dc.contributor.author | Smaga, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T12:08:21Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T12:08:21Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46286 | |
dc.description.abstract | At the present stage of technological development of websites, critical difference between
the word and the image breaks down. It means we are not able to distinguish them from
one another at the operational level (at the program level). Furthermore, in view of the
presentation of the website, building process of the visual composition of the website is
carried out neither according to the function of words (narrative), nor according to analog
image (representation), but by the surface distribution of the data. Website becomes
infographics, which abstract a fundamental system of lines and shapes from reality and
transforms them into a basic form of rectangles (diagrams, graphs, tables, forms). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja powstała w ramach realizacji projektu badawczego NN 103 398340 finansowanego
ze środków Narodowego Centrum Nauki w Krakowie. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | słowo | pl_PL |
dc.subject | obraz | pl_PL |
dc.subject | strony internetowe | pl_PL |
dc.title | Formy pismo/obraz na stronach WWW. Przegląd | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 147-164 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Nauk Humanistycznych | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe, przeł. M. Chojnacki, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Baines P., Haslam A. (2010), Pismo i typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Baudrillard J. (1994), Świat wideo i podmiot fraktalny, przeł. A. Gwóźdź, [w:] Po kinie?...: audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, wybór, wprow. i oprac. A. Gwóźdź, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Belting H. (2007), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przekł. M. Bryl, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bolter J. D. (1990), Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, przeł. i wstępem opatrzył T. Goban-Klas, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bowie M. (1978), Mallarmé and the Art of Being Difficult, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Cairo A. (2009), Infographics and cognition, Visualopolis. | pl_PL |
dc.references | Giaccardi E., Metadesigne as an Emergent Design Culture, „Leonardo” 2005, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Ghiaccardi E., Fishera G., Creativity and Evolution: A Metadesign Perspective, http:// l3d.cs.colorado.edu/~gerhard/papers/ead06.pdf [dostęp: 23 listopada 2011]. | pl_PL |
dc.references | Heidegger M. (1977), Czas światoobrazu, przeł. K. Wolicki, [w:] Budować. Mieszkać. Myśleć. Eseje wybrane, wybór oprac. i wstęp K. Michalski, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Flusser V. (1993), Lob der Oberflächlichkeit. Für eine Phänomenologie der Medien, Berstein und Dusseldorf. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M. (2003), Doświadczenie audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, „Sic!”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łukaszyk E., Ergonomika kultury. O zasięgu idei metadesignu, „Zeszyty Artystyczne” 2012, nr 22. | pl_PL |
dc.references | Mallarmé S. (1945), Villiers de l’Isle-Adam, [w:] Tenże, Oeuvers complètes, Gallimard, Paris. | pl_PL |
dc.references | Paradowski M. B. (2011), Wizualizacja danych — dużo więcej niż prezentacja, [w:] Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu, red. M. Kluza, http:// wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2012/03/wizualizacjawiedzy.pdf [dostęp: 10 listopada 2013]. | pl_PL |
dc.references | Porębski M. (2009), Semiotyka a ikonika, [w:] Literatura a malarstwo — malarstwo a literatura, red. G. Królikiewicz i inni, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Poulin. R. (2011), Język projektowania graficznego, przeł. A. Cichowicz, TMC, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Rancière J. (2007), Estetyka jako polityka, przeł. J. Kuryła i P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stiegler B. (1996), L’image discrete, [w:] Échographies de la télévision, red. J. Derrida, B. Stiegler, Éditions Galilée, Paris. | pl_PL |
dc.references | Welsch W. (1998), Estetyka poza estetyką. O znaczeniu estetyki w czasach współczesnych i nowej formie dyscypliny, przeł. K. Zamiara, [w:] Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. A. Zeidler- Janiszewska, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Welsch W. (2005), Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, przeł. K. Guczalska, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Widzieć/wiedzieć (2011), red. P. Dębowski J. Mrowczyk, przeł. J. Jedliński i In., Wydawnictwo Karakter, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wilkins B., Type and Image, „Octavo” 1990, nr 7. | pl_PL |
dc.relation.volume | 56 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |