Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRode, Dagmara
dc.date.accessioned2025-03-06T10:21:23Z
dc.date.available2025-03-06T10:21:23Z
dc.date.issued2016-04-14
dc.identifier.citationRode D., Polityka w pierwszej osobie: Twórczość Dereka Jarmana, Sztuka-Media-Kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, https://doi.org/10.18778/7969-359-7pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-359-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54869
dc.description.abstractDerek Jarman kilkakrotnie zmieniał dyspozycje odnośnie do swojego pogrzebu. Jedna z nich jest niezwykle charakterystyczna. Artysta, umierając na AIDS w okresie homofobicznej histerii wywołanej epidemią, poprosił, by jego ciało spalić. Następnie przyjaciel i współpracownik artysty, Christopher Hobbs, miał wymieszać popiół z czarną farbą i namalować pięć obrazów na uprzednio podpisanych przez Jarmana płótnach. „To będzie moje ostatnie dzieło sztuki” – orzekł reżyser. W pierwszym rozdziale poddaję analizie twórczość Jarmana w kontekście dokonań awangardy filmowej. Jest to, z jednej strony, oczywisty obszar odniesienia (artysta rozpoczął aktywność filmowca od podziemnych, personalnych realizacji), z drugiej zaś – element pomijany lub zaledwie sygnalizowany w większości opracowań poświęconych twórcy [...] Rozdział drugi jest próbą określenia autobiograficznej postawy, jaką przyjmował Jarman. Wszystkie jego prace są w różny sposób i w różnym stopniu autobiograficzne. W tym miejscu poddaję analizie jedynie wybrane, literackie i filmowe, dzieła, które w najpełniejszy sposób eksplikują przejście od postawy świadka do postawy wyzwania [...] Rozdział trzeci traktuje o obrazach Anglii w twórczości Jarmana. Koncentruję się na wskazaniu pewnej specyficznej strategii – Jarman, wielbiciel kultury i sztuki renesansowej, jeśli mówił o swojej teraźniejszości, zawsze w jakiś sposób odnosił to do przeszłości [...] Rozdział czwarty zdecydowałam się poświęcić analizie przedstawiania przez Jarmana obcych i obcości oraz represyjnego systemu, jaki twórca dostrzegał we współczesnym sobie państwie brytyjskim, ale także wskazywał w szeregu odniesień do przeszłości i projektował w futurystycznych obrazach [...] W rozdziale piątym omawiam obrazy kryzysu AIDS w twórczości Jarmana. Najbardziej wyraźna zmiana w jego postawie artystycznej i politycznej dokonała się w momencie, gdy dowiedział się, że jest nosicielem wirusa HIV. Ze Wstępu Praca niniejsza została zrealizowana w ramach grantu Ministerstwa Nauki i Informatyzacji nr 1 H01E 032 29pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesSztuka-Media-Kultura;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectDerek Jarmanpl_PL
dc.subjectawangarda filmowapl_PL
dc.subjectamerykański filmpl_PL
dc.subjectAIDSpl_PL
dc.subjectfuturystyczne obrazypl_PL
dc.subjectobcośćpl_PL
dc.titlePolityka w pierwszej osobie: Twórczość Dereka Jarmanapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number182pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Zakład Historii i Teorii Filmupl_PL
dc.referencesAaron M. New Queer Cinema: an Introduction, [w:] New Queer Cinema. A Critical Reader, ed. M. Aaron, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey 2004.pl_PL
dc.referencesBaer M., W kręgu wykluczeń. Antropologiczne refleksje nad kategoriami tożsamości w narracjach ‘gender studies’, [w:] Parametry pożądania. Kultura odmieńców wobec homofobii, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBarańczak S., Nie igraszka czasu, [w:] W. Shakespeare, Sonety, przekł., wstęp i oprac. S. Barańczak, Wydawnictwo a5, Poznań 1996.pl_PL
dc.referencesBasiuk T., ‘Madres embarazadas?’ W odmiennym stanie: Pedro Almodovar, Elia Kazan i Tenessee Williams, [w:] Odmiany odmieńca. Mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie ‘gender’, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Ślask, Katowice 2002.pl_PL
dc.referencesBasiuk T., Niech nas usłyszą. Słuszny gniew jako strategia zwalczania homofobii w sferze publicznej, [w:] Homofobia po polsku, red. Z. Sypniewski, B. Warkocki, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesBasiuk T., Ferens D., Sikora T., Wstęp, [w:] Odmiany odmieńca. Mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie ‘gender’, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Śląsk, Katowice 2002.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Jak stać się obcym i jak przestać nim być, [w:] Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Socjologia, przeł. J. Łoziński, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesBaxter J., An Appalling Talent. Ken Russell, Michael Joseph, London 1973.pl_PL
dc.referencesBenedyktowicz Z., Portrety „Obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesBiga T., The principle of non-narration in the films of Derek Jarman, [w:] By Angels Driven. The Films of Derek Jarman, ed. C. Lippard, Flick Books, Trowbridge 1996.pl_PL
dc.referencesBojarska-Nowaczyk K., „Przegięte ciotki niemile widziane” – o homofobii gejów i lesbijek, [w:] Parametry pożądania. Kultura odmieńców wobec homofobii, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBrakhage S., Metaphors on Vision, “Film Culture” 1963, No. 30.pl_PL
dc.referencesButler J., Imitacja i nieposłuszeństwo płciowe, przeł. E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2003, nr 1 (3).pl_PL
dc.referencesButler K., Jarman D., Wittgenstein. The Derek Jarman Film, [w:] T. Eagleton, D. Jarman, Wittgenstein. The Terry Eagleton Script. The Derek Jarman Film, British Film Institute, London 1993.pl_PL
dc.referencesCaravaggio, 1986, materiały promocyjne BFI (w posiadaniu British Artists’ Film and Video Study Collection).pl_PL
dc.referencesCarroll N., Identity and Difference: From Ritual Symbolism to Condensation in Inauguration of the Pleasure Dome, “Millenium Film Journal” 1980, nr 6.pl_PL
dc.referencesCegiełka J. J., Miłość, cierpienie, śmierć – trzy filmy Dereka Jarmana, „Easy Rider” 1996, nr 8–9.pl_PL
dc.referencesChmielecki K., Derek Jarman. W cieniu słońca — w świetle błękitu, [w:] Autorzy kina europejskiego II, red. A. Helman, A. Pitrus, Rabid, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesClare A., Positive Thinking, “The Listener”, 16.08.1990.pl_PL
dc.referencesClark T., War Requiem, “Time Out” 1989 (kopia tekstu bez pełnego adresu bibliograficznego w posiadaniu British Artists’ Film and Video Study Collection).pl_PL
dc.referencesClinch M., Positive Direction (wywiad z Derekiem Jarmanem), “The Observer Magazine”, 13.10.1991.pl_PL
dc.referencesCollick J., Shakespeare’s cinema and society, Manchester University Press, Manchester–New York 1989.pl_PL
dc.referencesCook M., “Words written without any stopping”: Derek Jarman’s Written Work, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesCox A., This is indecent, “The Guardian”, 19.02.2004.pl_PL
dc.referencesCrimp D., Randy Shilts’s Miserable Failure, [w:] Queer World. The Center for Lesbian and Gay Studies Reader, ed. M. Duberman, New York University Press, New York–London 1997.pl_PL
dc.referencesCulshaw P., Pinewood Babilon (wywiad z Derekiem Jarmanem), “Undercurrents” 1981, nr 44, February-March.pl_PL
dc.referencesCurtis D., English Avant-Garde Film: An Early Chronology, [w:] The British Avant-Garde Film 1926 to 1995. An Anthology of Writings, ed. M. O’Pray, John Libbey Media, University of Luton Press, The Arts Council of England, Luton 1996.pl_PL
dc.referencesCzermińska M., Autobiografia i powieść czyli pisarz i jego postacie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987.pl_PL
dc.referencesCzermińska M., Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesDarke C., Wittgenstein, “Sight and Sound” 1993, Vol. 3, No. 4, April.pl_PL
dc.referencesDąbrowski M., (Auto)-Biografia, czyli próba tożsamości, [w:] Autobiografizm – przemiany – formy – znaczenia, red. H. Gosk, A. Ziemiewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesDoty A., Teoria Queer i kultura popularna, przeł. i oprac. R. Kulpa, „Panoptikum” 2004, nr 3 (10).pl_PL
dc.referencesDriscoll L., “The rose revived”: Derek Jarman and the British Tradition, [w:] By Angels Driven. The Films of Derek Jarman, ed. C. Lippard, Flick Books, Trowbridge 1996.pl_PL
dc.referencesDunin K., Fałszywi przyjaciele. Pożądana asymilacja czy asymilacja pożądania, [w:] Homofobia po polsku, red. Z. Sypniewski, B. Warkocki, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesDusinberre D., British Avant-garde Landscape Films, “UnderCut” 1983, nr 7/8, Spring.pl_PL
dc.referencesEagleton T., Jarman J., Wittgenstein. The Terry Eagleton Script. The Derek Jarman Film, British Film Institute, London 1993.pl_PL
dc.referencesEgan R., Drama within drama. Shakespeare’s sense of his art in ‘King Lear’, ‘The Winter’s Tale’ and ‘The Tempest’, Columbia University Press, New York–London 1975.pl_PL
dc.referencesEliot T. S., Wydrążeni ludzie, przeł. C. Miłosz, [w:] T. S. Eliot, Wybór poezji, wybór tekstów K. Boczkowski, W. Rulewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesFeay S., ‘Edward ll’ Crimes of Fashion, “Time Out”, 16.10.1991.pl_PL
dc.referencesField S., O’Pray M., Imaging October, Dr Dee and Other Matters. An Interview with Derek Jarman, “Afterimage” 1985, No. 12, Autumn.pl_PL
dc.referencesle Frenais R., Assault of Enjoyment. Out on the ledge with Derek Jarman, [bmw] 1985 (kopia tekstu bez pełnego adresu bibliograficznego w posiadaniu British Artists’ Film and Video Study Collection).pl_PL
dc.referencesFoucault M., Historia seksualności, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Czytelnik, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesFoucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesGardner D., Perverse Law: Jarman as gay criminal hero, [w:] By Angels Driven. The Films of Derek Jarman, ed. C. Lippard, Flick Books, Trowbridge 1996.pl_PL
dc.referencesGarfield S., Gay icon whose courage was awesome, “The Independent”, 21.02.1994.pl_PL
dc.referencesGibińska M., Burza, [w:] Czytanie Szekspira. Interpretacje, red. J. Fabiszak, M. Gibińska, E. Nawrocka, wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesGidal P., Theory and Definition of Structural/Materialist Film, [w:] The British Avant-Garde Film 1926 to 1995. An Anthology of Writings, ed. M. O’Pray, John Libbey Media, University of Luton Press, The Arts Council of England, Luton 1996.pl_PL
dc.referencesGinsberg A., Skowyt, [w:] A. Ginsberg, Skowyt i inne wiersze, przeł. G. Musiał, Pomorze, Bydgoszcz 1984.pl_PL
dc.referencesGirard R., Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.pl_PL
dc.referencesGirard R., Rzeczy ukryte od założenia świata, przeł. M. Goszczyńska, „Literatura na Świecie” 1983, nr 12 (149).pl_PL
dc.referencesGoszczyńska M., Posłowie [do:] R. Girard, Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.pl_PL
dc.referencesGrudin R., Mighty Opposites. Shakespeare and Renaissance Contrariety, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 1979.pl_PL
dc.referencesGusgorf G., Warunki i ograniczenia autobiografii, przeł. J. Barczyński, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1.pl_PL
dc.referencesHaker J., Price D., Take 10. Contemporary British Film Directors, Oxford University Press, Oxford–New York 1992.pl_PL
dc.referencesHamlyn N., Structuralist Traces, [w:] The British Avant-Garde Film 1926 to 1995. An Anthology of Writings, ed. M. O’Pray, John Libbey Media, University of Luton Press, The Arts Council of England, Luton 1996.pl_PL
dc.referencesHanson E., Undead, [w:] Inside Out. Lesbian Theories, Gay Theories, ed. D. Fuss, Routledge, New York–London 1991.pl_PL
dc.referencesHuxley A., The Devils of Loudun, Chatto & Windus, London 1970.pl_PL
dc.referencesHyży E., Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Universitas, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesInternetowa liturgia godzin, http://www.brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/01-20b.php3, [bdw].pl_PL
dc.referencesJames D. E., Allegories of Cinema. American Film in the Sixties, Princeton University Press, Princeton 1989.pl_PL
dc.referencesJames D. E., Film Diary/Diary Film: Practise and Product in ‘Walden’, [w:] To Free the Cinema. Jonas Mekas & the New York Underground, ed. D. E. James, Princeton University Press, Princeton 1992.pl_PL
dc.referencesJarman D., At Your Own Risk. A Saint’s Testament, ed. M. Christie, Vintage, London 1993.pl_PL
dc.referencesJarman D., Chroma – A Book of Colour – June’93, Vintage, London 1995.pl_PL
dc.referencesJarman D., Dancing Ledge, ed. S. Allen, Quartet Books, London 1991.pl_PL
dc.referencesJarman D., Derek Jarman’s garden, photographs by H. Sooley, Thames and Hudson, London 1995.pl_PL
dc.referencesJarman D., Kicking the Pricks, Vintage, London 1996.pl_PL
dc.referencesJarman D., Modern Nature, Vintage, London 1991.pl_PL
dc.referencesJarman D., Nijinsky’s Last Dance, “Afterimage” 1985, No. 12, Autumn.pl_PL
dc.referencesJarman D., Queer Edward II, British Film Institute, London 1991.pl_PL
dc.referencesJarman D., Smiling in Slow Motion, ed. K. Collins, Vintage, London 2001.pl_PL
dc.referencesJarman D., Sod’em, [w:] D. Jarman, Up in the Air. Collected Film Scripts, Vintage, London 1996.pl_PL
dc.referencesJarman D., This is Not a Film of Ludwig Wittgenstein, [w:] T. Eagleton, D. Jarman, Wittgenstein. The Terry Eagleton Script. The Derek Jarman Film, British Film Institute, London 1993.pl_PL
dc.referencesJones M., The Flower of Romance, “Independent Media” 1988, Issue 78, June.pl_PL
dc.referencesJung C. G., Mysterium coniunctionis. Studia o dzieleniu i łączeniu przeciwieństw w alchemii, przy współpracy M.-L. von Franz, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesJung C. G., Psychologia a alchemia, przeł. R. Reszke, Wrota, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesJung C. G., Struktura i dynamika jaźni, [w:] C. G. Jung, Rebis, czyli kamień filozofów, wybór i przekł. J. Prokopiuk, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesKasperski E., Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy, [w:] Autobiografizm – przemiany – formy – znaczenia, red. H. Gosk, A. Ziemiewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesKaye R. A., Losing his religion. Saint Sebastian as a contemporary gay martyr, [w:] Outlooks. Lesbian and Gay Sexualities and Visual Culture, eds. P. Horne, R. Lewis, Routledge, London–New York 1996.pl_PL
dc.referencesKeller M., The Apron Strings of Jonas Mekas, [w:] To Free the Cinema. Jonas Mekas & the New York Underground, ed. D. E. James, Princeton University Press, Princeton 1992.pl_PL
dc.referencesKędzierski J. Z., Dzieje Anglii do roku 1485, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1966.pl_PL
dc.referencesKluszczyński R. W., Awangarda. Rozważania teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.pl_PL
dc.referencesKluszczyński R. W., Film. Wideo. Multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKochanowski J., Fantazmat zróżNICowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesKołodyński A., 100 filmów angielskich, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesKosofsky Sedwick E., Męskie pragnienia homospołeczne i polityka seksualności, przeł. A. Ostolski, „Krytyka Polityczna” 2005, nr 9–10, jesień-zima.pl_PL
dc.referencesKott J., ‘Burza’ albo powtórzenie, [w:] J. Kott, Płeć Rozalindy. Interpretacje: Marlowe, Szekspir, Webster, Buechner, Gautier, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesKott J., Pałeczka Prospera, [w:] J. Kott, Szkice o Szekspirze, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1962.pl_PL
dc.referencesKott J., Teatr okrutny Marlowe’a, [w:] C. Marlowe, Edward II. Burzliwe panowanie i żałosna śmierć króla Anglii z tragicznym upadkiem Mortimera, przeł. J. Sito, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesKrajewski P., Found Footage, [w:] WRO 99. VII Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów (katalog), red. P. Krajewski, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesKulpa R., Obrazy Po(d)miotu Społecznego – New Queer Cinema, „Panoptikum” 2004, nr 3 (10).pl_PL
dc.referencesKulpa R., Somewhere Over the Rainbow..., „Panoptikum” 2004, nr 3 (10).pl_PL
dc.referencesKusiak A., Pamiętniki Pani de Sancy przebranej za opata. Transgenderyzm na dworze Ludwika XVI, [w:] Odmiany odmieńca. Mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie ‘gender’, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Śląsk, Katowice 2002.pl_PL
dc.referencesThe Last of England, materiały promocyjne, 1987 (w posiadaniu British Artists’ Film and Video Study Collection).pl_PL
dc.referencesLeech C., ‘Edward II’: Power and Suffering, [w:] Critics on Marlowe. Readings in Literary Criticism, ed. J. O’Neill, George Allen and Unwin, London 1969 (przedruk z: C. Leech, Marlowe’s ‘Edward II’: Power and Suffering, The Ann Elizabeth Sheble Lecture, Bryn Mawr College, 1958, “The Critical Quarterly” 1959, Vol. 1, No. 3).pl_PL
dc.referencesLejeune P., Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, przeł. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLeszkowicz P., Homo-Potwory, „Panoptikum” 2004, nr 3 (10).pl_PL
dc.referencesLeszkowicz P., Przełamując hetero-matrix. Wojna seksualna w Polsce i kryzys praw człowieka, [w:] Homofobia po polsku, red. Z. Sypniewski, B. Warkocki, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesLeszkowicz P., Kitliński T., Miłość i demokracja. Rozważania o kwestii homoseksualnej w Polsce, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesLinden S. J., Darke Hierogliphics. Alchemy in English Literature from Chaucer to Restoration, The University of Kentucky Press, Dexington 1996.pl_PL
dc.referencesLippard C., Interview with Derek Jarman, [w:] By Angels Driven. The Films of Derek Jarman, ed. C. Lippard, Flick Books, Trowbridge 1996.pl_PL
dc.referencesLloyd C., The Jarman’s Garden Experience, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesLubas-Bartoszyńska R., Pisanie autobiograficzne w kontekstach europejskich, Śląsk, Katowice 2003.pl_PL
dc.referencesŁopatyńska L., Dziennik osobisty, jego odmiany i przemiany, „Prace Polonistyczne” 1950, seria VIII.pl_PL
dc.referencesMacCabe C., The Eloquence of the Vulgar. Language, Cinema and the Politics of Culture, British Film Institute, London 1999.pl_PL
dc.referencesMacCabe C., Preface, [w:] T. Eagleton, D. Jarman, Wittgenstein. The Terry Eagleton Script. The Derek Jarman Film, British Film Institute, London 1993.pl_PL
dc.referencesMacDonald M., Ward S., Gay champion dies on eve of vote, “The Independent”, 21.02.1994.pl_PL
dc.referencesMAG, Eastward in Eden, “Artscribe” 1990, September.pl_PL
dc.referencesMayer H., Odmieńcy, przeł. A. Kryczyńska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesMilecki A., Forma dziennika w literaturze francuskiej. Z dziejów form artystycznych w literaturze francuskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1983.pl_PL
dc.referencesMiller D. A., Sontag’s Urbanity, [w:] The Lesbian & Gay Studies Reader, ed. H. Abelove, M. A. Barle, D. M. Halperin, Routledge, New York–London 1993.pl_PL
dc.referencesMizielińska J., Nasze życie, nasze rodziny, nasze wartości, czyli jak walczyć z moralną paniką w ponowoczesnych czasach? [w:] Homofobia po polsku, red. Z. Sypniewski, B. Warkocki, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesMizielińska J., “You are not that name...”. The Problem of Exlusion of Male-to-Female Transsexuals from the Lesbian Movement, [w:] Odmiany odmieńca. Mniejszościowe orientacje sseekkssuuaall-ne w perspektywie ‘gender’, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Śląsk, Katowice 2002.pl_PL
dc.referencesMorgan S., Borrowed Time, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesMroczkowki P., Szekspir elżbietański i żywy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.pl_PL
dc.referencesNitosławska M., Nowe tendencje w filmie awangardowym, [w:] Film awangardowy w Polsce i na świecie, red. R. W. Kluszczyński, Łódzki Dom Kultury, Łódź 1989.pl_PL
dc.referencesNunokawa J., “All the Sad Young Men”: AIDS and the Work of Mourning, [w:] Inside Out. Lesbian Theories, Gay Theories, ed. D. Fuss, Routledge, New York–London 1991.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., British Film and Video 1980–1985. The New Pluralism, [w:] British Film and Video 1980–1985. The New Pluralism, selected by T. Kean, M. O’Pray, katalog wystawy w Tate Gallery, London, 11–28 April 1985.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., Derek Jarman: The Art of Film/Films of Art, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., Derek Jarman: Dreams of England, British Film Institute, London 1996.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., ‘Edward II’: Damning Desire, “Sight and Sound” 1991, Vol. 1, No. 6.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., News from home: Super 8 video and home movies: Derek Jarman discusses the “real” filmmaking with Michael O’Pray, “Monthly Film Bulletin” 1984, June.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., Philosophical Extras, “Sight and Sound” 1993, Vol. 3, No. 4, April.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., William Raban’s Lanscape Films: the Formalist Imagination, “UnderCut” 1983, No. 7/8, Spring.pl_PL
dc.referencesO’Pray M., Raban W., Welsby C., Interview with Chris Welsby, Michael O’Pray and William Raban, “UnderCut” 1983, No. 7/8, Spring.pl_PL
dc.referencesOżóg M., Architektura projekcji – transgresje ekranu. ‘Expanded cinema’ jako zapowiedź kultury uczestnictwa, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesOżóg, M., Film personalny w perspektywie fenomenologii percepcji Maurice’a Merleau-Ponty’ego, „Principia”, t. XXVI: Studia z filozofii filmu, red. A. Zalewski, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesOżóg M., Kino egzystencjalne. Analiza twórczości filmowej Jordana Belsona, [w:] (Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji, red. K. Kuropatwa, D. Rode, Rabid, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesParkes J. C., Et in Arkadia... Homo. Sexuality and the Gay Sensibility in the Art of Derek Jarman, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesPeachment C., Murder Mysteries, “Time Out” 1986 (kopia tekstu bez pełnego adresu bibliograficznego w posiadaniu British Artists’ Film and Video Study Collection).pl_PL
dc.referencesPearl M. B., AIDS and New Queer Cinema, [w:], New Queer Cinema. A Critical Reader, ed. M. Aaron, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey 2004.pl_PL
dc.referencesPencak W., The Films of Derek Jarman, McFarland, Jefferson, North Carolina, London 2002.pl_PL
dc.referencesPet Shop Boys, Chronology, http://www.petshopboys.co.uk/defaultasp?whatSection=chronology&bgco-lor=3889c9pl_PL
dc.referencesPoirier M., Christopher Marlowe, Chatto and Windus, London 1951.pl_PL
dc.referencesPorton R., Language games and aesthetic attitudes: style and ideology in Jarman’s late films, [w:] By Angels Driven. The Films of Derek Jarman, ed. C. Lippard, Flick Books, Trowbridge 1996.pl_PL
dc.referencesQuinn-Meyler M., Opposing “Heterosoc”: Jarman’s counter-hegemonic activism, [w:] By Angels Driven. The Films of Derek Jarman, ed. C. Lippard, Flick Books, Trowbridge 1996.pl_PL
dc.referencesRadkiewicz M., Derek Jarman – portret indywidualisty, Rabid, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesRayns T., Derek Jarman and the “I-Movie”, “Triangle” 1991, February-April.pl_PL
dc.referencesRayns T., Submitting to Sodomy. Propositions and Rhetorical Questions about an English Filmmaker, “Afterimage” 1985, nr 12, Autumn.pl_PL
dc.referencesRayns T., Unblocked Talents (dyskusja z Derekiem Jarmanem, Howardem Malinem i Jamesem Whaleyem), “Time Out”, 5.11.1976.pl_PL
dc.referencesRees A. L., A History of Experimental Film and Video. From the Canonical Avant-Garde to Contemporary British Practise, BFI Publishing, London 1999.pl_PL
dc.referencesRenan S., An Introduction to the American Underground Film, E. P. Dutton, New York 1967.pl_PL
dc.referencesRich B. R., New Queer Cinema, [w:] New Queer Cinema. A Critical Reader, ed. M. Aaron, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey 2004.pl_PL
dc.referencesRobertson J. C., The Hidden Cinema. British film censorship in action, 1913–1972, Routledge, London–New York 1989.pl_PL
dc.referencesRobinson D., Jarman i Anglicy, przeł. [j.pł.], „Kino” 1992, nr 10.pl_PL
dc.referencesRode D., Gwałt w publicznej toalecie. ‘Diabły’ Kena Russella, [w:] Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Rabid, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesRode D., „I tak oto kończy się świat...“. ‘Jubileusz’, ‘The Last of England’ i współczesność jako apokalipsa, „Panoptikum” 2010, nr 9 (16).pl_PL
dc.referencesRode D., ‘Landscape film’ – o pewnym epizodzie w historii brytyjskiego filmu awangardowego, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 70.pl_PL
dc.referencesRode D., Lucyferiańskie kino Kennetha Angera, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41–42.pl_PL
dc.referencesRode D., Queering the Bible. Notatki o ‘Ogrodzie’ Dereka Jarmana, „Panoptikum” 2004, nr 3 (10).pl_PL
dc.referencesRode D., Sztuka jako samopoznanie. Rytualne formy Mayi Deren, [w:] (Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji, red. K. Kuropatwa, D. Rode, Rabid, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesRode D., „Ujawnię swój sekret i przetrwam Margaret Thatcher”. Postawy autobiograficzne Dereka Jarmana, [w:] O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej, red. D. Rode, P. Sołodki, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesRonduda Ł., Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Rabid, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesRowse A. L., Anglia w epoce elżbietańskiej, t. 1: Struktura społeczeństwa, przeł. S. Amsterdamski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesRowse A. L., Christopher Marlowe. A Biography, MacMillan, London 1964.pl_PL
dc.referencesRuoff, J. K., Home Movies of the Avant-Garde: Jonas Mekas and the New York Art World, [w:] To Free the Cinema. Jonas Mekas & the New York Underground, ed. D. E. James, Princeton University Press, Princeton 1992.pl_PL
dc.referencesSaalfield C., Navarro R., Shocking Pink Praxis: Race and Gender on the ACT UP Frontlines, [w:] Inside Out. Lesbian Theories, Gay Theories, ed. D. Fuss, Routledge, New York–London 1991.pl_PL
dc.referencesSanders W., The Dramatist and the Received Idea. Studies in the Plays of Marlowe & Shakespeare, Cambrigde University Press, Cambridge 1968.pl_PL
dc.referencesSeward D., Caravaggio. Awanturnik i geniusz, przeł. R. A. Galos, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2003.pl_PL
dc.referencesShanker S., Shakespeare and the uses of ideology, Mounton, The Hague–Paris 1975.pl_PL
dc.referencesSimmel G., Obcy, [w:] G. Simmel, Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesSitney P. A., Imagism in four Avant-Garde Films, [w:] Film Culture. An Anthology, ed. P. A. Sitney, Secker & Warburg, London 1971.pl_PL
dc.referencesSitney P. A., Structural Film, [w:] Film Culture. An Anthology, ed. P. A. Sitney, Secker & Warburg, London 1971 (pierwodruk: “Film Culture” 1969, nr 47).pl_PL
dc.referencesSitney P. A., Visionary Film. The American Avant-Garde, Oxford Univeristy Press, New York 1974.pl_PL
dc.referencesSnow P., Designing for the Theatre and Cinema, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesSołodki P., Do czego można wykorzystać homoseksualne ciało, czyli kulturowe fantazmaty Dereka Jarmana, [bdw], http://www.charlie.pl/index.php?pg=czytelnia&nr=66.pl_PL
dc.referencesSołodki P., Ikona świętego Sebastiana we współczesnym filmie gejowskim, [w:] Kino najnowsze: dialog ze współczesnością, red. E. Ciszewska, M. Saryusz-Wolska, Rabid, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesSołodki, P., Nadzorować wyrzutków. Karać zboczeńców. O skazańcu jako gejowskim fantazmacie, [w:] O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej, red. D. Rode, P. Sołodki, FFuunn-dacja Feminoteka, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesSonnabend Y., The ‘fabric of this vision’: designing ‘The Tempest’ with Derek Jarman,[w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesSontag S., Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesSrigley M., Images of Regeneration: A Study of Shakespeare’s ‘The Tempest’ and Its Cultural Background, “Acta Universitatis Upsaliensis, Studia Anglica Upsaliensia” 58, distributor: Almqvist & Wiksell Interational, Stokholm, Uppsala 1985.pl_PL
dc.referencesStarobinski J., Styl autobiografii, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1.pl_PL
dc.referencesStomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Piotr Dopierała, Łódź 2002.pl_PL
dc.referencesSturrock J., Nowy wzorzec autobiografii, przeł. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1.pl_PL
dc.referencesSzymczyk-Kluszczyńska G., Kino alchemiczne Antoina Artauda, [w:] W kręgu zagadnień awangardy III, red. G. Gazda, R. W. Kluszczyński, “Acta Universitatis Lodziensis, Folia Scientae Artium et Litterarum” 1990.pl_PL
dc.referencesŠukajtytė R., O ‘zamrożonych klatkach filmowych’ Jonasa Mekasa, [w:] (Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji, red. K. Kuropatwa, D. Rode, Rabid, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesTurim M., ‘Reminiscences’, Subjectivities, Truths, [w:] To Free the Cinema. Jonas Mekas & the New York Underground, ed. D. E. James, Princeton University Press, Princeton 1992.pl_PL
dc.referencesWarkocki B., Raport z oblężonego ciała czyli ‘living in the closet’, [w:] Odmiany odmieńca. Mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie ‘gender’, red. T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora, Śląsk, Katowice 2002.pl_PL
dc.referencesWasilewska-Krawczyk V., AIDS. Studium antropologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.pl_PL
dc.referencesWatney S., The Spectacle of AIDS, [w:] The Lesbian & Gay Studies Reader, eds. H. Abelove, M. A. Barle, D. M. Halperin, Routledge, New York–London 1993.pl_PL
dc.referencesWatney S., These waves of dying friends. Gay men, AIDS and multiple loss, [w:] Outlooks. Lesbian and Gay Sexualities and Visual Culture, eds. P. Horne, R. Lewis, Routledge, London–New York 1996.pl_PL
dc.referencesWatson G., An Archeology of Soul, [w:] Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, ed. R. Wollen, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesWees W. C., Light Moving in Time. Studies in Visual Aesthetics of Avant-Garde Film, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–Oxford 1992.pl_PL
dc.referencesWiącek E., Autoportret z Cieniem, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33.pl_PL
dc.referencesWilson F. P., ‘Edward II’: Ironies of Kingship, [w:] Critics on Marlowe. Readings in Literary Criticism, ed. J. O’Neill, George Allen and Unwin, London 1969 (przedruk z: F. P. Wilson, Marlowe and the Early Shakespeare, Clarendon Press, Oxford 1953).pl_PL
dc.referencesWollen R. (ed.), Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, Thames & Hudson & Barbican Art Gallery, London 1996.pl_PL
dc.referencesYingling Y., AIDS in America: Postmodern Governance, Identity, and Experience, [w:] Inside Out.pl_PL
dc.referencesLesbian Theories, Gay Theories, ed. D. Fuss, Routledge, New York–London 1991.pl_PL
dc.referencesYoungblood G., Expanded Cinema, Studio Vista, London 1970.pl_PL
dc.referencesZimand R., Diarysta Stefan Ż., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesŻurowski A., Czytając Szekspira, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesThe Frame: William Raban, wywiad, Productions Company, Illuminations, UK 2003.pl_PL
dc.referencesThe Frame: Chris Welsby, wywiad, Productions Company, Illuminations, UK 2005.pl_PL
dc.referencesDerek Jarman: A Portrait, reż. M. Kidel, Arena, BBC Television 1991.pl_PL
dc.referencesJeff Keen Films, reż. M. Williams, An Arbor International Production For Channel 4 and Arts Council of Great Britain, Channel 4, AcoGB 1983.pl_PL
dc.referencesMargaret Tait, Film Maker, reż. M. Williams, An Arbor International Production for Channel 4 and Arts Council 1983.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-359-7


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/