Rama hejtu w „Wiadomościach” TVP. Studium przypadków
Streszczenie
Celem artykułu jest konceptualizacja i operacjonalizacja nowej ramy wiadomości, nieobecnej dotychczas w literaturze medioznawczej - ramy hejtu, oraz pokazanie, w jaki sposób jest ona stosowana w programie informacyjnym telewizji publicznej (w „Wiadomościach” TVP). Przeanalizowane definicje mowy nienawiści pokazują, że jej istotą są ksenofobiczne, rasistowskie, antysemickie, antyimigranckie i nietolerancyjne wypowiedzi, podkreślające negatywne stereotypy dotyczące atakowanych jednostek i grup. Mogą one prowadzić w rezultacie do aktów nienawiści wobec określonych grup społecznych, mniejszości narodowych czy seksualnych. Przyjmuję, że rama hejtu w newsach stosuje mowę nienawiści, stając się narzędziem strategii komunikacyjnej propagandy politycznej. Rama hejtu odwołuje się do stereotypów, uprzedzeń, uczuć nienawiści i pogardy dla grup/osób/ludzi postrzeganych jako odmiennych kulturowo, rasowo, religijnie czy obyczajowo, budząc wobec nich niechęć odbiorców. Zaprezentowane i poddane analizie przykłady newsów w programie informacyjnym telewizji publicznej (TVP) potwierdzają założoną hipotezę o istnieniu specyficznej, różnej od innych ram, ramy hejtu. Jej forma polega na użyciu określonych środków językowych i wizualnych. Odnosi się ona do tematów wywołujących napięcia i emocje społeczne, takich jak m.in. problematyka LGBT+, Strajku Kobiet czy imigrantów z Bliskiego Wschodu. Tym, co charakteryzuje ramę hejtu jest jej polityczna instrumentalizacja, która uczyniła media publiczne narzędziem propagandy i manipulacji.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: