dc.contributor.author | Tabakowska, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Barańska-Szmitko, Anna | |
dc.contributor.editor | Filipczak-Białkowska, Anita | |
dc.date.accessioned | 2023-07-25T12:34:07Z | |
dc.date.available | 2023-07-25T12:34:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Tabakowska E., Język jako instrukcja obsługi, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.17 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-181-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47616 | |
dc.description.abstract | Autorka postuluje rozpatrywanie języka w kategoriach instrukcji obsługi – w obu ogólnie przyjętych znaczeniach tego słowa: jako opis narzędzia i jako zbiór wskazówek dotyczących sposobu jego używania. Zakładając, że stworzony przez człowieka język jest narzędziem służącym do opisu świata, autor przyjmuje – za twórcami kognitywnej teorii języka – że leżący u podstaw języka proces przetwarzania informacji jest ucieleśniony, osadzony i zaangażowany, a zasadniczą właściwością języka jest metonimiczność. „Instrukcja obsługi języka” zakłada wiedzę tła, która umożliwia właściwe dopełnienie metonimii, konieczne dla zrozumienia wypowiedzi. Przyglądając się kryteriom rozróżnienia między literaturą i nie-literaturą w kontekście postulowanej „instrukcji”, autor przytacza szereg przykładów na poparcie tezy, że poznanie – także to, które dokonuje się poprzez język - jest wcielone, osadzone i zaangażowane, a więc odbywa się dzięki interakcji człowieka ze środowiskiem oraz w sferze ludzkich afektów i emocji. Nie może być obiektywne; różnica między „językiem potocznym” i „językiem poetyckim” jest ilościowa, a więc jest sprawą stopnia. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Teorie i praktyki komunikacji 2; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | intersubiektywność | pl_PL |
dc.subject | kompetencja | pl_PL |
dc.subject | konwencjonalizacja | pl_PL |
dc.subject | metafora | pl_PL |
dc.subject | metonimia | pl_PL |
dc.title | Język jako instrukcja obsługi | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 249-259 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (emeryt) | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-182-1 | |
dc.references | Austin J. (1962), How to do Things with Words, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Balcerzan E. (2013), Literackość. Modele, gradacje, eksperymenty, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Bobran M. (2006), Mój głos w dyskusji o językoznawstwie kognitywnym, http://www.kognitywistyka. net (dostęp: 23.05.2019). | pl_PL |
dc.references | Borges J.L. (2010), Rzemiosło poezji, https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/42665-jorge-luis-borges-rzemioslo-poezji.html (dostęp: 1.11.2022). | pl_PL |
dc.references | Evans V. (2019), Cognitive Linguistics. A Complete Guide, Edinburgh University Press, Edinburgh. | pl_PL |
dc.references | Freeman M. (2020), The Poem as Icon, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Głos Ł. (2017), Na pograniczu literatury. Z problemów literackości w sztuce XXI wieku, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. XXXV, s. 91–101. | pl_PL |
dc.references | Korzybski A. (1994 [1933]), Science and Sanity: An Introduction to Non-Aristotelian Systems and General Semantics, Institute of General Semantics, Chicago. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G. (1990), The invariance hypothesis: Is abstract reason based on image schemas?, “Cognitive Linguistics”, no. 1 (1), s. 39–74. | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W. (2009a), Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. zespół, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W. (2009b), Metonymy in grammar, w: Investigations in Cognitive Grammar, Mouton de Gruyter, Berlin–New York, s. 40–59. | pl_PL |
dc.references | Mikułowski-Pomorski J. (2003), Glos w dyskusji. Konferencja NIBES, Crossing the Barriers in Business: A Cultural Dimension, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sawicki S. (1994), Czym jest poezja?, w: tenże, Wartość – sacrum – Norwid. Studia i szkice aksjologicznoliterackie, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 7–17. | pl_PL |
dc.references | Szkłowski W. (1917), Sztuka jako chwyt, tłum. R. Łużny, w: Od formalizmu do strukturalizmu: antologia prac badaczy radzieckich, oprac. J. Pluta, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków, s. 10–28. | pl_PL |
dc.references | Taylor J. (2010), Language in the mind, w: Fostering Language Teaching Efficiency through Cognitive Linguistics, ed. S. De Knop, F. Boers, A. De Rycker, Mouton de Gryuter, Berlin–New York, s. 29–58. | pl_PL |
dc.references | Wysłouch S. (2009), Ruchome granice literatury, w: Ruchome granice literatury, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 7–28. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-181-4.17 | |