Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMokras-Grabowska, Justyna
dc.date.accessioned2024-03-26T11:59:35Z
dc.date.available2024-03-26T11:59:35Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2543-9421
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51085
dc.description.abstractThe main aim of the article is to describe so-called non-obvious spaces (neglected, degraded, destroyed and commonly perceived as “ugly” and unattractive) and their growing role in tourism. The second aim is to present the project-based learning (PBL) method in higher education and its role in making students of the University of Lodz’s tourism and recreation program aware of the importance of non-obvious spaces in tourism. The article defines the phenomenon of non-obvious spaces and the didactic method of PBL (five recent editions: 2019–2023). The 2023 course is discussed in more detail, with the results of a survey conducted among students on the importance of this method in the process of teaching tourism space were also analyzed.en
dc.description.abstractGłównym celem artykułu jest charakterystyka zjawiska przestrzeni nieoczywistych, czyli zaniedbanych, zdegradowanych, zniszczonych, potocznie postrzeganych jako brzydkie i nieatrakcyjne, oraz ich rosnącego znaczenia w turystyce. Drugim celem opracowania jest zaprezentowanie project-based learning (PBL) jako metody nauczania w szkolnictwie wyższym i jej roli w procesie uświadamiania studentom kierunku turystyka i rekreacja Uniwersytetu Łódzkiego wartości takich miejsc w turystyce. W artykule zdefiniowano zjawisko przestrzeni nieoczywistej oraz przedstawiono sposób realizacji tej metody dydaktycznej w latach 2019–2023. Szerzej omówiono edycję z 2023 r., gdy analizie poddano także wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród studentów na temat funkcji, jaką PBL pełni w procesie nauczania o przestrzeni turystycznej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKonwersatorium Wiedzy o Mieście;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjecturban spaceen
dc.subjectnon-obvious spaceen
dc.subjecttourist attractivenessen
dc.subjectproject-based learning (PBL)en
dc.subjecthigher educationen
dc.subjectprzestrzeń miejskapl
dc.subjectprzestrzeń nieoczywistapl
dc.subjectatrakcyjność turystycznapl
dc.subjectmetoda projektupl
dc.subjectproject-based learning (PBL)pl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.titleMiejskie przestrzenie nieoczywiste – ich atrakcyjność turystyczna i miejsce w dydaktyce akademickiej na przykładzie realizacji metody "Project-Based Learning" (PBL) na kierunku turystyka i rekreacja w Uniwersytecie Łódzkimpl
dc.title.alternativeNon-obvious urban spaces: their tourist attractiveness and place in higher education, based on the example of “Project-Based Learning” (PBL) on the tourism and recreation course at the University of Lodzen
dc.typeArticle
dc.page.number71-79
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacjipl
dc.identifier.eissn2544-1221
dc.referencesAl-Balushi, S.M., Al-Aamri, S.S. (2014). The effect of environmental science projects on students’ environmental knowledge and science attitudes. International Research in Geographical and Environmental Education, 23(3), 213–227. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.927167pl
dc.referencesBaedeker łódzki. (b.r.). https://baedekerlodz.blogspot.compl
dc.referencesBelbin Polska. (b.r.). https://www.belbin.plpl
dc.referencesBell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(2), 39–43. https://doi.org/10.1080/00098650903505415pl
dc.referencesBierwiaczonek, K. (2018). Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji. Przegląd Socjologiczny, 67(1), 25–48. https://doi.org/10.26485/PS/2018/67.1/2pl
dc.referencesBlumenfeld, P., Fishman, B.J., Krajcik, J., Marx, R.W., Soloway, E. (2000). Creating usable innovations in systemic reform: Scaling up technology-embedded project-based science in urban schools. Educational Psychologist, 35(3), 149–164. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3503_2pl
dc.referencesCzaja, D. (2013). Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje. W: D. Czaja (red.), Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (s. 224–237). Wydawnictwo Wołowiec.pl
