Ilustracje w polskich książkach dla dzieci poświęconych niepełnosprawności – analiza wybranych przykładów z lat 2018–2022
Date
2024-09-17Author
Diassakoula, Mariya
Walczak-Niewiadomska, Agata
Metadata
Show full item recordAbstract
Disability is a difficult topic just like death, illness or war. According to the 2021 National Census of Population and Housing in Poland, people with disabilities make up more than 14% of Polish society. Unfortunately, children's books on disability still play a marginal role on the Polish publishing market.The author focuses on analyzing the accessibility and popularity of children's books on disability in the Polish publishing market through a bibliographic method and content analysis, as well as on the role and importance of illustrations using selected examples from 2018–2022. The research underlines the importance of illustration as a communication tool and the need for greater representation of disability themes in children's literature. The conclusions provide important insights for authors, publishers, educators and parents, as well as a starting point for further research into the impact of illustrations on readers' perceptions and the continuation of the subject matter in children's literature. Niepełnosprawność to trudny temat, tak jak śmierć, choroba czy wojna. Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 r. osoby niepełnosprawne stanowią ponad 14% polskiego społeczeństwa. Niestety książki dla dzieci o niepełnosprawności nadal odgrywają marginalną rolę na polskim rynku wydawniczym.Autorka koncentruje się na analizie dostępności i popularności książek dla dzieci o niepełnosprawności na polskim rynku wydawniczym, posługując się w tym celu metodą bibliograficzną i analizą treści, a także na roli i znaczeniu ilustracji na wybranych przykładach z lat 2018–2022.Badanie podkreśla znaczenie ilustracji jako narzędzia komunikacji oraz potrzebę lepszej reprezentacji tematyki niepełnosprawności w literaturze dziecięcej. Wnioski dostarczają ważnych informacji autorom, wydawcom, pedagogom i rodzicom, a także stanowią punkt wyjścia do dalszych badań nad wpływem ilustracji na percepcję czytelników i kontynuację tematyki w omawianym obszarze literatury.
Collections