dc.contributor.author | Moneta, Michał | |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T14:26:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T14:26:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47958 | |
dc.description.abstract | Pomimo rosnącej siły klienta i faktu, iż jest on w stanie wpływać na rodzaj aktywności marketingowych, które proponuje organizacja, wciąż popełnia on szereg błędów poznawczych podczas odbierania, przetwarzania czy zapamiętywania elementów komunikacji. Celem niniejszej pracy była zatem ocena, jak silny jest związek między wykorzystywaniem rzeczonych błędów przez organizacje, a wzrostem skuteczności działań content marketingowych – stanowiących jeden z kluczowych elementów strategii marketingowej współczesnych firm. Skuteczność ta była definiowana jako wskaźniki zasięgu, zaangażowania oraz konwersji wynikającej z aktywności content marketingowych.
W rozprawie wykazano, iż związek ten faktycznie występuje i jest istotny statystycznie. Jako przyczyny wskazano przede wszystkim nadużywanie przez odbiorców automatycznego systemu myślenia w rozumieniu koncepcji Kahnemana. Jednocześnie zauważono, iż nadmierne uzależnienie od działania systemu automatycznego ogranicza możliwości zwiększenia związku między dwiema analizowanymi zmiennymi.
Badania prowadzone na potrzeby pracy pozwoliły także zidentyfikować błędy poznawcze
możliwe do zaadresowania w ramach praktyki marketingu treści. Stworzona w procesie
badawczych rozbudowana lista błędów pozwoliła na wylistowanie 64 złudzeń. Na podstawie badań wskazano także 20 błędów poznawczych, które są najczęściej wykorzystywane przez polskie organizacje.
Opracowanie zawiera również elementy rekomendacji praktycznych, wśród których należy wskazać przede wszystkim na zalecenie wykorzystywania błędów poznawczych odbiorców w aktywnościach z obszaru marketingu treści. W ramach rozprawy zidentyfikowano przedział liczby adresowanych złudzeń (1-2), który ma największy związek ze wzrostem skuteczności.
Niniejsza praca może być wykorzystywana także jako materiał służący do budowania świadomości nt. korzyści płynących z etycznego łączenia marketingu z perspektywą psychologiczną. Zarówno luka badawcza, jak i skala wykorzystywania błędów poznawczych wskazują bowiem na silną potrzebę edukacji w tym obszarze. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | marketing treści | pl_PL |
dc.subject | ekonomia behawioralna | pl_PL |
dc.subject | marketing cyfrowy | pl_PL |
dc.subject | psychologia poznawcza | pl_PL |
dc.subject | komunikacja marketingowa | pl_PL |
dc.title | Błędy poznawcze a skuteczność marketingu treści | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 224 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | michal.moneta@edu.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kozielski, Robert | |
dc.dissertation.reviewer | Mazurek, Grzegorz | |
dc.dissertation.reviewer | Sanak-Kosmowska, Katarzyna | |
dc.dissertation.reviewer | Dziewanowska, Katarzyna | |
dc.date.defence | 2023-11-13 | |
dc.discipline | nauki o zarządzaniu i jakości | pl_PL |