Show simple item record

dc.contributor.authorGrech, Michał
dc.date.accessioned2025-02-03T14:29:41Z
dc.date.available2025-02-03T14:29:41Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54467
dc.description.abstractThe aim of this article is to present the methodology and preliminary findings of research on evaluation and its linguistic indicators, using reviews in advancement proceedings as a case study. The analysis focuses on habilitation reviews in the discipline of linguistics, obtained from the archive of the Central Commission for Degrees and Titles. The main research corpus consists of 91 reviews with negative conclusions and a reference corpus of 92 reviews with positive conclusions. The primary objective of the research is to assess the feasibility of using corpus methods for analyzing advancement review texts. The research problem encompasses identifying elements subject to evaluation, particularly negative evaluations, the criteria for such evaluations, and the linguistic means and techniques used for evaluation. The research methodology is primarily based on comparative corpus analysis, supplemented by collocation and concordance analysis. The results obtained confirm the feasibility of applying this method to analyze a broader set of texts, also enabling further in-depth analyses of subsequent documents.en
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie metodologii oraz wstępnych wyników badań nad wartościowaniem i jego językowymi wykładnikami na przykładzie recenzji w postępowaniach awansowych. Analizie poddano recenzje habilitacyjne z dyscypliny językoznawstwa, pobrane z archiwum Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów. Główny korpus badawczy składa się z 91 recenzji z konkluzją negatywną oraz korpus referencyjny z 92 recenzji z konkluzją pozytywną. Głównym celem badań jest ocena możliwości wykorzystania metod korpusowych do analizy tekstów recenzji awansowych. Problematyka badawcza obejmuje identyfikację elementów poddawanych ocenie, szczególnie negatywnej, kryteriów oceny oraz językowych środków i zabiegów stosowanych do wartościowania. Metodologia badań opiera się głównie na porównawczej analizie korpusowej, wzbogaconej analizą kolokacji i konkordancji. Uzyskane wyniki potwierdzają możliwość zastosowania tej metody do analizy szerszego zbioru tekstów, umożliwiając także dalsze, pogłębione analizy kolejnych dokumentów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcorpus linguisticsen
dc.subjectreviewsen
dc.subjectevaluationen
dc.subjectlingwistyka korpusowapl
dc.subjectrecenzjepl
dc.subjectwartościowaniepl
dc.titlePrzydatność analizy korpusowej do badania wartościowania w recenzjach awansowychpl
dc.title.alternativeValuation and linguistic determinants of value in promotion reviewsen
dc.typeArticle
dc.page.number323-338
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesCentralna Komisja ds. Stopni i Tytułów, https://www.ck.gov.pl/promotion/p/2/type/l%2Ck/dziedzina/1/dyscyplina/8.html (dostęp: 1.06–1.07.2023).pl
dc.referencesCLARIN.PL, https://clarin-pl.eu/index.php/przeznaczenie-programu/ (dostęp: 28.02.2024).pl
dc.referencesFleischer M., 2010, Wartości w wymiarze komunikacyjnym, Łódź: Primum Verbum.pl
dc.referencesGrech M., 2020, O wartościowaniu w komunikacji, w: G. Habrajska (red.), Teorie i praktyki komunikacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 127–142.pl
dc.referencesKiklewicz A., 2017, Lingwistyczne aspekty kategorii wartości, w: A. Kiklewicz, J. Piwowar (red.), Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce, t. 3: Perspektywa językoznawcza, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie, s. 33–72.pl
dc.referencesLaskowska E., 1992, Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.pl
dc.referencesPuzynina J., 2004, Problemy wartościowania w języku i w tekście, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, t. 16, s. 179–189.pl
dc.referencesRodziewicz B., 2017, Językoznawca w świecie wartości, czyli o metodach badania wartości w języku, w: A. Kiklewicz, J. Piwowar (red.), Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce, t. 3: Perspektywa językoznawcza, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie, s. 105–114.pl
dc.referencesSketch Engine, https://app.sketchengine.eu (dostęp: 21.02.2024).pl
dc.referencesSpaCy, https://spacy.io (dostęp: 20.02.2024).pl
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E., 2015, Wartościowanie w recenzjach naukowych (na podstawie recenzji w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego), w: M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Człowiek, zjawiska i teksty kultury w komunikacji społecznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 251–268.pl
dc.contributor.authorEmailmichal.grech@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.58.2.19
dc.relation.volume58


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0