Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTabakowska, Elżbieta
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2023-07-25T12:34:07Z
dc.date.available2023-07-25T12:34:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTabakowska E., Język jako instrukcja obsługi, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-181-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47616
dc.description.abstractAutorka postuluje rozpatrywanie języka w kategoriach instrukcji obsługi – w obu ogólnie przyjętych znaczeniach tego słowa: jako opis narzędzia i jako zbiór wskazówek dotyczących sposobu jego używania. Zakładając, że stworzony przez człowieka język jest narzędziem służącym do opisu świata, autor przyjmuje – za twórcami kognitywnej teorii języka – że leżący u podstaw języka proces przetwarzania informacji jest ucieleśniony, osadzony i zaangażowany, a zasadniczą właściwością języka jest metonimiczność. „Instrukcja obsługi języka” zakłada wiedzę tła, która umożliwia właściwe dopełnienie metonimii, konieczne dla zrozumienia wypowiedzi. Przyglądając się kryteriom rozróżnienia między literaturą i nie-literaturą w kontekście postulowanej „instrukcji”, autor przytacza szereg przykładów na poparcie tezy, że poznanie – także to, które dokonuje się poprzez język - jest wcielone, osadzone i zaangażowane, a więc odbywa się dzięki interakcji człowieka ze środowiskiem oraz w sferze ludzkich afektów i emocji. Nie może być obiektywne; różnica między „językiem potocznym” i „językiem poetyckim” jest ilościowa, a więc jest sprawą stopnia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTeorie i praktyki komunikacji 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectintersubiektywnośćpl_PL
dc.subjectkompetencjapl_PL
dc.subjectkonwencjonalizacjapl_PL
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectmetonimiapl_PL
dc.titleJęzyk jako instrukcja obsługipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number249-259pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowie (emeryt)pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-182-1
dc.referencesAustin J. (1962), How to do Things with Words, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesBalcerzan E. (2013), Literackość. Modele, gradacje, eksperymenty, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesBobran M. (2006), Mój głos w dyskusji o językoznawstwie kognitywnym, http://www.kognitywistyka. net (dostęp: 23.05.2019).pl_PL
dc.referencesBorges J.L. (2010), Rzemiosło poezji, https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/42665-jorge-luis-borges-rzemioslo-poezji.html (dostęp: 1.11.2022).pl_PL
dc.referencesEvans V. (2019), Cognitive Linguistics. A Complete Guide, Edinburgh University Press, Edinburgh.pl_PL
dc.referencesFreeman M. (2020), The Poem as Icon, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesGłos Ł. (2017), Na pograniczu literatury. Z problemów literackości w sztuce XXI wieku, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. XXXV, s. 91–101.pl_PL
dc.referencesKorzybski A. (1994 [1933]), Science and Sanity: An Introduction to Non-Aristotelian Systems and General Semantics, Institute of General Semantics, Chicago.pl_PL
dc.referencesLakoff G. (1990), The invariance hypothesis: Is abstract reason based on image schemas?, “Cognitive Linguistics”, no. 1 (1), s. 39–74.pl_PL
dc.referencesLangacker R.W. (2009a), Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. zespół, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesLangacker R.W. (2009b), Metonymy in grammar, w: Investigations in Cognitive Grammar, Mouton de Gruyter, Berlin–New York, s. 40–59.pl_PL
dc.referencesMikułowski-Pomorski J. (2003), Glos w dyskusji. Konferencja NIBES, Crossing the Barriers in Business: A Cultural Dimension, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesSawicki S. (1994), Czym jest poezja?, w: tenże, Wartość – sacrum – Norwid. Studia i szkice aksjologicznoliterackie, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 7–17.pl_PL
dc.referencesSzkłowski W. (1917), Sztuka jako chwyt, tłum. R. Łużny, w: Od formalizmu do strukturalizmu: antologia prac badaczy radzieckich, oprac. J. Pluta, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków, s. 10–28.pl_PL
dc.referencesTaylor J. (2010), Language in the mind, w: Fostering Language Teaching Efficiency through Cognitive Linguistics, ed. S. De Knop, F. Boers, A. De Rycker, Mouton de Gryuter, Berlin–New York, s. 29–58.pl_PL
dc.referencesWysłouch S. (2009), Ruchome granice literatury, w: Ruchome granice literatury, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 7–28.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-181-4.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe