Regionalne strategie rozwoju turystyki w Polsce - stan w 2010 roku
Streszczenie
Na początku XXI w. po raz pierwszy w swej historii branża turystyczna w Polsce rozwija się w mniej lub bardziej, ale jednak uporządkowany, sformalizowany sposób. W 1997 r. powstała pierwsza nowoczesna „Strategia rozwoju krajowego produktu turystycznego”. W kolejnych latach opracowano następne dwa dokumenty strategiczne.
Regionalne strategie rozwoju turystyki zaczęły powstawać po 2004 r., po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Początkowo najważniejszym powodem ich opracowywania były starania o pozyskanie środków unijnych. Dopiero później zaczęto je traktować jako najważniejsze dokumenty definiujące regionalną politykę turystyczną, wytyczające dalekosiężne cele i kierunki działania dla całej branży.
Artykuł stanowi podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych przez autorów na zlecenie Wiadomości Turystycznych w 16 urzędach marszałkowskich w Polsce. Ich celem było zbadanie stopnia przygotowania i poziomu wdrożenia regionalnych strategii turystycznych w połowie 2010 r.
W opracowaniu przedstawiono jedynie wybrane zagadnienia i wyniki, gdyż zebrany materiał jest bardzo obszerny. Szczegółowo scharakteryzowano: produkty turystyczne wskazane w regionalnych strategiach turystycznych, plany rozwoju i postęp prac nad zintegrowanym systemem informacji turystycznej, a także największe (najdroższe) projekty turystyczne w polskich regionach.
Collections