dc.contributor.author | Szczepanik, Renata | |
dc.date.accessioned | 2014-07-15T10:06:32Z | |
dc.date.available | 2014-07-15T10:06:32Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Szczepanik Renata, Doświadczenia socjalizacyjne dziecka z ADHD związane z jego rolą płciową, w: ADHD. Polemiki i badania, red. W. Baranowska, Łódź, wyd. WSHE w Łodzi, 2009, s. 15-24. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788374054577 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5136 | |
dc.description.abstract | W opracowaniu zestawiono najważniejsze objawy ADHD ze stereotypowo aprobowanymi społecznie cechami zachowań społecznych dziewczynek (kobiet). Celem jest wykazanie, że z punktu widzenia socjalizacji do (stereotypowych) ról płciowych, sytuacja dziewczynek z ADHD wydaje się mniej korzystna niż chłopców.
Okres dzieciństwa to czas, w którym dziecko przyswaja sobie wiedzę o atrybutach będących miarą „prawdziwej dziewczynki – kobiety” i „prawdziwego chłopca – mężczyzny”. Przyjęta przez dziecko wiedza jest uwarunkowana przekazem społecznym, jaki otrzymuje ze strony dominującego środowiska wychowawczego (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza). Oddziaływania tych środowisk utrwalają dymorfizm płciowy i są agendami socjalizacyjnymi, które dostarczają dziecku silnie spolaryzowanych wzorców płciowych. Dziecko z ADHD nie jest w stanie stosować się do „zaleceń” płynących z przekazów otoczenia. Mimo znajomości zasad ma trudności z ich przestrzeganiem. Córka z ADHD zaprzepaszcza osiąganie rodzicielskich marzeń o grzecznej dziewczynce, kontrolującej swoje zachowania i impulsy. Ponadto w większym stopniu niż chłopiec narażona jest na wykluczenie rówieśnicze. Dziewczynki i chłopcy, którzy nie stosują się ściśle do określonych standardów stereotypowych dla danej płci są mniej lubiani przez rówieśników. Impulsywne, spontaniczne i nadruchliwe zachowania dziewczynki odbierane są przez otoczenie rówieśników za przekraczające ograniczenia własnej płci. Dla małych dzieci pozostających w niskiej fazie rozwoju roli płciowej (sumienności) jest to sytuacja trudna do zaakceptowania. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo AHE w Łodzi | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | dziecko z ADHD | pl_PL |
dc.subject | socjalizacja do ról płciowych | pl_PL |
dc.subject | stereotypy dotyczące płci | pl_PL |
dc.subject | wychowanie dziecka z ADHD | pl_PL |
dc.subject | objawy ADHD | pl_PL |
dc.subject | wykluczenie rówieśnicze dziecka z ADHD | pl_PL |
dc.title | Doświadczenia socjalizacyjne dziecka z ADHD związane z jego rolą płciową | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 15-24 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi | pl_PL |