2017].pl_PL
dc.referencesSzostak N., Jesteśmy w grze! FIFA 16 wpuszcza na boisko kobiety, „WysokieObcasy.pl”, 9.10.2015, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,115167,18996256,jestesmyw-grze-fifa-16-wpuszcza-na-boisko-kobiety.html [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Świat Nauki” 2016, nr 8 (300).pl_PL
dc.referencesTargi gamingowe jakich nie było!, „Businesswoman & Life”, 21.09.2016, https://businesswomanlife.pl/targi-gamingowe-jakich-nie-bylo/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.referencesTassi P., G4 Not Being Replaced By Esquire, Will Remain Brain-Dead Instead, 11.09.2013, https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2013/09/11/g4-not-being-replaced-by-esquirewill-remain-brain-dead-instead/#6c38cc446352 [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesTeitell B., Borchers C., GamerGate anger at women all too real for gamemaker, „BostonGlobe.com”, 30.10.2016, https://www.bostonglobe.com/lifestyle/style/2014/10/29/threateningvideo-gaming-industry-movement-grows-arlington-game-developer-forced-flee-her-home/BRHwDSGjMsSnHquH9jYQIJ/story.html [dostęp: 9.05.2016].pl_PL
dc.referencesTeledysk Californication zespołu Red Hot Chili Peppers, https://www.youtube.com/watch?v=YlUKcNNmywk [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesTeledysk Taki Pan zespołu Poluzjanci, https://www.youtube.com/watch?v=_yefdY-RuTQ [dostęp: 31.03.2017].pl_PL
dc.referencesThorsen T., Confirmed: Sex minigame in PS2 San Andreas, „Gamespot”, 19.05.2005, https://www.gamespot.com/articles/confirmed-sex-minigame-in-ps2-san-andreas/1100-6129301/ [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesTito G., Professor Abandons Grades for Experience Points, „The Escapist”, https://www.escapistmagazine.com/professor-abandons-grades-for-experience-points/ [dostęp: 15.01.2023].pl_PL
dc.referencesTixon (alias internetowy), CDA – czyli największe czasopismo dla graczy w Polsce, https://www.gmf.pl/Rozrywka/Komiksy,204,cda-8211-czyli-najwieksze-czasopismo-dla-graczyw-polsce.html [dostęp: 7.06.2017].pl_PL
dc.referencesTop 100 YouTube’a w Polsce: gry, vlogerzy, hip hop i stacje tv, „Wirtualne Media”, 20.05.2013, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/top-100-youtube-a-w-polsce-gry-vlogerzy-hiphop-i-stacje-tv [dostęp: 21.06.2017].pl_PL
dc.referencesVagatan (alias internetowy), Lag death, „Bonus Level”, 8.01.2013, https://bonuslvl.wordpress.com/page/2/ [dostęp: 9.06.2017].pl_PL
dc.referencesVagatan (alias internetowy), Sentymentalna mina, „Bonus Level”, 24.07.2014, https://bonuslvl.wordpress.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.referencesWężyk K., Jane McGonigal: Granie na komputerze uratuje świat, „Wysokie Obcasy”, 27.04.2013, nr 17 (724), https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,96856,13812759,janemcgonigal-granie-na-komputerze-uratuje-swiat.html [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.referencesWideo Dorkly Bits dostępne na kanale YouTube, https://www.youtube.com/user/dorkly [dostęp: 31.03.2017].pl_PL
dc.referencesWiśniewski Ł., Upadek lubelskiego PadBaru, czyli przykład złego prawa, „gram.pl”, 13.01.2012, https://www.gram.pl/news/2012/01/13/upadek-lubelskiego-padbaru-czyli-przyklad-zlegoprawa.shtml [dostęp: 27.06.2022].pl_PL
dc.referencesWołosowski J., MEN chce, by już w szkołach podstawowych uczono dzieci programowania, „Inn Poland”, 31.07.2015, https://innpoland.pl/119361,men-chce-by-juz-w-szkolachpodstawowych-uczono-dzieci-programowania [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.referencesWong R., Physically feeling video game damage on your chest isn’t as cool as it sounds, „Mashable”, 14.07.2015, https://mashable.com/archive/kor-fx-review#YIDJ8q3CCsqr [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesWykaz czasopism o tematyce growej, „GRYOnline.pl”, https://www.gry-online.pl/S047.asp [dostęp: 7.06.2017].pl_PL
dc.referencesWykaz czasopism o tematyce growej, „Karawana.eu”, http://karawana.eu/index.php/czasopismao-grach-w-obrazach-historii/ [dostęp: 9.06.2017].pl_PL
dc.referencesWykaz czasopism o tematyce growej, „Wikipedia.org”, https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria: Czasopisma_komputerowe [dostęp: 8.01.2023].pl_PL
dc.referencesWykaz najbardziej popularnych stron internetowych poświęconych grom i tematom powiązanym, http://www.ebizmba.com/articles/video-game-websites [dostęp: 11.06.2021].pl_PL
dc.referencesWykaz najbardziej popularnych stron internetowych poświęconych grom i tematom powiązanym, https://whatculture.com/gaming/20-best-video-game-websites-world-today [dostęp: 11.07.2022].pl_PL
dc.referencesWykaz najbardziej popularnych stron internetowych poświęconych grom i tematom powiązanym, https://techtyche.com/50-best-gaming-websites/ [dostęp: 11.07.2022].pl_PL
dc.referencesWykaz typów postaci występujących w Let it Die, https://letitdie.fandom.com/wiki/Enemies [dostęp: 22.05.2017].pl_PL
dc.referencesWypowiedzi użytkowników forum na oficjalnej stronie internetowej Oculus firmy Meta, https://communityforums.atmeta.com/t5/VR-Jam-2015/Couple-of-questions-about-the-VR-Jam/td-p/46568 [dostęp: 15.01.2023].pl_PL
dc.referencesWystąpienie Jane McGonigal Gaming can make a better world na konferencji TED, https://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world/transcript [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesWystąpienie Jane McGonigal The game that can give you 10 extra years of life na konferencji TED, https://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_the_game_that_can_give_you_10_extra_years_of_life [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesXanfan (alias internetowy), Former Video Game Cable Channel G4 Officially Discontinued; We Give You A Detailed History, „Retro Game Network”, 5.02.2014, http://www.retrogamenetwork.com/2014/02/05/former-video-game-cable-channel-g4-officiallydiscontinued-we-give-you-a-detailed-history/ [dostęp: 19.06.2017].pl_PL
dc.referencesZabił, bo rodzice zabrali mu grę komputerową, „WP Wiadomości”, 13.01.2009, https://wiadomosci.wp.pl/zabil-bo-rodzice-zabrali-mu-gre-komputerowa-6036282242290817a [dostęp: 17.03.2016].pl_PL
dc.referencesZakładka cyklu „reenactments” na oficjalnej stronie Evy i Franco Mattes, https://0100101110101101.org/reenactments/ [dostęp: 28.05.2016].pl_PL
dc.referencesZichermann G., Getting Three Fs in Gamification, https://www.gamification.co/2012/01/19/getting-three-fs-in-gamification/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.referencesAstrid Ensslin, https://astridensslin.wordpress.com/ [dostęp: 10.09.2022].pl_PL
dc.references„Bogost.com”, http://bogost.com/ [dostęp: 15.06.2016].pl_PL
dc.references„Cdaction.pl”, https://cdaction.pl/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Cero.gr.jp”, https://www.cero.gr.jp/ [dostęp: 12.06.2017].pl_PL
dc.references„Chip.pl”, https://www.chip.pl/ [dostęp: 18.09.2022].pl_PL
dc.references„Code.org”, https://code.org/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.references„Dailymotion.com”, https://www.dailymotion.com/us [dostęp: 21.06.2017].pl_PL
dc.references„Ekulczycki.pl”, https://ekulczycki.pl/ [dostęp: 15.06.2017].pl_PL
dc.references„Escapistmagazine.com”, https://www.escapistmagazine.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Esrb.org”, https://www.esrb.org/ [dostęp: 12.06.2017].pl_PL
dc.references„EVE Online”, https://www.eveonline.com/ [dostęp: 24.05.2017].pl_PL
