Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDiassakoula, Mariya
dc.contributor.authorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2024-09-18T06:31:15Z
dc.date.available2024-09-18T06:31:15Z
dc.date.issued2024-09-17
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53188
dc.description.abstractDisability is a difficult topic just like death, illness or war. According to the 2021 National Census of Population and Housing in Poland, people with disabilities make up more than 14% of Polish society. Unfortunately, children's books on disability still play a marginal role on the Polish publishing market.The author focuses on analyzing the accessibility and popularity of children's books on disability in the Polish publishing market through a bibliographic method and content analysis, as well as on the role and importance of illustrations using selected examples from 2018–2022. The research underlines the importance of illustration as a communication tool and the need for greater representation of disability themes in children's literature. The conclusions provide important insights for authors, publishers, educators and parents, as well as a starting point for further research into the impact of illustrations on readers' perceptions and the continuation of the subject matter in children's literature.en
dc.description.abstractNiepełnosprawność to trudny temat, tak jak śmierć, choroba czy wojna. Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 r. osoby niepełnosprawne stanowią ponad 14% polskiego społeczeństwa. Niestety książki dla dzieci o niepełnosprawności nadal odgrywają marginalną rolę na polskim rynku wydawniczym.Autorka koncentruje się na analizie dostępności i popularności książek dla dzieci o niepełnosprawności na polskim rynku wydawniczym, posługując się w tym celu metodą bibliograficzną i analizą treści, a także na roli i znaczeniu ilustracji na wybranych przykładach z lat 2018–2022.Badanie podkreśla znaczenie ilustracji jako narzędzia komunikacji oraz potrzebę lepszej reprezentacji tematyki niepełnosprawności w literaturze dziecięcej. Wnioski dostarczają ważnych informacji autorom, wydawcom, pedagogom i rodzicom, a także stanowią punkt wyjścia do dalszych badań nad wpływem ilustracji na percepcję czytelników i kontynuację tematyki w omawianym obszarze literatury.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;38pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectchildren literatureen
dc.subjectdisability studiesen
dc.subjectillustrationen
dc.subjectliteratura dla dziecipl
dc.subjectstudia nad niepełnosprawnościąpl
dc.subjectilustracjapl
dc.titleIlustracje w polskich książkach dla dzieci poświęconych niepełnosprawności – analiza wybranych przykładów z lat 2018–2022pl
dc.title.alternativeIllustrations in Polish children’s books about disability – analysis of selected examples from 2018–2022en
dc.typeArticle
dc.page.number41-61
dc.contributor.authorAffiliationDiassakoula, Mariya - Uniwersytet Łódzkipl
dc.contributor.authorAffiliationWalczak-Niewiadomska, Agata - Uniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesBarnes, Colin & Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl
dc.referencesCentner-Guz, Małgorzata (2020). Potencjał edukacyjny książek obrazkowych na przykładzie realizacji warsztatów językowo-czytelniczych w ramach projektu „ZA PROGIEM” – wyprawy odkrywców. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 587(2), 64–80. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8203pl
dc.referencesDawidowicz-Chymkowska, Olga (2023). Ruch Wydawniczy w Liczbach 2022. Książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.pl
dc.referencesDefinicja niepełnosprawności na podstawie materiałów ONZ we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji [online]. Pobrano 07 lutego 2022 r., z: http://www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.phppl
dc.referencesDziennik Ustaw z 1997 r. nr 123, poz. 776, art. 1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.pl
dc.referencesFidowicz, Alicja (2016). Niepełnosprawność w polskiej literaturze dla dzieci XIX wieku. [online]. Wielogłos Pismo Wydziału Polonistyki UJ 4(30), 111–126. DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.16.032.6860pl
dc.referencesFidowicz, Alicja (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesGarbat, Marcin (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res.pl
dc.referencesJanicka, Małgorzata (2024). Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78pl
dc.referencesJendrzejewski, Rafał (b.d.). Ile jest osób z niepełnosprawnościami w Polsce? Gov.pl. [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polscepl
dc.referencesKonwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13.06.2013 r.pl
dc.referencesPrzybylski, Krzysztof (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność, 3, 141–147. Pobrano 4 lutego 2022 r., z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147.pdfpl
dc.referencesSłońska, Irena (1977). Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Wydanie II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesSzymborski, Janusz & Jakóbik, Krzysztof (Red.) (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich przy współpracy Głównego Urzędu Statystycznego.pl
dc.referencesUrząd Statystyczny w Krakowie (2022). Osoby niepełnosprawne w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/26/3/1/osoby_niepelnosprawne_w_2021_r.pdfpl
dc.referencesWalczak-Niewiadomska, Agata (2019). Wczesna alfabetyzacja i jej miejsce w działalności bibliotek publicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesWiercińska, Janina (1986). Sztuka i książka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesZabawa, Krystyna (2014). Ryzyko spotkania z Innym. W: Janus-Sitarz, A. Edukacja polonistyczna wobec Innego (s. 121–142). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców prac naukowych UNIVERSITAS.pl
dc.contributor.authorEmailDiassakoula, Mariya - mdiassakoula@gmail.com
dc.contributor.authorEmailWalczak-Niewiadomska, Agata - agata.walczak-niewiadomska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.38.03
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0