Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAntczak, Elżbieta
dc.contributor.authorWiaderny, Łukasz
dc.date.accessioned2024-07-30T11:28:32Z
dc.date.available2024-07-30T11:28:32Z
dc.date.issued2024-04-02
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52905
dc.description.abstractThe paper quantifies and assesses the level of sustainable (green) urban mobility development in selected countries of the European Union. For this purpose, key indicators describing different areas of green transport in the years 2011–2020 were constructed. The analysis used available public data and applied Hellwig’s dynamic taxonomic method. The results of the analysis made it possible to answer the following research questions: 1) “What is the status and dynamics of green transport development in the countries studied?”, 2) “Which countries in the EU are leaders in sustainable transport and why?”, 3) “What determines the differentiation and development of green urban mobility in the countries studied?”. The results of the study show that, despite the spatial polarisation of development, there is a structural similarity that characterises the countries with the highest and lowest levels of sustainable mobility development. A strong group is formed by the Scandinavian countries, Belgium (the leader), Hungary, Austria, Denmark, and the Czech Republic. In the years 2011–2020, a decline in the level of development in the sustainable transport sector can be observed, caused, among others, by the effects of the global financial crisis in the years 2011–2014. In contrast, the years 2015–2020 brought a dynamisation of the growth of green transport. Analysing the determinants of this development, it can be noted that, despite the efforts made, European transport policy still faces many challenges, especially due to the steady increase in greenhouse gas emissions in this sector. In addition, regional specificities and differences in transport models risk undermining the results of the European Union’s efforts in this field.en
dc.description.abstractW artykule dokonano kwantyfikacji i oceny stopnia rozwoju zrównoważonej (zielonej) mobilności miejskiej w wybranych krajach Unii Europejskiej. W tym celu skonstruowano kluczowe wskaźniki opisujące poszczególne obszary zielonego transportu w latach 2011–2020. W analizie wykorzystano dostępne dane publiczne i zastosowano dynamiczną taksonomiczną metodę Hellwiga. Wyniki analizy umożliwiły uzyskanie odpowiedzi na postawione pytania badawcze: 1) „Jaki jest stan i dynamika rozwoju zielonego transportu w badanych państwach?”, 2) „Które państwa w UE są liderami zrównoważonego transportu i dlaczego?”, 3) „Co determinuje zróżnicowanie i rozwój zielonej mobilności miejskiej w analizowanych krajach?”. Rezultaty badania wskazały, że pomimo przestrzennej polaryzacji rozwoju występuje podobieństwo strukturalne cechujące kraje o najwyższym i najniższym poziomie rozwoju zrównoważonej mobilności. Silną grupę stanowią państwa skandynawskie, Belgia (zdecydowany lider), Węgry, Austria, Dania i Czechy. W latach 2011–2020 można zaobserwować spadek poziomu rozwoju w sektorze zrównoważonego transportu, determinowany m.in. skutkami globalnego kryzysu finansowego w latach 2011–2014. Z kolei lata 2015–2020 to dynamizacja rozwoju ekologicznej branży transportu. Analizując czynniki warunkujące ten rozwój, można zauważyć, że pomimo podjętych starań europejska polityka transportowa nadal stoi w obliczu wielu wyzwań, zwłaszcza ze względu na stały wzrost poziomu emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Ponadto specyfika regionalna i różnice w modelach transportu niosą ze sobą ryzyko osłabienia wyników działań Unii Europejskiej w tym obszarze.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;365en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectdevelopment of sustainable transporten
dc.subjecturban mobilityen
dc.subjectmeasures of green transporten
dc.subjectregional diversityen
dc.subjectEuropean Union countriesen
dc.subjectcomposite indexen
dc.subjectrozwój zrównoważonego transportupl
dc.subjectmiejska mobilnośćpl
dc.subjectwskaźniki zielonego transportupl
dc.subjectzróżnicowanie regionalnepl
dc.subjectkraje Unii Europejskiejpl
dc.subjectmiara agregatowapl
dc.titleKwantyfikacja i analiza rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej w wybranych krajach UE z wykorzystaniem miary agregatowejpl
dc.title.alternativeQuantification and Assessment of Sustainable Urban Mobility Development in Selected EU Countries Using a Composite Indexen
dc.typeArticle
dc.page.number1-32
dc.contributor.authorAffiliationAntczak, Elżbieta - University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Spatial Econometrics, Lodz Polandpl
dc.contributor.authorAffiliationWiaderny, Łukasz - University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Lodz, Polandpl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBadach J. (2020), The Potential of Improving Air Quality by Urban Mobility Management: Policy Guidelines and a Case Study, “IOP Conference Series: Earth and Environmental Science”, vol. 581, 012030, http://doi.org/10.1088/1755-1315/581/1/012030pl
dc.referencesBąk A. (2018), Zastosowanie metod wielowymiarowej analizy porównawczej do oceny stanu środowiska w województwie dolnośląskim, “Wiadomości Statystyczne”, no. 1, pp. 7–20.pl
dc.referencesBritannica (2022), Carbon footprint. Ecology and conservation, https://www.britannica.com/science/carbon-footprint [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesBrożek J., Szewczyk J., Jaworska M. (2021), Poziom rozwoju gospodarczego województw w ujęciu dynamicznym, “Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, vol. 14(57), pp. 11–24, https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.57.02pl
dc.referencesBrussels Regional Public Service (2023), Good Move. The Regional Mobility Plan 2020–2030, https://mobilite-mobiliteit.brussels/en/good-move [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesBryniarska Z., Kuza A. (2021), Analiza wpływu COVID–19 na funkcjonowanie transportu pasażerskiego, “Transport Miejski i Regionalny”, no. 10, pp. 3–18.pl
dc.referencesBurdzik R., Folęga P., Konieczny Ł., Jaworski R. (2017), E mobilność – wyzwanie teraźniejszości, “Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport”, no. 118, pp. 17–29.pl
dc.referencesBurzyński M., Machado J., Aalto A., Beine M., Goncalves J., Haas T., Kemp F., Magni S., Mombaerts L., Picard P., Proverbio D., Skupin A., Docquier F. (2021), COVID–19 crisis management in Luxembourg: Insights from an epidemionomic approach, “Economics & Human Biology”, vol. 43, 101051, https://doi.org/10.1016/j.ehb.2021.101051pl
dc.referencesCeenergy News (2020), Hungary’s big green public transport overhaul, https://ceenergynews.com/voices/hungarys-big-green-public-transport-overhaul/ [accessed: 1.02.2024].pl
dc.referencesCommission to the Council and the European Parliament (2006), Communication from the Commission to the Council and the European Parliament – Keep Europe moving – Sustainable mobility for our continent – Mid term review of the European Commission’s 2001 Transport White paper {SEC (2006) 768}, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52006DC0314 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesCORE (2023), Transport policy in Belgium: translating sustainability discourses into unsustainable outcomes, https://core.ac.uk/reader/55747020 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesCzempas J. (2012), Współczynnik koncentracji k jako miara zróżnicowania dochodów i inwestycji gmin, “Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych”, vol. 13(1), pp. 69–81.pl
dc.referencesDurlin T. (2018), The Status of Sumps in EU Member States, https://sumps-up.eu/fileadmin/user_upload/Tools_and_Resources/Publications_and_reports/Status_of_SUMP_in_EU_Member_States/SUMPs-Up___PROSPERITY-SUMP-Status-in-EU-Report.pdf [accessed: 1.02.2024].pl
dc.referencesEuropean Commission (2012), EC Transport White Paper. Roadmap to a Single European Transport Area – 9EU Transport Policy: Towards a competitive and resource efficient transport system, Brussels, COM(2011)144 final, https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:en:PDF [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Commission (2015), Expert Group on alternative transport fuels (‘the Sustainable Transport Forum’) (E03321), https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?lang=en&do=groupDetail.groupDetail&groupID=3321 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Commission (2020a), Technical support related to sustainable urban mobility indicators (SUMI). MOVE/B4/2017–358. Harmonisation Guideline. Final (web) version, https://transport.ec.europa.eu/system/files/2020-09/sumi_wp1_harmonisation_guidelines.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Commission (2020b), Expert Group on alternative transport fuels (‘the Sustainable Transport Forum’) (E03321), https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?lang=en&do=groupDetail.groupDetail&groupID=3321 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Commission (2021a), Delivering the European Green Deal, https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/delivering-european-green-deal_en [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Commission (2021b), Sustainable transport – new urban mobility framework, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12916-Sustainable-transport-new-urban-mobility-framework_en [accessed: 2.12.2023].pl