dc.references„Filmomaniak.pl”, https://filmomaniak.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Filmweb.pl”, https://www.filmweb.pl/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Forbes.com”, https://www.forbes.com/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Forbes.pl”, https://www.forbes.pl/ [dostęp: 18.09.2022].pl_PL
dc.references„Fransmayra.fi”, https://fransmayra.fi/ [dostęp: 15.06.2017].pl_PL
dc.references„G4tv.com”, https://g4tv.com/ [dostęp: 19.06.2017].pl_PL
dc.references„Game Developer”, https://www.gamedeveloper.com/ (wcześniej „Gamasutra.com”, https://www.gamasutra.com) [dostęp: 21.07.2022].pl_PL
dc.references„Gameinformer.com”, https://www.gameinformer.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Gameplanet.onet.pl”, https://gameplanet.onet.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Gameplay.pl”, https://gameplay.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Gamers24.pl”, http://gamers24.pl/ [dostęp: 16.06.2017].pl_PL
dc.references„Gamespot.com”, https://www.gamespot.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Gamesradar.com”, https://www.gamesradar.com/uk/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Garry’s Mod”, https://gmod.facepunch.com/ [dostęp: 12.11.2015].pl_PL
dc.references„Global Game Jam”, https://globalgamejam.org/ [dostęp: 3.06.2017].pl_PL
dc.references„Global Game Jam® History”, https://globalgamejam.org/history [dostęp: 3.06.2017].pl_PL
dc.references„Gq.com”, https://www.gq.com/ [dostęp: 18.06.2022].pl_PL
dc.references„Graczpospolita.pl”, https://graczpospolita.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Gralysmywsimsy.wordpres.com”, https://gralysmywsimsy.wordpress.com/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Gram.pl”, https://www.gram.pl/ [dostęp: 16.06.2017].pl_PL
dc.references„Grarantanna”, https://www.grarantanna.pl/ [dostęp: 9.06.2021].pl_PL
dc.references„Gry-online.pl”, https://www.gry-online.pl/ [dostęp: 16.06.2017].pl_PL
dc.references„Henry Jenkins”, https://henryjenkins.org/ [dostęp: 15.06.2017].pl_PL
dc.references„Hour of Code”, https://hourofcode.com/us/pl [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.references„Ign.com”, https://pl.ign.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Indie Game Jam”, http://www.indiegamejam.com/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.references„Jarock.pl”, https://jarock.pl/ [dostęp: 22.06.2017].pl_PL
dc.references„Jesperjuul.net”, https://www.jesperjuul.net/ [dostęp: 15.06.2017].pl_PL
dc.referencesKampania MEN, http://www.programowanie.men.gov.pl/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.references„Killscreen.com”, https://killscreen.com/ [dostęp: 16.06.2017].pl_PL
dc.references„Komiksfestiwal.com”, https://komiksfestiwal.com/o-festiwalu/strefa-gier/ [dostęp: 3.06.2017].pl_PL
dc.references„Komiksjam.confetti.events”, https://komiksjam.confetti.events/ [dostęp: 3.06.2017].pl_PL
dc.references„Komputerswiat.pl”, https://www.komputerswiat.pl/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Kordianlewandowski.wisite.com”, https://kordianlewandowski.wixsite.com/myportfolio [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.references„Krytyk.com.pl”, https://krytyk.com.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Latimes.com”, https://www.latimes.com/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Ludology.org”, https://ludology.typepad.com/weblog/ [dostęp: 15.06.2016].pl_PL
dc.references„Ludum Dare”, https://ludumdare.com/resources/archive/compo/?u=about-ludum-dare/ [dostęp: 3.06.2017].pl_PL
dc.references„Łódzki Game Jam”, http://www.lodzkigamejam.pl/ [dostęp: 9.06.2021].pl_PL
