dc.contributor.author | Nykiel-Mateo, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-03-27T13:43:34Z | |
dc.date.available | 2024-03-27T13:43:34Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1509-877X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/51174 | |
dc.description.abstract | Since their creation in 2009, crypto-assets have evolved from niche products into assets held and used much more widely. These assets pose challenges for policymakers and tax administrations, because, as pointed out by the OECD, they can be transferred and held without the participation of traditional financial intermediaries and without central administrators being aware of the transactions carried out or the location of crypto-assets holdings.On the indirect taxation side, the VAT Committee discussed the issues relating to the VAT treatment of crypto-assets and, in particular, of cryptocurrencies, on several occasions. The discussion on the most recent of the working papers on this subject, No. 1037 on the VAT treatment of crypto-assets, resulted in the adoption of the Guidelines which aim at harmonising tax administrations’ practice regarding the VAT implications of the different transactions linked to crypto-assets.The article highlights the main challenges posed by cryptocurrencies in terms of VAT while focusing on the main supplies with the use of cryptocurrencies and their qualification for the VAT purposes. Those transactions range from the creation, verification, validation, and supply of cryptocurrencies through their modification, storage, transfer, to exchange. The article explains in this context the position of the VAT Committee reflected in the Guidelines. | en |
dc.description.abstract | Od czasu ich stworzenia w 2009 r. kryptoaktywa przekształciły się z dóbr niszowych w aktywa posiadane i wykorzystywane w znacznie szerszym zakresie. Aktywa te stanowią wyzwanie dla decydentów politycznych i administracji podatkowych, ponieważ – jak wskazała OECD – mogą być przenoszone i przechowywane bez udziału tradycyjnych pośredników finansowych oraz bez wiedzy centralnych administratorów o przeprowadzanych transakcjach lub miejscu działalności ich uczestników.Komitet ds. VAT kilkakrotnie omawiał kwestie związane z opodatkowaniem kryptoaktywów, a w szczególności kryptowalut, podatkiem VAT. Dyskusje nad najnowszym Dokumentem roboczym na ten temat, nr 1037 w sprawie opodatkowania kryptoaktywów podatkiem VAT, doprowadziły do przyjęcia Wytycznych mających na celu harmonizację praktyk administracji podatkowych w zakresie kwalifikacji różnych transakcji związanych z kryptoaktywami z punktu widzenia podatku VAT.W artykule wskazano główne wyzwania, z punktu widzenia podatku VAT, związane z kryptowalutami, przy czym skoncentrowano się na najważniejszych dostawach z wykorzystaniem kryptowalut i ich kwalifikacji dla celów podatku VAT. Transakcje te obejmują m.in. tworzenie, weryfikację, walidację i dostawy kryptowalut, ich modyfikację, przechowywanie, transfer i wymianę. Artykuł wyjaśnia w tym kontekście stanowisko Komitetu ds. VAT odzwierciedlone w Wytycznych. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Kwartalnik Prawa Podatkowego;4 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | VAT | en |
dc.subject | cryptocurrency | en |
dc.subject | tax exemptions | en |
dc.subject | currencies transactions | en |
dc.subject | payment or transfer transactions | en |
dc.subject | Hedqvist | en |
dc.subject | VAT | pl |
dc.subject | kryptowaluta | pl |
dc.subject | zwolnienia | pl |
dc.subject | transakcje dotyczące walut | pl |
dc.subject | transakcje dotyczące płatności lub przelewów | pl |
dc.subject | Hedqvist | pl |
dc.title | The VAT Treatment of Cryptocurrencies | en |
dc.title.alternative | Opodatkowanie VAT-em krypto walut | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 209-226 | |
dc.contributor.authorAffiliation | European Commission, Secretariat- General | en |
dc.identifier.eissn | 2658-0349 | |
dc.references | Crypto’s downfall, “The Economist” 19.11.2022. | en |
dc.references | European Banking Authority, Report with advice for the European Commission on crypto-assets, 9 January 2019. | en |
dc.references | European Parliament, Study requested by the ECON committee, Crypto-assets. Key developments, regulatory concerns and responses, April 2020. | en |
dc.references | Guidelines resulting from the 120th meeting of 28 March 2022, document B-taxud.c.1(2023) 3625373-1045, https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2023-05/guidelines-vat-committee-meetings_en.pdf (access: 16.09.2023). | en |
dc.references | Hold on for dear life, pp. 63–65, “The Economist” 19.11.2022. | en |
dc.references | How Many Bitcoins are There and How Many are Left to Mine?, https://www.blockchain-council.org/cryptocurrency/how-many-bitcoins-are-left/#:~:text=The%20supply%20of%20bitcoins%20is,will%20be%20mined%20by%202140 (access: 2.09.2023). | en |
dc.references | IMF, IMF Policy Paper: Elements of Effective Policies for Crypto Assets, February 2023. | en |
dc.references | McKinsey & Company, What is proof of stake?, 3.01.2023, https://www.mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-is-proof-of-stake (access: 16.09.2023). | en |
dc.references | OECD, Crypto-Asset Reporting: Framework and Amendments to the Common Reporting Standard, 2022. | en |
dc.references | OECD, Taxing Virtual Currencies: An Overview of Tax Treatments and Emerging Tax Policy Issues, 2020. | en |
dc.references | Olbrecht A., Pieters G., Crypto-Currencies and Crypto-Assets: An Introduction, “Eastern Economic Journal” 2023, no. 49. | en |
dc.references | Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation, COM(2022) 707 final, Brussels, 8.12.2022. | en |
dc.references | Terra B., Kajus J., Szatmari Z., Commentary on European VAT, IBFD 2023, section 9.3.2.5.6. Cryptocurrencies, https://research.ibfd.org/#/doc?url=/linkresolver/static/evdcom_recast_chap09&refresh=1694844762781%23evdcom_recast_chap09_s_9.3.2.5 (access:16.09.2023). | en |
dc.references | The VAT Committee Working papers No. 811, VAT treatment of Bitcoin, https://taxation-customs.ec.europa.eu/vat-committee_en (access: 16.09.2023). | en |
dc.references | The VAT Committee Working papers No. 854, VAT treatment of Bitcoin (II), https://taxation-customs.ec.europa.eu/vat-committee_en (access: 16.09.2023). | en |
dc.references | The VAT Committee Working papers No. 892, CJEU Case C-264/14 Hedqvist: Bitcoin, https://taxation-customs.ec.europa.eu/vat-committee_en (access: 16.09.2023). | en |
dc.references | The VAT Committee Working papers No. 1037, VAT treatment of crypto-assets, taxud.c.1(2022)1585400, https://taxation-customs.ec.europa.eu/vat-committee_en (access: 16.09.2023). | en |
dc.references | Weber D. (ed.), The Implications of Online Platforms and Technology on Taxation, Chapter 6: Beyond Hedqvist (C-264/14): The Characterization of Cryptoassets under European VAT by Giorgio Beretta, IBFD April 2023, https://www.ibfd.org/shop/book/implications-online-platforms-and-technology-taxation (access: 16.09.2023). | en |
dc.contributor.authorEmail | anna_nykiel@hotmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1509-877X.2023.04.11 | |