dc.contributor.author | Godek, Anna | |
dc.date.accessioned | 2014-05-24T12:11:41Z | |
dc.date.available | 2014-05-24T12:11:41Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4611 | |
dc.description.abstract | This paper is an attempt to answer the question on the role of the social support in the process of
coping with stress within a group of Polish students in an acculturative stress situation. The research
had two primary goals. The first goal was to show the differences between students of Polish nationality enrolled at foreign universities and students of Polish universities in terms of social support, coping with stress and the depression level. The second goal was to examine relations between those three
variables. In order to select groups with high and low social support the scale of social support by
Kmiecik-Baran has been used. In order to define styles of coping with stress, preferred by the cured
drug addicts, the Polish version of The Coping Inventory for Stressful Situations has been used. Both
groups responded to the Beck Depression Inventory (BDI), consisting of a self-evaluated scale of
21 items, each with four assertions corresponding to increasing levels of depressive symptoms. The obtained results indicate that students of Polish universities were characterized by a lower level of social
support and they reported higher levels of depression than the control group of Polish students living
abroad. The groups did not differ significantly with respect to the measures of coping styles. According
to the results of the study, the stronger preference for the emotion-oriented coping style, the higher
level of depression, which indicates that this coping style was ineffective in dealing with stressful life
events in both groups of students. In addition, the level of received social support was negatively correlated (r = –0,589) with the task-oriented coping style in a group of students in Poland. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica; 16 | |
dc.subject | social support | en |
dc.subject | coping styles | en |
dc.subject | depression | en |
dc.subject | acculturative stress | en |
dc.title | Rodzaj i poziom wsparcia społecznego a poziom depresji i style radzenia sobie u studentów narodowości polskiej uczelni zagranicznych | pl_PL |
dc.title.alternative | Type and level of social support, coping styles and level of depression of Polish students at foreign universities | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 61-71 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | pl_PL |
dc.references | Blaney P.H. (1985), Stress and Depression In Adults: Critical Review, [w:] Stress and Coping,
T.M. Field, P.M. McCabe, N. Schneiderman (red.), Lawrence Erlbaum Associates Publishers,
New Jersey, 263–280. | |
dc.references | Boski P. (2005), Psychologia akulturacji, [w:] Kulturowe Ramy Zachowań Społecznych, P. Boski,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 505–563. | |
dc.references | Cohen S. (2004), Social Relationships and Health, „American Psychologist”, Nov., 676–684. | |
dc.references | Endler N.S., Parker J.D.A., & Butcher J.N. (2003), A factor analytic study of coping styles and the MMPI 2 content scales, „Journal of Clinical Psychology”, 59, 1049–1054. | |
dc.references | Jaworowska-Obłój Z., Skuza B. (1986), Pojęcie wsparcia społecznego i jego funkcje w badaniach naukowych, „Przegląd Psychologiczny”, 3, 733–746. | |
dc.references | Kmiecik-Baran K. (1995), Skala wsparcia społecznego. Teoria i właściwości psychometryczne,
„Przegląd Psychologiczny”, 38, 201–214. | |
dc.references | Knoll N., Schwarzer R. (2004), Prawdziwych przyjaciół... Wsparcie społeczne, stres, choroba
i śmierć, [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa. | |
dc.references | Kraśniewski A. (2006), Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, MENiS,
Warszawa. | |
dc.references | Makowska H., Poprawa R. (1996), Radzenie sobie ze stresem, [w:] Elementy psychologii zdrowia,
G. Dolińska-Zygmunt (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 69–100. | |
dc.references | Piwoński J., Piwońska A., Głuszek J., Bielecki W., Pająk A., Kozakiewicz K., Wyrzykowski B.,
Rywik S. (2005), Ocena częstości występowania niskiego poziomu wsparcia społecznego oraz
objawów depresji w populacji polskiej. Wyniki programu WOBASZ, „Kardiologia Polska”, 63,
6 (supl. 4). | |
dc.references | Poznaniak W. (2008), O różnych obliczach wsparcia emocjonalnego raz jeszcze, [w:] Zdrowie
i choroba. Problemy diagnozy, teorii i praktyki, J.M. Brzeziński, L. Cierpiałkowska (red.),Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 396–413. | |
dc.references | Pommersbach J. (1988), Wsparcie społeczne a choroba, „Przegląd Psychologiczny”, 31, 503–523. | |
dc.references | Schwarzer R., Knoll N. (2007), Functional roles of social support within the stress and coping
process: A theoretical and empirical overview, „International Journal of Psychology”, 42, 4,
243–252 | |
dc.references | Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005), Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS, PTP, Warszawa. | |
dc.references | Titkow A. (1993), Choroba i zakłócenia w zachowaniu jako empiryczny wskaźnik porażek poniesionych w zderzeniu ze stresorem, [w:] A. Titkow, Stres i życie społeczne. Polskie doświadczenia,Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 147–158. | |
dc.references | Wolfeil N. (2009), Student Mobility from New to Old Member States in the European Union –
Changing Patterns after 1st of May 2004?, „CMR Working Papers”, 42/100. | |
dc.references | Zawadzki B., Popiel A., Pragłowska E. (2009), Charakterystyka psychometryczna polskiej adaptacji
Kwestionariusza Depresji BDI-II Aarona Becka, „Psychologia–Etiologia–Genetyka”, 19, 71–95. | |