Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKostrzewa, Joanna
dc.date.accessioned2025-01-23T08:40:51Z
dc.date.available2025-01-23T08:40:51Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.citationKostrzewa J., Cele zrównoważonego rozwoju na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej – wyzwania współczesności a kanon lektur, [w:] Aktywizacja – innowacja – akulturacja. (Glotto)dydaktyka a kryzys migracyjny, Kaźmierczak P., Marszał M., Dobrowolska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 141-149, https://doi.org/10.18778/8331-664-2.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-663-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54318
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie, w jaki sposób można omówić lektury znajdujące się w podstawie programowej przedmiotu język polski w kontekście wyzwań współczesności. Polska wieś ukazana w noweli pozytywistycznej Janko Muzykant może – ze względu na wiek odbiorców – pozostawić u uczniów stereotypowy obraz dziewiętnastowiecznej wsi jako zamkniętego okresu historycznego, który w żaden sposób nie przystaje do rzeczywistości współczesnego ucznia. Zarówno lektury obowiązkowe jak i uzupełniające znajdujące się w podstawie programowej warto odnieść do wyzwań współczesności, czyli omówić je, jeśli to możliwe, w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dzięki temu można poszerzyć przestrzeń interpretacji i analizy dzieła literackiego, odnosząc teksty uznawane często za archaiczne do realiów, w których żyją współcześni uczniowie. Świadomość Celów Zrównoważonego Rozwoju uwrażliwia młodych ludzi na potrzeby świata.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is to present how the readings included in the core curriculum of the Polish language subject can be discussed in the context of contemporary challenges. The Polish village shown in the positivist novel Janko Muzykant may – due to the age of the recipients – leave students with a stereotypical image of the 19th-century village as a closed historical period, which in no way corresponds to the reality of a modern student. Both compulsory and supplementary readings included in the core curriculum can be related to contemporary challenges, i.e. discussed, if possible, in the context of the Sustainable Development Goals. We expand the space of interpretation and analysis of literary works, relating texts often considered archaic to the realities in which contemporary students live. We are also able to sensitize young people to the needs of the modern world and equip them with into a sense of action.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKaźmierczak P., Marszał M., Dobrowolska A. (red.), Aktywizacja – innowacja – akulturacja. (Glotto)dydaktyka a kryzys migracyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectreforma oświatypl_PL
dc.subjectpodstawa programowapl_PL
dc.subjectjęzyk polskipl_PL
dc.subjectkanon lekturpl_PL
dc.subjectCele Zrównoważonego Rozwojupl_PL
dc.subjectwyzwania współczesnościpl_PL
dc.subjecteducation reformpl_PL
dc.subjectcore curriculumpl_PL
dc.subjectprimary schoolpl_PL
dc.subjectPolish languagepl_PL
dc.subjectreading canonpl_PL
dc.subjectSustainable Development Goalspl_PL
dc.subjectcontemporary challengespl_PL
dc.titleCele zrównoważonego rozwoju na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej – wyzwania współczesności a kanon lekturpl_PL
dc.title.alternativeSustainable Development Goals in Polish Language Classes in Primary Schools Contemporary Challenges and the Canon of Readingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number141-149pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu (filia Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Zakład Studiów Polonistycznych i Komunikacji Medialnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-664-2
dc.contributor.authorEmailjoakos12@amu.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-664-2.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/