Show simple item record

dc.contributor.authorGoszczyńska, Marta
dc.date.accessioned2024-04-26T12:56:25Z
dc.date.available2024-04-26T12:56:25Z
dc.date.issued2024-04-25
dc.identifier.citationGoszczyńska M., Cherishing the Body: Embodiment and the Intersubjective World in Michèle Roberts’s Playing Sardines, [w:] The Woman Artist: Essays in memory of Dorota Filipczak, Dobrogoszcz T., Handley A., Majer K., Fisiak T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2024, s. 161-174, https://doi.org/10.18778/8331-397-9.11en
dc.identifier.isbn978-83-8331-397-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52037
dc.description.abstractThe essay sets out to analyze selected stories from Michèle Roberts’s 2001 collection, Playing Sardines, in the light of theories of embodiment. Opposing the Cartesian body/mind dualism, these theories refuse to view the body merely as an object or an imperfect instrument over which the mind must exercise control. Instead, they insist on recognizing the embodied character of human experience by portraying the body as intricately engaged with the surrounding world. As I will demonstrate, these views find their reflection in Roberts’s fiction, whose purpose has always been, as she declares, “to rescue the body and cherish it and love it and touch it and smell it and make it into language” (“January”). This self-appointed project seems to me to be consistent with the approach of embodiment theorists, who also “rescue” the reputation of the body by identifying it as an ethically productive locus of intersubjectivity. My argument in the essay will be threefold. First of all, I will discuss Roberts’s stories as sharing with the philosophies of embodiment their skepticism towards the Cartesian body/mind dualism. In particular, I will focus on stories depicting the negative consequences of privileging the mind over the body, a stance that Sonia Kruks identifies as leading to what she refers to as “antagonistic intersubjectivity” (39–42). In the second part, I will move on to discuss scenes dramatizing the moment of liberation, granted to many of Roberts’s characters as they break free from damaging interpersonal relationships and/or move towards more positive interactions with others. Finally, in the third part of the essay, I will consider these positive, mutually affirmative experiences of intersubjectivity.en
dc.description.abstractNiniejszy artykuł poświęcony jest analizie wybranych opowiadań brytyjskiej pisarki, Michèle Roberts, w świetle filozoficznych teorii ucieleśnienia. Odrzucając kartezjański dualizm psychofizyczny, teorie te sprzeciwiają się rozumieniu ciała w kategoriach materialnego obiektu, pułapki dla duszy, źródła cierpienia, czy niedoskonałego narzędzia, nad którym kontrolę sprawować musi umysł. Przedstawiają cielesność jako istotę naszego bycia w świecie i podkreślają jej rolę w konstruowaniu i utrzymywaniu relacji intersubiektywnych. Jak pokazują zebrane w tomie Playing Sardines opowiadania, poglądy te znajdują odzwierciedlenie w twórczości Roberts, która—jak zaznacza w jednym z wywiadów—stawia sobie za cel “ratować ciało i celebrować je, kochać, dotykać, wąchać i przekształcać w język” (“January”). Wywód podzielony został na trzy części. W pierwszej z nich wyjaśniam, w jaki sposób opowiadania Roberts ilustrują zjawisko określane przez Sonię Kruks mianem „intersubiektywności antagonistycznej” (39–42). Posiłkując się poglądami Maurice’a Merleau-Ponty’ego i jego feministycznych interpretatorek, omawiam utwory pokazujące negatywne konsekwencje, jakie w relacjach z innymi przynosi uznanie prymatu umysłu nad ciałem. W części drugiej koncentruję się na scenach obrazujących poczucie wolności, którego bohaterowie, a zwłaszcza bohaterki, Roberts zaznają w sytuacjach, gdy zmieniają swoje postrzeganie ciała, odkrywają lub celebrują cielesny wymiar ludzkiego doświadczania świata, lub zrywają związki, w których doświadczali uprzedmiotowienia. W części ostatniej skupiam się z kolei na roli cielesności i zmysłowości w budowaniu i pielęgnowaniu wartościowych, wzajemnie afirmatywnych relacji z innymi.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofDobrogoszcz T., Handley A., Majer K., Fisiak T. (red.), The Woman Artist: Essays in memory of Dorota Filipczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2024;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleCherishing the Body: Embodiment and the Intersubjective World in Michèle Roberts’s Playing Sardinesen
dc.typeBook chapter
dc.page.number161-174
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eisbn978-83-8331-398-6
dc.identifier.doi10.18778/8331-397-9.11


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/