Szyldy miejskie w perspektywie aksjolingwistycznej
Streszczenie
Drawing on the broad semiotic approach to urban space and the so-called linguistic landscape studies, the subject of the following analysis is commercial (shop) signs in the urban space of Rzeszów as minimal multimodal texts with an informational, attention-getting and persuasive function. The analysis concentrates on the lexical, visual and typo/graphic means used – despite formal and cognitive/communicative constraints – to directly or implicitly express (positive) value judgements about the products and services offered. W oparciu o szerokie semiotyczne ujęcie przestrzeni miejskiej oraz w nawiązaniu do badań nad tzw. krajobrazem lub pejzażem językowym (linguistic landscape) przedmiotem poniższej analizy są szyldy sklepów i punktów usługowych w przestrzeni miejskiej Rzeszowa jako minimalne teksty multimodalne o funkcji informacyjnej, generującej uwagę i perswazyjnej. Analiza dotyczy środków leksykalnych, wizualnych oraz typo/graficznych, za pomocą których nadawcy komunikatów – mimo ograniczeń formalnych oraz kognitywnych/komunikacyjnych – bezpośrednio lub nie wprost wyrażają (pozytywne) sądy wartościujące w odniesieniu do proponowanych produktów i usług.