dc.referencesDerek, M. (2013). Turystyka poza utartym szlakiem – nowy model turystyki miejskiej. Turystyka Kulturowa, 9, 5–17. http://www.turystykakulturowa.org/pdf/2013_09_01.pdfpl
dc.referencesDuda, M., Wiluś, R. (2015). Obiekty opuszczone jako atrakcje turystyczne Łodzi. W: B. Krakowiak, A. Stasiak, B. Włodarczyk (red.), Kultura i turystyka – miejsca spotkań (s. 335–355). Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego.pl
dc.referencesFlorida, R. (2005). Cities and the creative class. Routledge.pl
dc.referencesFrenzel, F., Koens, K., Steinbrink, M. (red.). (2012). Slum tourism: Poverty, power and ethics. Routledge.pl
dc.referencesGandecka, A. (2016). Ostatnia enklawa autentyczności? Slumsy jako atrakcja turystyczna. Turystyka Kulturowa, 6, 90–107. http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/780/705pl
dc.referencesKokotsaki, D., Menzies, V., Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733pl
dc.referencesKotłowska, M. (2014). Wykorzystanie metody projektów na zajęciach z przedmiotu rachunkowość zarządcza. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 311(75)2, 97–106. https://www.wir.ue.wroc.pl/info/article/WUTd06347d8aa7543438335ee0be6fd1ce8/pl
dc.referencesLloyd, R., Nichols Clark, T. (2001). The city as an entertainment machine. W: K. Fox Gotham (red.), Critical perspectives on urban redevelopment: T. 6: Research in urban sociology (s. 357–378). Emerald Group Publishing. https://doi.org/10.1016/S1047-0042(01)80014-3pl
dc.referencesMa, B. (2010). A trip into the controversy: A study of slum tourism travel motivations. Scholarly Commons. https://repository.upenn.edu/handle/20.500.14332/48720pl
dc.referencesMerrilees, B., Miller, D., Herington, C. (2005). The occasional tourist: Behavioural intentions for tourist facilities. Griffith Research Online. http://hdl.handle.net/10072/2811pl
dc.referencesMroczek-Żulicka, A., Mokras-Grabowska, J. (2020). Creative approach to tourism through creative approach to didactics. Journal of Geography in Higher Education, 45(1), 20–46. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1797652pl
dc.referencesMulvenna, A., Perkins, C. (2021). Creative approaches to mapping. W: N. von Benzon, M. Holton, C. Wilkinson, S. Wilkinson (red.), Creative methods for human geographers (s. 101–112). Sage.pl
dc.referencesOlczyk, M. (2013). Moralne aspekty turystyki. Teologia i Moralność, 8(1(13)), 211–231. https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.13pl
dc.referencesPyyry, N., Hilander, M., Tani, S. (2021). Photography and photo elicitation as visual methods. W: N. von Benzon, M. Holton, C. Wilkinson, S. Wilkinson (red.), Creative methods for human geographers (s. 75–86). Sage.pl
dc.referencesRichards, G. (2011). Creativity and tourism: The state of art. Annals of Tourism Research, 38(4), 1225–1253. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.07.008pl
dc.referencesStasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: G. Godlewski, M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki (s. 53–69). AWF J. Piłsudskiego w Warszawie, Filia w Białej Podlaskiej. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4652.4880pl
dc.referencesSzerszeń, T. (2013). Widmowe domy i podróże donikąd. W: D. Czaja (red.), Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (s. 224–237). Wydawnictwo Wołowiec.pl
dc.referencesUrry, J. (2007). Spojrzenie turysty. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesUrząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. (2015). Design thinking zmienia Łódzkie [broszura].pl
dc.referencesUrząd Miasta Łodzi. (b.r.). https://www.uml.lodz.plpl
dc.referencesWantuch-Matla, D. (2016). Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku. Księży Młyn Dom Wydawniczy.pl
dc.referencesWhiteMAD. (b.r.). https://www.whitemad.plpl
dc.referencesWurdinger, S., Haar, J., Hugg, R., Bezon, J. (2007). A qualitative study using project-based learning in a mainstream middle school. Improving Schools, 10, 150–161. https://doi.org/10.1177/1365480207078048pl
dc.referencesZieliński, M. (2011). Regeneracja czy rewitalizacja miejskiej przestrzeni publicznej? Przestrzeń i Forma, 15, 163–178.pl
dc.contributor.authorEmailjustyna.grabowska@geo.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2543-9421.08.05
dc.relation.volume36


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/