Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzczepanik, Renata
dc.date.accessioned2014-07-15T10:06:32Z
dc.date.available2014-07-15T10:06:32Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationSzczepanik Renata, Doświadczenia socjalizacyjne dziecka z ADHD związane z jego rolą płciową, w: ADHD. Polemiki i badania, red. W. Baranowska, Łódź, wyd. WSHE w Łodzi, 2009, s. 15-24.pl_PL
dc.identifier.isbn9788374054577
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5136
dc.description.abstractW opracowaniu zestawiono najważniejsze objawy ADHD ze stereotypowo aprobowanymi społecznie cechami zachowań społecznych dziewczynek (kobiet). Celem jest wykazanie, że z punktu widzenia socjalizacji do (stereotypowych) ról płciowych, sytuacja dziewczynek z ADHD wydaje się mniej korzystna niż chłopców. Okres dzieciństwa to czas, w którym dziecko przyswaja sobie wiedzę o atrybutach będących miarą „prawdziwej dziewczynki – kobiety” i „prawdziwego chłopca – mężczyzny”. Przyjęta przez dziecko wiedza jest uwarunkowana przekazem społecznym, jaki otrzymuje ze strony dominującego środowiska wychowawczego (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza). Oddziaływania tych środowisk utrwalają dymorfizm płciowy i są agendami socjalizacyjnymi, które dostarczają dziecku silnie spolaryzowanych wzorców płciowych. Dziecko z ADHD nie jest w stanie stosować się do „zaleceń” płynących z przekazów otoczenia. Mimo znajomości zasad ma trudności z ich przestrzeganiem. Córka z ADHD zaprzepaszcza osiąganie rodzicielskich marzeń o grzecznej dziewczynce, kontrolującej swoje zachowania i impulsy. Ponadto w większym stopniu niż chłopiec narażona jest na wykluczenie rówieśnicze. Dziewczynki i chłopcy, którzy nie stosują się ściśle do określonych standardów stereotypowych dla danej płci są mniej lubiani przez rówieśników. Impulsywne, spontaniczne i nadruchliwe zachowania dziewczynki odbierane są przez otoczenie rówieśników za przekraczające ograniczenia własnej płci. Dla małych dzieci pozostających w niskiej fazie rozwoju roli płciowej (sumienności) jest to sytuacja trudna do zaakceptowania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo AHE w Łodzipl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectdziecko z ADHDpl_PL
dc.subjectsocjalizacja do ról płciowychpl_PL
dc.subjectstereotypy dotyczące płcipl_PL
dc.subjectwychowanie dziecka z ADHDpl_PL
dc.subjectobjawy ADHDpl_PL
dc.subjectwykluczenie rówieśnicze dziecka z ADHDpl_PL
dc.titleDoświadczenia socjalizacyjne dziecka z ADHD związane z jego rolą płciowąpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number15-24pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska