Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKurasiński, Tomasz
dc.date.accessioned2025-01-07T13:46:19Z
dc.date.available2025-01-07T13:46:19Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn0208-6034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54104
dc.description.abstractPaleobotanical analyzes indicate that among the stave vessels recorded in burials from Polish lands, the majority are specimens made of yew wood (14 buckets). The frequent equipping of burials with yew vessels is confirmed in many European areas and is not limited only to the early Middle Ages. This observation raises the question about the reasons why this type of raw material was preferred. The reasons should be sought in the favorable technological and operational parameters of yew wood, manifested in its durability and resistance to changing humidity conditions. After appropriate processing, it ensured the strength and tightness of the vessel. An eye-catching color was also important, increasing the visual value of the container. However, there are indications that the belief, magic and symbolic content associated with the yew, a tree evoking associations with death, mourning and extra-temporal reality, as well as with permanence and immortality, may have been of primary importance. We have evidence of this in many cultures. This was related to the biological properties and habitat preferences of yew. Almost all parts of this long-lived and durable tree are highly toxic. Therefore, one wonders whether vessels made of this material could have served as utility vessels. Numerous remains of early medieval vessels and other everyday items from Polish lands, made of yew wood, rather exclude the possibility of their significant harm to human health. This is confirmed by the results of specialized analyses, although the need for further complementary research is indicated. The connotations of yew with the afterlife sphere particularly well determine the usefulness of yew vessels in funeral rituals, not only – like other vessels placed in graves – in the cult of the dead, but also as a determinant of the status of the buried person. Thanks to their handy size and functionality, and especially the special and valuable wood, these containers were suitable for consuming meals or drinks on the tables of representatives of privileged classes.en
dc.description.abstractAnalizy paleobotaniczne wskazują, że wśród naczyń klepkowych notowanych w grobach na terenie ziem polskich przeważają okazy wykonane z drewna cisowego (14 egzemplarzy). Częste wyposażanie pochówków w pojemniki cisowe znajduje potwierdzenie dla wielu obszarów europejskich i nie ogranicza się tylko do wczesnego średniowiecza. Obserwacja ta skłania do postawienia pytania o powody, dla których preferowano ten rodzaj surowca. Przyczyn upatrywać należy w korzystnych parametrach technologiczno-użytkowych drewna cisowego, co przejawiało się w jego trwałości i odporności w zmiennych warunkach wilgotnościowych. Po odpowiedniej obróbce zapewniało ono wytrzymałość i szczelność naczynia. Nie bez znaczenia była także efektowna barwa, podnosząca walory wizualne pojemnika. Istnieją jednak przesłanki świadczące o tym, że nadrzędne znaczenie mogły mieć treści wierzeniowo-magiczne i symboliczne wiążące się z cisem, drzewem budzącym skojarzenia ze śmiercią, żałobą i sferą pozadoczesną, a jednocześnie ze stałością i nieśmiertelnością. Mamy tego świadectwa w wielu kulturach. Wiązało się to z biologicznymi właściwościami i siedliskowymi preferencjami cisu. Niemal wszystkie części tego długowiecznego i trwałego drzewa wykazują bowiem silne działanie toksyczne. Wobec powyższego zastanawia, czy naczynia wytwarzane z tego tworzywa pełnić mogły funkcje naczyń użytkowych. Liczne pozostałości wczesnośredniowiecznych naczyń i innych przedmiotów codziennego użytku pochodzących z terenów ziem polskich, wykonanych z drewna cisowego, wykluczają raczej możliwość ich znacznej szkodliwości dla zdrowia człowieka. Potwierdzają to wyniki specjalistycznych analiz, aczkolwiek wskazywana jest konieczność dalszych badań uzupełniających. Konotacje cisu ze sferą zaświatową szczególnie dobrze określają przydatność naczyń cisowych w obrzędowości pogrzebowej, nie tylko – jak w przypadku innych naczyń wkładanych do grobów – w samym kulcie zmarłych, ale też w charakterze wyznacznika statusu pochowanej osoby. Dzięki poręcznym rozmiarom i funkcjonalności, a zwłaszcza specjalnemu i cennemu drewnu, pojemniki te nadawały się do spożywania posiłków bądź trunków na stołach przedstawicieli warstw uprzywilejowanych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica;39pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectEuropean yew (Taxus baccata L.)en
dc.subjectstave-built vesselsen
dc.subjectposthumous equipmenten
dc.subjectvessels in gravesen
dc.subjectfuneral ritualsen
dc.subjectyew wooden
dc.subjectyew tree symbolismen
dc.subjectapotropaic meaningen
dc.subjectearly Middle Agesen
dc.subjectcis pospolity (Taxus baccata L.)pl
dc.subjectnaczynia klepkowepl
dc.subjectwyposażenie pośmiertnepl
dc.subjectnaczynia w grobachpl
dc.subjectobrzędy pogrzebowepl
dc.subjectdrewno cisowepl
dc.subjectsymbolika cisapl
dc.subjectznaczenie apotropaicznepl
dc.subjectwczesne średniowieczepl
dc.titleJak to z tym cisem było? Drewno cisowe jako surowiec do produkcji naczyń klepkowych w kontekście wczesnośredniowiecznych znalezisk nekropolicznych pochodzących z ziem polskichpl
dc.title.alternativeWhat Was It Like with That Yew Tree? Yew Wood as a Raw Material for the Production of Stave-Built Vessels in the Context of Early Medieval Cemetery Finds from Polish Landsen
dc.typeArticle
dc.page.number91-132
dc.contributor.authorAffiliationPolska Akademia Nauk, Instytut Archeologii i Etnologii, Ośrodek Badań nad Dawnymi Technologiami w Łodzipl
dc.identifier.eissn2449-8300
dc.referencesAbbott S. (2021), Approaching Nonhuman Ontologies: Trees, Communication, and Qualitative Inquiry, „Qualitative Inquiry”, 27(8–9), s. 1059–1071, https://doi.org/10.1177/1077800421994954pl
dc.referencesAdamowski W. (2015a), Drzewo magiczne cis, część I, „Matecznik Białowieski”, 2, s. 2–4.pl