dc.referencesMary Flanagan, https://maryflanagan.com/writing/ [dostęp: 10.09.2022].pl_PL
dc.references„Media Molecule”, https://www.mediamolecule.com/games/littlebigplanet2 [dostęp: 2.06.2017].pl_PL
dc.referencesMEN, https://www.men.gov.pl/ [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.references„Mitpres.mit.edu”, https://mitpress.mit.edu/ [dostęp: 16.11.2016].pl_PL
dc.references„Mmogchart.org”, http://www.mmogchart.org/ (aktualnie nieaktywna).pl_PL
dc.references„Notgames.org”, http://www.notgames.org/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.references„PainStation”, http://www.painstation.de/index.html [dostęp: 10.05.2022].pl_PL
dc.references„Pcformat.pl”, https://www.pcformat.pl/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Pcgamer.com”, https://www.pcgamer.com/uk/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Pegi.info”, https://pegi.info/pl/index/ [dostęp: 12.06.2017].pl_PL
dc.references„Planetagracza.pl”, https://planetagracza.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Platformstudies.com”, http://www.platformstudies.com/ [dostęp: 15.11.2016].pl_PL
dc.references„Polter.pl”, https://polter.pl/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Polygamia.pl”, https://polygamia.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Polygon.com”, https://www.polygon.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Ppe.pl”, https://www.ppe.pl/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Pyrkon”, https://pyrkon.pl/ [dostęp: 3.06.2017].pl_PL
dc.references„Retrogamer.net”, https://www.retrogamer.net/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Rockpapershotgun.com”, https://www.rockpapershotgun.com/ [dostęp: 11.06.2017].pl_PL
dc.references„Second Life”, https://www.secondlife.com/ [dostęp: 28.05.2016].pl_PL
dc.references„Serwis.gazetaprawna.pl”, https://serwisy.gazetaprawna.pl/ [dostęp: 18.06.2017].pl_PL
dc.references„Sfilmowani”, http://sfilmowani.tv/ [dostęp: 10.11.2021].pl_PL
dc.references„Tale of Tales”, https://tale-of-tales.com/index.php [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.references„Teachwithportals.com”, http://www.teachwithportals.com [dostęp: 28.06.2017].pl_PL
dc.references„TeamCoco.com”, https://teamcoco.com/ [dostęp: 20.06.2017].pl_PL
dc.references„Telegraph.co.uk”, https://www.telegraph.co.uk/ [dostęp: 17.09.2022].pl_PL
dc.references„The Guardian”, https://www.theguardian.com/international [dostęp: 17.06.2017].pl_PL
dc.references„Theverge.com”, https://www.theverge.com/ [dostęp: 17.09.2022].pl_PL
dc.references„Time.com”, https://time.com/ [dostęp: 17.06.2017].pl_PL
dc.references„Transfokacja.blogspot.com”, https://transfokacja.blogspot.com/ [dostęp: 15.06.2017].pl_PL
dc.references„TrophyHunters”, http://www.trophyhunters.pl/ [dostęp: 29.06.2017].pl_PL
dc.references„Twit.tv”, https://twit.tv/shows/this-week-in-tech [dostęp: 17.07.2022].pl_PL
dc.references„Twitch.tv”, https://www.twitch.tv/ [dostęp: 23.06.2017].pl_PL
dc.references„Ustatkowanygracz.pl”, https://ustatkowanygracz.pl/ [dostęp: 17.06.2021].pl_PL
dc.references„Vg247.com”, https://www.vg247.com/ [dostęp: 17.01.2017].pl_PL
dc.references„Vimeo.com”, https://vimeo.com/ [dostęp: 21.06.2017].pl_PL
dc.references„Whatculture.com”, https://whatculture.com/ [dostęp: 16.06.2017].pl_PL
dc.references„Wiki Mistrzowie Kodowania”, http://www.wiki.mistrzowiekodowania.pl/index.php?title=Strona_g%C5%82%C3%B3wna [dostęp: 4.06.2017].pl_PL
dc.references„Wired.com”, https://www.wired.com/ [dostęp: 18.06.2022].pl_PL
dc.referencesYasmin B. Kafai, https://www.yasminkafai.com/about-1 [dostęp: 10.09.2022].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-075-6


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/