dc.contributor.author | Mokras-Grabowska, Justyna | |
dc.date.accessioned | 2024-03-26T11:59:35Z | |
dc.date.available | 2024-03-26T11:59:35Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2543-9421 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/51085 | |
dc.description.abstract | The main aim of the article is to describe so-called non-obvious spaces (neglected, degraded, destroyed and commonly perceived as “ugly” and unattractive) and their growing role in tourism. The second aim is to present the project-based learning (PBL) method in higher education and its role in making students of the University of Lodz’s tourism and recreation program aware of the importance of non-obvious spaces in tourism. The article defines the phenomenon of non-obvious spaces and the didactic method of PBL (five recent editions: 2019–2023). The 2023 course is discussed in more detail, with the results of a survey conducted among students on the importance of this method in the process of teaching tourism space were also analyzed. | en |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest charakterystyka zjawiska przestrzeni nieoczywistych, czyli zaniedbanych, zdegradowanych, zniszczonych, potocznie postrzeganych jako brzydkie i nieatrakcyjne, oraz ich rosnącego znaczenia w turystyce. Drugim celem opracowania jest zaprezentowanie project-based learning (PBL) jako metody nauczania w szkolnictwie wyższym i jej roli w procesie uświadamiania studentom kierunku turystyka i rekreacja Uniwersytetu Łódzkiego wartości takich miejsc w turystyce. W artykule zdefiniowano zjawisko przestrzeni nieoczywistej oraz przedstawiono sposób realizacji tej metody dydaktycznej w latach 2019–2023. Szerzej omówiono edycję z 2023 r., gdy analizie poddano także wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród studentów na temat funkcji, jaką PBL pełni w procesie nauczania o przestrzeni turystycznej. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Konwersatorium Wiedzy o Mieście;8 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | urban space | en |
dc.subject | non-obvious space | en |
dc.subject | tourist attractiveness | en |
dc.subject | project-based learning (PBL) | en |
dc.subject | higher education | en |
dc.subject | przestrzeń miejska | pl |
dc.subject | przestrzeń nieoczywista | pl |
dc.subject | atrakcyjność turystyczna | pl |
dc.subject | metoda projektu | pl |
dc.subject | project-based learning (PBL) | pl |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl |
dc.title | Miejskie przestrzenie nieoczywiste – ich atrakcyjność turystyczna i miejsce w dydaktyce akademickiej na przykładzie realizacji metody "Project-Based Learning" (PBL) na kierunku turystyka i rekreacja w Uniwersytecie Łódzkim | pl |
dc.title.alternative | Non-obvious urban spaces: their tourist attractiveness and place in higher education, based on the example of “Project-Based Learning” (PBL) on the tourism and recreation course at the University of Lodz | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 71-79 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji | pl |
dc.identifier.eissn | 2544-1221 | |
dc.references | Al-Balushi, S.M., Al-Aamri, S.S. (2014). The effect of environmental science projects on students’ environmental knowledge and science attitudes. International Research in Geographical and Environmental Education, 23(3), 213–227. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.927167 | pl |
dc.references | Baedeker łódzki. (b.r.). https://baedekerlodz.blogspot.com | pl |
dc.references | Belbin Polska. (b.r.). https://www.belbin.pl | pl |
dc.references | Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(2), 39–43. https://doi.org/10.1080/00098650903505415 | pl |
dc.references | Bierwiaczonek, K. (2018). Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji. Przegląd Socjologiczny, 67(1), 25–48. https://doi.org/10.26485/PS/2018/67.1/2 | pl |
dc.references | Blumenfeld, P., Fishman, B.J., Krajcik, J., Marx, R.W., Soloway, E. (2000). Creating usable innovations in systemic reform: Scaling up technology-embedded project-based science in urban schools. Educational Psychologist, 35(3), 149–164. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3503_2 | pl |
dc.references | Czaja, D. (2013). Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje. W: D. Czaja (red.), Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (s. 224–237). Wydawnictwo Wołowiec. | pl |
dc.references | Derek, M. (2013). Turystyka poza utartym szlakiem – nowy model turystyki miejskiej. Turystyka Kulturowa, 9, 5–17. http://www.turystykakulturowa.org/pdf/2013_09_01.pdf | pl |
dc.references | Duda, M., Wiluś, R. (2015). Obiekty opuszczone jako atrakcje turystyczne Łodzi. W: B. Krakowiak, A. Stasiak, B. Włodarczyk (red.), Kultura i turystyka – miejsca spotkań (s. 335–355). Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego. | pl |
dc.references | Florida, R. (2005). Cities and the creative class. Routledge. | pl |
dc.references | Frenzel, F., Koens, K., Steinbrink, M. (red.). (2012). Slum tourism: Poverty, power and ethics. Routledge. | pl |
dc.references | Gandecka, A. (2016). Ostatnia enklawa autentyczności? Slumsy jako atrakcja turystyczna. Turystyka Kulturowa, 6, 90–107. http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/780/705 | pl |
dc.references | Kokotsaki, D., Menzies, V., Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733 | pl |
dc.references | Kotłowska, M. (2014). Wykorzystanie metody projektów na zajęciach z przedmiotu rachunkowość zarządcza. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 311(75)2, 97–106. https://www.wir.ue.wroc.pl/info/article/WUTd06347d8aa7543438335ee0be6fd1ce8/ | pl |
dc.references | Lloyd, R., Nichols Clark, T. (2001). The city as an entertainment machine. W: K. Fox Gotham (red.), Critical perspectives on urban redevelopment: T. 6: Research in urban sociology (s. 357–378). Emerald Group Publishing. https://doi.org/10.1016/S1047-0042(01)80014-3 | pl |
dc.references | Ma, B. (2010). A trip into the controversy: A study of slum tourism travel motivations. Scholarly Commons. https://repository.upenn.edu/handle/20.500.14332/48720 | pl |
dc.references | Merrilees, B., Miller, D., Herington, C. (2005). The occasional tourist: Behavioural intentions for tourist facilities. Griffith Research Online. http://hdl.handle.net/10072/2811 | pl |
dc.references | Mroczek-Żulicka, A., Mokras-Grabowska, J. (2020). Creative approach to tourism through creative approach to didactics. Journal of Geography in Higher Education, 45(1), 20–46. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1797652 | pl |
dc.references | Mulvenna, A., Perkins, C. (2021). Creative approaches to mapping. W: N. von Benzon, M. Holton, C. Wilkinson, S. Wilkinson (red.), Creative methods for human geographers (s. 101–112). Sage. | pl |
dc.references | Olczyk, M. (2013). Moralne aspekty turystyki. Teologia i Moralność, 8(1(13)), 211–231. https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.13 | pl |
dc.references | Pyyry, N., Hilander, M., Tani, S. (2021). Photography and photo elicitation as visual methods. W: N. von Benzon, M. Holton, C. Wilkinson, S. Wilkinson (red.), Creative methods for human geographers (s. 75–86). Sage. | pl |
dc.references | Richards, G. (2011). Creativity and tourism: The state of art. Annals of Tourism Research, 38(4), 1225–1253. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.07.008 | pl |
dc.references | Stasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: G. Godlewski, M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki (s. 53–69). AWF J. Piłsudskiego w Warszawie, Filia w Białej Podlaskiej. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4652.4880 | pl |
dc.references | Szerszeń, T. (2013). Widmowe domy i podróże donikąd. W: D. Czaja (red.), Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (s. 224–237). Wydawnictwo Wołowiec. | pl |
dc.references | Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. (2015). Design thinking zmienia Łódzkie [broszura]. | pl |
dc.references | Urząd Miasta Łodzi. (b.r.). https://www.uml.lodz.pl | pl |
dc.references | Wantuch-Matla, D. (2016). Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku. Księży Młyn Dom Wydawniczy. | pl |
dc.references | WhiteMAD. (b.r.). https://www.whitemad.pl | pl |
dc.references | Wurdinger, S., Haar, J., Hugg, R., Bezon, J. (2007). A qualitative study using project-based learning in a mainstream middle school. Improving Schools, 10, 150–161. https://doi.org/10.1177/1365480207078048 | pl |
dc.references | Zieliński, M. (2011). Regeneracja czy rewitalizacja miejskiej przestrzeni publicznej? Przestrzeń i Forma, 15, 163–178. | pl |
dc.contributor.authorEmail | justyna.grabowska@geo.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2543-9421.08.05 | |
dc.relation.volume | 36 | |