dc.referencesAdamowski W. (2015b), Drzewo magiczne cis, część II, „Matecznik Białowieski”, 3, s. 2–4.pl
dc.referencesAgapkina T.A. (2012), Simvolika derev’yev v traditsionnoy kul’ture slavyan: tis (Taxus baccata), „Slavyanskiy al’manakh”, s. 365–375.pl
dc.referencesAgapkina T.A. (2013), Derevo i chelovek: odna sud’ba na dvoikh, [w:] S.M. Tolstaya (red.), Ethnolinguistica Slavica. K 90-letiyu akademika Nikity Il’icha Tolstogo, Indrik, Moskva, s. 42–58.pl
dc.referencesAgapkina T.A. (2019), Derev’ya v slavyanskoy narodnoy traditsii. Ocherki, Indrik, Moskva.pl
dc.referencesAlexandrowicz B. (1855), O drzewie i jego użytkach, Drukarnia Gazety Codziennej, Warszawa.pl
dc.referencesAlterauge A., Hofmann C. (2020), Crypt Burials from the Cloister Church of Riesa (Germany) – Changes of Funerary Customs, Body Treatment, and Attitudes to Death, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica”, 35, s. 73–96, https://doi.org/10.18778/0208-6034.35.05pl
dc.referencesAmbros C. (1987), Tierbeigaben in den Gräbern von Komárno-Schifswerft, „Slovenská archeológia”, 35(2), p. 365–380.pl
dc.referencesAnderson J. (1910), The Architecturally Shaped Shrines and other Reliquaries of the Early Celtic Church in Scotland and Ireland, „Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland”, 44, s. 259–281, https://doi.org/10.9750/PSAS.044.259.281pl
dc.referencesAslani M., Taghavi-Razavizadeh A., Movassaghi A., Mohri M., Nabipour A., Rezakhani A., Yaghoobi-Faz S., Andalib-Moghadam A., Ahmadi F. (2011), Clinical and Pathological Study of Experimentally-induced Yew (Taxus baccata) Poisoning in Sheep, „Iranian Journal of Veterinary Science and Technology”, 3(1), s. 11–22.pl
dc.referencesBachleda-Dorcarz W. (2015), Podhalański baca – pasterz, czarownik i protoplasta góralskiego zdobnictwa, „Studia Artystyczne”, 3, s. 139–144.pl
dc.referencesBadura M., Skrzyński G. (2019), Drewno, węgle drzewne i diaspory z wybranych pochówków, [w:] S. Wadyl (red.), Ciepłe. Elitarna nekropola wczesnośredniowieczna na Pomorzu Wschodnim, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, Gdańsk, s. 295–302.pl
dc.referencesBaranov V., Vsevolod I., Shiroukhov R. (2022), Burials with Buckets at the Ostriv the 11th Century Cemetery in the Middle Dnipro Region, „Lietuvos archeologia”, 48, s. 221–284, https://doi.org/10.33918/25386514-048008pl
dc.referencesBariska M. (1998), Verwendung des Eibenholzes estern und heute, „Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen”, 149, s. 340–348.pl
dc.referencesBecker A. (2006), Die metallbeschlagenen germanischen Holzeimer der römischen Kaiserzeit, „Jahrbuch des Römisch-Germanischen Zentralmuseums Mainz”, 53(2), s. 345–520.pl
dc.referencesBede I. (2014), Le cheval dans les rites funéraires de la période avare: une forme d’individuation? (in VIe–début IXe siècle ap. J.-C.; Bassin des Carpates), [w:] I. Bede, M. Detante (red.), Rencontre autour de l’animal en contexte funeraire. Actes de la Rencontre de Saint-Germain-en-Laye des 30 et 31 mars 2012, Groupe d’anthropologie et d’archéologie funéraire, Saint-Germain-en-Laye, s. 211–225.pl
dc.referencesBevan-Jones R. (2017), The Ancient Yew. A History of Taxus baccata, Oxbow Books, Oxford, https://doi.org/10.2307/j.ctv138wt3tpl
dc.referencesBlažek V., Janyšková I. (2015), Slavic *tisъ – an evergreen problem of Slavic etymology?, [w:] I. Janyšková, H. Karlíková (red.), Etymological Research into Old Church Slavonic. Proceedings of the Etymological Symposium Brno 2014, 9–11 September 2014, Brno, Nakladatelství Lidové nowiny, Praha, s. 69–98.pl
dc.referencesBobik I. (2019), Gatunki drewna używane do wyrobu przedmiotów codziennego użytku, [w:] A.B. Kowalska (red.), Civitas et urbs. Szczecin od średniowiecza do współczesności. Kwartał I, t. I, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin, s. 131–133.pl
dc.referencesBugała W. (1975), Cis (Taxus L.), [w:] S. Białobok (red.), Cis pospolity. Taxus baccata L., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Poznań (Nasze Drzewa Leśne, 3), s. 18–38.pl
dc.referencesCeklarz K. (2015), Magia pasterska – zioła na szałasie dawniej i dziś, [w:] B. Rosiek (red.), Kultura pasterska we współczesności karpackiej z uwzględnieniem regionu Babiej Góry, Babiogórskie Centrum Kultury, Kraków–Zawoja, s. 33–46.pl
dc.referencesChętnik A. (1933), Cisy nad Narwią, „Ziemia”, 18(12), s. 239–241.pl
dc.referencesChudziak W. (2001), Wczesnośredniowieczne groby komorowe z Kałdusa pod Chełmnem na Pomorzu Wschodnim, „Slavia Antiqua”, 42, s. 63–94.pl
dc.referencesComey M.G. (2003–2004), Stave-built Wooden Vessels from Medieval Ireland, „The Journal of Irish Archaeology”, 12–13, s. 33–77.pl
dc.referencesComey M.G. (2013), The Wooden Drinking Vessels in the Sutton Hoo Assemblage. Materials, Morphology, and Usage, [w:] M.D.J. Bintley, M.G. Shapland (red.), Trees and Timber in the Anglo-Saxon World, Oxford University Press, New York, s. 107–121.pl
dc.referencesCook J.M. (2004), Early Anglo-Saxon Buckets. A Corpus Alloy- and Iron-bound, Stavebuilt Vessels, University of Oxford, Oxford.pl
dc.referencesCusack C.M. (2013), Scotland’s Sacred Tree: The Fortingall Yew, „Journal of the Sydney Society for Scottish History”, 14, s. 107–121.pl
dc.referencesCywa K. (2018), Trees and Shrubs Used in Medieval Poland for Making Everyday Objects, „Vegetation History and Archaeobotany”, 27, s. 111–136, https://doi.org/10.1007/s00334-017-0644-9pl
dc.referencesCywa K., Kula K. (2023), Problem of Yew Taxus baccata L. Wood Toxicity. Xylological Studies of Medieval Everyday Objects from Poland, „Journal of Archaeological Science: Reports”, 49, s. 1–16, https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2023.103921pl
dc.referencesCywa K., Wacnik A., Lityńska-Zając M. (2018), Factors of Selection and Quality of Wood Used for Woodcraft in Medieval Polish Strongholds and Early Urban Centres, „Acta Palaeobotanica”, 58(2), s. 231–287, https://doi.org/10.2478/acpa-2018-0013pl
dc.referencesDanielewski M. (2019), Cuiava Christiana. U progu chrześcijaństwa i Kościoła na Kujawach w X–XII wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.pl
dc.referencesDaniewski W.M., Gumulka M., Anczewski W., Masnyk M., Bloszyk E., Gupta K.K. (1998), Why the Yew Tree (Taxus Baccata) Is not Attacked by Insects, „Phytochemistry”, 49(5), s. 1279–1282, https://doi.org/10.1016/S0031-9422(98)00102-2pl
dc.referencesDavies G. (2019), Sekretny język drzew, Wydawnictwo Amber, Warszawa.pl
dc.referencesDelahunty J.L. (2007), The Ethnobotanical History and Holocene Extent of Yew (Taxus baccata L.) on the Irish Landscape, „Journal of Ethnobiology”, 27(2), s. 204–217, https://doi.org/10.2993/0278-0771(2007)27[204:TEHAHE]2.0.CO;2pl
dc.referencesDelhon C., Martin L., Argant J., Thiébault S. (2008), Shepherds and Plants in the Alps: Multi-proxy Archaeobotanical Analysis of Neolithic Dung from „La Grande Rivoire” (Isère, France), „Journal of Archaeological Science”, 35, s. 2937–2952, https://doi.org/10.1016/j.jas.2008.06.007pl
dc.referencesDörken V., Hetzel I. (2017), Taxus baccata – Europäische Eibe (Taxaceae), „Jahrbuch Bochumer Botanischer Verein”, 8, s. 298–305.pl
dc.referencesEdwards N. (2004), The Archaeology of Early Medieval Ireland, Routledge, London–New York.pl
dc.referencesElliot R.W.V. (1957), Runes, Yews, and Magic, „Speculum”, 32(2), s. 250–261, https://doi.org/10.2307/2849116pl
dc.referencesEllis Th.P. (1926), Welsh Tribal Law and Custom in the Middle Ages, vol. I, Clarendon Press, Oxford.pl
dc.referencesErdemoğlu N., Şener B. (2001), Antimicrobial Activity of the Heartwood of Taxus baccata, „Fitoterapia”, 72(1), s. 59–61, https://doi.org/10.1016/S0367-326X(00)00233-1pl
dc.referencesFenwick V. (2023), Sutton Hoo: Re-imaging the Ship and Chamber, „The Antiquaries Journal”, 103, s. 36–62, https://doi.org/10.1017/S0003581523000021pl
dc.referencesFields T.R. (2020), Trees in Early Irish Law and Lore: Respect for Other-Than-Human Life in Europe’s History, „Ecopsychology”, 12(2), s. 130–137, https://doi.org/10.1089/eco.2019.0058pl
dc.referencesFischer A. (1921), Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Lwów.pl
dc.referencesFischer A. (1938), Drzewa w wierzeniach i obrzędach ludu polskiego, Towarzystwo Ludoznawcze, Lwów.pl
dc.referencesForstner D. (1990), Świat symboliki chrześcijańskiej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.pl
dc.referencesFreeden U. von (2018), Kleine metallgefasste Daubengefäße – Gedanken zur Tischund Speisekultur in der Merowingerzeit, [w:] A. Wieczorek, K. Wirth (red.), Von Hammaburg nach Herimundesheim. Festschrift für Ursula Koch, Verlag Regionalkultur, Mannheim (Mannheimer Geschichtsblätter, Sonderveröffentlichung, 11, Publikationen der Reiss-Englelhorn-Museen, 85), s. 89–100.pl
dc.referencesFriedel E. (1900–1901), Nachlese zur Eiben-Kunde, „Brandenburgia”, 9, s. 197–200.pl
dc.referencesFrolíková-Kaliszová D. (2023), Raně středověké pohřebiště Triangl v Praze-Střešovicích, Archeologický ústav Akademie věd ČR, Praha.pl
dc.referencesGajusz Juliusz Cezar (2024), Wojna gallicka, oprac. E. Konik, W. Nowosielska, Czytelnik, Kraków.pl
dc.referencesGajusz Pliniusz Sekundus (2022), Historia naturalna, t. III, Botanika. Rolnictwo i Ogrodnictwo. Księgi XII–XIX, oprac. I. Mikołajczyk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl
dc.referencesGalera H. (2007), Morfologia a symbolika drzew. Pokrój ogólny, „Nauka”, 2, s. 117–129.pl
dc.referencesGardeła L. (2016), (Magic) Staffs in the Viking Age, Verlag Fassbaender, Wien (Studia Medievalia Septentrionalia, 27).pl
dc.referencesGardeła L. (2020), The Slavic Way of Death. Archaeological Perspectives on Otherworld Journeys in Early Medieval Poland, [w:] M. Egeler, W. Heizmann (red.), Between the Worlds. Contexts, Sources, and Analogues of Scandinavian Otherworld Journeys, De Gruyter, Berlin–Boston, s. 203–248, https://doi.org/10.1515/9783110624663-008pl
dc.referencesGąssowski J. (1978), Mitologia Celtów, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl
dc.referencesGerald-Wyżycki J. (1845), Zielnik ekonomiczno-techniczny czyli opisanie drzew, krzewów i roślin dziko rosnących w kraju, jako też przyswojonych, z pokazaniem użytku ich w ekonomice, rękodziełach, fabrykach i medycynie domowej, z wyszczególnieniem jadowitych i szkodliwych oraz mogących służyć ku ozdobie ogrodów i mieszkań wiejskich ułożony dla gospodarzy i gospodyń, t. I, nakładem autora, Warszawa.pl
dc.referencesGerarde J. (1579), The Herball or Generall Historie of Plantes, John Norton, London.pl
dc.referencesGluza I. (1977), Szczątki drewna z wczesnośredniowiecznego cmentarzyska w Krakowie na Zakrzówku, „Materiały Archeologiczne”, 17, s. 201–203.pl
dc.referencesGodet J.-D. (2008), Atlas drewna, Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.pl
dc.referencesGraves R. (2010), The White Goddess. A Historical Grammar of Poetic Myth, Faber and Faber, London.pl
dc.referencesGray E. (2016), Material Culture of High-status Drinking Ritual in Medieval and Early Modern Gaelic Ireland, https://aran.library.nuigalway.ie/handle/10379/6063?show=full (dostęp: 2 V 2024).pl
dc.referencesGustawicz B. (1882), Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody, część druga. Rośliny, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej”, 6, s. 201–317.pl
dc.referencesHageneder F. (2013), Yew, Reaktion Books, London.pl
dc.referencesHageneder F. (2020), The Living Wisdom of Trees. A Guide to the Natural History, Symbolism and Healing Power of Trees, Watkins Media, London.pl
dc.referencesHajnalová E. (1987), Petrifizierte Holzbruchstücke von Metallgegenständen, „Slovenská archeológia”, 35(2), s. 381–384.pl
dc.referencesHajnalová E. (1993), Bruchstücke petrifizierter und verkohlter Pflanzenreste in den Gräber von Komárno-Schifswerft, „Slovenská archeológia”, 41(2), s. 347–352.pl
dc.referencesHarding D.W. (2007), The Archaeology of Celtic Art, Routledge, Oxon–New York, https://doi.org/10.4324/9780203698532.pl
dc.referencesHarney L. (2017), Christianising Pagan Worlds in Conversion-era Ireland: Archaeological Evidence for the Origins of Irish Ecclesiastical Sites, „Proceedings of the Royal Irish Academy: Archaeology, Culture, History, Literature”, 117C, s. 103–130, https://doi.org/10.1353/ria.2017.0002.pl
