Zagadnienia Rodzajów Literackich 2013, t. 56, nr 1 (111)
Przeglądaj według
Spis treści
- Mustafa Kirca: The Problematic of Reading Generic Signals in Parodic Discourse
- Fondo Blossom: „I Have Known Rivers”: Traumatic Memory and the Postcolonial Kunstlerroman: A Reading of Paule Marshall’s „Triangular Road”
- Krzysztofa Krowiranda: Formy „bardziej pojemne” Adolfa Rudnickiego
- Olga Zielińska: Zu Kafkas moderner Lektüre eines Mythos: „Der Ausflug ins Gebirge”
- Irena Chawrilska: Doświadczenie znaku. Ku poetyce dzieła hybrydycznego
- Lisa M. Barksdale-Shaw: “But none can drive him from the envious plea / Of forfeiture, of justice and his bond”: Shylock’s Bond, Playing Hardball, and the Law of Remedies in „The Merchant of Venice”
- Nizar Zouidi: Being Otherwise: How Events Become Things? Or Levinas Reads Hamlet
-
Danuše Kšičová, „Cesty do Svaté země XII.–XX. století. Mýty a realita v ruských a českých cestopisech”, Muni press. Masarykova univerzita, Brno 2013, ss. 335 (rec. Grzegorz Gazda)
-
Agnieszka Mrozik, „Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku”, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012, ss. 438 (rec. Agnieszka Gawron)
-
Karolina Sidowska, „Reprezentacje emocji w liryce ekspresjonistycznej. Analiza kognitywistyczna”, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012, ss. 260 (rec. Karolina Sidowska)
-
Dorota Kozicka, „Krytyczne (nie)porządki. Studia o współczesnej krytyce literackiej w Polsce”, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2012, ss. 288 (rec. Anna Zatora)
-
Monika Polit, „Mordechaj Chaim Rumkowski. Prawda i zmyślenie”, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, Warszawa 2012, ss. 245 (rec. Anna Ciarkowska)
-
Zofia Mitosek, „Co z tą ironią?”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013, ss. 372 (rec. Anna Zatora)
-
Danuta Szajnert, „Intencja autora i interpretacja — między inwencją a atencją. Teksty i parateksty”, ss. 478, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 (rec. Agnieszka Śliz)
-
Anny Dayan Rosenmann, Fransiska Louwagie (red.), „Un ciel de sang et de cendres. Piotr Rawicz et la solitude du témoin”, Éditions Kimé, Paryż 2013, ss. 473 (rec. Anna Ciarkowska)
- Amos Oz: Israel — Dreams and Realities
- Jagoda Sałaj: Amos Oz doktorem honoris causa Uniwersytetu Łódzkiego (sprawozdanie z uroczystości)
Najnowsze pozycje
-
Amos Oz doktorem honoris causa Uniwersytetu Łódzkiego (sprawozdanie z uroczystości)
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) -
Israel — Dreams and Realities
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) -
Zofia Mitosek, Co z tą ironią?, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013, ss. 372 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) -
Monika Polit, Mordechaj Chaim Rumkowski. Prawda i zmyślenie, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, Warszawa 2012, ss. 245 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) -
Karolina Sidowska, Reprezentacje emocji w liryce ekspresjonistycznej. Analiza kognitywistyczna, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012, ss. 260 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) -
Agnieszka Mrozik, Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012, ss. 438 [recenzja]
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013) -
Being Otherwise: How Events Become Things? Or Levinas Reads Hamlet
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)Performance is usually seen as a transient event. Hamlet calls it a thing. How can an event become a thing? Philosophy distinguishes between things and events. The two orders are different. Their difference is articulated ... -
“But none can drive him from the envious plea / Of forfeiture, of justice and his bond”: Shylock’s Bond, Playing Hardball, and the Law of Remedies in The Merchant of Venice
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)This paper submits that in Shakespeare’s The Merchant of Venice, „this merry bond” (1.3.169) becomes the central artery through which the fates of two friends, Antonio and Bassanio, become intertwined, and Shylock’stragically ... -
Doświadczenie znaku. Ku poetyce dzieła hybrydycznego
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)This article proposes to focus on the hybrid work of art from the perspective of aesthetic experience. The category of aesthetic experience is helpful in creating the poetics which focuses on the role of the recipient. ... -
Zu Kafkas moderner Lektüre eines Mythos: Der Ausflug ins Gebirge
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)„My name is Nobody” — says Odysseus in Homer’s epic and these words deliver him from death. On the one hand, both the name and the very act of speech constitute a proof of existence of the speaker, on the other hand, ... -
Formy „bardziej pojemne” Adolfa Rudnickiego
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)„Card” and „blue card” by Adolf Rudnicki is a specific literary form — it is very difficult to say what literary genre it represents. It is not only a miscellany of many literary genres, but also something „more”. It ... -
„I Have Known Rivers”: Traumatic Memory and the Postcolonial Kunstlerroman: A Reading of Paule Marshall’s Triangular Road
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)The kunstlerroman or „artist novel” unlike the related bildungsroman (novel of growth and development) has not received wide critical attention. Yet it may be interesting in the study of the novel to engage with sub-genres ... -
The Problematic of Reading Generic Signals in Parodic Discourse
(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2013)The aim of this study is to analyze the double-function of generic signals in double-voiced discourse of parody which involves by its nature the parodied and the parodying voices simultaneously. The paper claims that ...