Miejskie przestrzenie nieoczywiste – ich atrakcyjność turystyczna i miejsce w dydaktyce akademickiej na przykładzie realizacji metody "Project-Based Learning" (PBL) na kierunku turystyka i rekreacja w Uniwersytecie Łódzkim
Streszczenie
The main aim of the article is to describe so-called non-obvious spaces (neglected, degraded, destroyed and commonly perceived as “ugly” and unattractive) and their growing role in tourism. The second aim is to present the project-based learning (PBL) method in higher education and its role in making students of the University of Lodz’s tourism and recreation program aware of the importance of non-obvious spaces in tourism. The article defines the phenomenon of non-obvious spaces and the didactic method of PBL (five recent editions: 2019–2023). The 2023 course is discussed in more detail, with the results of a survey conducted among students on the importance of this method in the process of teaching tourism space were also analyzed. Głównym celem artykułu jest charakterystyka zjawiska przestrzeni nieoczywistych, czyli zaniedbanych, zdegradowanych, zniszczonych, potocznie postrzeganych jako brzydkie i nieatrakcyjne, oraz ich rosnącego znaczenia w turystyce. Drugim celem opracowania jest zaprezentowanie project-based learning (PBL) jako metody nauczania w szkolnictwie wyższym i jej roli w procesie uświadamiania studentom kierunku turystyka i rekreacja Uniwersytetu Łódzkiego wartości takich miejsc w turystyce. W artykule zdefiniowano zjawisko przestrzeni nieoczywistej oraz przedstawiono sposób realizacji tej metody dydaktycznej w latach 2019–2023. Szerzej omówiono edycję z 2023 r., gdy analizie poddano także wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród studentów na temat funkcji, jaką PBL pełni w procesie nauczania o przestrzeni turystycznej.
Collections