dc.referencesHavrda J., Žďárská A. (2017), K pohřbívání v pravobřežní části pražské předlokační aglomerace v 9. a 10. století. Objev pohřebiště w areálu Klementina, „Staletá Praha”, 33(2), s. 94–134, https://doi.org/10.56112/sp.2017.2.03.pl
dc.referencesHeen-Pettersen A.M. (2020), Feasting, Friendship and Alliances. The Socio-political Use of Insular Vessels in Viking-Age Norway, [w:] H.L. Aannestad, U. Pedersen, M. Moen, E. Naumann, H. Lund Berg (red.), Vikings Across Boundaries. Viking-Age Transformations, vol. II, Routledge, London–New York, s. 11–24, https://doi.org/10.4324/9780429346194-2.pl
dc.referencesHeen-Pettersen A., Murrey G. (2018), An Insular Reliquary from Melhus: The Significance of Insular Ecclesiastical Material in Early Viking-Age Norway, „Medieval Archaeology”, 62(1), s. 52–81, https://doi.org/10.1080/00766097.2018.1451522.pl
dc.referencesHeiligendorff W. (1957), Der Holzeimer von Kleve. Eine typologische Untersuchung, „Berliner Blätter für Vor- und Frühgeschichte”, 6(2–3), s. 125–144.pl
dc.referencesHellmund M. (2010), Germanische Eibenholzeimer aus Gommern, Ldkr. Jerichower Land, und Emersleben, Ldkr. Harz – Holzfunde aus der spätrömischen Kaiserzeit, [w:] M. Becker (red.), Das Fürstengrab von Gommern, Landesamt fur Denkmalpflege und Archaologie Sahsen-Anhalt Landesmuseum fur Vorgeschichte, Halle (Saale), (Veröffentlichungen des Landesamtes für Denkmalpflege und Archäologie Sahsen-Anhalt – Landesmuseum für Vorgeschichte, 63.1), s. 247–261.pl
dc.referencesHerva V.-P., Lahelma A. (2020), Northern Archaeology and Cosmology. A Relational View, Routledge, London–New York, https://doi.org/10.4324/9780429433948.pl
dc.referencesHodana T. (2011), Najnowsze spory o autentyczność Słowa o wyprawie Igora, „Przegląd Rusycystyczny”, 3, s. 5–32.pl
dc.referencesHooke D. (2010), Trees in Anglo-Saxon England. Literature, Lore and Landscape, The Boydell Press, Woodbridge (Anglo-Saxon Studies, 13), https://doi.org/10.1515/9781846158841.pl
dc.referencesHooke D. (2013), Christianity and the ‘Sacred Tree’, [w:] M.D.J. Bintley, M.G. Shapland (red.), Trees and Timber in the Anglo-Saxon World, Oxford University Press, New York, s. 228–250, https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199680795.003.0012.pl
dc.referencesHorn J.A. (2015), Tankards of the British Iron Age, „Proceedings of the Prehistoric Society”, 81, s. 311–341, https://doi.org/10.1017/ppr.2015.15.pl
dc.referencesJanicka-Krzywda U., Ceklarz K. (2014), Czary góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich, Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego, Zakopane.pl
dc.referencesJanowski A. (2019), Naczynia, [w:] S. Wadyl (red.), Ciepłe. Elitarna nekropola wczesnośredniowieczna na Pomorzu Wschodnim, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, Gdańsk, s. 269–278.pl
dc.referencesJanyšková I. (2001), Etymologie názvů tisu ve slovanských jazycích, [w:] O. Šefčík, B. Vykypěl (red.), Grammaticvs. Studia linguistica Adolfo Erharto quinque et septuagenario oblata, Masarykova univerzita, Brno, s. 91–98.pl
dc.referencesJatrides D. (1921), Beiträge zur Kenntnis der Bestandteile von Taxus Baccata L (Eibe) insbesondere über das Taxin, Eidgenössischen Technischen Hochschule, Zürich.pl
dc.referencesJohnson O. (2011), Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa.pl
dc.referencesJones O. (2011), Materiality and Identity – Forests, Trees and Senses of Belonging, [w:] E. Ritter, D. Dauksta (red.), New Perspectives on People and Forests, Springer, Dodrecht–Heidelberg–London–New York (World Forests, 9), s. 159–177, https://doi.org/10.1007/978-94-007-1150-1_11.pl
dc.referencesJones O., Cloke P. (2008), Non-human Agencies: Trees in Place and Time, [w:] C. Knappett, L. Malafouris (red.), Material Agency. Towards a Non-Anthropocentric Approach, Springer, New York, s. 79–96, https://doi.org/10.1007/978-0-387-74711-8_5.pl
dc.referencesKarwicka T. (1983), Magia drzew. (Rozważania na przykładzie niektórych praktyk magicznych związanych z drzewami), „Rocznik Muzeum Etnograficznego”, 8, s. 41–47.pl
dc.referencesKaván J. (1990), Rekonstrukce bednářských technologií na základě archeologických pramenů z doby hradištní a ze středověku, „Zkoumani vyrobnich obiekt a technologii archeologickymi metodami”, 6, s. 109–132.pl
dc.referencesKelly F. (1988), A Guide to Early Irish Law, Dublin Institute for Advanced Studies, Dublin.pl
dc.referencesKelly F. (1999), Trees in Early Ireland, „Irish Forestry Journal”, 56(1), s. 39–57.pl
dc.referencesKeunecke D., Märki C., Niemz P. (2007), Structural and Mechanical Properties of Yew Wood, „Wood Research”, 52, s. 23–38.pl
dc.referencesKevin Ph., Clare C., Camurcuoglu Cleere D., Cartwright C. (2010), The Conservation of an Anglo‐Saxon Composite Stave‐made Vessel from Ringlemere, Kent, „Journal of the Institute of Conservation”, 33(2), s. 163–177, https://doi.org/10.1080/19455224.2010.498324.pl
dc.referencesKielak O. (2014), A toć to wszystko cisowe… O cisowych przedmiotach w polskich weselnych pieśniach ludowych, [w:] J. Szadura (red.), Gawędy o kulturach, t. I, Polihymnia, Lublin, s. 111–125.pl
dc.referencesKielak O. (2022a), Cis. Taxus baccata, [w:] J. Bartmiński (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. II(VII), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, s. 35–51.pl
dc.referencesKielak O. (2022b), Cisowe wrota/drzwi, [w:] J. Bartmiński (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. II(VII), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, s. 54–55.pl
dc.referencesKielak O. (2022c), Cisowy stół, [w:] J. Bartmiński (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. II(VII), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, s. 53–54.pl
dc.referencesKielak O. (2022d), Cisowe przedmioty, [w:] J. Bartmiński (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. II(VII), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, s. 51–53.pl
dc.referencesKite G.C., Lawrence T.J., Dauncey E.A. (2000), Detecting Taxus Poisoning in Horses Using Liquid Chromatography/Mass Spectrometry, „Veterinary and Human Toxicology”, 42(3), s. 151–154.pl
