dc.contributor.author | Diassakoula, Mariya | |
dc.contributor.author | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2024-09-18T06:31:15Z | |
dc.date.available | 2024-09-18T06:31:15Z | |
dc.date.issued | 2024-09-17 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53188 | |
dc.description.abstract | Disability is a difficult topic just like death, illness or war. According to the 2021 National Census of Population and Housing in Poland, people with disabilities make up more than 14% of Polish society. Unfortunately, children's books on disability still play a marginal role on the Polish publishing market.The author focuses on analyzing the accessibility and popularity of children's books on disability in the Polish publishing market through a bibliographic method and content analysis, as well as on the role and importance of illustrations using selected examples from 2018–2022. The research underlines the importance of illustration as a communication tool and the need for greater representation of disability themes in children's literature. The conclusions provide important insights for authors, publishers, educators and parents, as well as a starting point for further research into the impact of illustrations on readers' perceptions and the continuation of the subject matter in children's literature. | en |
dc.description.abstract | Niepełnosprawność to trudny temat, tak jak śmierć, choroba czy wojna. Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 r. osoby niepełnosprawne stanowią ponad 14% polskiego społeczeństwa. Niestety książki dla dzieci o niepełnosprawności nadal odgrywają marginalną rolę na polskim rynku wydawniczym.Autorka koncentruje się na analizie dostępności i popularności książek dla dzieci o niepełnosprawności na polskim rynku wydawniczym, posługując się w tym celu metodą bibliograficzną i analizą treści, a także na roli i znaczeniu ilustracji na wybranych przykładach z lat 2018–2022.Badanie podkreśla znaczenie ilustracji jako narzędzia komunikacji oraz potrzebę lepszej reprezentacji tematyki niepełnosprawności w literaturze dziecięcej. Wnioski dostarczają ważnych informacji autorom, wydawcom, pedagogom i rodzicom, a także stanowią punkt wyjścia do dalszych badań nad wpływem ilustracji na percepcję czytelników i kontynuację tematyki w omawianym obszarze literatury. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;38 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | children literature | en |
dc.subject | disability studies | en |
dc.subject | illustration | en |
dc.subject | literatura dla dzieci | pl |
dc.subject | studia nad niepełnosprawnością | pl |
dc.subject | ilustracja | pl |
dc.title | Ilustracje w polskich książkach dla dzieci poświęconych niepełnosprawności – analiza wybranych przykładów z lat 2018–2022 | pl |
dc.title.alternative | Illustrations in Polish children’s books about disability – analysis of selected examples from 2018–2022 | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 41-61 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Diassakoula, Mariya - Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Walczak-Niewiadomska, Agata - Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | Barnes, Colin & Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | pl |
dc.references | Centner-Guz, Małgorzata (2020). Potencjał edukacyjny książek obrazkowych na przykładzie realizacji warsztatów językowo-czytelniczych w ramach projektu „ZA PROGIEM” – wyprawy odkrywców. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 587(2), 64–80. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8203 | pl |
dc.references | Dawidowicz-Chymkowska, Olga (2023). Ruch Wydawniczy w Liczbach 2022. Książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl |
dc.references | Definicja niepełnosprawności na podstawie materiałów ONZ we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji [online]. Pobrano 07 lutego 2022 r., z: http://www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.php | pl |
dc.references | Dziennik Ustaw z 1997 r. nr 123, poz. 776, art. 1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. | pl |
dc.references | Fidowicz, Alicja (2016). Niepełnosprawność w polskiej literaturze dla dzieci XIX wieku. [online]. Wielogłos Pismo Wydziału Polonistyki UJ 4(30), 111–126. DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.16.032.6860 | pl |
dc.references | Fidowicz, Alicja (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Garbat, Marcin (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res. | pl |
dc.references | Janicka, Małgorzata (2024). Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78 | pl |
dc.references | Jendrzejewski, Rafał (b.d.). Ile jest osób z niepełnosprawnościami w Polsce? Gov.pl. [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce | pl |
dc.references | Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13.06.2013 r. | pl |
dc.references | Przybylski, Krzysztof (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność, 3, 141–147. Pobrano 4 lutego 2022 r., z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147.pdf | pl |
dc.references | Słońska, Irena (1977). Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Wydanie II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Szymborski, Janusz & Jakóbik, Krzysztof (Red.) (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich przy współpracy Głównego Urzędu Statystycznego. | pl |
dc.references | Urząd Statystyczny w Krakowie (2022). Osoby niepełnosprawne w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/26/3/1/osoby_niepelnosprawne_w_2021_r.pdf | pl |
dc.references | Walczak-Niewiadomska, Agata (2019). Wczesna alfabetyzacja i jej miejsce w działalności bibliotek publicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Wiercińska, Janina (1986). Sztuka i książka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Zabawa, Krystyna (2014). Ryzyko spotkania z Innym. W: Janus-Sitarz, A. Edukacja polonistyczna wobec Innego (s. 121–142). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców prac naukowych UNIVERSITAS. | pl |
dc.contributor.authorEmail | Diassakoula, Mariya - mdiassakoula@gmail.com | |
dc.contributor.authorEmail | Walczak-Niewiadomska, Agata - agata.walczak-niewiadomska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.38.03 | |
dc.relation.volume | 1 | |