Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaros, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-03-28T11:08:21Z
dc.date.available2025-03-28T11:08:21Z
dc.date.issued2022-09-15
dc.identifier.citationJaros A., Naznaczone: Radzenie sobie z etykietami w narracjach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-873-3pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-872-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55134
dc.description.abstractMonografia ukazuje rolę audytorium społecznego w nadawaniu i odbieraniu etykiet, jak również trud zrzucania etykiety osoby zdemoralizowanej w doświadczeniach jednostki. W pracy dokonano rekonstrukcję różnych przebiegów procesów naznaczania społecznego i sposobów radzenia sobie z nimi przez uczestniczki badania  (kobiety, których sytuację życiową – ze względu na finalne rezultaty interwencji instytucjonalnych – można uznać za „sukces oddziaływań resocjalizacyjnych”, gdyż po opuszczeniu placówki resocjalizacyjnej nie zostały ponownie objęte formalną kontrolą społeczną) oraz znaczenie tego dla formowania się ich autodefinicji Uogólnienia wyprowadzone z doświadczeń życiowych narratorek umożliwiły sformułowanie przesłanek dla modyfikacji działań resocjalizacyjnych na poziomie instytucjonalnym i systemowym.pl_PL
dc.description.abstractThe monograph shows the role of the social audience in broadcasting and removing labels of a demoralized person in the experience of the individual. The study reconstructs various trajectories of social labeling processes and ways of managing them by the participants of the study, i.e. women whose life situation – due to the final results of institutional interventions – can be considered as a “success of social rehabilitation” (they were not a subject of formal social control after leaving the social rehabilitation center) Additionally, the dependence between labeling management and the formation of their self-definition process was discussed. Generalizations resulting from the life experiences of the narrators made it possible to formulate the premises for the modification of social rehabilitation activities at the institutional and systemic level.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectbadania biograficznepl_PL
dc.subjectdemoralizacja nieletnichpl_PL
dc.subjectplacówki resocjalizacyjnepl_PL
dc.subjectresocjalizacjapl_PL
dc.subjectbiographical researchpl_PL
dc.subjectdemoralization of minorspl_PL
dc.subjectjuvenilepl_PL
dc.subjectresocialization centerspl_PL
dc.subjectresocializationpl_PL
dc.titleNaznaczone: Radzenie sobie z etykietami w narracjach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnychpl_PL
dc.title.alternativeThe Labeled: Narratives of the Former Wards of Social Rehabilitation Centers Negotiating the Labelspl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Jaros, Łódź 2022; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2022pl_PL
dc.page.number257pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacjipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-873-3
dc.referencesAbrah P.B. (2019), Labeling theory and life stories of juvenile delinquents transitioning into adulthood, „Criminology”, 63 (2), s. 179–197.pl_PL
dc.referencesAchenbach T. (1985), Assessment and taxonomy of child and adolescent psychopathology, Beverly Hills, Ca.: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesAlgraigray H., Boyle C. (2017), The SEN lebel and its effect on special education, „Educational and Child Psychology”, 34 (4), s. 70–79.pl_PL
dc.referencesAmbrozik W. (2008), Proces readaptacji społecznej i jego istota, [w:] Resocjalizacja, t. 2, red. B. Urban, J.M. Stanik, Warszawa: WN PWN, s. 182–184.pl_PL
dc.referencesAmbrozik W. (2013a), Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego kryzysu, „Resocjalizacja Polska”, 4, s. 13–24.pl_PL
dc.referencesAmbrozik W. (2013b), Totalny, stygmatyzujący i wykluczający charakter oddziaływań resocjalizacyjny, „Resocjalizacja Polska”, 5, s. 13–21.pl_PL
dc.referencesAndrzejewski M., Jadach K. (2018), Prawna ochrona rodziny – skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Warszawa: C.H. Beck.pl_PL
