dc.contributor.author | Kostrzewa, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2025-01-23T08:40:51Z | |
dc.date.available | 2025-01-23T08:40:51Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.citation | Kostrzewa J., Cele zrównoważonego rozwoju na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej – wyzwania współczesności a kanon lektur, [w:] Aktywizacja – innowacja – akulturacja. (Glotto)dydaktyka a kryzys migracyjny, Kaźmierczak P., Marszał M., Dobrowolska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 141-149, https://doi.org/10.18778/8331-664-2.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-663-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54318 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest przedstawienie, w jaki sposób można omówić lektury znajdujące się w podstawie programowej przedmiotu język polski w kontekście wyzwań współczesności. Polska wieś ukazana w noweli pozytywistycznej Janko Muzykant może – ze względu na wiek odbiorców – pozostawić u uczniów stereotypowy obraz dziewiętnastowiecznej wsi jako zamkniętego okresu historycznego, który w żaden sposób nie przystaje do rzeczywistości współczesnego ucznia. Zarówno lektury obowiązkowe jak i uzupełniające znajdujące się w podstawie programowej warto odnieść do wyzwań współczesności, czyli omówić je, jeśli to możliwe, w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dzięki temu można poszerzyć przestrzeń interpretacji i analizy dzieła literackiego, odnosząc teksty uznawane często za archaiczne do realiów, w których żyją współcześni uczniowie. Świadomość Celów Zrównoważonego Rozwoju uwrażliwia młodych ludzi na potrzeby świata. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is to present how the readings included in the core curriculum of the Polish language subject can be discussed in the context of contemporary challenges. The Polish village shown in the positivist novel Janko Muzykant may – due to the age of the recipients – leave students with a stereotypical image of the 19th-century village as a closed historical period, which in no way corresponds to the reality of a modern student. Both compulsory and supplementary readings included in the core curriculum can be related to contemporary challenges, i.e. discussed, if possible, in the context of the Sustainable Development Goals. We expand the space of interpretation and analysis of literary works, relating texts often considered archaic to the realities in which contemporary students live. We are also able to sensitize young people to the needs of the modern world and equip them with into a sense of action. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kaźmierczak P., Marszał M., Dobrowolska A. (red.), Aktywizacja – innowacja – akulturacja. (Glotto)dydaktyka a kryzys migracyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | reforma oświaty | pl_PL |
dc.subject | podstawa programowa | pl_PL |
dc.subject | język polski | pl_PL |
dc.subject | kanon lektur | pl_PL |
dc.subject | Cele Zrównoważonego Rozwoju | pl_PL |
dc.subject | wyzwania współczesności | pl_PL |
dc.subject | education reform | pl_PL |
dc.subject | core curriculum | pl_PL |
dc.subject | primary school | pl_PL |
dc.subject | Polish language | pl_PL |
dc.subject | reading canon | pl_PL |
dc.subject | Sustainable Development Goals | pl_PL |
dc.subject | contemporary challenges | pl_PL |
dc.title | Cele zrównoważonego rozwoju na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej – wyzwania współczesności a kanon lektur | pl_PL |
dc.title.alternative | Sustainable Development Goals in Polish Language Classes in Primary Schools Contemporary Challenges and the Canon of Reading | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 141-149 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu (filia Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Zakład Studiów Polonistycznych i Komunikacji Medialnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-664-2 | |
dc.contributor.authorEmail | joakos12@amu.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-664-2.11 | |