dc.referencesEuropean Commission (2023), Commission Recommendation (EU) 2023/550 of 8 March 2023 on National Support Programmes for Sustainable Urban Mobility Planning (notified under document C(2023) 1524), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32023H0550 [accessed: 19.11.2023].pl
dc.referencesEuropean Federation for Transport and Environment (2023), Air quality, https://www.transportenvironment.org/challenges/air-quality/ [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Parliament (2023a), Road traffic and safety provisions, https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/129/road-traffic-and-safety-provisions [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Parliament (2023b), Common transport policy: Overview, https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/123/common-transport-policy-overview [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Parliament and of the Council (2002), Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise – Declaration by the Commission in the Conciliation Committee on the Directive relating to the assessment and management of environmental noise, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32002L0049 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Transport Safety Council (2022), Ranking EU Progress on Road Safety. 16th Road Safety Performance Index Report, https://etsc.eu/wp-content/uploads/16-PIN-annual-report_FINAL_WEB_1506_2.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Union (2016), Communication from the Commission to The European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and The Committee of the Regions. A European Strategy for Low Emission Mobility COM/2016/0501 final, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A52016DC0501 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Union (2020), Communication from the Commission to The European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and The Committee of the Regions. Sustainable and Smart Mobility Strategy – putting European transport on track for the future COM/2020/789 final, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0789 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEuropean Union (2022), European Climate Pact, https://climate-pact.europa.eu/about/priority-topics/green-transport_en [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesEurostat (2023), Sustainable development goals. Database, https://ec.europa.eu/eurostat/web/sdi/database [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesGascon M., Marquet O., Gràcia Lavedan E., Ambròs A., Götschi T., Nazelle A.D., Panis L.I., Gerike R., Brand C., Dons E., Eriksson U., Iacorossi F., Ávila Palència I., Cole Hunter T., Nieuwenhuisjen M.J. (2020), What explains public transport use? Evidence from seven European cities, “Transport Policy”, vol. 99, pp. 362–374, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2020.08.009pl
dc.referencesHellwig Z. (1968), Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr, “Przegląd Statystyczny”, no. 4, pp. 307–326.pl
dc.referencesJongh P.J., Jongh E.D., Pienaar M., Gordon Grant H., Oberholzer M., Santana L. (2015), The impact of pre selected variance inflation factor thresholds on the stability and predictive power of logistic regression models in credit scoring, “ORiON”, vol. 31, pp. 17–37.pl
dc.referencesJurgielewicz Delegacz E. (2021), Bezpieczeństwo w ruchu drogowym w krajach członkowskich Unii Europejskiej, “Studia Prawnoustrojowe”, no. 54, pp. 149–168, https://doi.org/10.31648/sp.7148pl
dc.referencesKamargianni M., Georgouli C., Tronca L.P., Chaniotakis M. (2022), Changing transport planning objectives during the Covid–19 lockdowns: Actions taken and lessons learned for enhancing sustainable urban mobility planning, “Cities”, vol. 131, 103873, http://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103873pl
dc.referencesKlímová A., Pinho P. (2020), National policies and municipal practices: A comparative study of Czech and Portuguese urban mobility plans, “Case Studies on Transport Policy”, vol. 8(4), pp. 1247–1255, https://doi.org/10.1016/j.cstp.2020.08.005pl
dc.referencesKot S., Jakubowski M., Sokołowski A. (2007), Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.referencesKrugman P. (2009), The return of depression economics and the crisis of 2008, W.W. Norton & Company, New York–London.pl
dc.referencesKusideł E., Antczak E. (2014), Wzorzec Rozwoju Mazowsza – etap II, “Trendy Rozwojowe Mazowsza”, no. 13.pl
dc.referencesKwarciński T. (2018), Elastyczne systemy transportu jako element podaży usług transportu pasażerskiego na przykładzie Luksemburga, “Problemy Transportu i Logistyki”, vol. 1(41), pp. 97–105.pl
dc.referencesLitman T. (2007), Well Measured: Developing Indicators for Comprehensive and Sustainable Transport Planning, www.vtpi.org/wellmeas.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesLitman T. (2008), Sustainable Transportation Indicators. A Recommended Research Program For Developing Sustainable Transportation Indicators and Data, https://www.vtpi.org/sustain/sti.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesLitman T., Burwell D. (2006), Issues in Sustainable Transportation, “International Journal of Global Environmental Issues”, vol. 6(4), pp. 331–347.pl
dc.referencesLocat Partnership (2023), Transport Action for Achieving the Sustainable Development Goals, https://slocat.net/transport-sdgs/ [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesLuxembourg National Railway Company (2017), Modu 2.0. Sustainable Mobility Strategy, https://transports.public.lu/dam-assets/publications/contexte/strategie/modu2-en-brochure.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesMalasek J. (2016), A Set of Tools for Making Urban Transport More Sustainable, “Transportation Research Procedia”, vol. 14, pp. 876–885, http://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.059pl
dc.referencesMężyk A., Zamkowska S. (2017), Rozwój polityki transportowej UE dla miast, “Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe”, vol. 18(6), pp. 1730–1736.pl
dc.referencesMinelgaitė A., Dagiliūtė R., Liobikienė G. (2020), The Usage of Public Transport and Impact of Satisfaction in the European Union, “Sustainability”, vol. 12(21), 9154, https://doi.org/10.3390/su12219154pl
dc.referencesMinisterstwo Infrastruktury (2019), Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/projekt-strategii-zrownowazonego-rozwoju-transportu-do-2030-roku2 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesMłodak A. (2006), Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.referencesMobilite Gratuite (2020), Free public transport from 1st March 2020, https://transports.public.lu/dam-assets/publications/mobilite/transports-collectifs/20200212-mobilite-gratuite-en-texte-faq.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesMotowidlak U. (2020), Kierunki rozwoju mobilności niskoemisyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesMotowidlak U. (2022), Zielona mobilność 4.0 – dokąd zmierzamy?, [in:] M. Burchard Dziubińska (ed.), W poszukiwaniu zielonego ładu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 233–246, https://doi.org/10.18778/8220-870-2.13pl
dc.referencesMünzel K., Boon W., Frenken K., Blomme J., Linden D. van der (2019), Explaining carsharing supply across Western European cities, “International Journal of Sustainable Transportation”, vol. 14(4), pp. 243–254, https://doi.org/10.1080/15568318.2018.1542756pl
dc.referencesNewsAuto (2020), Co to jest ekomobilność i jakie są jej trzy filary?, https://www.newsauto.pl/jest-ekomobilnosc-jakie-sa-jej-trzy-filary/ [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesNicolini G., Antoniella G., Carotenuto F., Christen A., Ciais P., Feigenwinter C., Gioli B., Stagakis S., Velasco E., Vogt R., Ward H.C., Barlow J., Chrysoulakis N., Duce P., Graus M., Helfter C., Heusinkveld B., Järvi L., Karl T., Marras S., Masson V., Matthews B., Meier F., Nemitz E., Sabbatini S., Scherer D., Schume H., Sirca C., Steeneveld G. J., Vagnoli C., Wang Y., Zaldei A., Zheng B., Papale D. (2022), Direct observations of CO2 emission reductions due to COVID–19 lockdown across European urban districts, “Science of the Total Environment”, vol. 830, 154662, https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.154662pl
dc.referencesOECD (1999), Report on Indicators for the Integration of Environmental Concerns into Transport Policies, https://t4.oecd.org/environment/greening-transport/latestdocuments/3/ [accessed: 1.02.2024].pl
dc.referencesOECD (2023), Green growth indicators framework, https://www.oecd.org/greengrowth/green-growth-indicators/ [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesOszter V . (2017), Transport policies in Hungary – historical background and current practice for national and regional level, “European Transport Research Review”, vol. 9(20), pp. 1–15, https://doi.org/10.1007/s12544-017-0236-xpl
dc.referencesPoliak M., Poliaková A., Mrníková M., Šimurková P., Jaśkiewicz M., Jurecki R. (2017), The Competitiveness of Public Transport, “Journal of Competitiveness”, vol. 9(3), pp. 81–97, https://doi.org/10.7441/joc.2017.03.06pl
dc.referencesPortail Transpotrs (2023), Quatrième édition du “Vëlosummer”: du 29 juillet au 27 août 2023, https://transports.public.lu/fr/actualites/2023/06-juin-30-lancement-velosummer.html [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesRamani T.L. (2018), Using Indicators to Assess Sustainable Transportation and Related Concepts, “Transportation Research Record”, vol. 2672(3), pp. 92–103, https://doi.org/10.1177/0361198118794543pl
dc.referencesRamani T., Zietsman J., Eisele W., Rosa D., Spillane D., Bochne B. (2009), Developing sustainable transportation performance measures for txdot’s strategic plan: technical report, https://static.tti.tamu.edu/swutc.tamu.edu/publications/technicalreports/0-5541-1.pdf [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesReed G.F., Lynn F., Meade B.D. (2002), Use of Coefficient of Variation in Assessing Variability of Quantitative Assays, “Clinical and Vaccine Immunology”, vol. 9(6), pp. 1235–1239, https://doi.org/10.1128/cdli.9.6.1235-1239.2002pl
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN (2023), Mobilność, https://sjp.pwn.pl/slowniki/mobilno%C5%9B%C4%87.html [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesSmart City Sweden (2023), Sustainable Public Transport in Stockholm, https://smartcitysweden.com/best-practice/368/sustainable-public-transport-in-stockholm/ [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesSmolarski M., Suszczewicz M. (2021), Wpływ pandemii COVID–19 na funkcjonowanie regionalnego transportu kolejowego obszarów przygranicznych – na przykładzie województwa dolnośląskiego (PL) i kraju libreckiego (CZ), “Czasopismo Geograficzne”, vol. 92(1), pp. 121–140, https://doi.org/10.12657/czageo-92-06pl
dc.referencesStanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 2. Modele liniowe i nieliniowe, StatSoft Polska, Kraków.pl
dc.referencesStatec (2023), Statistics portal of the Grand Duchy of Luxembourg, https://statistiques.public.lu/fr.html [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesSTIB (2023), A solution for a greener mobility, https://www.stib‑mivb.be/article.html?_guid=008a3561-2ac1-3410-22bc‑d575f8441615&l=en [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesSwedish Institute (2023), 10 ways to a greener future Electric buses and buzzing bees – Sweden is on the way to climate neutrality, https://sweden.se/climate/sustainability/10-ways-to-greener-future [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesSydorów M. (2023), Wyzwania zrównoważonej mobilności miejskiej na tle polityki miejskiej Unii Europejskiej: wybrane przykłady, “Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, vol. 26(1), pp. 9–21, http://doi.org/10.4467/2543859xpkg.23.001.17398pl
dc.referencesThe European Environment Agency (2019), Environmental noise in Europe – 2020. EEA Report no. 22/2019, https://www.eea.europa.eu/publications/environmental-noise-in-europe [accessed: 10.08.2023]pl
dc.referencesThe European Environment Agency (2022), Air quality in Europe 2022, https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2022 [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesThe European Environment Agency (2023), Indicators, https://www.eea.europa.eu/ims [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesTsavachidis M., Petit Y.L. (2022), Re shaping urban mobility – Key to Europe’s green transition, “Journal of Urban Mobility”, vol. 2, 100014, http://doi.org/10.1016/j.urbmob.2022.100014pl
dc.referencesTsvetkova A., Kulkov I., Busquet C., Kao P. J., Kamargianni M. (2022), Implications of COVID–19 pandemic on the governance of passenger mobility innovations in Europe, “Transportation Research Interdisciplinary Perspectives”, vol. 14, 100581, http://doi.org/10.1016/j.trip.2022.100581pl
dc.referencesUnited Nations (2023), UNSD Environmental Indicators, https://unstats.un.org/unsd/envstats/qindicators.cshtml [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesUrbanek A. (2019), Pomiar zrównoważonej mobilności miejskiej: przegląd badań, “Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, vol. 171, pp. 61–80, https://doi.org/10.33119/SIP.2019.171.4pl
dc.referencesWorld Bank (2023), Logistics Performance Index (LPI), https://lpi.worldbank.org/report [accessed: 10.08.2023].pl
dc.referencesZałoga E. (2012), Wpływ kryzysu finansowego “2007+” na aktywność sektora transportu lądowego w Unii Europejskiej, “Logistyka”, no. 2, pp. 325–330.pl
dc.contributor.authorEmailAntczak, Elżbieta - elzbieta.antczak@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailWiaderny, Łukasz - lukasz.wiaderny@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.365.01
dc.relation.volume4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/