Streszczenie
Zadaniem niniejszego opracowania jest próba wprowadzenia w problematykę
wykorzystania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Zaznaczam, że nie
da się przedłożyć w tym artykule wszystkich treści związanych z podejmowanym
zagadnieniem z literatury obco- i polskojęzycznej. Szczegółowe ich opisy można
znaleźć w pracach wielu pedagogów (D. Sterna, M. Harmin, M. Fullan), do których
odsyłam zainteresowanych czytelników. W tekście zamierzam dotknąć wybranych
aspektów założeń oceniania kształtującego i dokonać próby ich osadzenia
w praktyce szkolnej.
Podjęty problem wpisuje się w dyskusje o ocenianiu toczące się wokół zmian
w Ustawie o systemie oświaty z 2015 roku (Dz.U. z 2015 r., poz. 357), które dały impuls
do przyjrzenia się procesowi oceniania w edukacji wczesnoszkolnej. W ustawie
tej wskazano możliwość oceniania bieżącego w postaci oceny opisowej.