Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLeyko, Małgorzata
dc.date.accessioned2024-11-21T10:33:46Z
dc.date.available2024-11-21T10:33:46Z
dc.date.issued2023-02-14
dc.identifier.citationLeyko M., Reinhardt, Schlemmer i inni. Studia i szkice o dramacie i teatrze niemieckojęzycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8142-769-2pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-769-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53714
dc.description.abstractGłówna wartość książki leży nie tyle w oryginalności stawianych tez, ile w prezentacji nieznanych faktów i ich powiązań, w rysowaniu zapoznanego pejzażu kulturowego, którego obecność była niezwykłe ważna także dla polskiego teatru XX wieku. [...] Jest to bardzo cenna publikacja. Autorka opisuje zarówno twórczość pierwszorzędnych postaci dwudziestowiecznego teatru, wciąż słabo u nas znanych (Reinhardt Schlemmer), jak i proponuje nowe spojrzenie na zjawiska i osoby prezentowane u nas wielokrotnie (Brecht, Turrini). Ponadto ukazuje mało dotąd poznane wątki polsko-niemieckie – wczesne role Poli Negri, niemieckie interakcje Leona Schillera czy Ryszarda Ordyńskiego. Prof. dr hab. Tomasz Kubikowski Książka składa się z trzech logicznie skomponowanych części. Pierwsza dotyczy aktywności Maxa Reinhardta jako wybitnego artysty i skutecznego menedżera. W zakres tego kręgu tematycznego wchodzą wyjątkowo cenne artykuły dotyczące kontekstów polskich. […] Drugi korpus tekstów składa się z dogłębnych analiz twórczości Oskara Schlemmera połączonych z doskonałymi opisami re-kreacji Baletu triadycznego i Tańców Bauhausu. Trzecia część ma charakter „eklektyczny” (Piscator, Wolf, Brecht, Bausch, Jonke, Turrini, Nestroy). [...] Atrakcyjność publikacji wynika z nowego naświetlenia wielu aspektów historii teatru niemieckojęzycznego oraz wprowadzenia do polskiego dyskursu naukowego działalności artystycznej takich twórców, jak Reinhardt, Schlemmer czy Gert Jonke. Dr hab. Marek Podlasiak, prof. UMKpl_PL
dc.description.abstractThe book consists of fifteen studies and sketches written over the past two decades and devoted to the twentieth century German theatre and Austrian drama. The publication consists of three parts. The first includes sketches on Max Reinhardt's theatre – his mass theatre against the backdrop of the spectacle festive culture in Germany in the 19th-20th centuries, the organization of the theatre companies he owned, and the director's strategies used in Shakespearean productions. In addition, there is a sketch on the Polish reception of Reinhardt's theatre and an article on Pola Negri's roles in the pantomime and the film Sumurun. The second block consists of texts on the work of Oskar Schlemmer – his stage explorations, the idea of the new man present in his works and thought, and on contemporary reconstructions of his works. The third block consists of articles on the medium of film in the theatre of Erwin Piscator, two dissertations on the dramaturgy of Friedrich Wolf, a sketch tracking the emigration history of Reinhardt, Piscator and Brecht, and an analysis of the post-war reception of Brecht's plays in Poland. The next texts discuss more recent works – Pina Bausch's dance theatre performance and the dramas by Gert Jonke and Peter Turrini. With reference to one of Turrini's plays discussed, the book closes with an analysis of Johann Nestroy's local farce On the Ground and First Floors. All of the studies and sketches included here have previously been published in journals or collective volumes, but when put together they show one important aspect of the author's research interests.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectGerman Theatrepl_PL
dc.subjectMax Reinhardtpl_PL
dc.subjectOskar Schlemmerpl_PL
dc.subjectFriedrich Wolfpl_PL
dc.subjectErwin Piscatorpl_PL
dc.subjectBertolt Brechtpl_PL
dc.subjectAustrian dramapl_PL
dc.subjectGert Jonkepl_PL
dc.subjectPeter Turrinipl_PL
dc.subjectJohann Nestroypl_PL
dc.subjectteatr niemieckipl_PL
dc.subjectMax Reinhardtpl_PL
dc.subjectOskar Schlemmerpl_PL
dc.subjectFriedrich Wolfpl_PL
dc.subjectErwin Piscatorpl_PL
dc.subjectBertolt Brechtpl_PL
dc.subjectdramat austriackipl_PL
dc.subjectGert Jonkepl_PL
dc.subjectPeter Turrinipl_PL
dc.subjectJohann Nestroypl_PL
dc.titleReinhardt, Schlemmer i inni. Studia i szkice o dramacie i teatrze niemieckojęzycznympl_PL
dc.title.alternativeReinhardt, Schlemmer and others. Studies and sketches on German-language drama and theatrepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Małgorzata Leyko, Łódź 2023; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2023pl_PL
dc.page.number258pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatrupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-770-8
dc.referencesTeatr Maxa Reinhardta i niemiecka kultura święta, „Performer” 2017, nr 13, http://www.grotowski.net/performer/performer-13/teatr-maxa-reinhardta-i-niemiecka-kultura-swietapl_PL
dc.referencesImperium teatralne Maxa Reinhardta, „Pamiętnik Teatralny” 2018, z. 1–2, s. 45–58.pl_PL
dc.referencesReinhardt reżyseruje Shakespeare’a. Przestrzeń jako paradygmat inscenizacji, „Pamiętnik Teatralny” 2014, z. 3, s. 66–85.pl_PL
dc.references„Czy to pan jest polskim Reinhardtem?”, [w:] Max Reinhardt. Kunst und Technik zur Eroberung des Raumes, Hrsg. Marielle Silhouette et al., Jahrbuch für Internationale Germanistik, Reihe A – Band 119, Peter Lang, Bern 2017, s. 319–332 (wersja francuska), 333–345 (wersja niemiecka).pl_PL
dc.referencesWszyscy ją kochali. Pola Negri w „Sumurun”, [w:] Pola Negri: Wizerunki gwiazdy / Pola Negri: Star Images, red. Katarzyna Wajda i Michał Oleszczyk, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (w druku w wersji angielskojęzycznej).pl_PL
dc.referencesOskar Schlemmer: „Człowiek jako alfa i omega”, [w:] Schlemmer | Kantor, red. nauk. Małgorzata Leyko, Cricoteka, Kraków 2016, s. 21–81.pl_PL
dc.referencesOskar Schlemmer: projekt „nowy człowiek”, „Art and Documentation” 2020, nr 23, s. 11–20.pl_PL
dc.referencesSchlemmer: powroty, „Didaskalia” 2017, nr 138, s. 57–61.pl_PL
dc.referencesFilm contra Arystoteles. O roli filmu w teatrze epickim Piscatora, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. Andrzej Gwoźdź, Piotr Zawojski, Kraków 2002, s. 175–191.pl_PL
dc.referencesFriedrich Wolf: lekarz – komunista – pisarz, [w:] Faktomontaże Leona Schillera, red. Anna Kuligowska-Korzeniewska, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2015, s. 171–196.pl_PL
dc.referencesJudaeorum naves, „Dialog” 2020, nr 11, s. 121–132.pl_PL
dc.referencesTeatr niemiecki na emigracji (1933–1945), [w:] Migracje i kultura, cykl – Migracje i społeczeństwo, t. XI, red. Jan E. Zamojski, Instytut Historii PAN, Warszawa 2006, s. 194–208.pl_PL
dc.references„Frühlingsopfer” Piny Bausch – święto ziemi, [w:] „Święto wiosny”. Dwie perspektywy, red. Marta Szoka, Tomasz Majewski, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2014, s. 159–168.pl_PL
dc.referencesGramatyka fantazji Gerta Jonkego, „Dialog” 2008, nr 3, s. 74–79; przedruk: Gert Jonkes Grammatik der Fantasie, [w:] Felix Austria – Dekonstruktion eines Mythos. Das österreichische Drama und Theater seit Beginn des 20. Jahrhunderts, Hrsg. Małgorzata Leyko, Artur Pełka, Karolina Prykowska-Michalak, Litblockin Verlag 2009, s. 376–383.pl_PL
dc.referencesKomedia czy tragedia? O dramatach Petera Turriniego, „Dialog” 2010, nr 3, s. 113–121.pl_PL
dc.referencesPieniądz jako „actus purus”. „Na parterze i na pierwszym piętrze” Johanna Nestroya, [w:] Ko-mediana. Prace ofiarowane profesor Dobrochnie Ratajczakowej, Poznań 2013, s. 73–82.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-769-2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/