Po co się pisze pastisze?
Streszczenie
Author tries to explain what are reasons and goals of writing pastiches. He compares theory with
his own practice of this form, because moreover writes pastiches himself. First he compares
some definitions from English, French, Russian and Polish dictionaries of literary terms and
from theoretical treatises (with the theory of parody too). Analysing their similarities and
diferences he offers his own definition: pastiche is an interpretation of someone else’s creation,
which is made without using metalanguage. Its goals may be serious or amusing: 1) manner
of research and interpret of genuine work, 2) manner of proof of mastery of sameone else’s
style, 3) to take an advantage of past poetics, 4) to overcome influence of another writer, 5) to
reconstruct the genuine work which is not finished by his author or is not complete, 6) to use
sameone else’s style for own goal, sometimes contradictory to original work. Except them in
this article are presented some strategies to show or conceal the falsification in pastiche. There
are strategies of apocryph, of continuation, of hipothesis and of reconstruction. Moreover
pastiche can be used as a test of essence of literature. Artykuł jest próbą analizy przyczyn i celów pisania pastiszu. Autor zestawia teorię gatunku
z własną praktyką pastiszowania. Porównanie definicji ze słowników terminów literackich
angielskich, francuskich, rosyjskich i polskich oraz opracowań teoretycznoliterackich pozwala
dostrzec zarówno podobieństwa, jak różnice ujęć — także związków gatunku z parodią.
Wyprowadzone z tych źródeł uogólnienie pozwala sformułować własną definicję: pastisz jest
interpretacją cudzego tekstu, dokonaną bez użycia metajęzyka. Jego cele mogą być różne,
zarówno poważne, jak i ludyczne: 1) sposób interpretacji dzieła oryginalnego, 2) demonstracja
mistrzowskiego opanowania cudzego stylu, 3) wykorzystanie wygasłej poetyki, 4) sposób
przezwyciężenia wpływu innych dzieł na własne, 5) rekonstrukcja cudzego dzieła nie ukończonego
lub uszkodzonego, 6) wykorzystanie cudzego stylu do wypracowania własnej poetyki
autorskiej. Prócz tego istnieje kilka strategii ujawniania mistyfikacji lub jej utajania, które zostają
nazwane strategiami: apokryfu, kontynuacji, hipotezy i rekonstrukcji. Na koniec pastisz
zostaje uznany za sprawdzian literackości literatury.
Collections