Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHejniak, Zuzanna
dc.date.accessioned2025-01-27T08:29:49Z
dc.date.available2025-01-27T08:29:49Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54387
dc.description.abstractKnown primarily for his painting, photography and computer graphics, Zdzisław Beksiński was, in fact, a total artist. Over the course of two years, from 1963 to 1965, he penned some three hundred typewritten pages, which served as the basis for the selection of short stories in 2015. Beksiński was very fond of his writing, but eventually decided to devote himself fully to painting in the hope of gaining his longed-for independence. In his literary attempts one can find a number of themes that recur time and again in the artist’s imagination. The most important include sleep, death and home. This article aims to look at the last of these on the basis of three short stories: “Na końcu ogrodu” [At the End of the Garden], “Informator” [The Informer] and “Wilki” [Wolves]. The myth of home in Beksiński’s short stories will be examined in the context of Gaston Bachelard’s theory of the oneiric house.en
dc.description.abstractZdzisław Beksiński, znany przede wszystkich ze swojego malarstwa, fotografii i grafiki komputerowej, był w istocie artystą totalnym. Na przełomie dwóch lat – od 1963 roku do 1965 roku – zajmował się również twórczością literacką, czego efektem było około trzystu stron maszynopisu, na podstawie którego w 2015 roku wydano wybór jego opowiadań. Beksiński darzył dużym sentymentem swoje pisarstwo, jednak ostatecznie zdecydował poświęcić się w pełni malarstwu z nadzieją na upragnioną niezależność. W literackich próbach odnaleźć można szereg motywów wielokrotnie powracających w jego twórczości. Do najważniejszych zaliczyć należy sen, śmierć oraz dom. Przyjrzenie się ostatniemu z nich na podstawie trzech opowiadań: Na końcu ogrodu, Informator i Wilki, jest celem niniejszego artykułu. Mitem domu w opowiadaniach Beksińskiego zostanie przeanalizowany w kontekście teorii domu onirycznego Gastona Bachelarda.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectZdzisław Beksińskipl
dc.subjectGaston Bachelardpl
dc.subjectdom onirycznypl
dc.subjectoniryzmpl
dc.subjectZdzislaw Beksinskien
dc.subjectGaston Bachelarden
dc.subjectoneiric houseen
dc.subjectoneirismen
dc.title„Nie wychodzę z domu i może jakoś to przeczekam…”. Opowiadania Zdzisława Beksińskiego w kontekście teorii domu onirycznego Gastona Bachelardapl
dc.title.alternative“I’m not leaving home and maybe I’ll wait it out somehow...”. Zdzisław Beksiński’s short stories in the context of Gaston Bachelard’s theory of the oneiric houseen
dc.typeArticle
dc.page.number259-268
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesBachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.pl
dc.referencesBeksiński Z., Opowiadania, Olszanica 2015.pl
dc.referencesGarztecki J., Zdzisław Beksiński, czyli osobno, „Fotografia” 1966, nr 10, s. 226–228.pl
dc.referencesGrzebałkowska M., Beksińscy. Portret podwójny, Kraków 2014.pl
dc.referencesHak E., Literackie prezentacje brzydoty na przykładzie wybranych opowiadań Zdzisława Beksińskiego, [w:] Materialność i sensualność tekstu, red. J. Bedyniak, Warszawa 2018, s. 219–228.pl
dc.referencesHak E., (Nie)realna rzeczywistość w twórczości Zdzisława Beksińskiego, „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2017, t. III, nr 2, s. 175–185. https://doi.org/10.16926/i.2017.03.28pl
dc.referencesHak E., W świecie absurdu, czyli estetyka (nie)realnej rzeczywistości na przykładzie Zdzisława Beksińskiego i Witkacego, „Ziemia Częstochowska” 2020, t. 46, s. 71–87. https://doi.org/10.16926/zc.2020.46.05pl
dc.referencesJarnotowska M., Na przekór przykazaniu: Nie będziesz naśladował… Proza Brunona Schulza i Zdzisława Beksińskiego, „Schulz/Forum” 2016, nr 8, s. 77–86.pl
dc.referencesKaszuba M., Perspektywa obserwatora i obserwowanego w prozie Zdzisława Beksińskiego, „Bibliotekarz Podlaski” 2024, nr 1, s. 355–371. https://doi.org/10.36770/bp.894pl
dc.referencesKubińska B., Figury grozy w literackiej i malarskiej twórczości Zdzisława Beksińskiego, „Załącznik Kulturoznawczy” 2021, nr 8, s. 141–169. https://doi.org/10.21697/zk.2021.8.08pl
dc.referencesMelancholik w labiryncie. Rozmowa ze Zdzisławem Beksińskim, „Polityka” 2000, nr 1, s. 68–69.pl
dc.referencesSzomko-Osękowska D., Beksiński. Wizje życia i śmierci, Olszanica 2021.pl
dc.contributor.authorEmailzuzanna.hejniak@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.13.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0