Show simple item record

dc.contributor.authorŚniecikowska, Beata
dc.date.accessioned2023-02-22T13:07:29Z
dc.date.available2023-02-22T13:07:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46092
dc.description.abstractThe article presents a multifaceted analysis of the underresearched complex relations of the works by Czesław Miłosz and the poetics and philosophical ‘legacy’ of haiku. Firstly, the author examines the haiku-like texts by Miłosz, focusing on sensual imagery employed by classical haijins and the Polish poet. The next section is devoted to re-interpretation of the metaliterary aspects of Miłosz’s texts concerning Far Eastern patterns of poetry. The final part deals with his translations of classical and contemporary haikus, confronting the work of Miłosz with the attempts of other translators and with original texts. The comparative analyses lead to a revision of the common opinions on Miłosz’s translations.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł proponuje wieloaspektową analizę twórczości Czesława Miłosza w kontekście poetyki i filozoficznego zaplecza klasycznych haiku. Autorka rozpoczyna od wskazania zbliżeń i różnic między prezentującą intensywne doświadczenia sensualne poezją polskiego autora a kompozycjami japońskich haijinów. Kolejny etap analizy dotyczy już tylko miniatur Miłosza oglądanych w perspektywie obrazowania zmysłowego w haiku. Dalsza część tekstu poświęcona jest reinterpretacji metaliterackich sądów autora Ocalenia dotyczących poezji Dalekiego Wschodu. Artykuł zamyka komparatystyczna analiza dokonanych przez polskiego poetę przekładów klasycznych japońskich haiku i haiku współczesnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectCzesław Miłoszpl_PL
dc.subjecthaikupl_PL
dc.subjectsensualitypl_PL
dc.subjecttranslationpl_PL
dc.subjectimagingpl_PL
dc.subjectsensualnośćpl_PL
dc.subjectprzekładpl_PL
dc.subjectobrazowaniepl_PL
dc.titlePoezja uważności — Czesław Miłosz i haikupl_PL
dc.title.alternativePoetry of mindfulness — Czesław Miłosz and haikupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number9-26pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Badań Literackich PAN, Pracownia Poetyki Historycznejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAntologia polskiego haiku (2001), wybór, wstęp i oprac. E. Tomaszewska, Nozomi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBernacki M. (1994), Haiku – forma najbardziej pojemna?, „NaGłos”, nr 13.pl_PL
dc.referencesBilczewski T. (2010), Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBlyth Reginald H. (1949-1952), Haiku, vol. 1−4, The Hokuseido Press, Tokyo.pl_PL
dc.referencesBłoński J. (1998), Miłosz jak świat, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesDryglas-Komorowska E. (2013), Haiku w refleksji Czesława Miłosza [w:] Obrazy dookoła świata, pod red. J. Bielskiej-Krawczyk, S. Kołos, M. Matei, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesDziadek A. (1994), Haiku, „Zeszyty Literackie”, nr 2.pl_PL
dc.referencesDziadek A. (2004), Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesEngelking L. (1990), Haiku własne i cudze, Miniatura, Kraków.pl_PL
dc.referencesEngelking L. (2000), Środkowoeuropejskie pustelnie pod bananowcem [w:] Droga na Wschód. Polskie inspiracje orientalne, pod red. i ze wstępem D. Kalinowskiego, Instytut Filologii Polskiej WSP w Słupsku, Słupsk.pl_PL
dc.referencesFazan J. (2011), Czesław Miłosz wobec awangardy i jej ponowoczesnych konsekwencji [w:] Poznawanie Miłosza 3. 1999-2010, pod red. A. Fiuta, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesFiut A. (1985), Poezja w kręgu hermeneutyki [w:] Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety, pod red. J. Kwiatkowskiego, WL, Kraków–Wrocław.pl_PL
dc.referencesFiut A. (1998), Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesFiut A. (2003), W stronę Miłosza, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesGarbol T. (2013), Po upadku. O twórczości Czesława Miłosza, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesGrodecka A. (2009), Wiersze o obrazach. Studium z dziejów ekfrazy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesHaiku (1983), tłum. A. Żuławska-Umeda, posłowie M. Melanowicz, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesHaiku (2006), wstęp i tłum. A. Żuławska-Umeda, ELAY, Bielsko-Biała.pl_PL
dc.referencesHaiku Moment. An Anthology of Contemporary North American Haiku (1993), pod red. B. Rossa, Tuttle, Boston–Rutland–Tokyo.pl_PL
dc.referencesHakutani Y. (2009), Haiku and Modernist Poetics, Palgrave Macmillan, New York.pl_PL
dc.referencesHokenson J. W. (2007), Haiku as a Western Genre. Fellow-Traveler of Modernism [w:] Modernism, vol. 2, pod red. A. Eysteinssona, V. Liski, J. Benjamins, Amsterdam–Philadelphia.pl_PL
dc.referencesJarzębski J. (2011), „Być samym czystym patrzeniem bez nazwy” [w:] Poznawanie Miłosza 3, 1999−2010, pod red. A. Fiuta, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesJohnson J. (2011), Haiku Poetics in Twentieth-Century Avant-Garde Poetry, Lexington Books, Lanham–Boulder–New York–Toronto–Plymouth.pl_PL
dc.referencesKania I. (2011), Czesław Miłosz a buddyzm, „Dekada Literacka”, nr 1/2.pl_PL
dc.referencesKośka L. (1993), Miłosz czyli Issa, „Arka”, nr 43.pl_PL
dc.referencesKotański W. (1975), Japoński siedemnastozgłoskowiec haiku, „Poezja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesKrynicki R. (2014), Haiku. Haiku mistrzów, a5, Kraków.pl_PL
dc.referencesKudyba W. (2010), „Zostaw ten złudny umysł”. Echa medytacji zen w poezji Czesława Miłosza [w:] Medytacja. Postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu, pod red. T. Kostkiewiczowej, M. Saganiak, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMichałowski P. (1999), Miniatura poetycka, Wydawnictwo USz, Szczecin.pl_PL
dc.referencesMichałowski P. (2008), Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMichałowski P. (1993), Barokowe korzenie haiku (ostatnia przygoda Stanisława Grochowiaka), „Akcent”, nr 4.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1987), Spór z klasycyzmem [w:] tegoż, Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1991), Rok myśliwego, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1992), Haiku, wprowadzenie Cz. Miłosz, Wydawnictwo M, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1994), Wypisy z ksiąg użytecznych, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1997), Przeciw poezji niezrozumiałej [w:] tegoż, Życie na wyspach, Znak, Kraków 1997 (lub „Teksty Drugie” 1990, nr 5/6 lub „Tygodnik Powszechny” 1990, nr 21).pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1998), Piesek przydrożny, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (2001), Abecadło, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (2011), Wiersze wszystkie, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Gorczyńska R. (2002), Podróżny świata, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Illg J. (2006), Miłosza księga olśnień [w:] Rozmowy polskie 1979−1998, Cz. Miłosz, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Kania I. (2006), „…wolę polegać na Łasce – albo na braku Łaski…” O buddyzmie [w:] Rozmowy polskie 1979−1998, Cz. Miłosz, WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Sawicka E. (2006), Czyste lustro [w:] Rozmowy polskie 1979−1998, Miłosz Cz., WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Walas T. (2010), Poezja i religia [w:] Rozmowy polskie 1999−2004, Miłosz Cz., WL, Kraków.pl_PL
dc.referencesNycz R. (1984), Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNycz R. (2012), Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.references„Poezja” 1975, nr 1.pl_PL
dc.referencesPound E. (1991), Wortycyzm (fragment), „Literatura na Świecie”, nr 1.pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik M. (2012), Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesSato H. (1995), One Hundred Frogs: from Renga to Haiku in English, Weatherhill, New York.pl_PL
dc.referencesSzymik J. (1996), Problem teologicznego wymiaru dzieła literackiego Czesława Miłosza, Księgarnia Św. Jacka, Katowice.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska B. (2010), Ile mówią najkrótsze wiersze? Wokół XX- i XXI-wiecznych tłumaczeń haiku, „Rocznik Komparatystyczny”, nr 1.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska B. (2012), Figure/Ground Sensory Segregation in Japanese and non-Oriental Haiku [w:] Texts and Minds. Papers in Cognitive Poetics and Rhetoric, pod red. A. Kwiatkowskiej, P. Lang, Frankfurt am Main.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska B. (2014), Mimetyzm sensualny haiku, www.sensualość.ibl.waw.pl.pl_PL
dc.referencesTuz-Jurecka E. (2007), Natura w poezji Czesława Miłosza, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra.pl_PL
dc.referencesWielka encyklopedia PWN (2002), t. 11, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZajas K. (1997), Miłosz i filozofia, Baran i Suszczyński, Kraków.pl_PL
dc.referencesZen codzienny, tłum. Cz. Miłosz, „Tygodnik Powszechny” 1990, nr 48, s. 3 (teksty włączone później do tomu Dalsze okolice).pl_PL
dc.referencesŻuławska-Umeda A. (2007), Poetyka szkoły Matsuo Bashō, Neriton, Warszawa.pl_PL
dc.referenceshttp://terebess.hu/english/usa/haiku.html [dostęp 5.03.2014 r.].pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record