dc.referencesKite G.C., Rowe E.R., Veitch N.C., Turner J.E., Dauncey E.A. (2013), Generic Detection of Basic Taxoids in Wood of European Yew (Taxus baccata) by Liquid Chromatography-ion Trap Mass Spectrometry, „Journal of Chromatography B”, 915–916, s. 21–27, https://doi.org/10.1016/j.jchromb.2012.12.018.pl
dc.referencesKluk K. (1778), Roslin potrzebnych, pożytecznych, wygodnych, osobliwie kraiowych, albo ktore w kraiu użyteczne być mogą, utrzymanie, rozmnożenie i zażycie, t. II, O drzewach, i ziołach dzikich, lasach etc., Drukarnia Jego Krolewskiey Mci i Rzeczypospolitey u XX. Scholarum Piarum, Warszawa.pl
dc.referencesKobielus S. (2006), Florarium christianum. Symbolika roślin – chrześcijańska starożytność i średniowiecze, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków.pl
dc.referencesKočárová R., Kočár P. (2010), Pohřebiště Klecany I. Dřeva na pohřebišti, [w:] N. Profantova a kolektiv, Klecany. Raně středověka pohřebiště, t. II, Archeologický ústav Akademie věd ČR, Praha, s. 27–28.pl
dc.referencesKočárová R., Kočár P. (2023), Zpráva o analýze dřeva z hrobů, Praha-Střešovice – Triangl, [w:] D. Frolíková-Kaliszová, Raně středověké pohřebiště Triangl v Praze-Střešovicích, Archeologický ústav Akademie věd ČR, Praha, s. 158–157.pl
dc.referencesKočárová R., Kočár P., Kaplan M. (2012), Analýza uhlíků a dřev ze žalovských pohřebišť, [w:] K. Tomková a kolektiv, Levý Hradec v zrcadle archeologických výzkumů. Pohřebiště, t. I, Archeologický ústav Akademie věd ČR, Praha, s. 344–353.pl
dc.referencesKontny P. (1937), Z przeszłości cisa (Taxus baccata L.), „Sylwan”, 55(1, seria A), s. 29–68.pl
dc.referencesKoperkiewicz A. (2005), Wczesnośredniowieczne dary grobowe w kontekście symboliki chrześcijańskiej, [w:] W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński (red.), Do, ut des – dar, pochówek, tradycja, Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich Oddział w Poznaniu, Poznań (Funeralia Lednickie, 7), s. 269–291.pl
dc.referencesKoszałka J. (2015), Wood and Plant Macro-Remains Analysis, [w:] A. Buko (red.), Bodzia. A Late Viking-Age Elite Cemetery in Central Poland, Brill, Leiden–Boston, s. 139–142.pl
dc.referencesKoszałka J. (2016), Analizy dendrologiczne i makroskopowych szczątków roślin, [w:] A. Buko (red.), Bodzia. Elitarny cmentarz z początków państwa polskiego, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii, Warszawa, s. 95–97.pl
dc.referencesKozakiewicz P. (2014), Działania rakotwórcze pyłów powstających podczas obróbki drewna w zależności od przerabianych gatunków – rzeczywistość a unormowania prawne, „Biuletyn Informacyjny Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Płyt Drewnopochodnych w Czarnej Wodzie”, 55(3–4), s. 78–85.pl
dc.referencesKrescencjusz P. (1571), Piotra Crescentyna, O pomnożeniu y rozkrzewieniu wszelakich Pożytkow, Kśiag Dwoienasćie: Ludźiom Stanu każdego, ktorzyby śię uczćiwym Gospodarstwem bawili, wielce potrzebne a pożyteczne, Wydawnictwo Stanisława Szarffenbergera, Kraków.pl
dc.referencesKrzysik F. (1975), Nauka o drewnie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.referencesKrzyszowski A. (2014), Naczynia ceramiczne i wiadra klepkowe z wczesnopiastowskiego cmentarzyska w Sowinkach k. Poznania, [w:] T. Kurasiński, K. Skóra (red.), Grób w przestrzeni, przestrzeń w grobie. Przestrzenne uwarunkowania w dawnej obrzędowości pogrzebowej, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź (= Acta Archaeologica Lodziensia, 60), s. 137–158.pl
dc.referencesKučera L.J. (1998), Die Eibe – ein Baum zwischen Mythos und Moderne, „Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen”, 149(5), s. 305–306.pl
dc.referencesKujawska M., Łuczaj Ł., Sosnowska J., Klepacki P. (2016), Rośliny w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Słownik Adama Fischera, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław.pl
dc.referencesKula K., Rojek S., Klementowicz W., Kłys M., Konopka T. (2009), Analiza alkaloidów cisa pospolitego w materiale biologicznym z zastosowaniem metod chromatograficznych, „Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii”, 59(4), s. 279–284.pl
dc.referencesKurasiński T. (2012), Wiadro obite blachą z wczesnośredniowiecznego cmentarzyska w Lubieniu, pow. piotrkowski, [w:] A. Jaszewska (red.), Z najdawniejszych dziejów. Grzegorzowi Domańskiemu na pięćdziesięciolecie pracy naukowej, Wydawnictwo Fundacji Archeologicznej, Zielona Góra, s. 291–303.pl
dc.referencesKurasiński T. (2015a), Wiadro obite blaszanymi okuciami z wczesnośredniowiecznego cmentarzyska w Glinnie, „Slavia Antiqua”, 56, s. 197–214.pl
dc.referencesKurasiński T. (2015b), Burials with Buckets in Early Medieval Poland: A Pagan or Christian Custom?, „Analecta Archaeologica Ressoviensia”, 10, s. 137–198.pl
dc.referencesKurasiński T. (2023), Nie tylko z drewna. Wiadra klepkowe obite blachą w grobach wczesnośredniowiecznych na terenie ziem polskich, „Przegląd Archeologiczny”, 71, s. 185–242, https://doi.org/10.23858/PA71.2023.3178pl
dc.referencesKurasiński T. (w druku a), Między doczesnością a zaświatami. O pochodzeniu naczyń klepkowych na wczesnośredniowiecznych cmentarzyskach z ziem polskich.pl
dc.referencesKurasiński T. (w druku b), Wczesnośredniowieczne cmentarzysko w Glinnie, woj. łódzkie.pl
dc.referencesKurasiński T., Skóra K. (2012), Wczesnośredniowieczne cmentarzysko szkieletowe w Lubieniu, pow. piotrkowski, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii. Ośrodek Badań nad Dawnymi Technologiami, Łódź.pl
dc.referencesKurasiński T., Skóra K. (2016), Cmentarzysko w Radomiu, stanowisko 4, Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Łódź (Przestrzeń Osadnicza Wczesnośredniowiecznego Radomia, 1).pl
dc.referencesKustosz D. (2018), Historia badań etnobotanicznych i spis roślin dziko rosnących użytkowanych na Podhalu, „Etnobiologia Polska”, 8, s. 99–162.pl
dc.referencesLebeda A. (2002), Wiedza i wierzenia ludowe, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław–Cieszyn (Komentarze do Atlasu Etnograficznego, 6).pl
dc.referencesLee M.R. (1998), The Yew Tree (Taxus Baccata) in Mythology and Medicine, „The Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh”, 28, s. 569–575, https://doi.org/10.1177/147827159802800414pl
dc.referencesLehr U. (2014), Cultural Aspects of the Spiritual Legacy of Podhale Highlanders, „Ethnologia Polona”, 35, s. 181–210.pl
dc.referencesLemke E. (1902), Die Eibe in der Volkskunde, „Zeitschrift des Vereins für Volkskunde”, 12, s. 187–198.pl
dc.referencesLiwoch R. (2018), Zabytki z wykopalisk Teodora Nieczuja-Ziemięckiego w latopisowym Pleśnisku (Podhorce na Ukrainie) / Artefacts from excavations by Teodor Nieczuj-Ziemięcki in medieval Plìsnes’k (Pìdgìrcì in Ukraine), Muzeum Archeologiczne w Krakowie, Kraków.pl
dc.referencesLizius M. (1957), Eiben, „Jahrbuch des Vereins zum Schutze der Alpenpflanzen und- Tiere”, 22, s. 39–41.pl
dc.referencesLowe J. (1897), The Yew-Trees of Great Britain and Ireland, Macmillan and Co., New York, https://doi.org/10.5962/bhl.title.25869pl
dc.referencesLurker M. (1989), Słownik obrazów i symboli biblijnych, Pallotinum, Poznań.pl
dc.referencesMacioti M.I. (2006), Mity i magie ziół, Universitas, Kraków.pl
dc.referencesMacKillop J. (1998), Dictionary of Celtic Mythology, Oxford University Press, Oxford–New York.pl
dc.referencesMarcin z Urzędowa (1595), Herbarz Polski, To iest O Przyrodzeniv Zioł Y Drzew Rozmaitych, Y Innych Rzeczy Do Lekarztw Nalezących, Księgi Dwoie, w Drukarni Lazarzowey, Kraków.pl
dc.referencesMarczewska M. (2001), Aspekty wierzeniowe w rekonstrukcji językowego obrazu drzew, „Język a Kultura”, 16, s. 83–98.pl
dc.referencesMarszałek E. (2014), Lasy i drzewa w kulturze i wierzeniach, [w:] D.J. Gwiazdowicz, K. Rykowski (red.), Dziedzictwo. Lasy i gospodarka leśna w kulturze i dziedzictwie narodowym, Instytut Badawczy Leśnictwa, Raszyn, s. 87–101.pl
dc.referencesMartin L., Thiébault S. (2010), L’if (Taxus baccata L.). Histoire et usage d’un arbre durant la Préhistoire récente. L’exemple du domaine alpin et circum-alpin, „Anthropobotanica”, 1(4), s. 3–20.pl
dc.referencesMason A., Arceo A., Fleming R. (2008), Buckets, Monasteries, and Crannogs: Material Culture and the Rewriting of Early Medieval British History, „The Haskins Society Journal”, 20, s. 1–38, https://doi.org/10.1515/9781846157301-003pl
dc.referencesMichalik J. (2022), The Yew Cross from Szczuczyn – a Symbol of Life and Death or an Unusual Memento?, „Analecta Archaeologica Ressoviensia”, 17, s. 71–79, https://doi.org/10.15584/anarres.2022.17.6pl
dc.referencesMichniewicz M. (2012), Uwagi botanika o resztkach roślinnych z grobów z cmentarzyska w Lubieniu, pow. piotrkowski, [w:] T. Kurasiński, K. Skóra (2012), Wczesnośredniowieczne cmentarzysko szkieletowe w Lubieniu, pow. piotrkowski, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii. Ośrodek Badań nad Dawnymi Technologiami, Łódź, s. 333–338.pl
dc.referencesMichniewicz M. (2023), Wyniki ekspertyzy botanicznej próbek organicznych z cmentarzyska w Weklicach, [w:] M. Natuniewicz-Sekuła, M. Baczewski, Weklice. Cmentarzysko kultury wielbarskiej na wschodnim obrzeżu delty Wisły (badania 2005–2018), Fundacja Monumenta Archaeologica Barbarica, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii, Warszawa, s. 186–200.pl
dc.referencesMichniewicz M., Kurasiński T. (2020), Szczątki roślinne z cmentarzyska, [w:] T. Baranowski, K. Skóra, K. Skrzyńska (red.), Przestrzeń osadnicza wczesnośredniowiecznego Radomia 3. Stanowisko 4. Badania Interdyscyplinarne, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii, Łódź–Warszawa (Przestrzeń Osadnicza Wczesnośredniowiecznego Radomia, 3), s. 167–180.pl
dc.referencesMolski B. (1968), Gatunki drewna używane w średniowiecznym Szczecinie do wyrobu przedmiotów codziennego użytku, „Archeologia Polski”, 13(2), s. 491–502.pl
dc.referencesMorawski W., Zaitz E. (1977), Wczesnośredniowieczne cmentarzysko szkieletowe w Krakowie na Zakrzówku, „Materiały Archeologiczne”, 17, s. 53–169.pl
dc.referencesMorawski Z. (1884), Myt roślinny w Polsce i na Rusi, nakładem autora, Tarnów.pl
dc.referencesMurray G. (2007), Insular-type Crosiers: their Construction and Characteristics, [w:] R. Moss (red.), Making and Meaning in Insular Art. Proceedings of the Fifth International Conference on Insular Art, Four Courts Press, Dublin, s. 79–94.pl
dc.referencesMurray G. (2019), The Early-medieval Crosier from the College Museum: Recent Discoveries, „The Clongownian”, s. 24–27.pl
dc.referencesMurray G., Ó Riain P. (2017), The Prosperous Crosier and its Inscription, „Archaeology Ireland”, 31(1), s. 14–17.pl
dc.referencesMutschlechner G., Kostenzer O. (1973), Zur Natur- und Kulturgeschichte der Eibe in Nordtirol, „Veröffentlichungen des Tiroler Landesmuseums Ferdinandeum”, 53, s. 245–287.pl
dc.referencesMyśkow E., Rakoczy M. (2015), Identyfikacja rodzaju drewna wykorzystanego do wyrobu zabytków drewnianych z badań archeologicznych przy ulicy św. Idziego, [w:] A. Limisiewicz, A. Pankiewicz (red.), Kształtowanie się grodu na wrocławskim Ostrowie Tumskim. Badania przy ul. św. Idziego, Uniwersytet Wrocławski. Instytut Archeologii, Wrocław (In pago Silensi. Wrocławskie Studia Wczesnośredniowieczne, 1), s. 363–372.pl
dc.referencesNeeson E. (1991), A History of Irish Forestry, Lilliput Press, Dublin.pl
dc.referencesOpravil E. (2000), Holz aus frühmittelalterlichen Gräberfeldern in Mähren, [w:] L. Poláček (red.), Studien zum Burgwall von Mikulčice, Bd. IV, Akademie der Wissenschaften der Tschechischen Republik Brno. Archäologisches Institut, Brno, s. 171–176.pl
dc.referencesÓ Floinn R. (1989), Secular Metalwork in the Eighth and Ninth Centuries, [w:] S. Youngs (red.), The Work of Angels. Masterpieces of Celtic Metalwork, 6th–9th centuries AD, British Museum Publications, London, s. 72–124.pl
dc.referencesPaluch A. (1988), Świat roślin w tradycyjnych praktykach leczniczych wsi polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl
dc.referencesPastoureau M. (2006), Średniowieczna gra symboli, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl
dc.referencesPatel P.K., Patel M.A., Chaute B.S. (2009), Antimicrobial Activity of Various Extracts from the Leaves of Taxus baccata Linn. (taxaceae), „Pharmacologyonline”, 2, s. 217–224.pl
dc.referencesPaterson M.P. (1996), Tree Wisdom. The Definitive Guidebook to the Myth, Folklore and Healing Power of Trees, Harper Collins, London–San Francisco.pl
dc.referencesPawlak E., Pawlak P. (2007), Badania archeologiczne na wczesnośredniowiecznym cmentarzysku „szkieletowym” z Poznania-Śródki (Rynek Śródecki 4) w 2001 roku, „Wielkopolskie Sprawozdania Archeologiczne”, 8, s. 63–93.pl
dc.referencesPawlak E., Pawlak P. (2015), Serce miasta jest po prawej stronie. Archeologia o przeszłości poznańskiej Śródki i Ostrówka, Wydawnictwo Kontekst, Poznań.pl
dc.referencesPawlak P. (1998), Wczesnośredniowieczne cmentarzysko „szkieletowe” w Poznaniu-Śródce w świetle badań w 1994 roku, „Slavia Antiqua”, 39, s. 215–282.pl
dc.referencesPawlak P. (1999), Formy wykorzystania surowca drzewnego w obrządku pogrzebowym na wczesnośredniowiecznym cmentarzysku „szkieletowym” w Poznaniu-Śródce – przykłady i próby interpretacji, „Przegląd Archeologiczny”, 47, s. 115–139.pl
dc.referencesPoláček L., Marek O., Skopal R. (2000), Holzfunde aus Mikulčice, [w:] L. Poláček (red.), Studien zum Burgwall von Mikulčice, Bd. IV, Archäologisches Institut der Akademie der Wissenschaften der Tschechischen Republik, Brno, s. 177–295.pl
dc.referencesPoux M. (2004), L’Age du vin. Rites de boisson, festins et libations en Gaule independante, Éditions Monique Mergoil, Montagnac (Protohistoire Européenne, 8).pl
dc.referencesProfantová N. (2007), Deposits of Ceramic and Wooden Pots as One Most Important Offerings for the “Last Way for the Afterlife” in the 9th–10th Century in the Middle Bohemia, [w:] C. Cosma (red.), Funerary Offerings and Votive Depositions in Europe’s 1st Millenium AD. Cultural Artefacts and Local Identities, Editura MEGA, Cluj-Napoca, s. 191–206.pl
dc.referencesPudelska K., Mirosław A. (2013), Symbolika średniowiecznych ogrodów przyklasztornych i ich roślinność, „Teka Komisji Architektury Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych”, 9(2), s. 49–56.pl
dc.referencesPurol-Wierzbicka M. (2017), Średniowieczne i nowożytne wyroby drewniane z badań powojennych w Gnieźnie, „Rocznik Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie”, 3, s. 108–153.pl
dc.referencesRay C.D. (2014), Toxicity of Yew Wood and Roots, http://extension.psu.edu/toxicity-of-yew-wood-and-roots (dostęp: 3 IV 2024).pl
dc.referencesRival L. (2020), Trees, from Symbols of Life and Regeneration to Political Artefacts, [w:] L. Rival (red.), The Social Life of Trees. Anthropological Perspectives on Tree Symbolizm, Routledge, Oxford–New York, s. 1–36, https://doi.org/10.4324/9781003136040-1pl
dc.referencesRostafiński J. (1893), Zielnik czarodziejski to jest zbiór przesądów o roślinach, Polska Akademja Umiejętności, Kraków.pl
dc.referencesRoubal J. (1902), Rostliny v lidovém podaní na Klatovsku, „Česky lid”, 11, s. 287–290.pl
dc.referencesRygiel P. (2023), Przedmioty z drewna i kory z grodziska Kalisz-Zawodzie, [w:] T. Baranowski, D. Cyngot (red.), Gród Kalisz-Zawodzie we wczesnym średniowieczu, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii, Warszawa, s. 335–349.pl
dc.referencesSamardžija S.D. (2016), Priče o postanku i osobinama bilja i rastinja (antologija), [w:] Z. Karanović, J. Dražić (red.), Gora ljiljanova (biljni svet u tradicionalnej kulturi Srba). Zbornik radova, Udruženje folklorista Srbije; Univerzitetska biblioteka „Svetozar Marković”, Beograd, s. 199–227.pl
dc.referencesSands R. (2022), Life beyond Life: Repair, Reuse, and Recycle – the Many Lives of Wooden Objects and the Mutability of Trees, „Archaeometry”, 64(S1), s. 1–19, https://doi.org/10.1111/arcm.12708pl
dc.referencesSands R., Horn J.A. (2017), Bring Me Three Large Beers: Wooden Tankards at Roman Vindolanda, „Oxford Journal of Archaeology”, 36(1), s. 503–515, https://doi.org/10.1111/ojoa.12106pl
dc.referencesSapunov B.V. (1961), „Tisovaya krovat’ Svyatoslava” (Iz real’nogo kommentariya k „Slovu o polku Igoreve”), „Trudy Otdela drevnerusskoy literatury AN SSSR”, 17, s. 323–326.pl
dc.referencesSébillot P. (1906), Le folk-lore de France, t. III, La faune et la flore, Libraire Orientale & Américaine, Paris.pl
dc.referencesSeneta W., Dolatowski J., Zieliński J. (2021), Dendrologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, https://doi.org/10.53271/2021.025pl
dc.referencesSiek B., Ryś A., Send Anand J. (2013), Najbardziej popularne trucizny świata grecko-rzymskiego, „Przegląd Lekarski”, 70(8), s. 643–646.pl
dc.referencesSłowo o wyprawie Igora (2008), oprac. A. Sarwa, Armoryka, Sandomierz.pl
dc.referencesSłupecki L.P. (2003), Mitologia skandynawska w epoce wikingów, Nomos, Kraków.pl
dc.referencesSmakosz A.K. (2021), Cis europejski – drzewo o janusowym obliczu, „Pharmacopola”, 1, s. 8–11.pl
dc.referencesŠmitek Z. (2011), Kulturnozgodovinska pričevanja dreves, „Acta Histriae”, 19(3), s. 571–586.pl
dc.referencesSolberg B. (2005), Turned and Coopered Vessels of Wood in Late Roman and Migration Period Graves in Norway, [w:] H.-J. Hasler (red.), Neue Forschungsergebnisse zur Nordwesteuropäischen Frühgeschichte unter besonderer Berücksichtigung der altsächsischen Kultur im heutigen Niedersachsen, Isensee, Oldenburg (Studien zur Sachsenforschung, 15), s. 421–436.pl
dc.referencesSpausta W. (1893), Cis (Dokończenie), „Sylwan”, 11(12), s. 543–553.pl
dc.referencesStępniak-Stołyga P. (2004), Rośliny trujące i szkodliwe dla koni, „Przegląd Hodowlany”, 72(6), s. 24–27.pl
dc.referencesStępnik T. (1996), Średniowieczne wyroby drewniane z Ostrowa Lednickiego – analiza surowcowa, „Studia Lednickie”, 4, s. 261–296.pl
dc.referencesStępnik T. (2014), Wczesnośredniowieczne zabytki drewniane z Wolina w świetle analizy surowcowej, [w:] B. Stanisławski, W. Filipowiak (red.), Wolin wczesnośredniowieczny, t. II, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej; Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii; Wydawnictwo Trio, Warszawa, s. 171–194.pl
dc.referencesStępnik T. (2019), Wykorzystanie surowca drzewnego, [w:] K. Zamelska-Monczak (red.), Santok. Strażnica i klucz Królestwa Polskiego. Wyniki badań z lat 1958–1965, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii, Warszawa, s. 227–241.pl
dc.referencesSurmely F. (2003), Les poisons de chasse dans les sociétés préhistoriques des pays tempérés, [w:] Y. Miras, F. Surmely (red.), Gestion des paléoenvironnements et stratégies d’exploitation des milieux de moyenne montagne. Actes du séminaire international de Pierrefort, juin 2003, Annales Littéraires, Besançon, s. 51–59.pl
dc.referencesSyreniusz S. (1613), Zielnik Herbarzem z ięzyka Łacinskiego zowią, Bazyli Skalski, Kraków.pl
dc.referencesSzcześniak K. (2008), Świat roślin światem ludzi na pograniczu wschodniej i zachodniej Słowiańszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl
dc.referencesSzot-Radziszewska E. (2005), Sekrety ziół. Wiedza ludowa, magia, obrzędy, leczenie, Wydawnictwo Trio, Warszawa.pl
dc.referencesSzot-Radziszewska E. (2007), Stosowanie roślin o właściwościach odurzających w polskiej tradycji ludowej w XIX i XX wieku, [w:] B. Kuźnicka (red.), Historia leków naturalnych, t. VI, Rośliny odurzające w polskiej literaturze naukowej XIX wieku, Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Nauki, Warszawa, s. 83–102.pl
dc.referencesSzydłowski J. (1984), Naczynia drewniane w późnej starożytności na ziemiach polskich, Uniwersytet Śląski, Katowice.pl
dc.referencesŚwiderski J. (1966), Produkcja wyrobów bednarskich, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa.pl
dc.referencesTekol Y. (2007), The Medieval Physician Avicenna Used an Herbal Calcium Channel Blocker, Taxus baccata L., „Phytotherapy Research”, 21, s. 701–702, https://doi.org/10.1002/ptr.2173pl
dc.referencesThomas P.A., Polwart A. (2003), Taxus baccata L., „Journal of Ecology”, 91, s. 489–524, https://doi.org/10.1046/j.1365-2745.2003.00783.xpl
dc.referencesTiwary A.K., Puschner B., Kinde H., Tor E.R. (2005), Diagnosis of Taxus (Yew) Poisoning in a Horse, „Journal of Veterinary Diagnostic Investigation”, 17(3), s. 252–255, https://doi.org/10.1177/104063870501700307pl
dc.referencesTomičić Ž. (2002), Vjedrice hrvatskog ranog srednjovjekovlja, „Histria Antiqua”, 6, s. 149–166.pl
dc.referencesUzquiano P., Allué E., Antolín F., Burjachs F., Picornel L., Piqué R., Zapata L. (2015), All about Yew: on the Trail of Taxus baccata in Southwest Europe by Means of Integrated Palaeobotanical and Archaeobotanical Studies, „Vegetation History and Archaeobotany”, 24(1), s. 229–247, https://doi.org/10.1007/s00334-014-0475-xpl
dc.referencesValleé A. (2016), La pratique funéraire du dépôt de seaux en bois à la période mérovingienne: un état de la question en Gaule du Nord-Ouest, „Archéologie médiévale”, 46, s. 33–56, https://doi.org/10.4000/archeomed.2777pl
dc.referencesvan der Veen M. (2014), The Materiality of Plants: Plant–people Entanglements, „World Archaeology”, 46(5), s. 799–812, https://doi.org/10.1080/00438243.2014.953710pl
dc.referencesVidal M. (1976), Le seau de bois orné de Vieille-Toulouse (Haute-Garonne). Etude comparative des seaux de la Tène III, „Gallia”, 34(1), s. 167–200, https://doi.org/10.3406/galia.1976.1548pl
dc.referencesVogler P. (1902–1903), Die Eibe (Taxus baccata L.) in der Schweiz, „Jahrbuch der St. Gallischen Naturwissenschaftlichen Gesellschaft”, 44, s. 436–486.pl
dc.referencesWamers E. (1994), König im Grenzland. Neue Analyse des Bootkammergrabes von Haiðaby, „Acta Archaeologica”, 65, s. 1–56.pl
dc.referencesWamers E. (1998), Insular finds in Viking Age Scandinavia and the state formation of Norway, [w:] C. Howard, M. Ní Mhaonaigh, R. Ó Floinn (red.), Ireland and Scandinavia in the Early Viking Age, Four Courts Press, Dublin, s. 37–72.pl
dc.referencesWilson Ch.R., Hooser S.B. (2007), Toxicity of Yew (Taxus spp.) Alkaloids, [w:] R.C. Gupta (red.), Veterinary Toxicology. Basic and Clinical Principles, Elsevier, Philadelphia, s. 929–935, https://doi.org/10.1016/B978-012370467-2/50171-1pl
dc.referencesWilson Ch.R., Sauer J.-M., Hooser S.B. (2001), Taxines: A Review of the Mechanism and Toxicity of Yew (Taxus spp.) Alkaloids, „Toxicon”, 39, s. 175–185, https://doi.org/10.1016/S0041-0101(00)00146-Xpl
dc.referencesWrzesińska A., Wrzesiński J. (2005), Naczynie drewniane z wczesnośredniowiecznego grobu w Dziekanowicach, „Studia Lednickie”, 8, s. 167–174.pl
dc.referencesWrzesiński J. (2022), Zmarli i ich groby na cmentarzysku w Dziekanowicach, [w:] J. Wrzesiński (red.), Mortui viventes obligant. Cmentarzysko wczesnośredniowieczne w Dziekanowicach, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, Lednica (Biblioteka Studiów Lednickich Fontes, 11), s. 45–232.pl
dc.referencesZabojník J. (2006), Pohrebisko z obdobia avarského kaganátu a včasnostredoveké sidliskové objekty v Čiernom Brode, „Slovenská archeológia”, 54(2), s. 95–142.pl
dc.referencesZaitz E. (2006), Drewniane wiadro (naczynie klepkowe) z żelaznymi okuciami, [w:] E. Firlet (red.), Kraków w chrześcijańskiej Europie X–XIII w. Katalog wystawy / Krakow in christian Europe, 10th–13th c. Catalogue of the exhibition, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków, s. 291.pl
dc.referencesZamelska-Monczak K. (2015), Ceramic and Wooden Containers, [w:] A. Buko (red.), Bodzia. A Late Viking-Age Elite Cemetery in Central Poland, Brill, Leiden–Boston, s. 288–303, https://doi.org/10.1163/9789004281325_016pl
dc.referencesZamelska-Monczak K. (2016), Naczynia z gliny i drewna [w:] A. Buko (red.), Bodzia. Elitarny cmentarz z początków państwa polskiego, Polska Akademia Nauk. Instytut Archeologii i Etnologii, Warszawa, s. 265–275.pl
dc.referencesZaraś-Januszkiewicz E. (2016), Drzewo w krajobrazie kulturowym, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.pl
dc.referencesZarzyński P., Tomusiak R. (2019), Cis pospolity (Taxus baccata L.) z Henrykowa Lubańskiego – wątpliwości co do rzeczywistego wieku najstarszego drzewa Polski, „Rocznik Polskiego Towarzystwa Dendrologicznego”, 67, s. 49–52.pl
dc.referencesZeman J. (1956), Dřevěná vědérka doby římské a otázka jejich dalšího vývoje, „Pamatký archeologické”, 47, s. 86–104.pl
dc.referencesZiółkowska M. (1983), Gawędy o drzewach, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.pl
dc.referencesZürcher E. (1998), Die Eibe in der Mythologie und in der Volkskunde. Versuch einer Annäherung, „Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen”, 149(5), s. 313–327.pl
dc.contributor.authorEmailt.kurasinski@iaepan.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6034.39.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0