dc.contributor.author | Chawrilska, Irena | |
dc.date.accessioned | 2023-02-21T07:59:50Z | |
dc.date.available | 2023-02-21T07:59:50Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46073 | |
dc.description.abstract | This article proposes to focus on the hybrid work of art from the perspective of aesthetic
experience. The category of aesthetic experience is helpful in creating the poetics which
focuses on the role of the recipient. From the perspective of this article, it is important
to analyze how the recipient constructs the meaning of the hybrid work of art (if this is
possible), and to look at the process of its interpretation. Although the reception of each
hybrid work of art should be considered as unique (as has been postulated by Rüdiger
Bubner), the category of aesthetic experience turns out to be helpful and can be regarded
as a kind of poetics of the hybrid work of art. The article distinguishes four stages of the
aesthetic experience: sensory perception of the hybrid work of art, an emotional response,
an attempt at interpretation, and the final completion. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | hybrid work | pl_PL |
dc.subject | aesthetic experience | pl_PL |
dc.subject | art | pl_PL |
dc.title | Doświadczenie znaku. Ku poetyce dzieła hybrydycznego | pl_PL |
dc.title.alternative | The experience of a sign. Towards the poetics of the hybrid work of art | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 79-96 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Beech Dave (2009), Turning The Whole Thing Around: Text Art Today, [w:] Art and Text, Black Dog Publishing, London. | pl_PL |
dc.references | Bohn Willard (2006), Kryzys znaku, przeł. K. Majer, „Literatura na świecie”, nr 11/12. | pl_PL |
dc.references | Branny Emilia (2009), Dlaczego klikamy? Lektura a pragnienie, [w:] Tekst (w) sieci, t. 2, pod red. A. Gumkowskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Briz Nick (2010), A New Ecology For the Citizen of a Digital Age, http://www.youtube. com/watch?v=JLmEpBvgAvM | pl_PL |
dc.references | Bubner Rüdiger (2005), Doświadczenie estetyczne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carroll Noël (2004), Filozofia horroru, przeł. M. Przylipiak, Słowo/ Obraz Terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Chateau Dominique (2010), L’expérience esthétique. Intuition et expertise, Presses Universitaires de Rennes. | pl_PL |
dc.references | Dziemidok Bogdan (2009), Główne kontrowersje estetyki współczesnej, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Fahlström Öyvind (2006), Z powiąsząwaniem urorurodziurodzin. Manifest poezji konkretnej, tłum, A. Topczewska, „Literatura na świecie”, nr 11/12. | pl_PL |
dc.references | Frijda Nico H. (1986), The Emotions, Cambrige University Press, Paris. | pl_PL |
dc.references | Garnier Pierre (2006), Stanowisko nr 1 ruchu międzynarodowego, przeł. J. M. Kłoczowski, „Literatura na świecie”, nr 11/12. | pl_PL |
dc.references | Hill Will (2009), The Schwitters Legacy: Language And Art In The Early Twentieth Century, [w]: Art and Text, Black Dog Publishing, London. | pl_PL |
dc.references | Kalaga Wojciech (2010), Tekst hybrydyczny. Polifonie i aporie doświadczenia wizualnego, [w:] Kulturowe wizualizacje doświadczenia, pod red. W. Boleckiego, A. Dziadka, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kasia Katarzyna (2009), Rzemiosło formowania. Luigiego Pareysona estetyka formatywności, Universitas, Kraków | pl_PL |
dc.references | Leder Andrzej (2003), Jaka filozofia pozwala myśleć o emocjach, [w:] Wiedza a uczucia, red. A. Motycka, IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mann Tomasz (1960), Doktor Faustus, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pareyson Luigi (2009), Estetyka. Teoria formatywności, tłum. K. Kasia, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Pawlicka Urszula (2012), (Polska)poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sławek Tadeusz (1989), Filozofia spójnika i poezja negatywności [w:] Między literami. Szkice o poezji konkretnej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Scott Joan W. (1991), The Evidence of Experience, http://www.dahsm.medschool.ucsf. edu/history/Medical_Tech_Course/Med_Tech_PDF/ScottEvidence.pdf | pl_PL |
dc.references | Wilkoszewska Krystyna (2003), Sztuka jako rytm życia. Rekonstrukcja filozofii sztuki Johna Deweya, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wolska Dorota (2012), Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wróbel Szymon (2003), Czy do wyjaśnienia zachowań potrzebna jest kategoria emocji?, [w:] Wiedza a uczucia, red. Alina Motycka, IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.relation.volume | 56 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |