Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBogusławski, Wojciech
dc.contributor.authorKozyra, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-02-27T11:22:55Z
dc.date.available2025-02-27T11:22:55Z
dc.date.issued2020-12-01
dc.identifier.citationBogusławski W., Kozyra A., Taczka occiarza, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-497-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-496-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54818
dc.description.abstractPublikacja zawiera opracowany według zasad nowoczesnego edytorstwa naukowego dramat Taczka occiarza Wojciecha Bogusławskiego, wystawiany od 1790 do 1793 roku, wydany w ósmym tomie Dzieł dramatycznych autora. Tekst sztuki opatrzono objaśnieniami językowymi i rzeczowymi, wykazem znaków i skrótów, zasadami transkrypcji oraz aparatem krytycznym. Dramę poprzedza wstęp historyczno-literacki, zawierający informacje na temat Louisa-Sebastiena Merciera, autora oryginału, i jego poglądów na teatr, z uwzględnieniem różnic między La Brouette du vinaigrier a polskim przekładem utworu. We Wprowadzeniu do lektury opisano również problem gatunku i sposób kreacji postaci. Wiele uwagi poświęcono piosence occiarza – głównego bohatera dzieła, a także kontekstowi społeczno-politycznemu, związanemu z walką o prawa mieszczan w czasie Sejmu Czteroletniego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectWojciech Bogusławskipl_PL
dc.subjectTaczka occiarzapl_PL
dc.subjectDzieła dramatycznepl_PL
dc.subjectdramapl_PL
dc.subjectLouis-Sebastien Mercierpl_PL
dc.subjectOświeceniepl_PL
dc.titleTaczka occiarzapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Kozyra, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number154pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKozyra, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Pracownia Edytorstwapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-497-4
dc.referencesBogusławski Wojciech, Taczka occiarza. Komedia w trzech aktach z francuskiej pana Merciera przełożona (1790), [w:] tenże, Dzieła dramatyczne, t. 8, Warszawa 1923.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward, Dokończenie, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1975, nr 6 (24).pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward, Rajewska Ewa, Pisarze polscy o sztuce przekładu 1440–2005. Antologia, Poznań 2007.pl_PL
dc.referencesBąbol Jerzy, Z taczką czy na taczce?, „Odgłosy” 1991, nr 22.pl_PL
dc.referencesBiron Gustaw Kalikst, Journal. 1790–91, Biblioteka Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, rkps 15 321 I.pl_PL
dc.referencesBogusławski Wojciech, Cud albo Krakowiaki i Górale, Wrocław–Warszawa–Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBogusławski Wojciech, Dwa dni trwogi, [w:] tenże, Dzieła dramatyczne, t. 2, Warszawa 1820.pl_PL
dc.referencesBogusławski Wojciech, Dzieje teatru narodowego, Przemyśl 1884. Bogusławski Wojciech, Henryk VI na łowach, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBogusławski Wojciech, Izkahar, król Guaxary, wstęp E. Lewandowska, oprac. tekstu E. Lewandowska i B. Wolska, red. A. Petlak, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesDiderot Denis, Paradoks o aktorze i inne utwory, Warszawa 1950.pl_PL
dc.referencesFranklin Benjamin, The Life of Beniamin Franklin Written by Himself, t. 1, Philadelphia 1893.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, red. M. Janion, A. Piorunowa, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesGot Jerzy, Nawyspie Guaxary: Wojciech Bogusławski i teatr lwowski 1789–1799, Kraków 1971.pl_PL
dc.referencesHoroszkiewicz Julian, Echa minionych lat. Wiersze, pieśni z muzyką, marsze wojska polskiego z końca 18. i początku 19. wieku, Lwów 1889, z. 1.pl_PL
dc.referencesHübner Zygmunt, Bogusławski, człowiek teatru, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesIgnaczak Lidia, Tak zwana „Wenecjanka”. Hipotezy dotyczące atrybucji i kulturowego obiegu włoskiej melodii popularnej w dobie oświecenia, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 1.pl_PL
dc.referencesIgnaczak Lidia, W podróży po Szpargalii. Palimpsestowe czytanie śpiewników teatralnych Józefa Cybulskiego, Łódź 2007.pl_PL
dc.referencesJakimowicz Krzysztof, O miejsce mieszczan w systemie ustrojowym Rzeczypospolitej – walka na łamach publicystyki politycznej w latach 1788–1791, [w:] Sanacja – reforma – ulepszenie prawa od starożytności aż po XX wiek, Lublin 2013.pl_PL
dc.referencesKaleta Roman, Oświeceni i sentymentalni. Studia nad literaturą i życiem w Polsce w okresie trzech rozbiorów, Wrocław 1971.pl_PL
dc.referencesKolberg Oskar, Krakowskie, cz. II, [w:] tenże, Dzieła wszystkie, t. 6, Wrocław–Poznań 1963, nr 489.pl_PL
dc.referencesKołdrzak Elżbieta, recenzja przedstawienia Taczki occiarza w reż. Marka Okopińskiego, „Goniec Teatralny” 1991, nr 30.pl_PL
dc.referencesMacIntyre Alasdair, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesMercier Louis-Sébastien, O teatrze, czyli nowa próba sztuki dramatycznej (wybór), [w:] E. Rzadkowska, Teorie dramatyczne oświecenia francuskiego, Wrocław 1958.pl_PL
dc.referencesMercier Louis-Sébastien, La Brouette du vinaigrier, Marseille 1776.pl_PL
dc.referencesMercier Louis-Sébastien, La brouette du vinaigrier: comédie en trois actes et en prose, [w:] Théâtre complet de M. Mercier, Amsterdam 1778.pl_PL
dc.referencesMisztal Wojciech, Etos mieszczański i jego odmiany (ujęcie Marii Ossowskiej), Lublin 1999. Morawski Piotr, Oświecenie. Przedstawienia, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesOcieczek Renarda, O różnych aspektach literackiej ramy wydawniczej w książkach dawnych, [w:] O literackiej ramie wydawniczej w książkach dawnych, red. taż, Katowice 1990.pl_PL
dc.referencesOssowska Maria, Moralność mieszczańska, Wrocław 1985. Osterloff Barbara, Pomyłka, „Teatr” 1991, nr 12.pl_PL
dc.referencesPanasewicz Jerzy, Taczka occiarza, „Ekspres Ilustrowany” 1991. Pawłowiczowa Janina, Drama mieszczańska, Warszawa 1955.pl_PL
dc.referencesPawłowski Dariusz, Taczka nudziarza?, „Dziennik Łódzki” 1991.pl_PL
dc.referencesProkop Jan, „Taczka occiarza” Merciera i jej recepcja w teatrze Bogusławskiego, „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3–4.pl_PL
dc.referencesProsnak Jan, Kultura muzyczna Warszawy XVIII wieku, Kraków 1955.pl_PL
dc.referencesRaszewski Zbigniew, Bogusławski, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesRaszewski Zbigniew, Burmistrz poznański, „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3–4. Raszewski Zbigniew, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesRaszewski Zbigniew, Na nutę Wenecjanki, [w:] tenże, Trudny rebus. Studia i szkice z historii teatru, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesRaszewski Zbigniew, red. [w:] Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, [hasło]: Agnieszka Truskolaska, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna, [hasło]: dramat mieszczański, [w:] Encyklopedia teatru polskiego, [opublikowane w Internecie]: http://www.encyklopediateatru.pl/hasla/49/dramat [dostęp: 09.05.2018 r.].pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna, [hasło]: melodramat, [w:] Encyklopedia teatru polskiego, [opublikowane w Internecie]: http://www.encyklopediateatru.pl/hasla/107/melodramat [dostęp: 09.05.2018 r.].pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna, Komedia oświeconych 1752–1795, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa (Ratajczak) Dobrochna, Polskie „Szkoły żon”, „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 1.pl_PL
dc.referencesRogacki Henryk Izydor, Taczka occiarza, [w:] Dzieła dramatyczne Wojciecha Bogusławskiego, red. K. Lebiedzińska, E. Uniejewska, M. Zembrzuska-Kasprzak, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesRzadkowska Ewa, Teorie dramatyczne oświecenia francuskiego, Wrocław 1958.pl_PL
dc.referencesSobina Iga, Potwory sztyki scenicznej. Poetyka melodramatu doby polskiego Oświecenia lat 1790–1815, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesTrembecki Stanisław, Pisma wszystkie. Wydanie krytyczne, oprac. J. Kott, Warszawa 1953.pl_PL
dc.referencesWierzbicka-Michalska Karyna, Teatr w Polsce w XVIII wieku, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesWierzbowski Ryszard, O „Cudzie, czyli Krakowiakach i Góralach” Wojciecha Bogusławskiego. Studia historycznoliterackie i historycznoteatralne, Łódź 1984.pl_PL
dc.referencesWodiczko Krzysztof, Cud mniemany, czyli ożywienie posągu, scenariusz i współpraca: T. Kubikowski, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesWołoszyńska Zofia, Wstęp, [w:] Komedia obyczajowa warszawska. T. 1, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesZalewski Andrzej, Kronika 1764–1807, [w:] L. Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta, t. 1, Lwów 1925.pl_PL
dc.referencesZdrenka Marcin T., Problem uniwersalizacji etosu mieszczańskiego, Toruń 2003.pl_PL
dc.referencesZiętarska Jadwiga, Pod wezwaniem Cycerona i Horacego, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1976, nr 1 (25).pl_PL
dc.referencesZiętarska Jadwiga, Sztuka przekładu w poglądach literackich polskiego oświecenia, Wrocław–Warszawa–Kraków 1969.pl_PL
dc.referencesAbyśmy o ojczyźnie naszej radzili. Antologia publicystyki doby stanisławowskiej, oprac. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesWiersze polityczne czasu konfederacji targowickiej i sejmu grodzieńskiego 1793 roku, oprac. K. Maksimowicz, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesWiersze polityczne Sejmu Czteroletniego. Cz. 1, 1788–1789, z papierów Edmunda Rabowicza oprac. K. Maksimowicz, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesWiersze polityczne Sejmu Czteroletniego. Cz. 2, 1788–1789, z papierów Edmunda Rabowicza oprac. K. Maksimowicz, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesTajna korespondencja z Warszawy do Ignacego Potockiego: Jan Dembowski i inni, 1792– 1794, oprac. M. Rymszyna, A. Zahorski, Warszawa 1961.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-497-4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/