Show simple item record

dc.contributor.authorvan Herk, Aritha
dc.date.accessioned2024-04-26T12:38:54Z
dc.date.available2024-04-26T12:38:54Z
dc.date.issued2024-04-25
dc.identifier.citationvan Herk A., Aesthetic Modes of Attack: The Woman Critic-Artist, Caractère unique, [w:] The Woman Artist: Essays in memory of Dorota Filipczak, Dobrogoszcz T., Handley A., Majer K., Fisiak T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2024, s. 15-26, https://doi.org/10.18778/8331-397-9.02en
dc.identifier.isbn978-83-8331-397-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52032
dc.description.abstractThis paper explores how women who are both critics and artists resist the designations assigned to genre and gender. The alias of caractère unique subverts the academic categories that seek to locate and confine their unique practice and their work. In a set of creative evasions that explore the limitations of brackets and applications, this investigation of ambiguity proceeds as a poetics of digression, working from interviews that Dorota Filipczak conducted with Mieke Bal and Rukmini Bhaya Nair. The result is an excursion into bavardage that is nevertheless an aesthetic disruption of the authority of structure and destination.en
dc.description.abstractRozdział rozpatruje sposoby, w jakie kobiety łączące ze sobą karierę krytyczki i artystki starają się uniknąć klasyfikacji ze względu na typ uprawianego dyskursu oraz ze względu na płeć. Określenie tych kobiet jako caractères uniques pozwala zakwestionować kategorie akademickie, które mają za zadanie precyzyjnie usytuować oraz poddać ograniczeniom ich wyjątkowe działania i osiągnięcia. Tekst jest zbiorem twórczych uników, których celem jest zbadanie rygoru schematów i systematyzacji. Wywód na temat wywiadów Doroty Filipczak z Mieke Bal i Rukmini Bhayą Nair, odwołujący się do poetyki dygresji, stanowi wieloznaczną analizę wieloznaczności. Jego efektem jest uwolnienie wielosłowia (bavardage), estetyczny cios godzący w autorytarność struktury i celu.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofDobrogoszcz T., Handley A., Majer K., Fisiak T. (red.), The Woman Artist: Essays in memory of Dorota Filipczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2024;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleAesthetic Modes of Attack: The Woman Critic-Artist, Caractère uniqueen
dc.typeBook chapter
dc.page.number15-26
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Calgary, Calgary, Alberta, Canadaen
dc.identifier.eisbn978-83-8331-398-6
dc.identifier.doi10.18778/8331-397-9.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/