dc.referencesArditti J.A., Few A.L. (2006), Mothers’ reentry into family life following incarceration, „Criminal Justice Policy Review”, 17 (1), s. 103–123.pl_PL
dc.referencesBartha A. (2018), Nieletni przed sądem rodzinnym według ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Stadia postępowania i praktyka orzecznicza w zakresie przeciwdziałania demoralizacji oraz w sprawach o czyny karalne, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 17 (1), s. 9–29.pl_PL
dc.referencesBartkowicz Z., Chudnicki A. (2015), Konflikt z prawem byłych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, „Resocjalizacja Polska”, 10, s. 149–163.pl_PL
dc.referencesBecker H.S. (1963), Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance, Glencoe: The Free Press.pl_PL
dc.referencesBecker H.S. (2009), Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesBielińska M., Lisiecka A., Radiukiewicz A., Sochocki M. (2011), Jestem zwykłym ćpunem – o roli piętna w procesie wychodzenia z nałogu, Warszawa: Fundacja Wiedza Lokalna, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.pl_PL
dc.referencesBlumer H. (1969), Symbolic Interactionism: Perspective and Method, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.pl_PL
dc.referencesBłachut J., Gaberle A., Krajewski K. (2007), Kryminologia, Gdańsk: Wyd. ARCHE.pl_PL
dc.referencesBojarski T. (2013), Opinia o ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 411), Warszawa: Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Dokumentacji, s. 4–9.pl_PL
dc.referencesBojarski T., Kruk E., Skrętowicz E. (2014), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa: Lexis Nexis.pl_PL
dc.referencesBorowski R., Wysocki D. (2001), Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock: WN NOVUM.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (2001), Psychologia wychowania, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, red. J. Strelau, Gdańsk: GWP, s. 227–257.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2008), Psychologia rozwoju człowieka, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk: GWP, s. 95–293.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J., Zakrzewska M. (2008), Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk: GWP, s. 175–301.pl_PL
dc.referencesBułat K., Czarniak P., Gorzelak A., Grabowski K., Grzyb M., Iwański M., Jakubek P., Jodłowski J., Małek M., Młodawska-Mąsior S., Papierz, A., Stożek M. (2012), Kryminologia: repetytorium, Warszawa: Wolters Kluwer.pl_PL
dc.referencesCekiera C. (1979), Pojęcie i formy nieprzystosowania społecznego, „Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne”, 5, s. 7–19.pl_PL
dc.referencesChomczyński P. (2014), Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Socjologiczna analiza interakcji grupowych, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesChomczyński P. (2015), Problem etykietowania i stygmatyzacji wśród wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Socjologiczna analiza zjawiska, „Studia Socjologiczne”, 4 (219), s. 205–236.pl_PL
dc.referencesCreswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesCullen F.T., Cullen J.B. (1978), Toward a Paradigm of Labeling Theory, New Series, nr 58, Lincoln: University of Nebraska Studies.pl_PL
dc.referencesCygielska K. (1976), Przegląd teorii, [w:] Zagadnienia patologii społecznej, red. A. Podgórecki, Warszawa: WN PWN, s. 83–121.pl_PL
dc.referencesCzapów C. (1980), Wychowanie resocjalizujące, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCzykwin E. (2013), Stygmat społeczny, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesDobijański M. (2017), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Siedlce: Wyd. Cyfrowe Marlab IT.pl_PL
dc.referencesDomagała-Kręcioch A. (2008), Niedostosowanie społeczne ucznia a niepowodzenia szkolne, Kraków: WN Akademii Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesDuda V. (2016), Sprawozdanie z konferencji naukowej „Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja w przestrzeni społecznej. Mity i prawdy”, Warszawa, 10.03.2016 r., „Resocjalizacja Polska”, 11, s. 248–250.pl_PL
dc.referencesFilipowska E. (2003), Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa: Wyd. WSHiP.pl_PL
dc.referencesFlick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesFrazier E. (1976), Theoretical Approaches to Deviance: An Evaluation, Columbus: Ch.E. Merril Publishing Co.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (1975), Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Elementy teorii socjologicznych, red. W. Dereszyński, A. Kani, J. Szacki, Warszawa: PWN, s. 151–177.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (2005), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (2011), Instytucje totalne, Sopot: GWP.pl_PL
dc.referencesGranosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R. (2014), Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS), [w:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzież nieprzystosowanej społecznie, red. E.J. Kowalska, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–71.pl_PL
dc.referencesGranosik M., Gulczyńska A., Szczepanik R. (2015), Transforming Social Atmosphere of Educational Centers for Socially Maladjusted Teenagers (MOS and MOW), i.e. on The Need of Professional Discourse Development and Empowering Actions, [w:] Preventing Exclusion from Education System of Socially Maladjusted Children and Teenagers, red. J.E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–46.pl_PL
dc.referencesGrześkowiak A., Krukowski A., Patulski W., Warzocha E. (1984), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa: Wyd. Prawnicze.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A. (2013), „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A. (2014), Koncepcja upełnomocnienia (empowerment) młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych, [w:] Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, red. A. Gulczyńska, M. Granosik, Warszawa: Centrum Rozwoju i Zasobów Ludzkich, s. 147–160.pl_PL
dc.referencesHałas E. (2012), Interakcjonizm symboliczny, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesHan-Ilgiewicz N. (1995), Pisma, szkice, artykuły, rozprawy, Warszawa: Wyd. WSPS.pl_PL
dc.referencesHayes T.H. (2010), Labeling and the adoption of a deviant status, „Deviant Behavior”, 31, s. 274–302.pl_PL
dc.referencesHeckert A., Heckert D.M. (2002), A new typology of deviance. Integrating normative and reactivist definitions of deviance, „Deviant Behavior”, 23 (5), s. 449–479.pl_PL
dc.referencesHerbert B. (1954), What is wrong with social theory?, „American Sociological Review”, 19, s. 3–10.pl_PL
dc.referencesHołyst B. (2000), Kryminologia, Warszawa: Wyd. Prawnicze PWN.pl_PL
dc.referencesJakob G. (2001), Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych, [w:] Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 111–126.pl_PL
dc.referencesJankowska M. (2009), Świat ucznia – świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalanie społecznych ról płciowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, 34, s. 13–34.pl_PL
dc.referencesJaros A. (2018), Samodzielne. Proces usamodzielnienia w doświadczeniach biograficznych byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska”, 16, s. 141–156.pl_PL
dc.referencesKaniowska T. (2015), Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii w systemie oświaty, „Trendy”, 4, s. 13–17.pl_PL
dc.referencesKavish D.R., Mullins C.W., Soto D.A. (2016), Interactionist labeling: Formal and informal labeling’s effects on juvenile delinquency, „Crime and Delinquency”, 62 (10), s. 1313– 1336.pl_PL
dc.referencesKaźmierska K. (1997), Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, [w:] Biografia a tożsamość narodowa, red. M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek, Łódź: Katedra Socjologii Kultury, s. 35–44.pl_PL
dc.referencesKieszkowska A. (2012), Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne, Kraków: Impus.pl_PL
dc.referencesKim J., Lee Y. (2019), Does it take a school? Revisiting the influence of first arrest on subsequent delinquency and educational attainment in a tolerant educational background, „Journal of Research in Crime and Delinquency”, 56 (2), s. 254–302.pl_PL
dc.referencesKobes P. (2011), Prawny system przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich, Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesKojder A. (1980), Co to jest teoria naznaczania społecznego?, „Studia Socjologiczne”, 3 (78), s. 45–65.pl_PL
dc.referencesKołakowski A. (2013), Kliniczny obraz zaburzeń zachowania, [w:] Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, red. A. Kołakowski, Sopot: GWP, s. 15–63.pl_PL
dc.referencesKołakowska-Przełomiec H. (1977), Przestępczość i nieprzystosowanie społeczne nieletnich w genezie przestępczości dorosłych, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesKonecki K.T. (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 1 (1), s. 42–63.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M. (2013), Kryzys resocjalizacji, czy(li) sukces działań pozornych, Warszawa: Wyd. Pedagogium.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjne. W stronę działań kreujących, Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M. (2015), Dwubiegunowość procesu resocjalizacji instytucjonalnej, „Resocjalizacja Polska”, 10, s. 9–13.pl_PL
dc.referencesKonopnicki J. (1971), Niedostosowanie społeczne, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKorcyl-Wolska M. (2015), Postępowanie w sprawach nieletnich na tle standardów europejskich, Warszawa: LEX.pl_PL
dc.referencesKostrzyńska M. (2018), Stowarzyszanie się „wykluczonych”. Przykład bezdomności, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKowalski M., Magda E. (2020), Strategiczne myślenie o resocjalizacji na tle zmian paradygmatu w pedagogice, „Resocjalizacja Polska”, 19, s. 35–48.pl_PL
dc.referencesKowaluk-Romanek M. (2016), Dysleksja. Czy taki diabeł straszny, jak go malują?, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, XXXV (3), s. 305–320.pl_PL
dc.referencesKroska A., Lee J.D., Carr N.T. (2017), Juvenile delinquency and self-sentiments: Exploring a labeling theory proposition, „Social Science Quarterly”, 1 (98), s. 74–88.pl_PL
dc.referencesKudlińska I. (2011), Stygmatyzacja społeczna jako perspektywa teoretyczno-badawcza (na przykładzie badań nad stygmatyzacją ludzi biednych), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, 38, s. 51–72.pl_PL
dc.referencesKusztal J. (2018), Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesKwaśniewski A. (2012), Czy istnieje dewiacja społeczna?, „Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji”, 19, s. 68–88.pl_PL
dc.referencesLageson S.E., Maruna S. (2018), Digital degradation: Stigma management in the internet age, „Punishment and Society”, 20 (1), s. 113–133.pl_PL
dc.referencesLee J.S., Tajima E.A., Herrenkohl T.I., Hong S. (2017), Effects of formal and informal deviant labels in adolescence on crime in adulthood, „Social Work Research”, 41 (2), s. 97–110.pl_PL
dc.referencesLiberman A.M., Kirk D.S., Kim K. (2014), Labeling effects of first juvenile arrests: Secondary deviance and secondary sanctioning, „Criminology”, 52 (3), s. 345–370.pl_PL
dc.referencesLink B.G., Phelan J.C. (2001), Conceptualizing stigma, „Annual Review of Sociology”, 27, s. 363–385.pl_PL
dc.referencesMachel H. (2003), Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk: Wyd. „Arche”.pl_PL
dc.referencesMaciaszek J. (2012), Piętno: problem stygmatyzacji i wykluczenia społecznego osób z zaburzeniami psychicznymi, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”, 9, s. 299–315.pl_PL
dc.referencesMalewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesMarek A. (2006), Prawo karne, Warszawa: Wyd. C.H. Beck.pl_PL
dc.referencesMatysiak-Błaszczyk A., Jankowiak B. (red.) (2016), Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet, Poznań: WN UAM.pl_PL
dc.referencesMatysiak-Błaszczyk A., Jankowiak B. (2017), Znaczenie relacji przywiązania w cyklu życia człowieka. Analiza wybranych aspektów bliskich relacji, „Studia Edukacyjne”, 44, s. 195–208.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Edukacji i Nauki (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMotz R.T., Barnes J.C., Caspi A., Arseneault L., Cullen F.T., Houts R., Wertz J., Moffitt T.E. (2020), Does contact with the justice system deter or promote future delinquency? Results from a longitudinal study of British adolescent twins, „Criminology”, 58, s. 307–335.pl_PL
dc.referencesMuskała M. (2016), „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań: Wyd. UAM.pl_PL
dc.referencesMuskała M. (2019), O znaczeniu więzi społecznych w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne”, 52, s. 107–124.pl_PL
dc.referencesOstrihanska Z. (1975), Prognozowanie kryminologiczne (wybrane zagadnienia), Warszawa: Wyd. Prawnicze.pl_PL
dc.referencesOstrowska K. (2008), Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.pl_PL
dc.referencesPasternak A., Schier K. (2014), Życie bez dzieciństwa – parentyfikacja u kobiet z syndromem DDA, „Psychiatria Polska”, 48 (3), s. 553–562.pl_PL
dc.referencesPasternak-Malicka M. (2014), Aktywność zawodowa młodych osób na rynku pracy i ich skłonność do podejmowania nieformalnego zatrudnienia, „Economics and Management”, 3, s. 127–144.pl_PL
dc.referencesPawlica B. (2001), Mechanizmy naznaczania społecznego, Częstochowa: WSP.pl_PL
dc.referencesPhillips B. (1976), Social Research-Strategy and Tactics, New York: Macmillan.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (1987), Diagnoza typologiczna rodziny jako środowiska wychowawczego, [w:] Elementy diagnostyki pedagogicznej, red. I. Leparczyk, J. Badura, Warszawa: PWN, s. 99–115.pl_PL
dc.referencesPytka L. (1995, 2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne, Warszawa: Wyd. WSPS.pl_PL
dc.referencesPytka L. (2013), Autonomia i tożsamość pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, red. B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepaniak, A. Szycówka, Warszawa: Wyd. IPSiR UW, s. 61–86.pl_PL
dc.referencesRatajczak A. (1983), Materialnoprawne problemy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, „Państwo i Prawo”, 2, s. 3–15.pl_PL
dc.referencesRestivo E., Lanier M.M. (2015), Measuring the contextual effects and mitigating factors of labeling theory, „Justice Quarterly”, 32 (1), s. 116–141.pl_PL
dc.referencesRocheleau G.C., Chavez J.M. (2015), Guilt by association: The relationship between deviant peers and deviant labels, „Deviant Behavior”, 36, s. 167–186.pl_PL
dc.referencesRock P. (1979), The Making of Symbolic Interactionism, Totowa: Rowman and Littlefield.pl_PL
dc.referencesSchier K. (2016), Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesSchur E.M. (1971), Labeling Deviant Behavior: Its Sociological Implications, London: Harper & Row.pl_PL
dc.referencesSchütz A. (2012), O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.pl_PL
dc.referencesSchütze F. (2012), Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne, [w:] Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, red. K. Kaźmierska, Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”, s. 141–278.pl_PL
dc.referencesSiemaszko A. (1993), Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSiemionow J. (2015), Nowe standardy w pracy resocjalizacyjnej z młodzieżą niedostosowaną społecznie: propozycje rozwiązań, „Probacja”, 2, s. 133–142.pl_PL
dc.referencesStaniaszek M., Kubiak D. (2014), Instytucjonalny system resocjalizacji nieletnich w Polsce, [w:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagogiczna, red. J.E. Kowalska, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 117–139.pl_PL
dc.referencesStanik J.M. (2008), Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] Resocjalizacja, t. 1, red. B. Urban, J.M. Stanik, Warszawa: WN PWN, s. 168–202.pl_PL
dc.referencesStańdo-Kawecka B. (2010), O koncepcji resocjalizacji w polskiej literaturze naukowej polemicznie, „Probacja”, 1, s. 108–124.pl_PL
dc.referencesStępniak P. (2008a), Pomoc społeczna i pomoc postpenitencjarna jako wsparcie społecznej readaptacji skazanych. Pojęcia, geneza i rozwój, [w:] Resocjalizacja, t. 2, red. B. Urban, J.M. Stanik, Warszawa: WN PWN, s. 196–203.pl_PL
dc.referencesStępniak P. (2008b), Opieka i pomoc udzielana nieletnim w usamodzielnieniu, [w:] Resocjalizacja, t. 2, red. B. Urban, J.M. Stanik, Warszawa: WN PWN, s. 213–216.pl_PL
dc.referencesStrzembosz A. (1983), Nowa ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Próba komentarza, Warszawa: Wyd. Prawnicze.pl_PL
dc.referencesSzacki J. (2002), Historia myśli socjologicznej, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesSzafrańska K. (2016), Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, „Resocjalizacja Polska”, 12, s. 59–75.pl_PL
dc.referencesSzałański J. (2008), Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych jako wyznaczniki celów i programów resocjalizacji penitencjarnej, [w:] Resocjalizacja, t. 1, red. B. Urban, J.M. Stanik, Warszawa: WN PWN, s. 361–396.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R. (2008), Płeć jako zmienna różnicująca orzeczenia stopnia demoralizacji nieletnich dziewcząt i chłopców, [w:] Role płciowe. Socjalizacja i rozwój, red. M. Chomczyńska-Rubacha, Łódź: Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 161–172.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R. (2012), Zastosowanie techniki wywiadu narracyjnego w badaniach więźniów, „Resocjalizacja Polska”, 3, s. 89–105.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R. (2015), Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R. (2019), Legitymizowanie etykiety demoralizacji ucznia. Doświadczenia biograficzne dorosłych przestępców powrotnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 22, 1 (85), s. 65–87.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R., Jaros A., Staniaszek M. (2018), Sąd nad demoralizacją nieletnich. Konteksty wychowawcze, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSzecówka A. (2013), Powrotność na drogę przestępczą nieletnich zwolnionych z różnych typów zakładów poprawczych, [w:] Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, red. B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepaniak, A. Szycówka, Warszawa: Wyd. IPSiR UW, s. 339–361. Śliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka, Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesTerelak J.F. (2011), Kontrowersje na temat użyteczności pojęcia normy w psychologii, „Ius Matrimoniale”, 16 (22), s. 299–315.pl_PL
dc.referencesTyszkowska M., Podogrodzka M. (2013), Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych – czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym, „Psychiatria Polska”, 47 (6), s. 1011–1022.pl_PL
dc.referencesUsher R.S. (1996), A critique of the neglected epistemological assumptions of educational research, [w:] Understanding Educational Research, red. D. Scott, R.S. Usher, London– New York: Routledge, s. 9–32.pl_PL
dc.referencesUrban B. (2008), Kognitywno-interakcyjne podstawy współczesnej resocjalizacji, [w:] Resocjalizacja. Ciągłość i zmiana, red. M. Konopczyński, B.M. Nowak, Warszawa: Wyd. Pedagogium, s. 28–38.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2008), Rzeczywistość pedagogiczna w sposobie jej poznawania – perspektywa interpretacyjna, [w:] Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, red. K. Rubacha, Kraków: Impuls, PTP, s. 185–200.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2015), Subiektywność-obiektywność poznania. Refleksje metodologiczne w kontekście badania wzorów doświadczeń zawodowych absolwentów pedagogiki, „Rocznik Lubuski”, 41 (1), s. 19–31.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2016), W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., Kos E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesWierzbicki P. (1974), Skuteczność środków wychowawczych stosowanych przez sądy w postępowaniu karnym dla nieletnich z terenów Warszawy, „Zeszyty Naukowe Instytutu Badania Prawa Sądowego”, 1.pl_PL
dc.referencesWiley S.A., Slocum L.A., Esbensen F. (2013), The unintended consequences of being stopped or arrested: An exploration of the labeling mechanisms through which police contact leads to subsequent delinquency, „Criminology”, 51 (4), s. 927–966.pl_PL
dc.referencesWolan T. (2006), Placówki resocjalizacyjne w reformowanym systemie profilaktyki, opieki i wychowania w Polsce, „Chowanna”, 2, s. 43–74.pl_PL
dc.referencesWysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesBenisz W. (2012), Stygmaty i stygmatycy – teorie naznaczania społecznego i ich urzeczywistnianie, [w:] Wykluczenie społeczne wczoraj i dziś, red. H. Grzesiak, M. Fryzy, K. Ratajczaka, Poznań, s. 60–72, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2883/1/Wykluczenie%20spoleczne%20%20%20przeszlosc%20i%20terazniejszosc.pdf [dostęp: 14.04.2017].pl_PL
dc.referencesKaniowska T. (2012), Bariery w procesie readaptacji społecznej nieletnich i warunki usamodzielnienia nieletnich opuszczających placówki resocjalizacyjne, https://www.ore.edu. pl/materiay-do-pobrania-28973/category/30-analizy-i-raporty?download=993:bariery-w-procesie-readaptacji-spoecznej-nieletnich-i-warunki-usamodzielniania-nieletnich-opuszczajcych-placwki-resocjalizacyjne [dostęp: 22.09.2017].pl_PL
dc.referencesKrajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży, oprac. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Komendę Główną Policji i Biuro Rzecznika Praw Dziecka, instytucje samorządowe i pozarządowe, https://bip.mswia.gov.pl/ftp/STRONABIP/programznsipwdim_wersja_oryginalna.doc [dostęp: 22.10.2016].pl_PL
dc.referencesLisius G. (2016), Poradnik dla usamodzielniających się wychowanków. Świadoma samodzielność, http://www.pcprwejherowo.pl/wpcontent/upload/2016/05/samodzielnosc.pdf [dostęp: 9.09.2017].pl_PL
dc.referencesMatysiak-Błaszczyk A. (2021), Recenzja rozprawy doktorskiej: Naznaczone. Radzenie sobie z etykietami w narracjach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych, aut. A. Jaros, http://wnow.uni.lodz.pl/wp-content/doc/doktoraty/Recenzja2_AgnieszkaJaros.pdf [dostęp: 23.01.2022].pl_PL
dc.referencesMotow I. (2016), Perspektywa skutecznej resocjalizacji nieletnich. Możliwości i bariery, www.ore.edu.pl [dostęp: 22.10.2016].pl_PL
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (2017), Informacja o wynikach kontroli. Działalność Resocjalizacyjna Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, https://www.nik.gov.pl/plik/id,15816,vp,18331.pdf [dostęp: 20.03.2022].pl_PL
dc.referencesOśrodek Rozwoju Edukacji, System Kierowania – Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, https://www.ore.edu.pl/2017/10/system-kierowania-mlodziezowe-osrodki-wychowawcze/ [dostęp: 24.01.2022].pl_PL
dc.referencesRacław M., Szawarska D. (2018), Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowanie w życiu codziennym, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 14 (3), s. 30–46, www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume43/PSJ_14_3_Raclaw_Szawarska.pdf [dostęp: 12.02.2021].pl_PL
dc.referencesResocjalizacja, [w:] Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/resocjalizacja;3967295.html [dostęp: 2.03.2021].pl_PL
dc.referencesSamodzielny, [w:] Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/sjp/samodzielny;2519049.html [dostęp: 20.09.2017].pl_PL
dc.referencesStawiński I. (2011), Usamodzielnienie – co po placówce?, http://podrugie.pl/usamodzielnienie-czyli-co-system-daje-dzieciakom-opuszczajacym-zaklady-poprawcze/ [dostęp: 1.10.2017].pl_PL
dc.referencesWłodarczyk-Madejska J. (2016), Stosowanie środka wychowawczego w postaci umieszczenia w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz środka poprawczego przez sądy rodzinne i nieletnich w świetle danych statystycznych i badań aktowych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/08/W%C5%82odarczyk-Madejska-J_Stosowanie-%C5%9Brodka-wychowawczego-2.pdf [dostęp: 31.03.2022].pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie (Dz.U. z 2012 r., poz. 954).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (Dz.U. z 2021 r., poz. 1502).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 1982 r., nr 35, poz. 228 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r., nr 88, poz. 553, z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 1999 r., nr 83, poz. 930, z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2001 r., nr 71, poz. 733).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r., nr 64, poz. 593, z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2011 r., nr 149, poz. 887, z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz.U. z 2013 r., poz. 628, z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesZarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24.08.1981 r. w sprawie organizacji i zasad działania państwowych młodzieżowych ośrodków wychowawczych (Dz. Urz. MOiW nr 7–8, poz. 52).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-873-3


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/